Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
På något sätt ser det ut som om du försöker att föra resonemang.
Brain Damage uppskattar
det du kommer fram till och därför hyllar han dig. Att du har fel bryr han sig lika lite om som du
själv.
Du borde studera lite
logik innan du ger dig in på matte och fysik. Med sådan kunskap skulle du kanske sluta att försöka bygga "modeller" som är fulla av motsägelser.
Du menar logiken i att du påstår att man kan värma upp en varm yta med en iskall gas?
Citat:
Volymen av trams som du producerar gör det omöjligt att upplysa dig om alla fel i detalj. Här, som många gånger tidigare, nöjer jag mig med en detalj.
Du har inte visat en enda detalj trots att jag upprepade gånger ber dig att göra det.
Visa Q för en kall atmosfär som värmer en kall yta.
Citat:
Jorden mottar inte 1370W
1366, 1361, 1362 eller vilken siffra vi nu använder så utgår jag från att vi talar om det
som brukar kallas solkonstanten. Det är den effekt från solen, all strålning medräknad, som
träffar en yta av en kvadratmeter, i rymden, på samma avstånd från solen som jorden, då
ytan är vinkelrät mot strålningen. Den är nästan konstant. Den uppskattas ha varierat mindre
än 0,2% under de senaste 400 åren.
Den träffar troposfären där den mäts, ditt jävla spån. Det är inte rymden.
Det är där du befinner dig när du flyger till Thailand och knullar småpojkar.
Citat:
Engelska Wikipedia anger siffran 1360,6 ± 0.5 W/m².
Om vi vinklar den 1 m² stora ytan 60° så träffas den i stället av 680,3 W/m².
Det motsvarar den reduktion som orsakas av att jorden är rund på 60°N som är Mälarens breddgrad.
Och det spelar ingen roll för sakfrågan.
Citat:
Atmosfären reducerar andelen av den direkta solstrålningen som kommer fram till jorden.
Bara på den punkt där solen står i zenit kan du räkna på att det är 1361 W/m² på väg mot jordytan, utanför atmosfären.
1370W har uppmätts vid ytan vid flera tillfällen. Det är dock irrelevant.
När man sätter en systemgräns för inflöde av energi, som TOA med 1370W, så kan man inte dra ifrån energi och påstå att systemet mottar mindre. Det kan du bara göra när du observerar utifrån.
Ytterligare ett bevis för att du inte förstår fysik.
Citat:
Jorden tar upp en del och reflekterar en del.
Ingenstans når 1361 W/m² fram till, och värmer jordens yta.
Det har jag inte sagt heller. Enligt en enkel beräkning baklänges så absorberar jordytans inre volym åtminstone 770W eftersom det som mottas på halva ytan emitteras på hela. 385*2=770W.
Detta har jag beskrivit i detalj tidigare så jag förstår inte varför du gafflar om detta.
Problemet är att du påstår att solstrålningen endast håller en temperatur på 233K(167W). Det är ju lögn.
Citat:
Det "geometriska" bortfallet är enkelt att beräkna som cirkelns yta genom sfärens yta, = 0,25.
Återstår 0,25 x 1361 W/m² = 340 W/m² innan atmosfären och jordens albedo gjort sitt.
Och här gör du bort dig igen. Det är inte ett geometriskt bortfall. Det är energibalansen mellan TSI och planeten. Du påstod ju dessutom att man inte fick räkna med 1361W, hur ska du ha det?
Citat:
Det som återstår och värmer jordytan är ca 340 - 107 - 67 ≈ 166 W/m²
≈ 107 W/m² reflekteras av atmosfären och jorden.
≈ 67 W/m² värmer atmosfären och når inte ner till jordens yta.
Visa detta med Q. Du påstår att jorden mottar värmestrålning från atmosfären, det visar man med Q.
Det du gör här är att du räknar ut Q från energi balansen. Det sjukaste av allt är att du säger att jordytan MOTTAR 166W. Det är ju(enligt din egen beräkning) vad jorden ger till atmosfären i så fall.
Ett praktexempel på att du har totalt 0 kunskap om fysiken i fråga.
Citat:
Om du vill ange ett mått på den effekttäthet av strålning som kommer från solen och
som värmer jordens yta i medeltal, så är 166 W/m² en bra siffra.
Nej det är den sämsta siffra jag någonsin har sett räknas ut för effekttäthet. Du är så jävla pinsam och du vet inte ens om det.
En effekttäthet på 166W är strålning från en källa på 233K. Du påstår att solstrålningen som värmer ytan har en fluxdensitet på 166W. Det är ju helt sinnesjukt.
Du påstår nu inte bara att den 288K varma jordytan värms av en iskall atmosfär, du säger även att solen är iskall.
ENDAST STRÅLNING MED ETT ENERGITILLSTÅND SOM ÄR HÖGRE, ALLTSÅ HÖGRE EXCITATIONSNIVÅ I SIN ENERGIDISTRIBUTION, KAN VÄRMA EN YTA.
Citat:
Du kan läsa mer om detta här:
Jordens strålningsbudget
–
Jag blir förbannad fast jag inte borde bli det. Jag blir förbannad för att det finns så okunniga människor som du, och i synnerhet när de argumenterar kring fysik när de inte kan ett skit om fysik.
Jag borde egentligen vara glad, för i varje inlägg så visar du att växthuseffekten är felaktig.