2016-10-18, 16:40
Medlem
Efter många om och men har jag beslutat mig för att bli präst. Först funderade jag på jurist men har inte betygen för det så jag satte mig ner för att tänka igenom bästa möjliga alternativ lönemässigt och karriärmässigt och baserat på mina betyg (cirka 15 i snitt +-1,5 meritpoäng) så kom jag fram till präst.

Präst verkar vara ett lugnt jobb där man vandrar runt i en kyrka och har gudstjänst (typ läser högt ur en bibel) välsignar folk och deras döda anhöriga vid begravningar och dyl. Som präst har man respekt och auktoritet och en väldigt bra lön där medellönen efter ett par år ligger på 32.245 kr enligt lonestatistik.se vilket är bättre än de flesta jurister/andra högskoleyrken. Första året är den inget att rynka på ögonbrynen åt dock då den landar på 23k som en sorts lärling men sen blir den högre. För att inte tala om bidrag från det vanliga folket och liknande så har jag hört att man också kan plocka ut ett par tusen extra ovanpå den feta lönen i form av svarta pengar. Sen om man är är en flitig och ansvarstagande präst (svara på jobbsamtal när man är ledig och liknande) kan man säkert med rätt kontakter inom 10 år bli kyrkoherde och få 45k-70k i lön.

Det blir dessutom ännu bättre; det är ett, i nuläget, kvinnodominerat yrke vilket är positivt för mig som man (i främst ett sexuellt perspektiv men också i karriärväg) och väldigt många kyrkoherdar/präster kommer inom de närmsta 10 åren att pensioneras så det är perfekt läge för mig att ta deras platser.

Men i alla fall; hur pass svår är en kand. pch sen mag. i teologi och religionsvetenskap om man jämför dem med andra utbildningar på högskola?

Vad är det för typer som läser utbildningen? Nördar eller tjocka feministkvinnor? Både och? Kommer klassen vara rolig att befinna sig i?
Senast redigerad av testingxrat3d 2016-10-18 kl. 17:17.
Citera
2016-10-18, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Efter många om och men har jag beslutat mig för att bli präst. Först funderade jag på jurist men har inte betygen för det så jag satte mig ner för att tänka igenom bästa möjliga alternativ lönemässigt och karriärmässigt och baserat på mina betyg (cirka 15 i snitt +-1,5 meritpoäng) så kom jag fram till präst.

Präst verkar vara ett lugnt jobb där man vandrar runt i en kyrka och har gudstjänst (typ läser högt ur en bibel) välsignar folk och deras döda anhöriga vid begravningar och dyl. Som präst har man respekt och auktoritet och en väldigt bra lön där medellönen efter ett par år ligger på 32.245 kr enligt lonestatistik.se vilket är bättre än de flesta jurister/andra högskoleyrken. Första året är den inget att rynka på ögonbrynen åt dock då den landar på 23k som en sorts lärling men sen blir den högre. För att inte tala om bidrag från det vanliga folket och liknande så har jag hört att man också kan plocka ut ett par tusen extra ovanpå den feta lönen i form av svarta pengar. Sen om man är är en flitig och ansvarstagande präst (svara på jobbsamtal när man är ledig och liknande) kan man säkert med rätt kontakter inom 10 år bli kyrkoherde och få 45k-70k i lön.

Det blir dessutom ännu bättre; det är ett, i nuläget, kvinnodominerat yrke vilket är positivt för mig som man (i främst ett sexuellt perspektiv men också i karriärväg) och väldigt många kyrkoherdar/präster kommer inom de närmsta 10 åren att pensioneras så det är perfekt läge för mig att ta deras platser.

En annan off topic fråga; skulle ni uppleva det konstigt om er präst objektivt sätt är attraktiv kropp/ansiktsmässigt? T.ex. i mitt fall är jag vältränad och har haft modelluppdrag.

Men i alla fall; hur pass svår är en kand. pch sen mag. i teologi och religionsvetenskap om man jämför dem med andra utbildningar på högskola?
Ja du har definitivt moral eller snarare brist på sådan så varför inte satsa på ett "yrke" som
säljer luft, en präst är inget annat än en licensierad lurendrejare.
Citera
2016-10-18, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Ja du har definitivt moral eller snarare brist på sådan så varför inte satsa på ett "yrke" som

Att en präst tjänar 30 lax är absurt.

Hur ser en arbetsdag ut för en präst?
Citera
2016-10-18, 16:58
Bannlyst
Citat:
Fast idag går väl prästens arbete i stort sett bara ut på praktiska saker som att ansvara för dop, begravningar, konfirmationer e.t.c.

Är nog så extremt sällsynt att en präst lyckas övertyga någon att bli troende att prästen inte ens försöker med detta. Gudstjänsten är till största delen bara en tradition.
Citera
2016-10-18, 17:08
Medlem
arakas avatar
Några tips, se till att gå med i V, Fi eller MP och gör det med buller och brak så att så många som möjligt vet om det. Det kommer garanterat att höja oddsen för högre tjänster och klart bättre lön.
Kan även rekommendera medlemsskap i så många fiiiina organisationer som möjligt tex Läkare utan gränser, Amnesty och naturligtvis Rädda barnen och Röda korset.
Som lök på laxen ökar även dina chanser dramatiskt att få sätta på kristna brudar om du nu är lagd åt det hållet.
Senast redigerad av araka 2016-10-18 kl. 17:10.
Citera
2016-10-18, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Några tips, se till att gå med i V, Fi eller MP och gör det med buller och brak så att så många som möjligt vet om det. Det kommer garanterat att höja oddsen för högre tjänster och klart bättre lön.
Kan äben rekommendera medlemsskap i så många fiiiina organisationer som möjligt tex Läkare utan gränser, Amnesty och naturligtvis Rädda barnen och Röda korset.

Tackar hjärtligt för tipsen. Är dock mer längst åt höger men jag antar att det gäller att spela spelet för att maximera vinsten
Citera
2016-10-18, 17:12
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Tackar hjärtligt för tipsen. Är dock mer längst åt höger men jag antar att det gäller att spela spelet för att maximera vinsten
högersympatier är nog ungefär lika gångbara inom svenska kyrkan som IS sympatier i kurdistan, .
Nej du det är vänstertrafik som gäller, i alla fall just nu.
Citera
2016-10-18, 17:17
Medlem
RadikalFails avatar
Har du ens kallt till gud är ju min undran, eller är du åkt i pengarna?

Du kan även behöva ha jour så du vet. Sen ska du även kunna vara uppfinningsrik då du måste veta vad fan du pratar om i kyrkan.

Sen är det få kvinnor som är präster. Du tänker på typ diakoner och annan personal.

Jag tror inte detta är ett jobb du bara hoppar på för lönen. Du ska även kunna vara själavårdare för dom som behöver det.
Citera
2016-10-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Har du ens kallt till gud är ju min undran, eller är du åkt i pengarna?

Du kan även behöva ha jour så du vet. Sen ska du även kunna vara uppfinningsrik då du måste veta vad fan du pratar om i kyrkan.

Sen är det få kvinnor som är präster. Du tänker på typ diakoner och annan personal.

Jag tror inte detta är ett jobb du bara hoppar på för lönen. Du ska även kunna vara själavårdare för dom som behöver det.

Vet inte om jag skulle kalla det "kall". Jag tror inte på någon religion men det finns nog en högre "makt" och religion/droger är bara ett verktyg för att få en vag känsla av att vara delaktig samt vad makten egentligen innebär.

Ja självklart vill man ju hjälpa människor så det är ju ett plus. Men skulle säga att den goda lönen och att inte ha ett monotont jobb är det som mest lockar.
Senast redigerad av testingxrat3d 2016-10-18 kl. 17:25.
Citera
2016-10-18, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfogg
Fast idag går väl prästens arbete i stort sett bara ut på praktiska saker som att ansvara för dop, begravningar, konfirmationer e.t.c.

Är nog så extremt sällsynt att en präst lyckas övertyga någon att bli troende att prästen inte ens försöker med detta. Gudstjänsten är till största delen bara en tradition.
Är du troende själv? jag har förstått att det inte är ett krav längre.
Dop är bara applikation av magi, konfirmationer helt meningslösa.
Citera
2016-10-18, 18:03
Medlem
Citat:
Är du troende själv? jag har förstått att det inte är ett krav längre.
Dop är bara applikation av magi, konfirmationer helt meningslösa.
en kul grej som hände för ett tag sedan var att jag har en väninna som är troende
och en son som är präst, han kom ut som ett homo så jag hade helkul när jag diskuterade
med honom vad hans bibel sa om homosexualitet.
Citera
2016-10-18, 18:07
Medlem
ivanrebroffs avatar
Den akademiska sidan går säkert bra att klara så läge man har ett någorlunda intresse, men om du kommer klara antagningskonferensen är nog en helt annan historia. Sen när du är prästvigd så håller stiftet koll på dig, och alla felsteg du tar (som blir upptäckta) kommer att rendera anmälningar till domkapitlet i och med att du förväntas vara felfri. Sedan kan jag personligen tycka att det vore synd om dom som kommer till dig i förtroende och väntar sig en empatisk präst, kanske finner något helt annat.

Jag tror att du gör dig själv och andra en tjänst och funderar på att välja något annat yrke. Om du inte har någon funktionsnedsättning så borde du klara av att läsa upp betygen eller skriva ett bra resultat på högskoleprovet, jurist kräver ju verkligen inget märkvärdigt resultat. Om du har en funktionsnedsättning så kan du med stöd av det ansöka om att få göra avsteg från gängse urvalsgrunder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in