2016-10-19, 23:42
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Ja du har definitivt moral eller snarare brist på sådan så varför inte satsa på ett "yrke" som
säljer luft, en präst är inget annat än en licensierad lurendrejare.
Jag tror att den här präst-wannaben är ett äkta troll. Mata inte!
Men rent allmänt är ju prästyrket perfekt för en lurig och slirig mytoman.
Citera
2016-10-19, 23:59
Medlem
bombaccis avatar
Deprimerande läsning. Hoppas du tänker om kring ditt yrkesval. Jag har läst teologi i många år och hjälpt till i kyrkan. Det är inte så enkelt som du vill få det till och missköter du dig så grovt som du ger sken av i första inlägget kan du bli anmäld oh avkragad och förlorar rätten att arbeta som präst.

Utbildningen är på 5.5 år och du förväntas hjälpa till i en församling. I Sthlm är det två år innan du kan komma vidare till antagningskonferansen. Du bör ha en själasörjare.

Vi läser inte latin däremot antingen nytestamentlig grekiska (koine) eller bibelhebreiska.

Du bör ha en Jesusinriktad tro för att ens tänka på en tjänst inom något av kyrkans vigda yrken.
Citera
2016-10-20, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Deprimerande läsning. Hoppas du tänker om kring ditt yrkesval. Jag har läst teologi i många år och hjälpt till i kyrkan. Det är inte så enkelt som du vill få det till och missköter du dig så grovt som du ger sken av i första inlägget kan du bli anmäld oh avkragad och förlorar rätten att arbeta som präst.

Utbildningen är på 5.5 år och du förväntas hjälpa till i en församling. I Sthlm är det två år innan du kan komma vidare till antagningskonferansen. Du bör ha en själasörjare.

Vi läser inte latin däremot antingen nytestamentlig grekiska (koine) eller bibelhebreiska.

Du bör ha en Jesusinriktad tro för att ens tänka på en tjänst inom något av kyrkans vigda yrken.

Ja men baserat på mina sketna betyg är det mitt bästa val känns det som. Vad kan jag annars bli? Eller kan jag bli något annat med sådan examen? Det är det enda jag kommer in på och jag börjar bli gammal 23+.
Citera
2016-10-20, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d

Det blir dessutom ännu bättre; det är ett, i nuläget, kvinnodominerat yrke vilket är positivt för mig som man (i främst ett sexuellt perspektiv men också i karriärväg) och väldigt många kyrkoherdar/präster kommer inom de närmsta 10 åren att pensioneras så det är perfekt läge för mig att ta deras platser.

Men i alla fall; hur pass svår är en kand. pch sen mag. i teologi och religionsvetenskap om man jämför dem med andra utbildningar på högskola?

Vad är det för typer som läser utbildningen? Nördar eller tjocka feministkvinnor? Både och? Kommer klassen vara rolig att befinna sig i?

Kvinnodominansen bland kollegor är ingenting mot den mängd gudstörstande kvinnor du kommer kunna lägga under dig. Prästerskapet har alltid varit ett populärt yrke bland predatorer

tillägg: Jag började utbilda mig till mitt drömyrke som 26 åring- och har idag 60 papp i månaden, fick läsa upp ett ämne för att få fulldtändinga gymnasiebetyg t.om så du har gott om tid
Senast redigerad av Tryitwize 2016-10-20 kl. 01:01.
Citera
2016-10-20, 08:44
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ja men baserat på mina sketna betyg är det mitt bästa val känns det som. Vad kan jag annars bli? Eller kan jag bli något annat med sådan examen? Det är det enda jag kommer in på och jag börjar bli gammal 23+.

Du får gärna bli präst men du behöver ju vara troende och ha ett stort intresse, gärna ett "kall" också. Jag tycker t ex om att läsa kyrkohistoria och gör det på "fritiden" och läser från bibeln m.m. hade jag inte haft något sådant intresse så skulle jag nog inte orka mig igenom det här.

I många stift så är fortfarande kyrkans grundkurs obligatorisk. Det är en kurs som man går på an termin alt två terminer på distans med träffar en gång per månad. Där får man diskutera mer om sin kristna tro och om värderingar och liknande. Den är kul. Du kan ju alltid söka till en sådan och känna av om det är något för dig. Pluggar du vid Vadstena folkhögskola så får du möjligheten att vistas i en kyrkligt-historisk miljö också och får chansen att träffa nunnor m.m.

Förutom präst så kan man alltid använda en del av teologiutbildningen till att bli religionslärare, så är det i alla fall i Uppsala. Brinner man för ämnet och är duktig kan man alltid doktorera i något av teologins ämnen t ex kyrkohistoria och bli lärare och forskare på universitetet. Det kan man tjäna helt okej på med.

Men tror man nästan måste vara lite "nördig" för att orka sig igenom en sådan utbildning.

om du "bara" vill jobba med människor och ha en bra lön så skulle jag tipsa om socionom. Du kommer snabbt upp i 30 k och kan bli socialchef och har en lön på 40-50 k åtminstone. Det verkar väldigt intressant. Har du en socionomutbildning och vill jobba i kyrkan kan du vidareutbilda dig till diakon, då arbetar du mer med sociala frågor inom kyrkan och har hand om grupper och själavård t ex (det har präster med).

om du är 24 år är du fortfarande väldigt ung. Många som blir diakoner eller präster när de är i 50 års åldern också. Blir allt vanligare att folk omskolar sig när de är i 40 års åldern idag.
Citera
2016-10-20, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag tror att den här präst-wannaben är ett äkta troll. Mata inte!
Men rent allmänt är ju prästyrket perfekt för en lurig och slirig mytoman.
Du kanske har rätt och ang ditt sista uttalande stämmer perfekt.
Citera
2016-10-20, 09:12
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoos
Man behöver inte nödvändigtvis brinna för sitt jobb. Lite yrkesstolthet kan aldrig skada. Det finns många exempel där det är direkt olämpligt att försöka sig på en profession som inte passar ens personlighet.

I mitt arbetsliv har jag stött på t.ex. HR-folk och personalchefer som har behandlat företags anställda som boskap. Jag har också stött på stafettläkare på vårdcentraler som uppenbarligen har som mål att boka så många patienter som möjligt under en dag, endast för att fylla sin egen plånbok så mycket det bara går.

Min poäng är: Har man inte intresse för folks välmående bör man inte söka sig till yrken där man faktiskt har som arbetsuppgift att främja folks välmående.

Visst, ens yrkesval bör väl i första hand spegla ens personlighet, men jag tror faktiskt att om du som läkare bara har lönen i sikte så blir du inte långvarig. Långa studier och ett slitigt jobb bör i rimlighetens namn fungera som utslagning för direkt oseriösa yrkesutövare oavsett hur fet lönen blir. Om en sådan ändå klänger sig fast så får ju en alltför oseriös (och patientosäker?) svårt att få jobba vidare. Hur stor bristen på arbetskraft än är så tas ju referenser när en ska anställa en ny exempelvis läkare.

Jag har också fått uppleva (alltför) många dåliga mellanchefer och oseriösa personer på mina olika jobb, då ska sägas att arbetsplatsen också ganska snabbt går utför pga detta, oavsett om det har varit privat, statlig eller kommunal sektor.

Jag vet inte vart jag är påväg med detta, men för att ta mig själv som exempel så ångrar jag delvis mina många år av högskolestudier då det diskvalificerar mig för de arbeten jag nu i äldre ålder inser att jag faktiskt helst vill ha pga överkvalifikation. Jag är nog långtifrån bäst i mitt område (som har med människor att göra) men tillräckligt bra för att ingen ska bli lidande av det. Även om jag också är så mycket ateist det är möjligt att vara kan jag nog tänka mig att ett arbete som präst kan vara ganska soft och att jag skulle kunna göra att tillräckligt bra arbete som det för att ingen ska drabbas av det heller. Summa summarum så ser jag inga problem med att ta sig ett arbete som kanske inte ligger helt i linje med en själv så länge som ingen oskyldig drabbas.
Citera
2016-10-20, 13:41
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:

Citat:
Du får gärna bli präst men du behöver ju vara troende och ha ett stort intresse, gärna ett "kall" också. Jag tycker t ex om att läsa kyrkohistoria och gör det på "fritiden" och läser från bibeln m.m. hade jag inte haft något sådant intresse så skulle jag nog inte orka mig igenom det här.

I många stift så är fortfarande kyrkans grundkurs obligatorisk. Det är en kurs som man går på an termin alt två terminer på distans med träffar en gång per månad. Där får man diskutera mer om sin kristna tro och om värderingar och liknande. Den är kul. Du kan ju alltid söka till en sådan och känna av om det är något för dig. Pluggar du vid Vadstena folkhögskola så får du möjligheten att vistas i en kyrkligt-historisk miljö också och får chansen att träffa nunnor m.m.

Förutom präst så kan man alltid använda en del av teologiutbildningen till att bli religionslärare, så är det i alla fall i Uppsala. Brinner man för ämnet och är duktig kan man alltid doktorera i något av teologins ämnen t ex kyrkohistoria och bli lärare och forskare på universitetet. Det kan man tjäna helt okej på med.

Men tror man nästan måste vara lite "nördig" för att orka sig igenom en sådan utbildning.

om du "bara" vill jobba med människor och ha en bra lön så skulle jag tipsa om socionom. Du kommer snabbt upp i 30 k och kan bli socialchef och har en lön på 40-50 k åtminstone. Det verkar väldigt intressant. Har du en socionomutbildning och vill jobba i kyrkan kan du vidareutbilda dig till diakon, då arbetar du mer med sociala frågor inom kyrkan och har hand om grupper och själavård t ex (det har präster med).

om du är 24 år är du fortfarande väldigt ung. Många som blir diakoner eller präster när de är i 50 års åldern också. Blir allt vanligare att folk omskolar sig när de är i 40 års åldern idag.

Misstänker att en majoritet av Svenska Kyrkans präster inte är särskilt troende, så jag förstår inte varför TS bör vara troende eller ha en "Jesusinriktad" tro för att bli präst. Var ger TS sken av att misskötta sig?
Citera
2016-10-20, 16:49
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Misstänker att en majoritet av Svenska Kyrkans präster inte är särskilt troende, så jag förstår inte varför TS bör vara troende eller ha en "Jesusinriktad" tro för att bli präst. Var ger TS sken av att misskötta sig?

Hur definierar du "inte särskilt troende"? Det är fortfarande en förutsättning för att få tjänst i kyrkan att man i grunden delar kyrkans syn på Jesu och definierar sig som troende kristen. Om du är ateist så tror jag du kommer få det svårt med alla studier och samtal och församlingspraktik m.m.

Du får läsa ts. Det jag reagerade mot var att han pratade om svarta pengar och sex. Det är känsligt i kyrkan och vi har haft präster som blivit av kragade för detta.

Man börjar inte arbeta inom SvK vigningstjänster för pengarnas skull.
Citera
2016-10-20, 18:57
Medlem
Blir riskabelt som präst. Vill du verkligen lura så många människor och samtidigt riskera din egen hud för alla muslimer som väller in till Sverige?
Citera
2016-10-20, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Blir riskabelt som präst. Vill du verkligen lura så många människor och samtidigt riskera din egen hud för alla muslimer som väller in till Sverige?

Säg mig vad fan ska jag göra då. Bor hos morsan I en rutten liten skitkommun vill inte vara här längre står inte ut och klockan tickar
Citera
2016-10-20, 20:05
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Efter många om och men har jag beslutat mig för att bli präst. Först funderade jag på jurist men har inte betygen för det så jag satte mig ner för att tänka igenom bästa möjliga alternativ lönemässigt och karriärmässigt och baserat på mina betyg (cirka 15 i snitt +-1,5 meritpoäng) så kom jag fram till präst.

Präst verkar vara ett lugnt jobb där man vandrar runt i en kyrka och har gudstjänst (typ läser högt ur en bibel) välsignar folk och deras döda anhöriga vid begravningar och dyl. Som präst har man respekt och auktoritet och en väldigt bra lön där medellönen efter ett par år ligger på 32.245 kr enligt lonestatistik.se vilket är bättre än de flesta jurister/andra högskoleyrken. Första året är den inget att rynka på ögonbrynen åt dock då den landar på 23k som en sorts lärling men sen blir den högre. För att inte tala om bidrag från det vanliga folket och liknande så har jag hört att man också kan plocka ut ett par tusen extra ovanpå den feta lönen i form av svarta pengar. Sen om man är är en flitig och ansvarstagande präst (svara på jobbsamtal när man är ledig och liknande) kan man säkert med rätt kontakter inom 10 år bli kyrkoherde och få 45k-70k i lön.

Det blir dessutom ännu bättre; det är ett, i nuläget, kvinnodominerat yrke vilket är positivt för mig som man (i främst ett sexuellt perspektiv men också i karriärväg) och väldigt många kyrkoherdar/präster kommer inom de närmsta 10 åren att pensioneras så det är perfekt läge för mig att ta deras platser.

Men i alla fall; hur pass svår är en kand. pch sen mag. i teologi och religionsvetenskap om man jämför dem med andra utbildningar på högskola?

Vad är det för typer som läser utbildningen? Nördar eller tjocka feministkvinnor? Både och? Kommer klassen vara rolig att befinna sig i?
Bra val. Man ska följa sin röst. Bra karriär. Och vi behöver fler kristna i landet.
Jag gillar GT bättre än NT förresten.
Lycka till.
Är du troende förresten (kan vara fördel i yrket)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in