2016-10-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
1. En bil är inget behov, en bostad är något man behöver ha.
Dels är det goddag yxskaft. Dels anser många att dom har behov av en bil.
Hur många skulle du säga har bil fast dom inte anser sig ha behov av det?

Citat:
2. Ja det finns åtskilliga mer bilar än ~1600 ute på bland annat blocket. Nämligen drygt 11 tusen bilannonser ute på blocket.
Tittar jag på hemnet hittar jag över 17000 bostäder till salu.
(Och då räknade jag inte med fritidshus. Borde man nog göra. Sådana är ofta beboeliga).

Citat:
3. Om du tror att ungefär 1600 lägenheter täcker behovet är du bra jävla dum i huvudet.
Lite oklart vad det är för behov du talar om.
Men hur avgör du att över 17000 bostäder till salu är för lite för något slag behov (Lite oklart hur du mäter upp det där behovet).

Men jag fick inget svar. Är det bilbrist?
Citera
2016-10-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Låter som du begränsar dig till sålda bostäder.
Då ska vi se här. Bostäder sålda över 1980 år prisnivå indikerar bostadsbrist då? Eller?

Eller du kanske vill inflationsjustera. Ska du justera med löneökningar då? Och standardändringar?
Och ändringar i skatter och kommunala avgifter? Låter som det blir ett sätt att mäta som ingen vanlig människa förstår sig på
.

1. Det är vanligen den enda lämpliga mätstickan.

2. Vi har en väldigt reglerad marknad avseende prissättningen. Givetvis måste sådant räknas bort för att prissättningen ska duga som mätsticka. Bostadsbristen torde med andra ord vara större än vad du vill påskina. Däremot handlar bostadsbrist om wants&needs. Needs avser främst att det verkligen behövs bostäder medan wants handlar om bristen på sådana bostäder som du vill bo i.

Citat:
Det är du som talar om dom. Inte jag.

Detta gällde byggrätter för flerfamiljshus.
Informationen hämtades ur en undersökning om vad det kom sig av att företagen lät så många byggrätter förfalla
.

1. Det var mycket regleringar på den tiden. Faktum är att även de sakkunniga ansåg att det var på det viset.

2. Det är ingen skillnad på byggrätter överhuvudtaget. Däremot kan ni ha gjort en lingvistisk vurpa i ert sätt att läsa texten.

3. Förfalla innebär att marken återgår till kommunen, inte att byggrätten upphört.

Citat:
Nej, Ett tungt skäl som framkom var att någon annan byggde likvärdigt. Och man bedömde inte marknaden som tillräckligt stor för att bygga samtidigt. Detta lär i huvudsak BRF-byggen. Det ska ju gå att sälja borätterna.

Många platser där det finns en tomt att bygga på är betalviljan inte så stark att det räcker för att täcka produktionskostnaden. Med någon hygglig sannolikhet.

1. Det där är med största sannolikhet svammel, eller möjligtvis att man bara bygger det billigaste man kan resa och att någon annan redan saturerat den marknaden och att man därför inte vill bygga mer. Det är typ samma resonemang som att när politikerna klagar på att ingen vill bygga bostadsrätter i typ de minst bemedlade områdena p.g.a. att BRf priset per kvm är runt 5k-10k medan bygget kostar 15-25k per kvm. Ett resonemang för de lägst värderade förorterna.

2. Nu har du rätt resonemang. Fast resonemanget är ju vrickat från början - ifall en typ någon kommun i västernorrland gör en detaljplan för 20000 bostäder på ett fjäll så är det ju nästan garanterat från början att endast möjligen enstaka byggnader kommer att uppföras - och då som fjäll hotell.
Citera
2016-10-19, 21:22
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Problemet är vänsterpolitik. Om någon av er som menar att vi har bostadsproblem i Sverige har röstat till vänster så är ni ansvariga. Och har fått vad ni bett om.

FYI så har jag aldrig röstat på vänstern.

Och nej, Schweiz har inte asylinvandring ens i närheten av Sverige. Bara sluta ljug.
Citera
2016-10-19, 21:29
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Någon som såg debatten i aktuellt? Södertälje politikern är ju helt jävla bäng. På frågan hur man ska hantera konflikten på bostadsmarknaden mellan invandrare och svenskar var hennes svar att man måste stå över det. Uppfattar det som att hon helt enkelt menar att politikerna måste ta ansvar att nyanlända får bostad då dem har större behov än 25 åringen som bor hemma hos föräldrarna typ.

Sen påstod hon ochså att man inte ska prata om att det inte finns bostäder utan istället peppa varandra att vi klarar det tillsammans. En massa jävla slagord bara totalt verklighetsfrånvänd.

Och den här människan sitter på högsta makten i en kommun. Helt jävla otroligt. Tro fan att södertälje har problem
Citera
2016-10-19, 22:01
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Stockholms Kommun söker nu med ljus och lykta efter uthyrningsrum åt invandrarna.

Enligt obekräftade källor skall nu tydligen Anne Ramberg, Maria Ferm, Malena Ernman, Henrik Schyffert och massa andra människor på den goda sidan med rätt värdegrund, upplåta inackorderingsrum för att komma till rätta med bostadsbristen.

4000:- rum/mån. kommer de goda människorna att få i ekonomisk ersättning.
Citera
2016-10-20, 11:10
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Någon som såg debatten i aktuellt? Södertälje politikern är ju helt jävla bäng. På frågan hur man ska hantera konflikten på bostadsmarknaden mellan invandrare och svenskar var hennes svar att man måste stå över det. Uppfattar det som att hon helt enkelt menar att politikerna måste ta ansvar att nyanlända får bostad då dem har större behov än 25 åringen som bor hemma hos föräldrarna typ.

Sen påstod hon ochså att man inte ska prata om att det inte finns bostäder utan istället peppa varandra att vi klarar det tillsammans. En massa jävla slagord bara totalt verklighetsfrånvänd.

Och den här människan sitter på högsta makten i en kommun. Helt jävla otroligt. Tro fan att södertälje har problem
Jag såg debatten i aktuellt igår. Boel Godner (S) svammlade på att svenskar måste stå över då lägenheter nu ska fördelas till nyanlända asylinvandrare. Hon menar att politiker ska vilseleda medborgarna med att påstå att de klarar av bostadsfrågan för nyanlända, alltför att inte driva fram mörka krafter (SD)
Här blev det väldigt transparant av att se hur politiker i PK tänker och agerar.
Citera
2016-10-20, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Jag såg debatten i aktuellt igår. Boel Godner (S) svammlade på att svenskar måste stå över då lägenheter nu ska fördelas till nyanlända asylinvandrare. Hon menar att politiker ska vilseleda medborgarna med att påstå att de klarar av bostadsfrågan för nyanlända, alltför att inte driva fram mörka krafter (SD)
Här blev det väldigt transparant av att se hur politiker i PK tänker och agerar.

För att ge invandrare förtur kommer inte alls öka SD ^^

Påminner mig om valnatten när en S politiker fick frågan om varför den trodde att SD ökat. Den trodde det berodde på att invandrare inte fick bostad och arbete snabbt nog... mm för det svensken verkligen prioriterar högst är att invandrare ska få förtur till bostad och jobb före den egna befolkningen
Citera
2016-10-20, 14:10
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Med den lön han får skulle han utan problem kunna hyra en lägenhet.

Att han inte kan göra det beror på att vi inte har en fri hyresmarknad dock. Det du skriver säger inget om någon eventuell bostadsbrist.

Hej igen

Det var endast ett exempel, alla är inte civilingenjörer, men majoriteten söker sig till storstäderna, som inte är dimensionerade för den mängden invånare som vill bli, ett resultat av urbaniseringen och centraliseringen i samhället.

Att min kommentar inte säger något om en bostadsbrist betyder inte att den existerar, du undviker huvudfrågan nämnligen att det förslag jag framför möjliggör för personer att kunna finna en bostad i storstäderna, oavsett deras inkomst.

Vill du svara på min kommentar så rekommenderar jag att du svarar på den och inte skapar halmgubbar vilket du gjort sedan denna tråden skapades, för du tillför inte något näringsvärt till diskussionen med denna argumentationsteknik.
Citera
2016-10-20, 14:14
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Han är fortfarande bostadslös i det fallet. Men han är inte hemlös.

Absolut är inte han inte hemlös, men det är inte heller den problematiken jag tar upp utan det faktum att det inte finns bostäder där det behöver finnas bostäder. Jag har aldrig benämnt ordet hmelös utan det är något du fixerat dig på.

Vad gör det för nytta om en person bor i Robertsfors om det inte finns något företag eller myndighet där som efterfrågar hans kompetens och utbildning?
Är det bättre att ignorera honom och låta honom gå arbetslös, eller låta honom jobba på posten eller lagret eller vad som nu finns i Robertsfors, istället för att ge honom möjligheten att arbeta som civilingenjör vilket han faktiskt utbildat sig till?
Hur skulle Sverige se ut om vi hade det synsättet?
Citera
2016-10-20, 14:19
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Absolut är inte han inte hemlös, men det är inte heller den problematiken jag tar upp utan det faktum att det inte finns bostäder där det behöver finnas bostäder. Jag har aldrig benämnt ordet hmelös utan det är något du fixerat dig på.

Vad gör det för nytta om en person bor i Robertsfors om det inte finns något företag eller myndighet där som efterfrågar hans kompetens och utbildning?
Är det bättre att ignorera honom och låta honom gå arbetslös, eller låta honom jobba på posten eller lagret eller vad som nu finns i Robertsfors, istället för att ge honom möjligheten att arbeta som civilingenjör vilket han faktiskt utbildat sig till?
Hur skulle Sverige se ut om vi hade det synsättet?

Det är så det ser ut i storstäder för många, både för företag som söker kompetens och individer som söker jobb. Så det är inte frågan om hur Sverige skulle se ut med det synsättet när det redan ser ut så här nu för tiden.
Citera
2016-10-20, 14:35
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Nej du har inte ens försökt svara på frågan.
Finns ingen substans om någon bostadsbrist eller bostadskris i dina skriverier.
Det du dock producerar är lite fantasifullt yrande om att du har syner där du ser en bostadsbrist.

Men visst är det lite intressant att du inte har något problem att diskutera något du inte har någon aning om det finns eller inte.

Svara på den här frågan, anser du att det finns en bostadsbrist eller ej?
Om du anser det, varför ifrågasätter du då min övertygelse om att bostadsbristen existerar?
Jag är väl medveten om vad jag vet och inte gällande bostadsmarknaden i Sverige, behöver inte någon som ska berätta det för mig, men tack för att du iaf. försöker.

Citat:
Det betyder att du har inte några problem med att diskutera något påhittat.

Återigen, anser du att bostadsbristen i Sverige existerar, eller att den är påhittad? För det är dina ord som jag återger här.

Citat:
T ex det stora antalet noshörningar på ICA. Att det inte finns några som helst uppmätta/säkerställda bevis för att det finns en endast noshörning där bekymrar dig inte det minsta. Du bara tror på det blint.

Nej, jag tror inte på det, jag läser tidningar, ser på nyhetsprogram, läser undersökningar och rapporter från institut och organisationer så jag får ett gott intryck av hur läget ser ut på bostadsmarknaden. Varför behöver jag bevisa det för dig?

Jag vet att du vill, men du kan inte diskvalificera mig från denna diskussionen genom att helt enkelt fråga efter vilka källor jag refererar till, dels då du själv är enig i min syn om bostadsbristen i landet, dels eftersom mitt inlägg ursprungligen handlade om hur man lättar på bostadsbrisen i landet genom att låta folk skattefritt få hyra ut sina bostäder, utöver det har jag inte diskuterat något med dig utan du försöker bara fiska efter något som inte ger substans till diskussionen med mig som handlar om skattelättnader för folk som hyr ut delar av sin bostad.

Jag ser i andra inlägg i denna tråd att du även där efterfrågar en "mätning av bostadsbristen", well, om du inte kan acceptera att något existerar men samtidigt genom dina uttalanden propagerar för att den gör det, så vet jag inte vad du är ute efter.

Citat:
Borde det inte ge dig någon tankeställare att du trots upprepade uppmaningar helt misslyckats leverera något som helst sätt att avgöra om vi har en bostadsbrist eller inte.
Återigen det var inte det jag pratade om eller hur, jag skrev ett inlägg där jag rekommenderade Sverige att ta efter Norge för att lätta på bostadsmarknaden.

Citat:
Jag är flummarnas hatobjekt nr 1.

Bra att du har självinsikt, trist dock att du går från ämnet i sak och börjar prata om dig själv. Att se ned på andra och samtidigt låtsas vara överlägsen genom härskartekniker är ett tecken för narcissism.
Se dig själv i spegeln och inse att ingen gillar det du skriver här, men jag antar att det är vad du vill uppnå (från de antal PM jag får från de andra deltagarna i denna tråden)

Citat:
I kommunikationen med dig har jag bara konstaterat att folket verkar gilla hyresreglering och långa köer.

Det är var du har kosntanterat, ja, men det är inte något jag nämnt eller diskuterat.

Om du vill tillföra någon som helst substans till diskussionen, var då god att argumentera till varför möjligheten att ge folk som hyr ut delar av sin bostad skattelättnader, skulle vara en god respektive dålig idé?
Senast redigerad av kato85 2016-10-20 kl. 15:17.
Citera
2016-10-20, 14:43
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Det är så det ser ut i storstäder för många, både för företag som söker kompetens och individer som söker jobb. Så det är inte frågan om hur Sverige skulle se ut med det synsättet när det redan ser ut så här nu för tiden.

Precis, men vi har ett ansvar att se till att så gott som möjligt lösa den problematiken, som all annan problematik som rör landet.
Jag har mig veterligen inte sett någon politiker diskutera möjligheten att ge skattelättnader till folk som hyr ut delar av sin bostad, så det är absolut värt att ta upp.

Det löser inte hela bostadsbristen, men många bäckar små. Andra sätt kan ju vara att ge skattelättnader till företag som väljer att slå sig ned utanför storstäderna, men det är en annan fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in