2016-10-20, 22:38
Medlem
http://www.di.se/nyheter/jattar-ratar-billig-byggboom/
SKL är igång med att upphandla "billiga" bostäder. Ca 15000 verkar det handla om. (Rysligt billiga nämns).

Dock verkar byggbolagen måttligt intresserade. Prisnivån på BR/småhus är så pass hög nu att man kan bygga på riktigt istället.

Motivet för SKL är troligen att SVaMp tvingar på dom asylanter.
Citat:
De länge eftersatta behoven blir inte mindre av höstens rekordstora flyktingmottagande och den nya anvisningslag som innebär att kommunerna måste erbjuda bostäder till mer än 50.000 nyanlända på två år.
Men 50K på två år blir 25K/år. Antar vi 4 pers i varje bostad så blir det ca 6K bostäder/år.

Det ska då ses mot bakgrunden av 60000 bostäder producerade i år. Och att prognosen nu är fler nästa år. (Står i artikeln).

Så nyanlända grabbar ca 10% av nyproduktionen. Det är mindre än vad man tror när man hör hur en del ojar sig.

Ser man till data i artikeln verkar SKL-bostäderna kunna handla om minst 100 kvm. Så det är inga små bostäder.

SKL vill dock inte veta av att byggbolagen duckar. "Det finns ett stort intresse för etablerade aktörer att vilja vara med” säger dom. Undras om det är Bert Karlssons trailer han tänker på. Fast den verkar inte uppfylla kraven. SKL verkade ha en lång kravlista men sätter samtidig priset väldigt lågt. SKL får nog övertala byggnads att köra med Finska löner för det här.

PEAB muttrar lite över tilltaget:
Citat:
”Egentligen drar vi nu upp byggandet till nivåer som är överproduktion igen. Det var vi med om på 1980-talet och det slutade med en kraftig nedgång. Att ha en marknad som pendlar på det viset är inte långsiktigt sunt”, säger han.
Citera
2016-10-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Kan du beskriva den där lämpligheten.

Hur mäter du brist på HR då?

Framgår inte riktigt hur du vill justera priset. Om byggnads utpressar till sig löneökningar. Blir det brist då?

1. Priset är alltid en värdering på tillgång och efterfrågan.

2. Det kan du mäta med en enkät eller genom köer och antal individer som intresserar sig för hyresobjekt. Fanns det marknadshyra skulle den kunna användas som mätsticka. Näringslivet brukar ha åsikter om behov av hyresrätter - för egen personal.

3. Förstår inte var byggnads-facket kommer in i bilden. Givetvis måste priset justeras för bestämmelser som flytt&inflationsskatten, amorteringskravet, såkallade tomtskatter/hyror etc. osv. Givetvis kan det vara svårt, blir tex. bristen tillräckligt hög så kommer vissa av skatterna att öka priset som pålägg, liknande moms, med andra skatter normalt sänker lusten att betala - tex. tomtskatter/tomthyror/tomtarrenden.

Citat:
Har dock lite svårt att tro på att liberalism skulle ha varit reglerat i lag.

Nja, stod ganska tydligt.
Skulle försäljning av mark inhiberas? Det lär inte ha varit en repa dom gjorde.

1. Men det är definitionsmässigt lite ohederligt att kalla sig liberal och sedan hitta på 200+400+150 regler för andra följa.

2. Det tvivlar jag på, men enligt någon tidningsartikel så var det något kommunalråd som fått för sig att det hade rätt att hindra någon från att bygga en sommarstuga på sin ickedetaljplanerade gård. Efter överprövning av beslutet, då sommarstugan nu får byggas så ska denne någon få bygga sommarstugan och få skadestånd. Kommunalrådet anser dock att gårdsägaren inte ska ha skadestånd, eftersom denne inte har någon byggrätt. Så du är nog ensam om att ha missförstått det där.

3. Det var nog en markanvisning, eller något avtal där marken skulle återgå till kommunen efter x år.

Citat:
Det du skriver i näst sista sista meningen gör att du borde inse att den falsifierar första.

Det finns alltså byggbar mark där man kan få bygglov. Men köparnas betalvilja så långt från centrum ligger precis på produktionskostnaden. Bygger man två byggen där samtidigt blir det svårt att sälja alla BR. Alltså blir det bara första firman som bygger. De andra får försöka hitta något annat att göra.

De senaste 3 årens uppgång har dock gjort att man krupit över kostnads-gränsen för mycket byggbar mark. Därför är byggandet också högt nu.

1. Nej.

2. Eller med andra ord är det äventyrligt och kanske t.o.m. förlustbringande att bygga där. Då finns det bara tre alternativ kvar; kommunen bygger. Subventionsbygge. Någon form av markutveckling - relativt ointressant - känner bara till ett sådant projekt just nu - i Gävletrakten - och då riktat mot en annan publik än allmännyttan.

3. Prisuppgångarna stimulerar mycket bygge ja. - där är saken som det ska.

Citat:
Se ovan för förklaring. Och flytta bygget från fjället till t ex Uttran/Tumba. Även om priserna nu har krupit upp så pass att det nu nog går att ha flera likvärdiga byggen på gång samtidigt. Fast där verkar det bara vara ett.

Men produktionskostnaden kryper ju upp, så prognosen för nästa år är färre byggstarter.

1. Jag tror att du svamlar ganska rejält, i ditt försök att bevisa något trolldokument. Enligt min uppfattning är det mesta byggandet (90%) idag extremt kostnadseffektivt - vad som skiljer är egentligen läge, lokala förhållanden och plansmak. Så det där med "likvärdiga byggen" känns lite som humbug då likvärdigheten är mycket stor för 90% av projekten, medan möjligen läget kan vara annorlunda, liksom lokala förhållanden och plansmaken.

2. De senaste tio åren har markpriserna ökat mer runt 5k per byggd lägenhetsarea och totalpriset per byggd lägenhetsarea med 10k (hela Sthlms regionen). Så hälften är markpriser. Prisökningarna reflekterar väl lite grann att det blivit fler invånare även om den här mätstickan är lite förrädisk då det byggs tätare och högre nuförtiden liksom att lägenhetsarea per lägenhet sjunkit med runt 7%. Byggnadskostnaden per lägenhet har ökat med runt 25% 2006-2014. Med en korrektion för 7% så torde prisökningen inte varit så stor att någon stygging skulle kunna pekas ut. Sannolikt är byggnads skärv i byggkostnadsökningarna liten i förhållande till kostnaderna för byråkrati, skatter och planprocesser. Inflationsflyttskatten borde ha en betydande del i ökningen på markpriser tex.

2.
Citera
2016-10-20, 23:34
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tragikomisk artikel där hyresregleringen mer eller mindre erkänns...

Ingen vill tydligen hyra ut i andra hand till bruksvärdeshyra till asylinvandrarna.

HGF kommer även med på ett hörn och vill ha strikt kö.

Det rimmar väl med deras agenda att insiders ska skyddas till varje pris...

http://www.di.se/nyheter/egen-bostadsko-for-nyanlanda-far-kritik/

Ja, givetvis ska insiders skyddas och det hyresgästföreningen verkar för+ökat bostadsbyggande och lägre vinster till kapitalsvin och mer pengar till hyresgästerna i fickan efter hyran är betald.

Precis som villaägarnas riksförbund skyddar insiders på villamarknaden och ska ha 0 fastighetskatt, ingen reavinstskatt och givetvis ingen fri marknad på tomträttsavgälder nu utan subventionerade priser från år 2004 och så bra villkor som möjligt, dock orättfärdiga såna.
Likaså funkar båtklubbar så och facket som värnar om löntagares intressen.

Vad har du för problem med just hyresgästföreningens intentioner och uppdrag som jobbar som alla andra föreningar?? Varför är du på hyresgäster jämt när du bor i villa och bostadsrätt. Du vill ju inte ens bo i hyresrätt medans jag åt andra sidan hackar på bostadspriserna och reglerna där efter borgerliga regimen för att jag vill helst köpa boende och vill ha normala priser som för 10-15 år sen.
Jag har själv räknat ut att med dessa enorma prisökningar och konstant boende på den ägda marknaden hade jag förlorat stora summor pengar då procentuellt ökar den större lägenhet man vill flytta till och sen villa ännu mer och drar ifrån än det man gör i vinst på sitt nuvarande mindre boende i bostadskarriären+ man får betala 22% reavinstskatt.
hade jag fortfarande ägt min bostadsrätt som jag köpte för 10 år sen hade och sålt nu och köpt en 2:a eller 3:a hade jag haft mer i skuld än om jag köpt denna lägenhet för 10 år sen direkt.

Det du är ute efter att med din hjärtlösa lekamen är att profitera stora pengar på hyresgäster, göra säkra investeringar med över 10% direktavkastning och minimalt underhåll och värme i lägenheterna på 16-18 grader så hyresgästen halvt fryser ihjäl till din benefit.

Jag tycker du ska lägga korten på bordet vad du är för karaktär, det är dags nu.

Fram med dina åsikter om lönebildningen och låglönejobb nu också för arbetare och hur du tycker marknaden ska styra där också, med 5000 kr /mån heltidslön till okvalificerade arbetare och 10 000 kr/mån för en 1:a i förorten.

Vad tycker du hyreslagen och alla besittningsskydd och rättigheter och skyddsmekanismer mot översitteri som hyresgäster besitter nuförtiden jämfört med 120 år sen när man blev utkickad på barbacke och fick visstidskontrakt på 6 mån som förlängdes?
Hyresgästföreningen jobbar inte bara för bevarandet av bruksvärdessystemet sörru.
Senast redigerad av slemhog 2016-10-20 kl. 23:52.
Citera
2016-10-21, 07:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
givetvis ska insiders skyddas och det hyresgästföreningen verkar för+ökat bostadsbyggande och lägre vinster till kapitalsvin och mer pengar till hyresgästerna i fickan efter hyran är betald.

Det är väl helt ok om HGF kör med öppna kort och kallar sig för bostadssyndikalisterna eller något liknande.

Problemet jag har med HGF är:

1. De profiterar på alla hyresgäster via förhandlingsavgiften

2. De säger sig vara politiskt obundna men är i själva verket rent av kommunister.

3. På det lokala planet verkar de konsekvent emot nya bostäder.

4. De glömmer konsekvent bort alla som inte har bra köplats och skulle behöva en hyresrätt nu på stubben.

5. De för ett propagandakrig mot det som faktiskt skulle lösa den problematik vi ser idag nämligen marknadsanpassade hyror.

Citat:
Precis som villaägarnas riksförbund skyddar insiders på villamarknaden och ska ha 0 fastighetskatt, ingen reavinstskatt och givetvis ingen fri marknad på tomträttsavgälder nu utan subventionerade priser från år 2004 och så bra villkor som möjligt, dock orättfärdiga såna.
ja men skillnaden är att villaägarna inte profiterar på alla villaägare. Och de är öppna med att de är en intresseorganisation.

Citat:
Vad har du för problem med just hyresgästföreningens intentioner och uppdrag som jobbar som alla andra föreningar??

Se ovan! De jobbar inte som andra föreningar. De ljuger om sin politiska neutralitet dessutom.

Citat:
Varför är du på hyresgäster jämt när du bor i villa och bostadsrätt.
jag förklarar varför "bristen" finns och hur man kan bli kvitt den. Det borde ligga i allas intresse att hyresmarknaden fungerar så att alla kan få hyra när de behöver och inte behöva anpassa sitt liv efter en bostadskö. Sådant tillhör historien.

Citat:
Du vill ju inte ens bo i hyresrätt medans jag åt andra sidan hackar på bostadspriserna och reglerna där efter borgerliga regimen för att jag vill helst köpa boende och vill ha normala priser som för 10-15 år sen.
bostadspriserna är bland annat en konsekvens av att inte hyresmarknaden fungerar. Och där är du medskyldig som stöttar vansinnet.

Citat:
Jag har själv räknat ut att med dessa enorma prisökningar och konstant boende på den ägda marknaden hade jag förlorat stora summor pengar då procentuellt ökar den större lägenhet man vill flytta till och sen villa ännu mer och drar ifrån än det man gör i vinst på sitt nuvarande mindre boende i bostadskarriären+ man får betala 22% reavinstskatt.

Visa gärna den kalkylen mer utförligt tack!

Citat:
hade jag fortfarande ägt min bostadsrätt som jag köpte för 10 år sen hade och sålt nu och köpt en 2:a eller 3:a hade jag haft mer i skuld än om jag köpt denna lägenhet för 10 år sen direkt.

Dina tillgångar hade varit större! Du ser bara skulderna och det blir lite väl enögt.

Citat:
Det du är ute efter att med din hjärtlösa lekamen är att profitera stora pengar på hyresgäster, göra säkra investeringar med över 10% direktavkastning och minimalt underhåll och värme i lägenheterna på 16-18 grader så hyresgästen halvt fryser ihjäl till din benefit.

begränsar du vinstmöjligheter för byggandet av hyresrätter, vem ska då bygga?

Citat:
Jag tycker du ska lägga korten på bordet vad du är för karaktär, det är dags nu.
nej det kan du själv göra du som är så missunnsam mot alla som står i den allt längre bostadskön.

Citat:
Fram med dina åsikter om lönebildningen och låglönejobb nu också för arbetare och hur du tycker marknaden ska styra där också, med 5000 kr /mån heltidslön till okvalificerade arbetare och 10 000 kr/mån för en 1:a i förorten.

Det är inget jag skrivit under på vad jag vet?!

Citat:
Vad tycker du hyreslagen och alla besittningsskydd och rättigheter och skyddsmekanismer mot översitteri som hyresgäster besitter nuförtiden jämfört med 120 år sen när man blev utkickad på barbacke och fick visstidskontrakt på 6 mån som förlängdes?

Jag tycker hyresgäster ska ha förutsägbara regler för hyressättning. Men hyran ska vara marknadsanpassad. Det är en viktig skillnad mot idag.
Citat:
Hyresgästföreningen jobbar inte bara för bevarandet av bruksvärdessystemet sörru.
i praktiken är det just det som genomsyrar hela deras verksamhet. Och det leder bara till ännu mer brist på hyresrätter.
Citera
2016-10-21, 09:51
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ja, givetvis ska insiders skyddas och det hyresgästföreningen verkar för+ökat bostadsbyggande och lägre vinster till kapitalsvin och mer pengar till hyresgästerna i fickan efter hyran är betald.

Betyder detta "verkar för" att de kontinuerligt skramlar ihop av sina egna pengar för att bekosta byggandet som de vill åstadkomma och att de alltså själva nöjer sig med "lägre vinster"? I annat fall är det ju svårartat hyckleri.
Citera
2016-10-21, 10:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Betyder detta "verkar för" att de kontinuerligt skramlar ihop av sina egna pengar för att bekosta byggandet som de vill åstadkomma och att de alltså själva nöjer sig med "lägre vinster"? I annat fall är det ju svårartat hyckleri.

Problemet är bara att HGF inte har "egna" pengar utan finansierar helt sin miljardverksamhet med hjälp av ca 90% av Sveriges hyresgäster.

Och utan bostadsbrist skulle HGF spela ut sin roll och då kan givetvis inte HGFs förhandlare ha kvar sitt jobb med fantasilön.

Ordföranden kvitterar ju ut ca 120 k i månadslön. En sådan lön är ju värd att slåss för förstås...
Citera
2016-10-21, 10:22
Medlem
Citat:

1. HGF:s intressen ska väl vara att verka för medlemmarnas intressen?

2. Villaägarna och HGF har egentligen reducerats till ganska amatörmässiga lobbyorganisationer.

3. Allt sådant där är saker där HGF och villaägarna borde ha ett gemensamt intresse. Onkel scrooge skulle kunna driva allmännyttan till lagliga ockerhyror och KK på runt 1år, med hjälp av markarrendeavgifter där tomträtten så att säga är standard (vilket den är i många av Sveriges äldre städer).

4. Många "villaboende" är förövrigt medlemmar i HGF.

5. Fast det kan ju vara ganska svårt att hålla reda på koncepten. Hyresrätterna betalar faktiskt tomträttsskatt/arrende, fastighetsskatter och reavinst skatter - men kostnaderna kommer så att säga på hyrorna för hyresgästerna - så de syns inte alltid så väl i sammanhanget.
Citera
2016-10-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Frågan gällde brist på bostäder.
I bostäder ingår minst HR, BR, radhus och villor.
Föreligger bostadsbrist bör det manifestera sig på något sätt för BR, radhus och villor. Hur ser vi det?

http://www.dn.se/sthlm/vallentuna-vill-oka-inflyttning-men-inte-ta-emot-nyanlanda/

"Den 11 oktober undertecknade Parisa Liljestrand, tillsammans med 22 andra moderata kommunalråd, ett brev riktat till bland annat Stefan Löfven som konstaterade att kommunen inte kan ta emot nyanlända på grund av bostadsbrist."

Hur har de moderata kommunalråden mätt bostadsbristen ? Vet de inte att det finns
42 m2 per person i landet ?
Citera
2016-10-21, 11:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
http://www.dn.se/sthlm/vallentuna-vill-oka-inflyttning-men-inte-ta-emot-nyanlanda/

"Den 11 oktober undertecknade Parisa Liljestrand, tillsammans med 22 andra moderata kommunalråd, ett brev riktat till bland annat Stefan Löfven som konstaterade att kommunen inte kan ta emot nyanlända på grund av bostadsbrist."

Citat:
Hur har de moderata kommunalråden mätt bostadsbristen ?

De har väl bara konstaterat att det är brist på sådant som inte har marknadspris? Flyktingar är antagligen inte så köpstarka och därmed är det såklart "bostadsbrist".

Citat:
Vet de inte att det finns
42 m2 per person i landet ?
Tack vare hyresregleringen så används dessa kvadratmeter på ett ganska dumt sätt.

De som redan har bor relativt stort medan de som inget har får ingenting.

Annyca i Malmö är ett bra exempel på var kvadratmetrarna tar vägen som aldrig blir lediga för bostadslösa.

http://www.hemhyra.se/skane/kraftig-hojning-slar-hart-mot-hyresgast

Bor man själv i en 145-kvadratsvåning så säger det sig självt att de som inte varit med systemet från början måste tränga ihop sig allt mer.

Om hyran inte vore bruksvärdesreglerad så hade nog Annyca fått nöja sig med en 2:a istället och så hade en arbetande barnfamilj bott där istället.

Orättvist? not that much. Så kan man lösa en del av bostadskrisen utan att bygga en endaste bostad.
Citera
2016-10-21, 11:45
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
De har väl bara konstaterat att det är brist på sådant som inte har marknadspris? Flyktingar är antagligen inte så köpstarka och därmed är det såklart "bostadsbrist".

Vart ska folk bo då? Dessa flyktingar som inte är köpstarka, vart ska dom bo? Eftersom dom kommer bli kvar här så måste de väl ha någonstans att bo..? Eller?

Ska dom bo hos dig? Du har väl kanske utrymmen du inte utnyttjar, så löser vi bristen på bostäder åt flyktingarna som inte kan ordna eget boende. Dom får bo hos folk som är köpstarka och har utrymmen!

Dessa flyktingar kommer vara försörjda i ~8 fall av 10 av oss som jobbar livet ut i form av bidrag. Dom behöver inte vara köpstarka eftersom kommunerna är "obliged" att fixa boende åt dom. Vi som är födda här och jobbar här och betalar skatt får maka på oss istället.
Senast redigerad av Big Boss 2016-10-21 kl. 11:49.
Citera
2016-10-21, 12:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Vart ska folk bo då? Dessa flyktingar som inte är köpstarka, vart ska dom bo? Eftersom dom kommer bli kvar här så måste de väl ha någonstans att bo..? Eller?

Även flyktingar måste ju bo och just nu käbblas det om var, men det finns ingen lösning på det som det ser ut just nu. Om inga mirakel sker vill säga och flyktingarna kommer i jobb och kan försörja sig själva. Frågan bör dock inte gå till mig, utan till de politiker som bjudit in allt och alla hit, utan att fundera på bostads och jobbfrågan först.

att sverige ska ta så pass stort ansvar jämfört med andra länder är mycket märkligt.

Citat:
Ska dom bo hos dig? Du har väl kanske utrymmen du inte utnyttjar, så löser vi bristen på bostäder åt flyktingarna som inte kan ordna eget boende. Dom får bo hos folk som är köpstarka och har utrymmen!
Vad har jag med denna bostadsbrist att göra? det är inte mitt fel att politikerna agerat ansvarslöst, både mot den svenska befolkningen men också mot flyktingarna som inte kommer vidare i sina liv.

Men mycket av bristen består av att hyrorna inte speglar vad folk faktiskt tycker att det är värt att bo i ett visst område. Om det vore så så skulle både svenskar och flyktingar snabbare kunna hitta en ledig hyresrätt.
Citat:
Dessa flyktingar kommer vara försörjda i ~8 fall av 10 av oss som jobbar livet ut i form av bidrag. Dom behöver inte vara köpstarka eftersom kommunerna är "obliged" att fixa boende åt dom. Vi som är födda här och jobbar här och betalar skatt får maka på oss istället.

Det är precis det som sker just nu, när bostadskön går baklänges. Så i nästa val blir jag ytterst förvånad om inte SD kommer få över 20% av rösterna.
Citera
2016-10-21, 13:14
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Även flyktingar måste ju bo och just nu käbblas det om var, men det finns ingen lösning på det som det ser ut just nu. Om inga mirakel sker vill säga och flyktingarna kommer i jobb och kan försörja sig själva. Frågan bör dock inte gå till mig, utan till de politiker som bjudit in allt och alla hit, utan att fundera på bostads och jobbfrågan först.

att sverige ska ta så pass stort ansvar jämfört med andra länder är mycket märkligt.

Vad har jag med denna bostadsbrist att göra? det är inte mitt fel att politikerna agerat ansvarslöst, både mot den svenska befolkningen men också mot flyktingarna som inte kommer vidare i sina liv.

Men mycket av bristen består av att hyrorna inte speglar vad folk faktiskt tycker att det är värt att bo i ett visst område. Om det vore så så skulle både svenskar och flyktingar snabbare kunna hitta en ledig hyresrätt.

Det är precis det som sker just nu, när bostadskön går baklänges. Så i nästa val blir jag ytterst förvånad om inte SD kommer få över 20% av rösterna.

Om du nu inte röstat på SD (som tydligen är kommunister) så har du röstat på något parti som vill att det skulle bli precis just så här. Så jag undrar då, varför rösta på något parti som vill det skulle bli så här?

Jag har aldrig röstat på vänster, röstat på Moderaterna och Folkpartiet i mina första val innan det gick upp för mig. Sedan dess SD sedan 2010, men dom anses väl vara vänster då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in