2016-10-21, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men ta inte illa upp!
Så där tänkte jag nu eftersom vi tidigare funderade på om hon skulle försöka få psykvård i stället för fängelse.
"Spela galen" lät som ett möjligt men inte så vettigt alternativ. Därför blev jag lite paff över detta.
Sedan, i ärlighetens namn, kan hon ju ha drabbats av något på riktigt. Men åtminstone jag är snabb att se henne som manipulerande och då blir det därefter.

För ca. tre år sedan skulle hon alltså ha råkat ut för denna stroke, som försvagade hennes vänstra hand (men inte föranledde behandling?)
När föddes tvillingarna?
Postpartumdepression?
Skada i samband med förlossningen?
Andra möjligheter?
Det är svårare för en frisk att spela sjuk än det är för en sjuk att försöka spela frisk. Hittills har ingen lyckats på den klinik jag arbetar så "spela-galen-spåret'" är nog ganska kallt.

Däremot är det vanligt att hjärnskador kan ge markanta personlighetsförändringar. Därmed inte sagt att det är på det sättet i JMs fall.

Psykiatriska åkommor i samband med nedkomst kan man nog helt utesluta, däremot. De har ett mer markant och oftast mer dramatiskt, förlopp än vad som kan ses hos JM.
Citera
2016-10-21, 21:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Troligtvis en felskrivning. Selektiva serotoninåterupptagshämmare, SSRI är nog det som avses.
Ja, det är mycket troligt.
Citera
2016-10-21, 21:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men snälla Du, som jag verkligen respekterar här på forumet, hon har väl helt enkelt tagit anti- depressiva, som alla andra... Det man (=jag) kan misstänka är mani...
"Som alla andra" som begår grova brott, eller..? - Det är naturligtvis viktigt att veta vilket preparat hon proppat i sig ända sedan slutet av 90-talet.
Citera
2016-10-21, 21:33
Medlem
Citat:
Men snälla Du, som jag verkligen respekterar här på forumet, hon har väl helt enkelt tagit anti- depressiva, som alla andra... Det man (=jag) kan misstänka är mani...
Ja bipolaritet i samband med en grandios självbild till följd av någon narcissistisk/antisocial störning har jag tidigare funderat runt, här i tråden.

Jag tror det blir där man hamnar.

Däremot tror jag inte det kvalificerar henne för ett fängelseförbud. Det krävs nog mycket mer av vanföreställningar för att färden ska gå till Karsudden istället för Hinseberg. Omss . . .
Citera
2016-10-21, 21:35
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är svårare för en frisk att spela sjuk än det är för en sjuk att försöka spela frisk. Hittills har ingen lyckats på den klinik jag arbetar så "spela-galen-spåret'" är nog ganska kallt.

Däremot är det vanligt att hjärnskador kan ge markanta personlighetsförändringar. Därmed inte sagt att det är på det sättet i JMs fall.

Psykiatriska åkommor i samband med nedkomst kan man nog helt utesluta, däremot. De har ett mer markant och oftast mer dramatiskt, förlopp än vad som kan ses hos JM.
Ska vi säga att hon är psykopat, ska vi säga att hon duperade kommunen, ska vi säga att hon duperade polisen, ska vi säga att hon skulle vända ut och in på dig alla dar i veckan.
Citera
2016-10-21, 21:39
Medlem
Citat:
Jag känner till ett par fall där Zoloft (Sertralin) faktiskt lett till ett ohämmat utagerande av pinsamt slag. Det kan naturligtvis bli aggressivt-elakt också. Och impulsivt!
Citera
2016-10-21, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Ska vi säga att hon är psykopat, ska vi säga att hon duperade kommunen, ska vi säga att hon duperade polisen, ska vi säga att hon skulle vända ut och in på dig alla dar i veckan.

Ha, ha, ja så verkar det ju funkat!
Citera
2016-10-21, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Ja hon lider av en personlighetsstörning visst. Men att fejka ett psykotiskt tillstånd 24/7, klarar hon inte, givet det som är känt i fallet. (Jag tror inte en grav psykotiker klarar av att flyga till Thailand och tillbaka till Norge, utan att agera självmarkerande på åtminstone någon av de orter hon passerar och därmed dra till sig ordningsmaktens intresse. Bara som ett litet exempel.)

Inte inför mig och inte inför teamet som ska göra RPUn.
Citera
2016-10-21, 21:44
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ja bipolaritet i samband med en grandios självbild till följd av någon narcissistisk/antisocial störning har jag tidigare funderat runt, här i tråden.

Jag tror det blir där man hamnar.

Däremot tror jag inte det kvalificerar henne för ett fängelseförbud. Det krävs nog mycket mer av vanföreställningar för att färden ska gå till Karsudden istället för Hinseberg. Omss . . .
Det bipolära har jag svårt att se. Det finns väl inget som framkommit som tyder på djupa depressioner eller mani? Däremot så är hon en klockren psykopat.
Men till Karsudden lär hon inte komma som du säger.
Citera
2016-10-21, 21:51
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ja hon lider av en personlighetsstörning visst. Men att fejka ett psykotiskt tillstånd 24/7, klarar hon inte, givet det som är känt i fallet. (Jag tror inte en grav psykotiker klarar av att flyga till Thailand och tillbaka till Norge, utan att agera självmarkerande på åtminstone någon av de orter hon passerar och därmed dra till sig ordningsmaktens intresse. Bara som ett litet exempel.)

Inte inför mig och inte inför teamet som ska göra RPUn.

Vad krävs det egentligen för att dömas till rättspsykiatrisk vård? Är det att du är psykotisk?
Citera
2016-10-21, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det bipolära har jag svårt att se. Det finns väl inget som framkommit som tyder på djupa depressioner eller mani? Däremot så är hon en klockren psykopat.
Men till Karsudden lär hon inte komma som du säger.
Nja jag tolkar kanske in för mycket av mani i det scenario jag ser; Att vara så pass fartblind och grandios att man tror att man kan håva in storkovan genom att mörda dem man ska ärva, efter det att mordet med vidhängande försäkringsbedrägeri misslyckats - Rena psykopater brukar ha mer verklighetsförankring och mer genomarbetade strategier, än att de förväntar sig att lyckas med så pass genomskinliga operationer.

Maniker däremot satsar alltid högt och räknar med att vinna i alla lägen.
Citera
2016-10-21, 21:56
Medlem
Jag har hela tiden funderat på hur det kommer sig att den här kvinnan lyckats gå fri från fällande domar under i stort sett hela sitt liv. Personligen måste jag säga att en mild stroke passar in i bilden. Jag vet inte hur gamla ni är som deltar i tråden, men själv är jag 50+ och har alltså upplevt en del.

Gamla vänner som drabbats av stroke har upplevt väldigt olika följdeffekter. En var som vanligt, men tappade kraften i ena handen. En annan blev helt förlamad i ena halvan av kroppen medan en tredje blev helt personlighetsförändrad. Det verkar med andra ord rätt slumpartat vad som händer vid en stroke. Och jag måste ändå säga att steget från att vara smått manipulativ och penninghungrig till mord är rätt långt.

Och ja ... Jag måste nog säga att jag tycker ganska synd om dessa afghanska ynglingar som hamnat ur askan i elden. Ett jäkla elände alltihop, faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in