2016-10-20, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Du kan säkert länka till den den informationen.
Ungefär på samma sätt som du kan länka till information om att den Arktiska isens
volym minskade mer mellan 1900 och 1930 än vad den minskade mellan 1979 och
nu.

Jag har länkat en källa som visar att det fanns en stor avsmältning. Jag har inte sagt att den definitivt var större, men eftersom det var en uppmätt tiofaldig ökning av temperatur i jämförelse med sydligare breddgrader, så är det sannolikt. För det har vi inte sett nu.
Citat:
Kan det vara så att de som inte tror på skruvade konspirationsteorier, likt chemtrail-
anhängare och klimatförnekare som du själv, genomgående är höga på psykedeliska
droger?

Jag tror inte på något. Det är du som tror på en växthuseffekt som värmer jorden med iskall gas istället för solen.

Citat:
Det skulle ju förklara en hel del...

Du kör väl inte bil när du är påverkad?

Ytterligare ett försök att vända uppmärksamhet bort från sakfrågan genom att försöka genomföra karaktärsmord. Förstår du varför jag kallar dig äckliga jävel?
Citera
2016-10-20, 16:01
Medlem
Citat:
Nej, solstrålningen är ungefär konstant. Jag tror att du fått den uppgiften mer än
25 gånger i tråden. Testa att läsa meningen 100 gånger. Det kan gå in...

Så du är med på att energin i systemet är konstant nu?

Citat:
Jo, uppvärmningen beror på förstärkt växthuseffekt, som är en följd av främst CO2-utsläpp.

Nej, det var du visst inte.

Ökad absorption av co2: lägre temperatur.

Du kan inte öka absorption om inte temperaturen sjunker. Om inte solstrålningens intensitet ökar förstås.

Citat:
Visst kan det vara intressant att studera lokala variationer.
Dom har inte nödvändigtvis med den globala medeltemperaturen att göra.
Här kommer en mening som du ska läsa 100 gånger igen:

Lokala variationer i temperatur är ointressanta om det är den globala medeltemperaturen
som man försöker följa.

Global temperatur är en produkt av solstrålning, inte en produkt av en iskall gas. Global temperatur bestäms av Q mellan de olika delarna i systemet.

Det är du som försöker göra en poäng av lokala variationer. Det är du som länkar till isvolym.

ÄR DU HELT JÄVLA DUM I HUVUDET?

Citat:
Jag vet inte hur det är om man är påverkad av droger, men för en del är bilder lättare att
förstå än text.

Ännu ett försök att göra karaktärsmord i brist på kunskap. Det ironiska är att varken bilder eller text kan förklara något, det är Q som gör det.

Citat:
NASA animation of temperature data from 1880-2011:
https://www.youtube.com/watch?v=OtY8DpA_XNE

Temperatur över tid säger inget om strålningsbalans idag. Varför tror du det?

Citat:
Om du inte förstår innebörden av att temperaturen kan variera lokalt, så rekommenderar
jag att du tittar på videon flera gången. Om du inte förstått efter 100 gånger så är det
nog ingen idé att fortsätta...

Du skriver detta efter att du har länkat till isvolym.

Du ogiltigförklarar ditt eget argument.
Citera
2016-10-20, 16:02
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Nej, den avger typ 90-95W ytterst i atmosfären.

Här för vi en diskussion om vad som händer på jordytan.

Plötsligt, när det blir uppenbart att du har kommit med felaktiga uppgifter och
inte klarar av att fullfölja de förvirrade och tramsiga resonemang som du påbörjat,
då flyttar du diskussionen till något helt annat.

Kan vi gå tillbaka till jordens yta?

Citera
2016-10-20, 16:04
Medlem
Citat:
Är detta ditt sätt att uttrycka att du inte förstår växthuseffekten?
Du borde verkligen anstränga dig för att förstå...
När du förstått (om det någonsin inträffar) så kommer du också att
upptäcka att allt stämmer och att energi inte försvinner, som du så
ofta skriver om.

Det är ett uttryck för att du säger att jorden värms upp på motsatt sätt mot vad fysik och termodynamik säger. Du är dum i huvudet för att du säger att en kall atmosfär värmer en varm yta.
Citera
2016-10-20, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vi har försökt förklara gång på gång. Även en kropp vid 255K sänder ut termisk strålning och delar av denna strålning träffar marken som då blir varmare än den skulle blivit utan detta energiflöde. Det är inget mystiskt involverat.

Nej, det energiflödet värmer ingenting. Det är det Q visar. Du fattar verkligen inte.

Det finns en formel som SKA användas som grund för värmeöverföring mellan en gas och en solid yta. Det är formeln för Q. Den visar ATT INGEN ENERGI SOM VÄRMER JORDYTAN KOMMER FRÅN ATMOSFÄREN.

Du ser det i inlägget med beräkningen.

Det är jättemystiskt att du säger att atmosfären värmer ytan i strid mot fysikens beskrivning.
Citera
2016-10-20, 16:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Du skriver detta efter att du har länkat till isvolym.
Du ogiltigförklarar ditt eget argument.

Den här bilden visar hur den arktiska isens volym minskat under 38 år:
http://psc.apl.uw.edu/wordpress/wp-content/uploads/schweiger/ice_volume/BPIOMASIceVolumeAprSepCurrent.png

Om du tänker en stund, så tror jag (hoppas jag...) att du förstår skillnaden mellan detta och
en lokal, tillfällig temperaturförändring.

Citera
2016-10-20, 16:11
Medlem
Citat:

inte klarar av att fullfölja de förvirrade och tramsiga resonemang som du påbörjat,

Jaha, du har inte fattat att ytan är TOA, där man mäter TSI.

Systemgränsen är TOA. 95W är dock den totala utstrålningen, det är inte vid TOA.

Och nej, jordytan avger 390W eftersom den håller 288K. Det strider mot vad fysiken visar med beräkningar att den skulle avge mindre än sin temperatur.

ÄR DU DUM I HUVUDET?
Citera
2016-10-20, 16:12
Medlem
Citat:
Den här bilden visar hur den arktiska isens volym minskat under 38 år:
http://psc.apl.uw.edu/wordpress/wp-content/uploads/schweiger/ice_volume/BPIOMASIceVolumeAprSepCurrent.png

Om du tänker en stund, så tror jag (hoppas jag...) att du förstår skillnaden mellan detta och
en lokal, tillfällig temperaturförändring.

Du visar ännu en lokal förändring och har tidigare sagt att lokala förändringar är irrelevanta.
Citera
2016-10-20, 16:14
Medlem
Citat:
Nej, det energiflödet värmer ingenting. Det är det Q visar. Du fattar verkligen inte.
Jag förstår men det är nu liksom tidigare uppenbart att du inte gör det. Hur kan energi plötsligt inte värma? Vart tar den vägen och hur kan jordytan veta att just denna strålning till skillnad från den som kommer från solen inte skall ha någon uppvärmande effekt?

Det är uppenbart att du bara memorerat några formler och inte har en aning om hur man skall använda dem, så jag tar åter paus i diskussionen.
Citera
2016-10-20, 16:15
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Om du är intresserad av psykedeliska droger så uppmanar jag dig att läsa den nygjorda och gamla forskning som finns i ämnet. Den visar att de är ett av de mest effektiva redskapen för att förbättra psykisk hälsa. Du skulle behöva det, så läs gärna.

Citat:
Du kan säkert länka till den den informationen.
Ungefär på samma sätt som du kan länka till information om att den Arktiska isens
volym minskade mer mellan 1900 och 1930 än vad den minskade mellan 1979 och
nu.

Citat:
Jag har länkat en källa som visar att det fanns en stor avsmältning. Jag har inte sagt att den definitivt var större, men eftersom det var en uppmätt tiofaldig ökning av temperatur i jämförelse med sydligare breddgrader, så är det sannolikt. För det har vi inte sett nu.
Ytterligare ett försök att vända uppmärksamhet bort från sakfrågan genom att försöka genomföra karaktärsmord. Förstår du varför jag kallar dig äckliga jävel?

Så, det fanns ingen källa, den här gången heller. Bara trams, som vanligt då...

Citera
2016-10-20, 16:16
Medlem
Citat:

Du är medveten om att atmosfären är en "fluid", den består av massa? Du kan inte ha två systemgränser, vilket blir fallet om du definierar ytan som en separat enhet som ska avge energi utan att relatera det till TSI.

Alla mina beräkningar kan kopplas till TSI, oavsett var i systemet beräkningen görs. Ingen av era kan det. (Inte dina då, du har ju inte gjort några, du bara säger en massa dum skit)
Senast redigerad av bottenslam 2016-10-20 kl. 16:19.
Citera
2016-10-20, 16:18
Medlem
Citat:
Så, det fanns ingen källa, den här gången heller. Bara trams, som vanligt då...

Källan ligger några sidor bak. Du kan läsa om du vill eller så skiter du i det.

Du ska ge en källa för beräkningen av Q när atmosfären värmer en varm yta.

Istället för att länka till lokala förändringar i temperatur som du själv säger är irrelevanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in