2016-10-20, 23:06
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Visst om du räknar med tiden. Du kan dela med tiden och få takten värmetransfer per sekund i Watt.

Missade du att h=q/delta T inte innehåller tidsaspekten?

Läs lite noggrannare. Q är takten i värmetransfer per sekund precis som Watt är per sekund. Vill du ha det över längre tid så ökar du antal sekunder. Svårt?

Jordytan överför 150W till atmosfären och atmosfären överför ingenting till jordytan som höjer dess temperatur.

Du har påstått att atmosfären värmer jordytan. Står du inte fast vid det?

Q visar att det är omöjligt att överföra energi som värmer från en lägre temperatur.

Grejen är ju den att du säger att vi får ökad absorption av mer co2. Ökad absorption är större deltaT.

Då blir ingenting varmare, eller hur?

Du har tidigare påstått att det är strålningsbalansen som styr. Att lägre temperatur vid tropopausen ger högre temperatur vid ytan, hur ska du ha det? Nu säger du att en varmare atmosfär ger en varmare yta.

Hur får du ihop ökad absorption och stigande temperatur i atmosfären? Ökad absorption är alltid likställt med en relativt lägre temperatur.

Vi ska nog inte hoppa till nästa invändning eftersom du fortfarande påstår att växthuseffekten arbetar på ett sätt som motsäger fysiken.
Q är alltså en avsvalningstakt eller en värmeökningstakt, ja en derivata dT/dt där stora T är temperatur och lilla t är tid(och denna är proportionell mot temperaturskillnaden) . Jämför med Newtons avsvalningslag. Exakt samma formel med olika bokstäver. Jag fick ju spendera ett dussintal inlägg enbart för att övertyga dig att räkna på en rund jord. Jag är inte jättesugen på att spendera mer därtill för att övertyga dig om vad en derivata är. Det är trots allt gymnasiematte. Så detta får bli det sista inlägget om den saken.
Citera
2016-10-20, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Q är alltså en avsvalningstakt eller en värmeökningstakt, ja en derivata dT/dt där stora T är temperatur och lilla t är tid(och denna är proportionell mot temperaturskillnaden) . Jämför med Newtons avsvalningslag. Exakt samma formel med olika bokstäver. Jag fick ju spendera ett dussintal inlägg enbart för att övertyga dig att räkna på en rund jord. Jag är inte jättesugen på att spendera mer därtill för att övertyga dig om vad en derivata är.

Och nu när du har lärt dig att överföring av termisk energi sker enligt takten transfer från varmt till kallt så kommer givetvis frågan:

Hur värmer atmosfären upp jordytan när Q är negativ i den riktningen? Atmosfären tillför ingen energi till jordytan, det är vad du hela tiden har påstått.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/mod3.html

Bemöt gärna länkens information också. Du har ju argumenterat om "energiiiiiiin, vart tar den vägeeeeen?". Läs länken och kommentera hur din energiöverföring till jordytan från kall gas kan gå till, när den strålningen inte innehåller några energinivåer som kan excitera molekylerna i jordytan.

Citat:
Det är trots allt gymnasiematte. Så detta får bli det sista inlägget om den saken.

Jag förstår. Du klarade ju inte ens av grundskolematten i att räkna på Q mellan en iskall gas och en varm yta. Alla ser att du återigen inte svarar på frågan hur en kall atmosfär överför energi till jordytan. Det är ju vad du säger här:
Citat:
Nej, jordytan får tillbaka energi den annars skulle ha blivit av med. Detta kyler inte jordytan. Tvärtom. Mer energi till jordytan och högre temperatur, eftersom ytan får effekt från atmosfären + solen. Principen bakom detta finner du i uträkningarna jag tidigare visat. Där ser du också hur effekten från jorden mot rymden fortfarande stämmer i avseende på ineffekt =uteffekt.

Har säger du att jordytan mottar energi från atmosfären som värmer jordytan. Q bevisar att jordytan inte mottar någon energi som värmer från atmosfären. Länken till hyperphysics förklarar varför den inte absorberas.

Så, hur är det nu? Värmer atmosfären jordytan genom att tillföra termisk energi som absorberas och värmer upp jordytan?
Senast redigerad av bottenslam 2016-10-20 kl. 23:38.
Citera
2016-10-20, 23:37
Medlem
Citat:
Q är alltså en avsvalningstakt eller en värmeökningstakt, ja en derivata dT/dt där stora T är temperatur och lilla t är tid(och denna är proportionell mot temperaturskillnaden).

Jag kallade den för transfer eller överföring. Tycker du att du har vunnit något här?

Varför tycker du att detta var en poäng? Jag har tjatat om detta skitlänge och du lär dig det nu, och så tror du att du har visat något?

Väldigt typiskt för våra meningsutbyten. Jag tjatar och tjatar om att du ska titta på bakomliggande fysikaliska principer. Efter många om och men så gör du det, lär dig hur det funkar, kommer tillbaka och påstår samma sak som jag har gjort hela tiden. Inte en enda gång har du visat att en effekt av atmosfären är att värma upp jordytan.
Citera
2016-10-20, 23:52
Medlem
Citat:
Q är alltså en avsvalningstakt eller en värmeökningstakt, ja en derivata dT/dt där stora T är temperatur och lilla t är tid(och denna är proportionell mot temperaturskillnaden) . Jämför med Newtons avsvalningslag. Exakt samma formel med olika bokstäver. Jag fick ju spendera ett dussintal inlägg enbart för att övertyga dig att räkna på en rund jord. Jag är inte jättesugen på att spendera mer därtill för att övertyga dig om vad en derivata är. Det är trots allt gymnasiematte. Så detta får bli det sista inlägget om den saken.

Nu ska du lära dig använda Q. Med Q kan du visa överförd energi från solen till jordytan, sedan kan du visa jordytan till atmosfären, sedan atmosfären till rymden. I den ordningen, eftersom Q är negativ i andra riktningen. Varje punkt ska gå att koppla till de andra två, då har du en fungerande modell.

Nu när du har kommit in på avsvalning. Hur förhåller sig det till att du påstår att solen endast bestrålar jordytan med 240W/m^2?

Q för solstrålning och jordytan blir ju då -150W. Vilket betyder att jordytan värmer både solstrålning och atmosfär med 150W. Varifrån kommer all energi?

Skapas den i rymden?
I atmosfären?
I ditt huvud?
Citera
2016-10-21, 00:02
Medlem
Citat:
Q är alltså en avsvalningstakt eller en värmeökningstakt, ja en derivata dT/dt där stora T är temperatur och lilla t är tid(och denna är proportionell mot temperaturskillnaden) .

Bara så att du har saker klart för dig:

"Heat transfer is the exchange of thermal energy between physical systems. The rate of heat transfer is dependent on the temperatures of the systems and the properties of the intervening medium through which the heat is transferred"

https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_transfer

Översta stycket på wikipedia. Frågan är varför du tror att du har kommit med en annan beskrivning än vad jag har gett. Tror du att Q beskriver något annat än "The rate of heat transfer", bara för att den kan användas för avsvalning, vilket är vad som händer när man tillför energi och sedan slutar och låter energin avges till omgivningen?

Jorden befinner sig i ett steady state, till skillnad från equillibrium, där den får energi hela tiden från solen. Transfer är alltså ett lämpligare begrepp för vad som sker än avsvalning.
Citera
2016-10-21, 01:53
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Visa ett antal stickprov som uppvisar en temperatur idag eller denna månaden som aldrig tidigare har uppmätts på platsen vid denna tiden. Om du inte kan visa det så är det högst osannolikt att vi har någon förhöjd temperatur.

Detta är ett av din hytpotes stora problem. Oavsett vad dina fixade grafer säger, vem du än frågar på vilken plats som helst vid vilken tidpunkt som helst, så finns inga uppmätta temperaturer som inte har uppmätts till samma nivå tidigare.

Om det inte finns, då finns ingen onormalt hög medeltemperatur. En onormalt hög medeltemperatur är en temperatur som aldrig tidigare har uppmätts. Per definition.

Du kan aldrig visa att vi nu har en temperaturnivå som är högre än vad den någonsin varit tidigare.

Skillnaden mellan väder och klimat
Det har varit fler som kommit in nya i tråden tidigare och visat att dom inte
förstår skillnaden mellan väder och klimat.
Du är det första som funnits här en längre tid och sedan visar att du inte har
en aning om vad som skiljer de två.

När du frågar om en temperatur vid en viss tid, på en viss plats då undrar jag
inte bara om du är dum på riktigt. Drogad också, som vanligt och som du brukar
skriva om? Vi andra i tråden följer klimatet.

Även om det är enskilda temperaturobservationer som utgör underlaget till
det som blir till klimat, så är det viktigt att förstå att en mätning vid en enstaka
tidpunkt på en enstaka plats inte är intressant ur klimatsynpunkt.

Medelvärden över längre tidsperioder eller medelvärden över större ytor, som
t.ex. globala medeltemperaturer är intressanta att följa när man följer klimatet.

Det finns flera typer av "störningar" som gör att enstaka temperatutmätningar inte
kan beaktas när man vill studera klimatet.
– Det "stokastiska" vädret som kan variera i stor utsträckning från dag-till-dag.
– Mer eller mindre cykiska förlopp med korta perioder, som t.ex. ENSO.
– Solfläckscykler, som är ganska regelbundna och förutsägbara.

Det enkla sättet att räkna bort "störningarna" är att studera medelvärden över långa
tidsperioder, helst flera år och gärna upp emot 15 år om man vill filtrera bort
effekter av t.ex. ENSO. Dessbättre innebär den ökande kunskapen om hur t.ex.
solcykler och ESNO påverkar vädret att vi kan se klimattrender på betydligt
kortare tid än 15 år.

Här är exempel på hur ett löpande 96-månaders medelvärde tydligt visar hur
klimatet förändras:
https://s11.postimg.org/5jooglsmb/160826_96_month_average.png

Här framgår hur dessa beräkningar gjorts:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Läs på om skillnaden mellan väder och klimat. Om du förstår skillnaden kan du väl
berätta varför du vill veta temperaturen på en enstaka plats vid en enstaka tidpunkt.

Citera
2016-10-21, 02:05
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Skrev jag att det var ett uppmätt genomsnitt?

För en person helt obekant med den fysikaliska bakgrunden så förstår jag att man blir förvirrad över att temperatur har samband som sträcker sig bortom planeten. Eller nej, det förstår jag inte.

För en person som är dum i huvudet så kanske det kan verka så.

Om man inte har en förklaring som sträcker sig längre än för en himlakropp, eller kan utvidga sitt resonemang så att modellen passar för andra himlakroppar också, då bör man fundera lite till.

Så varför har månen en mycket högre temperatur än jorden på den belysta sidan om atmosfären är det som värmer upp? Månen har ju ingen atmosfär.

Medeltemperatur är irrelevant eftersom jorden skulle vara mycket varmare överallt, både på natt och dagsida, om den svalnar lika långsamt som månen gör på sin mörka sida.

Dina inlägg i dag är mer förvirrade än vanligt. Hur många droger har du kombinerat,
utöver de som du skriver att du "brukar"?

Om du i två meningar i inlägg nära varandra skriver:

(#15229)
Citat:
1370W har uppmätts vid ytan vid flera tillfällen.
och…
(#15232)
Citat:
Var säger jag att jordytan mottar 1370W?
Senaste beräkningen jag har visat ger 1027W vid ytan.

Inser du då inte att dessa uppgifter är direkt motstridiga?

Citera
2016-10-21, 02:12
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Tror du det?

Om jag tror att NASA, NOAA, FN, SMHI och i stort sett alla klimatforskare som
finns tillsammans ingår i en global konspiration som försöker sprida falsk
information om hur CO2-utsläpp förändrar klimatet?

Nej, det tror jag inte.

Tror du att det är så?

Det verkar lite nojigt, i så fall...

Tror du på fler konspirationsteorier också, som t.ex. Chemtrail?

Citera
2016-10-21, 07:42
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:

The rate of heat transfer is dependent on the temperatures of the systems and the properties of the intervening medium through which the heat is transferred"

Precis. Du säger samma sak som vi andra men har inte kapaciteten att förstå vad en minskning av avkylningshastiget leder till, med bibehållen värmetillförsel från solen.

Läs mina tidigare svar. Där har du alla svar i frågan du kommer att få av mig. Resten får du lista ut själv. Jag kommer inte att undervisa någon med ditt urusla bemötande.
Citat:
Varför höll du dig inte borta? Du sa ju att du inte skulle vara med längre när du gick härifrån efter att jag hade slagit dig gul och blå med mina argument. Nu är du tillbaka och får ännu mer stryk än sist, eftersom du försöker ta ytterligare bitar av fysiken och vända den till sin motsats. Är du masochist?
Jag förstår att du önskar att jag håller mig borta.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2016-10-21 kl. 08:41.
Citera
2016-10-21, 13:35
Medlem
lasternassummas avatar
September 2016 var inte varmaste september sedan 1880
Alla temperaturer jämförs med 1900-talets medelvärden för motsvarande period.

September 2016: +0,89°C ±0,15°C
September 2015: +0,90°C ±0,10°C

Detta placerar september 2016 på andra plats på listan "varmaste september sedan 1880"
och på elfte plats på listan "varmaste månad sedan 1880". Inom den angivna felmarginalen,
javisst, men ändå.

Nu, alla klimathaverister, är det dags att ta fram ropen om uppvärmningspaus, igen!
(jag hoppas ironin var uppenbar...)

https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/201609
https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/201509

Citera
2016-10-21, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
När du frågar om en temperatur vid en viss tid, på en viss plats då undrar jag
inte bara om du är dum på riktigt. Drogad också, som vanligt och som du brukar
skriva om? Vi andra i tråden följer klimatet.

Karaktärsmord igen? Ska du försöka fokusera på sakfrågan istället, du blir så lätt distraherad när du försöker svartmåla dina motståndare.

Citat:
Även om det är enskilda temperaturobservationer som utgör underlaget till
det som blir till klimat, så är det viktigt att förstå att en mätning vid en enstaka
tidpunkt på en enstaka plats inte är intressant ur klimatsynpunkt.

Om vi hade haft en rekordhög medeltemperatur, så MÅSTE den innefatta rekordvärden också. Ett antal ENSKILDA platser MÅSTE ha uppmätta temperaturer som aldrig har uppmätts förut. Om t.ex september är en rekordmånad, då måste ett antal av mätstationerna uppvisa värden som aldrig tidigare är uppmätta. Har du svårt med begreppet medeltemperatur så kan jag hjälpa dig.

Säg att vi utgår från ett tidigare rekord baserat på 10 mätstationer under en månad: 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 grader. Medel 12.8. Eftersom detta är ett tidigare rekord med medel 12.8 så innebär det att ett eller flera värden måste vara toppvärden, aldrig tidigare uppmätt till den nivån.

Om vi får ett nytt rekord, då måste något av dessa 10 värden ha uppnått en nivå som aldrig tidigare är uppmätt. Annars kan du inte öka medeltalet. Någon eller flera stationer måste uppvisa värden som aldrig tidigare uppnåtts. Annars är det omöjligt att få ett rekordmedelvärde.

Svårt?
Citat:
Medelvärden över längre tidsperioder eller medelvärden över större ytor, som
t.ex. globala medeltemperaturer är intressanta att följa när man följer klimatet.

Spelar ingen roll. Ett rekordmedelvärde innehåller nya toppvärden. Annars finns det inget rekord.
Citat:
Det finns flera typer av "störningar" som gör att enstaka temperatutmätningar inte
kan beaktas när man vill studera klimatet.
– Det "stokastiska" vädret som kan variera i stor utsträckning från dag-till-dag.

Jag vill bara ha din definition av stokastisk. Många har missupfattat "stokastiskt".

Citat:
– Solfläckscykler, som är ganska regelbundna och förutsägbara.

Se där, har du upptäckt att solen spelar roll. Det får vi se som framsteg.

Citat:
Det enkla sättet att räkna bort "störningarna" är att studera medelvärden över långa
tidsperioder, helst flera år och gärna upp emot 15 år om man vill filtrera bort
effekter av t.ex. ENSO. Dessbättre innebär den ökande kunskapen om hur t.ex.
solcykler och ESNO påverkar vädret att vi kan se klimattrender på betydligt
kortare tid än 15 år.

Om co2 påverkar temperatur och i förlängning klimat, då skulle förändringarna synas på väldigt kort tidsintervall eftersom strålning rör sig med ljusets hastighet. Förändringarna sker alltså i princip i ljusets hastighet.

Citat:
Läs på om skillnaden mellan väder och klimat. Om du förstår skillnaden kan du väl
berätta varför du vill veta temperaturen på en enstaka plats vid en enstaka tidpunkt.

Jag kan redan mer än dig om allt så det är bättre om du läser på om medelvärde så du fattar att ett rekordhögt medelvärde också måste innefatta rekordhöga enskilda temperaturer, som ett stationsmedel t.ex.

Hur gör du för att få fram ett rekordmedelvärde utan att enskilda mätvärden uppnår nya rekordvärden? Om alla värden ligger inom normalvariation för alla stationer, då kan det omöjligt finnas ett nytt rekordmedel.
Citera
2016-10-21, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om jag tror att NASA, NOAA, FN, SMHI och i stort sett alla klimatforskare som
finns tillsammans ingår i en global konspiration som försöker sprida falsk
information om hur CO2-utsläpp förändrar klimatet?

Nej, det tror jag inte.

Tror du att det är så?

Det finns kraftigt bias för att uppvisa resultat som är i linje med den politiska agendan kring klimathot och att förändra samhällets energianvändning. Man får i princip inte anslag för forskning som inte levererar resultat som stödjer hypotesen. Det är inte en konspiration per se bland forskare utan ett kraftigt incitament för att leverera resultat som ger bifall. Att IPCC och andra institutioner för klimatpolitik agerar partiskt och driver på för att få fram forskningsresultat som stödjer deras sak, det tvivlar väl inte ens du på, hoppas jag. Om du tror att IPCC är opartiska så är det synd om dig. Det är en politisk organisation.

Citat:
Det verkar lite nojigt, i så fall...

Inte nojjigt, irriterande ovetenskaplighet gör mig förbannad.

Citat:
Tror du på fler konspirationsteorier också, som t.ex. Chemtrail?

Och så kör vi en vända karaktärsmord igen.

Kan du ge ett skäl till hur du gjorde kopplingen till chemtrails. Jag är lite intresserad av din slutledningsförmåga. Den verkar ha kapsejsat fullständigt för länge sen. Med tanke på att du tror att iskall luft värmer upp jorden istället för solen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in