2016-10-21, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Den som är intresserad av att veta jordens volyms medeltemperatur gör rätt i att dela med volymen. Jordens inre har ju en del konstigheter för sig om också genererar värme genom omsättning av energi.

Det global uppvärmning handlar om är dock en medeltemperatur vid ytan.

I övrigt. Varför blandar du svenska och engelska? Håll gärna inläggen korta och var tydlig med vad du adresserar. Nu har du sagt att mitt påstående var fel men det framgår inte vilket påstående. Och sluta upp med otrevligheter så kanske du kan få ett utbyte där inte diskussionen går ut på att du ska ha rätt.

Kan du förklara hur strålning med en mycket lägre densitet av sannolika energitillstånd hos molekylerna som avger den, kan öka densiteten av mycket högre energitillstånd än den själv innehåller?

Börja där och gå sedan över till varför du tror att jordens massa inte är delaktig i energiutbytet mellan solen och jorden.
Citera
2016-10-21, 18:57
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Statistik är kul... Lögn, förbannad lögn osv osv.

Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det är ju det.
Iom att jag använder en hel del statistik hoppade jag till på stolen över uttalandet att högre medel kräver nya toppnoteringar. Det gör det så klart inte. Det enda som krävs är att tillräckligt många stationer har tillräckligt mycket högre temperatur för att föregående medel ska slås. End of story.

Att ett nytt rekord skulle vara något att oja sig om är däremot rent nonsens. Vi har sedan lilla istiden som bär global befunnit oss i en positiv återhämtning.

Medeltemperatur är som muskler, de är aldrig statiska utan antingen i tillväxt eller på tillbakagång. Själv gillar jag tillväxt.
Citera
2016-10-21, 18:58
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Karaktärsmord igen? Ska du försöka fokusera på sakfrågan istället, du blir så lätt distraherad när du försöker svartmåla dina motståndare.

Efter att jag började skriva i den här tråden har jag förstått att klimathaverister är ett suspekt släkte. Jag har blivit mordhotad och hotad på många andra sätt. Förakt och hat har haglat emot mig på ett sätt som jag aldrig sett motsvarighet till i något annat sammanhang. Enbart från klimathaverister.
Detta var innan du kom in i tråden. Du kommer in och utmärker dig genom att skriva om andra på ett sätt som visar att du är en utomordentligt vedervärdig typ. Det du skriver överträffar ofta de värsta otrevligheter som någonsin skrivits här tidigare. När någon sedan skriver något annat än vänligt och uppmuntrande tillbaka till dig, så beklagar du dig och kallar det för karaktärsmord...
Hallå? Någon hemma? Inte alla, verkar det som...

Citat:
Om vi hade haft en rekordhög medeltemperatur, så MÅSTE den innefatta rekordvärden också. Ett antal ENSKILDA platser MÅSTE ha uppmätta temperaturer som aldrig har uppmätts förut. Om t.ex september är en rekordmånad, då måste ett antal av mätstationerna uppvisa värden som aldrig tidigare är uppmätta. Har du svårt med begreppet medeltemperatur så kan jag hjälpa dig.
Säg att vi utgår från ett tidigare rekord baserat på 10 mätstationer under en månad: 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 grader. Medel 12.8. Eftersom detta är ett tidigare rekord med medel 12.8 så innebär det att ett eller flera värden måste vara toppvärden, aldrig tidigare uppmätt till den nivån.
Om vi får ett nytt rekord, då måste något av dessa 10 värden ha uppnått en nivå som aldrig tidigare är uppmätt. Annars kan du inte öka medeltalet. Någon eller flera stationer måste uppvisa värden som aldrig tidigare uppnåtts. Annars är det omöjligt att få ett rekordmedelvärde.
Svårt?
Spelar ingen roll. Ett rekordmedelvärde innehåller nya toppvärden. Annars finns det inget rekord.

Just kombinationen:
– du kommer med okunniga och förvirrande påståenden,
– någon informerar dig om felen i dina förvirrande påståenden,
– du tar inte till dig informationen du får utan uttrycker dig i stället föraktfullt om den som försöker informera dig,
gör det svårare att enkelt och sakligt informera dig om fakta. Alla som läser tråden vet att det är flera som, trots att det verkar vara en omöjlig uppgift, försökt att informera dig.

– Du har visat att du inte kan eller förstår matematik. När du informeras kommer du med aggressiva och föraktfulla angrepp som svar.
– Du har visat att du inte kan eller förstår fysik. Även när du informeras om detta kommer du med aggressiva och föraktfulla angrepp som svar.
– Nu visar du att din inte ens har de mest elementära kunskaperna i statistik. Är det någon idé att informera dig?

Jag gör ändå ett försök...

Titta på två talserier.
2,2,3,4,4,12,5,5,5 – Nio tal, lägsta värde 2,0, högsta värde 12,0, medelvärde 4,67.
7,7,7,8,8,8,9,9,9 – Nio tal, lägsta värde 7,0, högsta värde 9,0, medelvärde 8,0.

Detta skulle kunna vara temperaturer. Medelvärdet i den andra serien är 3,33 högre än i
den första serien. Det högsta värdet i den första serien är 12,0 och i den andra serien 9,0.

Begrunda det du skrev igen. Begrunda dom här två talserierna. Behöver du komplettera dina
kunskaper i statistik?

Citat:
Jag vill bara ha din definition av stokastisk. Många har missupfattat "stokastiskt".

Ingen i min omgivning har någonsin missuppfattat begreppet stokastisk.
Om det vore möjligt på ett par rader skulle jag gärna informera dig om vad stokastiska processer är.
Det tar tyvärr lite mer utrymme, men det finns kurser på universiteten och för teknologer inom teknisk fysik på de tekniska högskolorna. Gå en sådan kurs!
Det finns också kurser för ekonomer och statistiker, men de med koppling till fysik passar bättre om det är klimat man vill förstå.

Citat:
Se där, har du upptäckt att solen spelar roll. Det får vi se som framsteg.

Om co2 påverkar temperatur och i förlängning klimat, då skulle förändringarna synas på väldigt kort tidsintervall eftersom strålning rör sig med ljusets hastighet. Förändringarna sker alltså i princip i ljusets hastighet.

Var det inte du som för inte så länge sedan skrev att den stora värmekapacitet som vattnet i haven har gör att uppvärmningen inte blir omedelbar, utan tar ett tag? Så är det i alla fall. Det är mycket som ska värmas upp, inklusive havens vatten. Den globala uppvärmningen breder inte ut sig med ljusets hastighet.

Citat:
Jag kan redan mer än dig om allt så det är bättre om du läser på om medelvärde så du fattar att ett rekordhögt medelvärde också måste innefatta rekordhöga enskilda temperaturer, som ett stationsmedel t.ex.

Hur gör du för att få fram ett rekordmedelvärde utan att enskilda mätvärden uppnår nya rekordvärden? Om alla värden ligger inom normalvariation för alla stationer, då kan det omöjligt finnas ett nytt rekordmedel.

1. Läs det jag skriver ovan om statistik.
2. Lär dig statistikens grunder.

Är du duktig och kan mer än alla andra om allt? Det bevisar någonting om du tror det...
För övrigt tror jag att kombinationen obildad och obildbar inte är så lyckad.

Citera
2016-10-21, 18:59
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
För att jag läser allt på engelska.

Jag tror jag har förklarat alla dina fel tror jag. Otrevligheterna kommer av att du vägrar hänvisa till källor för dina påståenden, när jag vet att källorna skulle få även dig att inse att du har fel så är det lätt att man ventilerar lite. Pisshuvve.

Tror du att temperaturen i jordytans massa är enbart solenergi?

Då får du tänka om. Jorden är nästan lika varm som solen i sitt centrum. Det kommer energi därifrån.

Några milliwatt utöver solstrålning. Alltså kommer från jordens inre när den värms av solen, i genomsnitt ~390W+några milliwatt.
Det kommer energi från jordens inre, som jag väl sade? Den kan vi dock betrakta som försumbar. Det som orsakar jordytans temperatur är huvudsakligen energi utifrån. Från sol och atmosfär.
Citera
2016-10-21, 19:04
Medlem
Citat:
Om en atom eller molekyl är transparent för ett energipaket kan en annan atom eller molekyl absorbera paketet. Paketet behöver inte passera rakt genom jorden för att första molekylen inte fångar upp det.

Massivt fel. Temperatur innefattar maxwell-boltzmann distribution av sannolika energinivåer i materian. Atmosfärens strålning innehåller en lägre sannolikhet för höga energitillstånd. När du lägger ihop de två energitillstånden så blir summan en lägre sannolikhet för höga energitillstånd.

Vid en högre temperatur är de låga frekvenserna bokstavligt talat överfulla. Högre temperatur innebär just att den nivån är fylld och högre nivåer behöver uppnås för att nå högre temperatur.

Citat:
Jordytan absorberar energi från atmosfären ja, det är därför vi får högre temperatur vid ytan till följd av mer energi från atmosfären.

Du tror alltså att intensiteterna kan adderas till en summa?

Citat:
För att utföra arbete krävs energi. Och energi kan inte förstöras.

Energi som har utfört arbete en gång kan ses som förbrukad i ett system, eller hur?

Citat:
Solenergin bidrar till en temperatur vid jordytan som resulterar i en strålning från jordytan ut från jordytan. Denna absorberar atmosfären en del av, skickar tillbaka hälften uppåt och hälften nedåt.

Och den energin som skickas neråt har ingen påverkan. Eftersom endast högre intensitet kan höja excitationsnivån.

Varför förstår du transparens selektivt?

Varför är det endast co2 som kan vara transparent när det passar dig, men inget annat?
Citera
2016-10-21, 19:05
Medlem
Citat:
Det kommer energi från jordens inre, som jag väl sade? Den kan vi dock betrakta som försumbar. Det som orsakar jordytans temperatur är huvudsakligen energi utifrån. Från sol och atmosfär.

Och vi får rätt värden med energidensitet, fel värden med växthushypotesen. Varför välja metoden som ger fel värden?
Citera
2016-10-21, 19:08
Medlem
lasternassummas avatar
Klimat eller väder?
Jag ser att vi var några stycken som försökte informera om att ett maximum i en talserie
inte är samma som medelvärde.
Det blev några upprepningar.
Jag tror inte att det skadade, eftersom relationen mellan enstaka mätpunkter och
medelvärden är ungefär densamma som mellan väder och klimat.
Tyvärr finns det mer än ett exempel i tråden på att de två blandas ihop.

Citera
2016-10-21, 19:12
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Energi som har utfört arbete en gång kan ses som förbrukad i ett system, eller hur?

Energi "förbrukas" inte. Den omvandlas.

Se termodynamikens första huvudsats, energiprincipen.

Citera
2016-10-21, 19:18
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Massivt fel. Temperatur innefattar maxwell-boltzmann distribution av sannolika energinivåer i materian. Atmosfärens strålning innehåller en lägre sannolikhet för höga energitillstånd. När du lägger ihop de två energitillstånden så blir summan en lägre sannolikhet för höga energitillstånd.

Vid en högre temperatur är de låga frekvenserna bokstavligt talat överfulla. Högre temperatur innebär just att den nivån är fylld och högre nivåer behöver uppnås för att nå högre temperatur.

Du tror alltså att intensiteterna kan adderas till en summa?

Och den energin som skickas neråt har ingen påverkan. Eftersom endast högre intensitet kan höja excitationsnivån.

Varför förstår du transparens selektivt?

Varför är det endast co2 som kan vara transparent när det passar dig, men inget annat?
Jordytan blir varmare av strålning från atmosfären såväl som från solen. Rent kvantmekaniskt, vad som sker har inte jag och framför allt inte du, som inte ens kan matematik C (i det gamla systemet) koll på.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2016-10-21 kl. 20:11.
Citera
2016-10-21, 19:23
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Iom att jag använder en hel del statistik hoppade jag till på stolen över uttalandet att högre medel kräver nya toppnoteringar. Det gör det så klart inte. Det enda som krävs är att tillräckligt många stationer har tillräckligt mycket högre temperatur för att föregående medel ska slås. End of story.

Att ett nytt rekord skulle vara något att oja sig om är däremot rent nonsens. Vi har sedan lilla istiden som bär global befunnit oss i en positiv återhämtning.

Amen to that

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
– Nu visar du att din inte ens har de mest elementära kunskaperna i statistik.
Citat:
Behöver du komplettera dina kunskaper i statistik

Du kanske själv skulle ta och begrunda mekanismerna bakom redovisandet av statistik. Bara ett tips, så kanske du slipper onödiga blodtrycksökningar och hjärn(nåja)blödningar i framtiden.

Vi vill ju inte att du ska tappa förmågan att använda ctrl+c/ctrl+v
Senast redigerad av Wishie 2016-10-21 kl. 19:41.
Citera
2016-10-21, 20:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Amen to that

Du kanske själv skulle ta och begrunda mekanismerna bakom redovisandet av statistik. Bara ett tips, så kanske du slipper onödiga blodtrycksökningar och hjärn(nåja)blödningar i framtiden.

Vi vill ju inte att du ska tappa förmågan att använda ctrl+c/ctrl+v

Tack för omtanken!

Statistik, som du eller någon annan var inne på, kan ju användas på sätt som är
vilselendande. Det finns ju en orsak till att man talar om att det går att ljuga med
statistik. Kausalitet och korrelation är ju också begrepp som måste hållas isär.
Att två variabler är korrelerade säger ju i sig inget om vilken som beror av vilken.
Det kan ju mycket väl t.ex. vara så att båda beror av en annan parameter.

Ett exempel, för att försöka komma tillbaka till trådens ämne, är ju hur jordbanan,
CO2 och global medeltemperatur samvarierar utan att vi vet exakt hur de
påverkar varandra. Vi "vet" att banvariationerna "driver" eller sätter igång,
istidscyklerna, men därutöver behöver vi veta mer innan vi förstår alla detaljer.

Citera
2016-10-21, 20:22
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Tack för omtanken!

Statistik, som du eller någon annan var inne på, kan ju användas på sätt som är
vilselendande. Det finns ju en orsak till att man talar om att det går att ljuga med
statistik. Kausalitet och korrelation är ju också begrepp som måste hållas isär.
Att två variabler är korrelerade säger ju i sig inget om vilken som beror av vilken.
Det kan ju mycket väl t.ex. vara så att båda beror av en annan parameter.

Ett exempel, för att försöka komma tillbaka till trådens ämne, är ju hur jordbanan,
CO2 och global medeltemperatur samvarierar utan att vi vet exakt hur de
påverkar varandra. Vi "vet" att banvariationerna "driver" eller sätter igång,
istidscyklerna, men därutöver behöver vi veta mer innan vi förstår alla detaljer.

Jo jag har ju påpekat skillnaden mellan korrelation och kausalitet för dig tidigare i tråden. (Kommer du ihåg exemplet med jordens ökade temperatur och minskandet av antal pirater?) Då verkade du ha svårt att ta till dig exemplet men kanske har polletten trillat ner nu?

I övrigt så säger du nu alltså att "vi" inte vet vad som driver temperaturökningarna/minskningarna med säkerhet utan behöver mer fakta och underlag.
Hur kan du då fortfarande, i inlägg efter inlägg, sitta och påstå att just antropogena utsläpp av CO2 är det som driver några temperaturökningar på den här planeten?

Känner du inte att du trasslar in dig i dina egna argument?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in