2015-01-10, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Hallelujah! Äntligen.

Eftersom marknaden för hyrt boende är prisreglerad så kan vi inte använda (det vita) priset för att mäta.

Däremot så kan vi titta på tillgängligheten. Var finns utbudet för mig som konsument? Var kan jag hitta ett marknadsplats med ett utbud i olika lägen, olika stanndard och priser därefter? Jämför med den typer av förmedlingar/marknadsplatser som finns i länder utan sovjetisk hyresmarknad.

I Sverige är utbudet nära noll och det krävs kötid till samtliga objekt på den reguljära marknaden. Det karaktäriserar jag som brist eftersom jag som konsument inte kan konsumera det jag vill trots både förmåga och vilja att betala marknadsmässig hyra.
Frågan gällde brist på bostäder.
I bostäder ingår minst HR, BR, radhus och villor.
Föreligger bostadsbrist bör det manifestera sig på något sätt för BR, radhus och villor. Hur ser vi det?

Det du talar om är tillgänglighet för förstahands-hyreskontrakt som innebär att du får pengar gratis.
Det kan de vara kötid för att komma över men det betyder inte att det är brist på bostäder.

Jag tittade nu på den lilla del av landet som kallas vasastan/norrmalm på hemnet och där finns inte mindre än 139 bostäder till salu. Och i hela landet finns det 18 166 bostäder till salu nu. Om det vore brist borde det då inte vara betydligt färre.

Inför vi fri prissättning på HR så kommer man att kunna få sig ett förstahandskontrakt omgående. Och detta utan att det byggts en enda bostad.
Föreligger det brist på bostäder då? Hur mäter vi isåfall det?
Det är något du behöver svara på.

--------------------
Sedan är det inte omöjligt att få sig en HR i Stockholm.
Här är en HR för inflyttning 1 Feb.
https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=109153

(Hyran här är 1400/kvm och år. Ränta+månadsavgift för en motsvarande BR är antagligen ganska likvärdig).
Senast redigerad av Gromph 2015-01-10 kl. 12:10.
Citera
2015-01-10, 12:49
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Frågan gällde brist på bostäder.
I bostäder ingår minst HR, BR, radhus och villor.
Föreligger bostadsbrist bör det manifestera sig på något sätt för BR, radhus och villor. Hur ser vi det?

Det du talar om är tillgänglighet för förstahands-hyreskontrakt som innebär att du får pengar gratis.
Det kan de vara kötid för att komma över men det betyder inte att det är brist på bostäder.

Jag tittade nu på den lilla del av landet som kallas vasastan/norrmalm på hemnet och där finns inte mindre än 139 bostäder till salu. Och i hela landet finns det 18 166 bostäder till salu nu. Om det vore brist borde det då inte vara betydligt färre.

Inför vi fri prissättning på HR så kommer man att kunna få sig ett förstahandskontrakt omgående. Och detta utan att det byggts en enda bostad.
Föreligger det brist på bostäder då? Hur mäter vi isåfall det?
Det är något du behöver svara på.

--------------------
Sedan är det inte omöjligt att få sig en HR i Stockholm.
Här är en HR för inflyttning 1 Feb.
https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=109153

(Hyran här är 1400/kvm och år. Ränta+månadsavgift för en motsvarande BR är antagligen ganska likvärdig).
Det föreligger ingen generell bostadsbrist, det är explicit vita förstahandskontrakt på hyrt boende som saknas. Detta för att det är enda boendeformen med prisreglering.

FÖr den som av olika anledningar vill hyra sitt boende så är bristen högst påtaglig.
Tittade du längre ned i annonsen du själv länkade till? Titta i rutan "Köstatistik"

Sedan har jag aldrig påstått att fler kvadratmeter behöver byggas för att åtgärda denna brist. Det räcker med fri prisättning. Men så länge vi inte har det så har vi brist.
Citera
2015-01-10, 12:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det föreligger ingen generell bostadsbrist, det är explicit vita förstahandskontrakt på hyrt boende som saknas. Detta för att det är enda boendeformen med prisreglering.

FÖr den som av olika anledningar vill hyra sitt boende så är bristen högst påtaglig.
Tittade du längre ned i annonsen du själv länkade till? Titta i rutan "Köstatistik"

Sedan har jag aldrig påstått att fler kvadratmeter behöver byggas för att åtgärda denna brist. Det räcker med fri prisättning. Men så länge vi inte har det så har vi brist.

Jag förstår inte varför du är så inne på att hyra och göra av med åtskilliga tusenlappar helt i onödan? Vill du göra det kan du säkert få hyra en BR i andra hand om du vill..
Citera
2015-01-10, 16:04
Medlem
Citat:

Men då går det inte att säga att det föreligger brist på bostäder.

I stället så föreligger ett underskott på gratispengar från bostadsförmedlingen. Och det är inget som man bygger bort. Framförallt inte om nyare HR inte innebär någon nämnvärd mängd gratispengar.

Det folk står i kö till är t ex sådana lägenheter som Kurt-Sune länkade till en gång. Det var något i stil med 120 kvm lägenhet vid Stureplan med en hyra på kanske 3000 i månaden. (Kommer inte ihåg riktigt).
Att köpa motsvarande BR där skulle leda till en mycket högre boendekostnad. Och för att komma över denna bostad är folk beredda att stå lång tid i kö. Framförallt då dom har en hygglig bostad redan.

Inför vi fri prissättning så slutar bostadsförmedlingen dela ut gratispengar och då upphör kön. Samma bestånd som tidigare. Har vi nu brist på bostäder?

Skulle du formulera om dig och säga att det är brist på gratispengar från bostadsförmedlingen, så skulle jag väl kunna gå med på det (även om jag inte är så förtjust i formuleringen).
Citera
2015-01-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Därför att det är dyrt att bygga
Är det nu brist så får man betalt. Kan man inte få sina kostnader täckta så är det ingen brist utan en marknad i balans.

Citat:
+ att mark inte tilldelas på ett vettigt sätt
Hur fungerar det då?

Citat:
+ oligopol på marknaden osv.
Men det låter väl som ett yppigt tillfälle att etablera sig. Då borde det finnas pengar att tjäna.

Citat:
Dock måste möjligheter till överklagande försvinna
Varför det? Blir någon påverkad så är det väl riktigt att dom har möjlighet att protestera.

Det är val bara att kompensera dom för den olägenhet man avser att utsätta dom för. Svårare än så är det inte. Eller så köper man området runt om där man ska bygga. Det enda sättet är inte att vara envåldshärskare. Många verkar tro det.
Citera
2015-01-10, 16:37
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Men då går det inte att säga att det föreligger brist på bostäder.

I stället så föreligger ett underskott på gratispengar från bostadsförmedlingen. Och det är inget som man bygger bort. Framförallt inte om nyare HR inte innebär någon nämnvärd mängd gratispengar.

Det folk står i kö till är t ex sådana lägenheter som Kurt-Sune länkade till en gång. Det var något i stil med 120 kvm lägenhet vid Stureplan med en hyra på kanske 3000 i månaden. (Kommer inte ihåg riktigt).
Att köpa motsvarande BR där skulle leda till en mycket högre boendekostnad. Och för att komma över denna bostad är folk beredda att stå lång tid i kö. Framförallt då dom har en hygglig bostad redan.

Inför vi fri prissättning så slutar bostadsförmedlingen dela ut gratispengar och då upphör kön. Samma bestånd som tidigare. Har vi nu brist på bostäder?

Skulle du formulera om dig och säga att det är brist på gratispengar från bostadsförmedlingen, så skulle jag väl kunna gå med på det (även om jag inte är så förtjust i formuleringen).
Nu är du igång och ljuger igen med precis samma lögn som kurt-sune. Det är inte alls bara löjligt underprissatta lägenheter i central lägen som det är kö till. Till dem är det decennier av köande, men till lägenheten du själv länkade för fyra timmar sedan är det många års kö. Det är kö på hela det reguljära beståndet. Brist.

Och ja, bristen kan avhjälpas utan att en enda kvadratmeter byggs, men så länge pristaket ligger under marknadspris så kommer vi ha brist.
Citera
2015-01-10, 16:41
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag förstår inte varför du är så inne på att hyra och göra av med åtskilliga tusenlappar helt i onödan? Vill du göra det kan du säkert få hyra en BR i andra hand om du vill..
Mina personliga preferenser är egentligen ointressanta, men jag tycker att det normala för en etablerad person bör vara att äga sitt boende, dvs äganderätt. Sedan har jag i åtskilliga poster försökt förklara vikten både för samhället och den enskilde av att det finns en flexibel boendeform utan trösklar och transaktionskostnader, dvs hyresrätt. Bostadsrätt lämnar jag till kollektivister.
Citera
2015-01-10, 17:10
Medlem
Turist i tidens avatar
Det är ekonomiskt självmord för kommunerna att bygga hyreslägenheter. Det lockar bara fler bidragsberoende till kommunen. Kommuner som Malmö och Södertälje har hög arbetslöshet och låg förvärvsfrekvens.
Byggbolagen vill bygga dyra bostadsrätter och ägarlägenheter.

Ska byggandet ta fart måste staten ta det ekonomiska ansvaret för flyktingarna under en betydligt längre tid än två år- säg tio år. Då skulle kommunmottagandet av flyktingar öka.
Citera
2015-01-10, 21:23
Medlem
Citat:
Nu är du igång och ljuger igen med precis samma lögn som kurt-sune. Det är inte alls bara löjligt underprissatta lägenheter i central lägen som det är kö till.
Nej, men det jag antytt är att de med mer gratispengar är mer intressanta och de med lite gratispengar inte är så intressanta. Men alla med gratispengar har ett visst intresse.

Citat:
Och ja, bristen kan avhjälpas utan att en enda kvadratmeter byggs, men så länge pristaket ligger under marknadspris så kommer vi ha brist.
Då måste jag upprepa mig. Behöver man inte bygga fler bostäder för att avhjälpa "bristen" då är det inte brist på bostäder.

Och du har ju själv medgivit att det inte är brist på bostäder, utan avsaknad av en fri marknad för kontrakten.

Det är just kombinationen kö och phree money som ger dagens situation. Skulle man ha det som nu men tillåta att kontrakten handlades. Då skulle du kunna komma över ett kontrakt på dagen. Du bara köper dig ett på marknaden.
Citera
2015-01-10, 21:43
Medlem
kurt-sunes avatar
750 nya lägenheter i Hammarby Sjöstad, varav noll hyresrätter...

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/750-nya-bostader-i-sjostan-noll-hyresratter/aRKnls!EPvGeOM6C3BMemP02UwEsw/

Varför? Det är inte lönsamt... Inga konstigheter egentligen utom för sossar och kommunister.
Citera
2015-01-10, 23:22
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
750 nya lägenheter i Hammarby Sjöstad, varav noll hyresrätter...

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/750-nya-bostader-i-sjostan-noll-hyresratter/aRKnls!EPvGeOM6C3BMemP02UwEsw/

Varför? Det är inte lönsamt... Inga konstigheter egentligen utom för sossar och kommunister.

Priserna i innerstaden har väl ökat med närmare 50% sedan 2008 så man förstår ju varför det fortfarande är mer attraktivt med BRF:er istället för hyresrätter.
Citera
2015-01-10, 23:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Priserna i innerstaden har väl ökat med närmare 50% sedan 2008 så man förstår ju varför det fortfarande är mer attraktivt med BRF:er istället för hyresrätter.

Det beror väl på hyresnivån om det är lönsamt eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in