2016-10-18, 20:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Nä jag tror inte kurderna har siktet på al bab längre. Känns dumt att avbryta den gamla offensiven mot det och istället invänta tills Turkiet har pansartrupper på skottavstånd innan man återupptar offensiven. Tror mer det blir konfrontation för att rebellerna vill gå mot Aleppo via Tall rifat istället för att ta ALbab.

Det är möjligt att kurderna ligger lågt just nu, men deras långsiktiga mål är nog fortfarande att knyta ihop de områden de håller.

Tror knappast att Erdogan tillåter några äventyr i riktning Aleppo.
Citera
2016-10-18, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är möjligt att kurderna ligger lågt just nu, men deras långsiktiga mål är nog fortfarande att knyta ihop de områden de håller.

Tror inte heller att Erdogan vill det, men frågan är hur starkt grepp han har på sina rebeller ifall de får en front mot SAA
Citera
2016-10-18, 21:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Tror inte heller att Erdogan vill det, men frågan är hur starkt grepp han har på sina rebeller ifall de får en front mot SAA

Jag tror nog att han håller dem i ett stramt koppel.
Citera
2016-10-18, 21:21
Medlem
Citat:
Jag tror nog att han håller dem i ett stramt koppel.

Får vi hoppas, men tror inte han har ett 100% styre över dem så finns uppenbara risker ifall de kommer nära varandra som jag ser det. Men ingen risk för tillfället sålänge ypg/sdf fortsätter buffra den norra fronten
Citera
2016-10-18, 21:47
Medlem
Citat:

Vem vet? Kanske har USA gett han en bra deal för att få tillbaka lite initiativ? Även Om Erdogan släpper loss dem mot Aleppo tror jag inte Ryssen bombar områden där Turkiska
trupper är starkt närvarande. Varken Ryssen eller turken hade väl varit sugen på en konfrontation direkt mot varandra. Sen får kanske Edorgan fria händer mot kurderna av USA också? Vilket effektivt får tillbaka Turkiet lydigt i Nato fållan, Erdogan måste gilla detta läget där han kan sitta vid sidlinjen och antagligen få attraktiva "bud" från båda sidor att "gör si eller så". För jag tror inte jänkarna har gett upp sitt äventyr i Syrien riktigt än, de brukar vara sega och riktigt tröga speciellt om de väljer Hillary som jag inte tror kommer vilja börja sitt presidentskap med att böja framåt och ta den i 2an av Putins Fb dase
Citera
2016-10-18, 22:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Vem vet? Kanske har USA gett han en bra deal för att få tillbaka lite initiativ? Även Om Erdogan släpper loss dem mot Aleppo tror jag inte Ryssen bombar områden där Turkiska trupper är starkt närvarande. Varken Ryssen eller turken hade väl varit sugen på en konfrontation direkt mot varandra. Sen får kanske Edorgan fria händer mot kurderna av USA också?

Erdogans fokus ligger som sagt på kurderna, och har egentligen alltid gjort det. Det är möjligt att USA nu gett honom fria(re) händer. Det är i så fall inte första gången i historien som kurderna dragit det kortaste strået.
Citera
2016-10-18, 22:51
Medlem
Citat:
Erdogans fokus ligger som sagt på kurderna, och har egentligen alltid gjort det. Det är möjligt att USA nu gett honom fria(re) händer. Det är i så fall inte första gången i historien som kurderna dragit det kortaste strået.

Lite så jag tänker också, Usa skulle utan tvekan offra kurderna ifall det gick att vinna på det. Det är en billig "förhandlingsprodukt" för jänkarna också då de inte äger dem från början. Så de ger isf bort något de inte riktigt har. Usa har inte direkt någon stor kurdisk diaspora att bekymra sig om heller va? Plus att Barziani i Irak inte är samma som de i Syrien va?
Citera
2016-10-18, 23:02
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Lite så jag tänker också, Usa skulle utan tvekan offra kurderna ifall det gick att vinna på det. Det är en billig "förhandlingsprodukt" för jänkarna också då de inte äger dem från början. Så de ger isf bort något de inte riktigt har. Usa har inte direkt någon stor kurdisk diaspora att bekymra sig om heller va? Plus att Barziani i Irak inte är samma som de i Syrien va?

Korrekt. Barzani har försökt hålla sig väl med Erdogan, vilket har lett till att relationerna mellan de irakiska och syriska kurderna tidvis varit ansträngda. De syriska kurderna är ju nära lierade med PKK, som i många år bedrev ett gerillakrig inne i Turkiet.
Citera
2016-10-18, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnomepower
Eftersom du uppenbartligen inte kollade: "En blog" är inte källan utan hemlighetstämplade dokument från amerikansk underrättelse

(FB) Pentagonrapport avslöjar att västländer stödde ISIS och bildandet av Islamska Staten

Står ju inte att de stödjer IS i din länk ändå. Det står att de stödjer oppositionen. Och det är logiskt att oppositionen, dvs FSA vill att någon annan än Assad håller östra Syrien så att inte Assad kan få hjälp lika enkelt från Irak och Iran.

Väst har stött FSA hela tiden. Problemet för väst är att den moderata oppositionen blivit en fis i rymden jämfört med islamisterna.

Assad har nått sitt mål, väst kommer tvingas välja mellan honom och islamisterna. Vilket har varit hans mål de senaste åren.
Citera
2016-10-18, 23:57
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Det är hemskt när sjukhus bombas men det mest osmakliga är att man för detta i media men glömmer all den grymhet, beräknande grymhet som hitintills har skett av aktörer som saknar all form av moral.
Nu när en brytning sker där IS tappar mark i Syrien då plötsligt så vill USA FN NATO få till stånd ett upphör och undersökningar som om detta vore ett krigsspel! I verkligheten lider människor för varje minut som skräcken pågår ungefär som boende i ett övertänt hus o hoppet står till brandmännen som tvingas till att ta en paus o justera ned brandslangens tryck som inte får överskrida ett satt värde.
Det finns inga ISIS i Aleppo där ryssarna och diktator Assad bombar civila och har dödat tusentals kvinnor och barn. De enda som bombar ISIS I Syrien är och har varit hela tiden USA.
Citera
2016-10-19, 00:03
Medlem
Nu tror jag inte att det kommer bli så enkelt som att välja mellan Assad eller islamister. För många har investerat för mycket alldeles för länge för att helt kunna släppa vad utfallet kommer bli i denna konflikten. Jag tror nog att man kommer kompromissa fram nånting där de stora (Rysland,turkiet,Usa, iran,Sauidi) får tillräckligt för att vara nöjda. Tror inte någon kommer ge upp direkt.
Citera
2016-10-19, 00:12
Medlem
Citat:
Nä jag tror inte kurderna har siktet på al bab längre. Känns dumt att avbryta den gamla offensiven mot det och istället invänta tills Turkiet har pansartrupper på skottavstånd innan man återupptar offensiven. Tror mer det blir konfrontation för att rebellerna vill gå mot Aleppo via Tall rifat istället för att ta ALbab.

http://syria.liveuamap.com/

Enligt den sidan (vet ej tillförlitlighet) så ska tydligen FSA hota SDF att de ska ta Tell Riffat. Blir nog som jag spånat om tidigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in