Citat:
Ursprungligen postat av
testingxrat3d
Ja men baserat på mina sketna betyg är det mitt bästa val känns det som. Vad kan jag annars bli? Eller kan jag bli något annat med sådan examen? Det är det enda jag kommer in på och jag börjar bli gammal 23+.
Du får gärna bli präst men du behöver ju vara troende och ha ett stort intresse, gärna ett "kall" också. Jag tycker t ex om att läsa kyrkohistoria och gör det på "fritiden" och läser från bibeln m.m. hade jag inte haft något sådant intresse så skulle jag nog inte orka mig igenom det här.
I många stift så är fortfarande kyrkans grundkurs obligatorisk. Det är en kurs som man går på an termin alt två terminer på distans med träffar en gång per månad. Där får man diskutera mer om sin kristna tro och om värderingar och liknande. Den är kul. Du kan ju alltid söka till en sådan och känna av om det är något för dig. Pluggar du vid Vadstena folkhögskola så får du möjligheten att vistas i en kyrkligt-historisk miljö också och får chansen att träffa nunnor m.m.
Förutom präst så kan man alltid använda en del av teologiutbildningen till att bli religionslärare, så är det i alla fall i Uppsala. Brinner man för ämnet och är duktig kan man alltid doktorera i något av teologins ämnen t ex kyrkohistoria och bli lärare och forskare på universitetet. Det kan man tjäna helt okej på med.
Men tror man nästan måste vara lite "nördig" för att orka sig igenom en sådan utbildning.
om du "bara" vill jobba med människor och ha en bra lön så skulle jag tipsa om socionom. Du kommer snabbt upp i 30 k och kan bli socialchef och har en lön på 40-50 k åtminstone. Det verkar väldigt intressant. Har du en socionomutbildning och vill jobba i kyrkan kan du vidareutbilda dig till diakon, då arbetar du mer med sociala frågor inom kyrkan och har hand om grupper och själavård t ex (det har präster med).
om du är 24 år är du fortfarande väldigt ung. Många som blir diakoner eller präster när de är i 50 års åldern också. Blir allt vanligare att folk omskolar sig när de är i 40 års åldern idag.