2016-10-21, 19:17
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Lotta och andra liknande kvinnor borde ha lärt sig av hundarna istället för att tro sig kunna läsa av psykopaten..

Det var bara en tidsfråga. Har man redan blivit misshandlad av sin partner ca 15ggr under några månaders tid - vad väntar man på då?

På ett sätt håller jag med dig, på ett annat inte. Lotta valde att anmäla en gång, vad hände? Inte ett smack..... Samhället borde se till så hon aldrig mer efter anmälan synts i det offentliga rummet. Istället fick hon som så många andra kliva ut genom dörren från polishuset, och nej det är inte polisen som avgör, det är de truckade åklagarna.... Men med den historiken den vidriga jäveln har (tack Lxbase) borde ALLAS varningsklockor ringa, hon ansåg också att hon blivit dåligt bemött utav polis mm....Så hon la ner anmälan... Vilken äcklig Åklagare bedömde att det var rätt och riktigt att låta henne göra det? Ja jo, de var ju inte skrivna på samma adress, så det räknas inte som våld i nära relation... Ut med åklagarna namn istället. Häng dom och tusan inte en sinnesvag tjej som hamnat i händerna på det avskum som hans alkoholiserade moder framavlat! Hon borde lärt sig att ta satsen i munnen och svalt honom.... Fi faen.... Jag har inte fler fula ord för såna avvarter!
Citera
2016-10-21, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Halkar in i tråden sent, och allt har väl redan sagts.
Läste FUPen först igår och kan säga att jag inte är imponerad, varken av polis eller psykolog.
Vad är det för tama trötta människor egentligen?

När anhöriga ringer in och är oroliga och vill att polisen ska kolla upp henne. Så verkar de mest irriterade och misstänksamma samt vilja avsluta det hela. Ingen tar det på allvar eller orkar ta tag i något. Till sist tröttnar de anhöriga och säger att, vi skiter i det.

Psykologen skulle inte fortsatt sin kontakt med Lotta som inte sa något. Utan erbjudit annan kontakt där personkemin var bättre, så att hon öppnade upp mer. Det borde inte vara patientens sak att begära att få byta, då det är både känsligt och jobbigt för denne. Det är något en utbildad psykolog ska känna av.

Undrar om FUPen som finns i första inlägget är allt? Däri, finns ju inget om själva morddagen. Tacksam för länk till övrig info. Då tråden är lång.

I regel så börjar folk snacka efter ett tag, då det är otroligt psykiskt påfrestande att sitta tyst med en annan människa. Psykologer och terapeuter kan därför ha som "metod" att "vänta ut" patienten.
Citera
2016-10-21, 19:33
Medlem
SMS-TÖMNINGEN (mellan Lotta och Martin, del av fup)
https://minfil.org/nb6cpebab1/Solna_TR_B_4328-16_Aktbil_56.pdf

Det här ger verkligen ingen smickrande bild av Lotta. I många SMS framstår hon som oerhört labil och omogen och att skriva svordomar och sexuella förolämpningar och hatiska saker till en person som går på anabola och missbrukar droger är att leka med elden, så jag antar att hon också tjafsade med honom verbalt IRL och det är verkligen inte att rekommendera. Hon förtjänade inte att dö, men är man kvinna och den svagare partern ska man inte konfrontera en så drogad person med aggressiva påhopp.

Tror hon öppnade dörren för att ge honom en verbal avhyvling, tyvärr.
Citera
2016-10-21, 19:48
Medlem
AngelDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2

Det här ger verkligen ingen smickrande bild av Lotta. I många SMS framstår hon som oerhört labil och omogen och att skriva svordomar och sexuella förolämpningar och hatiska saker till en person som går på anabola och missbrukar droger är att leka med elden, så jag antar att hon också tjafsade med honom verbalt IRL och det är verkligen inte att rekommendera. Hon förtjänade inte att dö, men är man kvinna och den svagare partern ska man inte konfrontera en så drogad person med aggressiva påhopp.

Ja herregud , det där är som att läsa en konversation mellan två 15-åringar.
Citera
2016-10-21, 20:17
Medlem
Citat:

Vilken erfarenhet av en dylik person förväntas en normalt funtad person ha? Mest troligt hade hon aldrig vare sig hört talas om någon sådan än mindre träffat IRL. Tack och lov inte dom flesta av oss här heller. Om hon nu, efter att fått vila upp sig efter honom, var hon säkerligen skitförbannad när han dök upp helt oanmäld på farstukvisten. Det skulle jag också varit.

Nu visar ju Martins record att han gav sig på personer oavsett kön och också helt oprovocerat. Ville han stampa ihjäl någon gjorde han det. Hela han var en tickande bomb som kunde brisera när som helst för vad som helst. En irriterande surrande fluga och BAM ....
Citera
2016-10-21, 20:36
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
I regel så börjar folk snacka efter ett tag, då det är otroligt psykiskt påfrestande att sitta tyst med en annan människa. Psykologer och terapeuter kan därför ha som "metod" att "vänta ut" patienten.

Tack.... Då ingen annan reagera då det bes om hjälp tror oftast tyvärr dessa damer att " om man bara är snäll kommer även han bli det" och kommer således att upphöra med div stalkande, misshandel, sms terror osv....En fullblodspsykopat plockar ner en i alla molekyler oerhört fort och ser till att alla andra dörrar stängs för dem... Han ringde även hennes chef och påstod att hon tog kokain. Så vart den dörren stängd. Svenskar fungerar så kom inte hit med dina problem så vi får honom stökandes överallt.... been there done that... Tacksam för att jag överlevde ( under den 3 åriga process jag genomled, hann även min psykopat med 2 misshandlar på en annan dam, under rättegången tog hon tillbaka allt hon sagt i förhör.... Sa jag att de två stod under pausen och drack kaffe och bjöd varann på cigaretter? )

Att diskutera för och emot är bra, men att folk faktiskt som i denna tråd väljer att ge henne skuld, är fruktansvärt osmakligt.... Han har en historik som får en att undra, varför i hela h-e har ingen stoppat honom? Nä just det, han strödde pengar och kokain omkring sig, och var som andra fullblodspsykopater trevlig och charmant... De vet när de ska uppföra sig. Feck
Citera
2016-10-21, 20:46
Medlem
PrincessDaisys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
Rätta mig om jag har fel, men av det jag läst i fupen, kan jag inte se vad för sorts ras hunden har, inte mer än att den är "dyr"..... (Har inte hunnit läsa hela, så hjälp vore tacksamt)

Nej som sagt, en hund hinner inte med när det "smäller till" en normal människa börjar oftast med att höja rösten osv, men inte fullblodspsykopater... De smäller av BAM... Av normalitet väljer hundar att fly och reagerar först ifall de blir trängda Men eftersom våldet är riktat mot Lotta, har han inte haft för avsikt att skada hunden, därav den enkla anledningen har hunden gömt sig.... Tyvärr. Hundars instinkt är att fly!

Rasen är en Briard

Briard är en hundras från Frankrike namngiven efter regionen Brie. Den är en vallande och vaktande herdehund och boskapshund som numer räknas till brukshundsraserna. Wikipedia
Vetenskapligt namn: Canis lupus familiaris
Livslängd: 10 till 12 år
Ursprungsland: Frankrike
Vikt: Hona: 23–34 kg, Hane: 27–41 kg
Temperament: Beskyddande, Lydig, Lojal, Trofast, Orädd, Intelligent
Höjd: Hona: 56–65 cm, Hane: 58–69 cm
Citera
2016-10-21, 21:05
Avslutad
Citat:

Skitsnack.
Vi är alla människor och jag vet att det är fel på psykvården, på alla sätt och vis. Jag är utbildad, jag är erfaren och jag har varit på båda sidor. Och jag kan berätta för dig att både du och jag hade kunnat sitta där och humma när en annan människa är i nöd.
VAKNA!
Citera
2016-10-21, 21:19
Medlem
Citat:
Skitsnack.
Vi är alla människor och jag vet att det är fel på psykvården, på alla sätt och vis. Jag är utbildad, jag är erfaren och jag har varit på båda sidor. Och jag kan berätta för dig att både du och jag hade kunnat sitta där och humma när en annan människa är i nöd.
VAKNA!

Du har helt rätt. En erfaren psykolog/terapeut skall i första hand möta den hjälpsökande och med erfarenhet kunna bemöta personen och ge stöd (i detta fall akut stöd). Det krävs oerhört mycket för att en utsatt person som Lotta med hot hängande över sig att över huvud taget skall söka hjälp och göra en anmälan. Där behöver man visa direkt att man stödjer den sökande med medel som kan skydda henne från angriparen.
Citera
2016-10-21, 21:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du har helt rätt. En erfaren psykolog/terapeut skall i första hand möta den hjälpsökande och med erfarenhet kunna bemöta personen och ge stöd (i detta fall akut stöd). Det krävs oerhört mycket för att en utsatt person som Lotta med hot hängande över sig att över huvud taget skall söka hjälp och göra en anmälan. Där behöver man visa direkt att man stödjer den sökande med medel som kan skydda henne från angriparen.

Alla psykologer borde byta ut sig själv när inte patienten öppnar sig. Man är där av en anledning. Man betalar och söker hjälp. Man ska inte behöva ta ansvar själv i den situationen. Det är psykologens ansvar. Lotta var sluten, inte bekväm. De borde byta. Men det sved för den pensionerade psykologen. kränkte hennes yrkesskicklighet mer än hon månade om Lotta.
Citera
2016-10-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
Tack.... Då ingen annan reagera då det bes om hjälp tror oftast tyvärr dessa damer att " om man bara är snäll kommer även han bli det" och kommer således att upphöra med div stalkande, misshandel, sms terror osv....En fullblodspsykopat plockar ner en i alla molekyler oerhört fort och ser till att alla andra dörrar stängs för dem... Han ringde även hennes chef och påstod att hon tog kokain. Så vart den dörren stängd. Svenskar fungerar så kom inte hit med dina problem så vi får honom stökandes överallt.... been there done that... Tacksam för att jag överlevde ( under den 3 åriga process jag genomled, hann även min psykopat med 2 misshandlar på en annan dam, under rättegången tog hon tillbaka allt hon sagt i förhör.... Sa jag att de två stod under pausen och drack kaffe och bjöd varann på cigaretter? )

Att diskutera för och emot är bra, men att folk faktiskt som i denna tråd väljer att ge henne skuld, är fruktansvärt osmakligt.... Han har en historik som får en att undra, varför i hela h-e har ingen stoppat honom? Nä just det, han strödde pengar och kokain omkring sig, och var som andra fullblodspsykopater trevlig och charmant... De vet när de ska uppföra sig. Feck

Vi är många som i denna tråd reagerat på det osmakliga att ge Lotta någon som helst skuld till det inträffade. Det kvinnoförakt som lyser igenom är bedrövligt. Varför gjorde hon si, varför gjorde hon så. Jag har lagt ned och helt enkelt konstaterat att det inte är någon ide att försöka få dessa människor att överhuvudtaget förstå hur en människa kan brytas ned.
Citera
2016-10-21, 22:28
Medlem
Citat:
Alla psykologer borde byta ut sig själv när inte patienten öppnar sig. Man är där av en anledning. Man betalar och söker hjälp. Man ska inte behöva ta ansvar själv i den situationen. Det är psykologens ansvar. Lotta var sluten, inte bekväm. De borde byta. Men det sved för den pensionerade psykologen. kränkte hennes yrkesskicklighet mer än hon månade om Lotta.

JA. Att i den situationen villkora skyddet med att Lotta skulle välja bort, det enda skydd hon upplevde sig ha, är helt fel. Det skulle vara en ingång till diskussion om möjliga tänkbara lösningar .... snarare än ett avslut. Helt fel hanterat.

Lotta kunde haft hunden placerat i ett hem nära hennes skyddade boende t.ex. Många möjligheter stod till hands. Att Lotta inte kunde se dom själv är mer än förväntat, därför sökte hon hjälp ...

Hon kände sig avvisad och maktlös, tror jag.

Djupt beklagligt att sådant får ske av vården.

Att sedan skulden läggs på den hjälpsökande är än mer beklagligt. Dom är djupt involverad i vad som sedan hände Lotta.

Dom agerade inte professionellt. Enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in