Citat:
Ursprungligen postat av
bottenslam
Karaktärsmord igen? Ska du försöka fokusera på sakfrågan istället, du blir så lätt distraherad när du försöker svartmåla dina motståndare.
Efter att jag började skriva i den här tråden har jag förstått att klimathaverister är ett suspekt släkte. Jag har blivit mordhotad och hotad på många andra sätt. Förakt och hat har haglat emot mig på ett sätt som jag aldrig sett motsvarighet till i något annat sammanhang. Enbart från klimathaverister.
Detta var innan du kom in i tråden. Du kommer in och utmärker dig genom att skriva om andra på ett sätt som visar att du är en utomordentligt vedervärdig typ. Det du skriver överträffar ofta de värsta otrevligheter som någonsin skrivits här tidigare. När någon sedan skriver något annat än vänligt och uppmuntrande tillbaka till dig, så beklagar
du dig och kallar
det för karaktärsmord...
Hallå? Någon hemma? Inte alla, verkar det som...
Citat:
Ursprungligen postat av
bottenslam
Om vi hade haft en rekordhög medeltemperatur, så MÅSTE den innefatta rekordvärden också. Ett antal ENSKILDA platser MÅSTE ha uppmätta temperaturer som aldrig har uppmätts förut. Om t.ex september är en rekordmånad, då måste ett antal av mätstationerna uppvisa värden som aldrig tidigare är uppmätta. Har du svårt med begreppet medeltemperatur så kan jag hjälpa dig.
Säg att vi utgår från ett tidigare rekord baserat på 10 mätstationer under en månad: 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 grader. Medel 12.8. Eftersom detta är ett tidigare rekord med medel 12.8 så innebär det att ett eller flera värden måste vara toppvärden, aldrig tidigare uppmätt till den nivån.
Om vi får ett nytt rekord, då måste något av dessa 10 värden ha uppnått en nivå som aldrig tidigare är uppmätt. Annars kan du inte öka medeltalet. Någon eller flera stationer måste uppvisa värden som aldrig tidigare uppnåtts. Annars är det omöjligt att få ett rekordmedelvärde.
Svårt?
Spelar ingen roll. Ett rekordmedelvärde innehåller nya toppvärden. Annars finns det inget rekord.
Just kombinationen:
– du kommer med okunniga och förvirrande påståenden,
– någon informerar dig om felen i dina förvirrande påståenden,
– du tar inte till dig informationen du får utan uttrycker dig i stället föraktfullt om den som försöker informera dig,
gör det svårare att enkelt och sakligt informera dig om fakta. Alla som läser tråden vet att det är flera som, trots att det verkar vara en omöjlig uppgift, försökt att informera dig.
– Du har visat att du inte kan eller förstår matematik. När du informeras kommer du med aggressiva och föraktfulla angrepp som svar.
– Du har visat att du inte kan eller förstår fysik. Även när du informeras om detta kommer du med aggressiva och föraktfulla angrepp som svar.
– Nu visar du att din inte ens har de mest elementära kunskaperna i statistik. Är det någon idé att informera dig?
Jag gör ändå ett försök...
Titta på två talserier.
2,2,3,4,4,12,5,5,5 – Nio tal, lägsta värde 2,0, högsta värde 12,0, medelvärde 4,67.
7,7,7,8,8,8,9,9,9 – Nio tal, lägsta värde 7,0, högsta värde 9,0, medelvärde 8,0.
Detta skulle kunna vara temperaturer. Medelvärdet i den andra serien är 3,33 högre än i
den första serien. Det högsta värdet i den första serien är 12,0 och i den andra serien 9,0.
Begrunda det du skrev igen. Begrunda dom här två talserierna. Behöver du komplettera dina
kunskaper i statistik?
Citat:
Ursprungligen postat av
bottenslam
Jag vill bara ha din definition av stokastisk. Många har missupfattat "stokastiskt".
Ingen i min omgivning har någonsin missuppfattat begreppet stokastisk.
Om det vore möjligt på ett par rader skulle jag gärna informera dig om vad stokastiska processer är.
Det tar tyvärr lite mer utrymme, men det finns kurser på universiteten och för teknologer inom teknisk fysik på de tekniska högskolorna. Gå en sådan kurs!
Det finns också kurser för ekonomer och statistiker, men de med koppling till fysik passar bättre om det är klimat man vill förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
bottenslam
Se där, har du upptäckt att solen spelar roll. Det får vi se som framsteg.
Om co2 påverkar temperatur och i förlängning klimat, då skulle förändringarna synas på väldigt kort tidsintervall eftersom strålning rör sig med ljusets hastighet. Förändringarna sker alltså i princip i ljusets hastighet.
Var det inte du som för inte så länge sedan skrev att den stora värmekapacitet som vattnet i haven har gör att uppvärmningen inte blir omedelbar, utan tar ett tag? Så är det i alla fall. Det är mycket som ska värmas upp, inklusive havens vatten. Den globala uppvärmningen breder inte ut sig med ljusets hastighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
bottenslam
Jag kan redan mer än dig om allt så det är bättre om du läser på om medelvärde så du fattar att ett rekordhögt medelvärde också måste innefatta rekordhöga enskilda temperaturer, som ett stationsmedel t.ex.
Hur gör du för att få fram ett rekordmedelvärde utan att enskilda mätvärden uppnår nya rekordvärden? Om alla värden ligger inom normalvariation för alla stationer, då kan det omöjligt finnas ett nytt rekordmedel.
1. Läs det jag skriver ovan om statistik.
2. Lär dig statistikens grunder.
Är du duktig och kan mer än alla andra om allt? Det bevisar någonting om du tror det...
För övrigt tror jag att kombinationen obildad och obildbar inte är så lyckad.
–