Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Nej, solstrålningen är ungefär konstant. Jag tror att du fått den uppgiften mer än
25 gånger i tråden. Testa att läsa meningen 100 gånger. Det kan gå in...

Så du är med på att energin i systemet är konstant nu?
Citat:
Jo, uppvärmningen beror på förstärkt växthuseffekt, som är en följd av främst CO2-utsläpp.
Nej, det var du visst inte.
Ökad absorption av co2: lägre temperatur.
Du kan inte öka absorption om inte temperaturen sjunker. Om inte solstrålningens intensitet ökar förstås.
Citat:
Visst kan det vara intressant att studera lokala variationer.
Dom har inte nödvändigtvis med den globala medeltemperaturen att göra.
Här kommer en mening som du ska läsa 100 gånger igen:
Lokala variationer i temperatur är ointressanta om det är den globala medeltemperaturen
som man försöker följa.
Global temperatur är en produkt av solstrålning, inte en produkt av en iskall gas. Global temperatur bestäms av Q mellan de olika delarna i systemet.
Det är du som försöker göra en poäng av lokala variationer. Det är du som länkar till isvolym.
ÄR DU HELT JÄVLA DUM I HUVUDET?
Citat:
Jag vet inte hur det är om man är påverkad av droger, men för en del är bilder lättare att
förstå än text.
Ännu ett försök att göra karaktärsmord i brist på kunskap. Det ironiska är att varken bilder eller text kan förklara något, det är Q som gör det.
Citat:
NASA animation of temperature data from 1880-2011:
https://www.youtube.com/watch?v=OtY8DpA_XNE
Temperatur över tid säger inget om strålningsbalans idag. Varför tror du det?
Citat:
Om du inte förstår innebörden av att temperaturen kan variera lokalt, så rekommenderar
jag att du tittar på videon flera gången. Om du inte förstått efter 100 gånger så är det
nog ingen idé att fortsätta...
–

Du skriver detta efter att du har länkat till isvolym.
Du ogiltigförklarar ditt eget argument.