2016-10-18, 17:01
Medlem
beregistains avatar
Assads fru på intervju
https://www.facebook.com/SyrianWarNewsInfoMedia/videos/928271483945460/

hela intervjun
https://www.youtube.com/watch?v=ahMxGAPQHiQ
Citera
2016-10-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Det verkar som att fickorna i östra Damaskus är påväg att falla. Händer det så frigör SAA ett par tusen RG
vad är RG för något? Republican Guards, specialstyrka?
Citera
2016-10-18, 17:13
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
vad är RG för något? Republican Guards, specialstyrka?
Detta
Citera
2016-10-18, 17:50
Medlem
börjar dra ihop sig mellan kurderna och fsa. Kurderna har ställt sig ivägen och agerar tydligt buffert mellan fsa och Assad områden. Blir det konfrontation eller kommer turkarna "styra" om dem mot al bab istället?
Citera
2016-10-18, 18:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
börjar dra ihop sig mellan kurderna och fsa. Kurderna har ställt sig ivägen och agerar tydligt buffert mellan fsa och Assad områden. Blir det konfrontation eller kommer turkarna "styra" om dem mot al bab istället?

En eventuell konfrontation kommer nog att handla om just al-Bab. Kurderna vill ta al-Bab för att knyta ihop sina "kantoner" i västra och östra Syrien till ett sammanhängande område. Erdogan vill till varje pris förhindra detta.
Citera
2016-10-18, 18:38
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Assads fru på intervju
https://www.facebook.com/SyrianWarNewsInfoMedia/videos/928271483945460/

hela intervjun
https://www.youtube.com/watch?v=ahMxGAPQHiQ

Får känslan av att det handlar om ett förberett "tal". Känns inte helt naturligt direkt.
Citera
2016-10-18, 19:06
Bannlyst
Dom har gått för långt in i Syrien tycker jag, nästan så att det kan bli en clash mellan SDF SAA, ISIS och FSA (Erdogan) nu. Kommer det smälla tro? Erdogan och Putin försöker ju reparera sitt förhållande.

Assad har tydligt markerat att Erdogan har invaderat
Senast redigerad av 89Spartan 2016-10-18 kl. 19:08.
Citera
2016-10-18, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
Dom har gått för långt in i Syrien tycker jag, nästan så att det kan bli en clash mellan SDF SAA, ISIS och FSA (Erdogan) nu. Kommer det smälla tro? Erdogan och Putin försöker ju reparera sitt förhållande.

Sålänge SDF/Ypg ligger som en buffert mellan FSA och SAA i Norra Aleppo kommer det inte bli något direkt allvarligt där, de två stora händelserna som kan sätta igång stridigheter som jag ser det är;

1: SDF/YPG går mot Al-Bab, där kommer troligtvis Erdogan sätta fart på FSA för att de ska ta den

2: FSA får en front mot SAA, även om Erdogan inte skulle vilja att de strider mot SAA kommer rebellerna som FSA består av att gå på SAA vid tillfälle
Citera
2016-10-18, 19:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan

Erdogan har två mål i Syrien: att förhindra uppkomsten av en kurdisk ministat längs med den turkiska gränsen, och att skydda den turkmenska minoriteten i norra Syrien. Att störta Assad är inte längre något prioriterat mål för Erdogan.

Om Erdogan lyckas med att blockera kurderna kommer den syriska regimen knappast att fälla några tårar. Skulle Erdogan gå vidare mot Raqqa kan det däremot leda till en konfrontation.
Citera
2016-10-18, 19:47
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
2: FSA får en front mot SAA, även om Erdogan inte skulle vilja att de strider mot SAA kommer rebellerna som FSA består av att gå på SAA vid tillfälle

Då har inte FSA någon "protection" från Turkiet längre. Turkiet kommer inte att förstöra sina relationer till Ryssland och retoriken mot Assad har mjuknat något. Tror tom att det finns någon sorts oofficielt deal mellan Assad och Erdogan. Perinceks kemalister mötte Assad innan EuphratShield började och medlade mellan dessa.

Så länge Turkiet håller sig till Al-Bab så kommer inte Assad bry sig särskild mycket. Ger man sig på PKKPYDSDFYPG, ännu bättre för Assad...
Citera
2016-10-18, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Då har inte FSA någon "protection" från Turkiet längre. Turkiet kommer inte att förstöra sina relationer till Ryssland och retoriken mot Assad har mjuknat något. Tror tom att det finns någon sorts oofficielt deal mellan Assad och Erdogan. Perinceks kemalister mötte Assad innan EuphratShield började och medlade mellan dessa.

Så länge Turkiet håller sig till Al-Bab så kommer inte Assad bry sig särskild mycket. Ger man sig på PKKPYDSDFYPG, ännu bättre för Assad...

Nej, jag tror inte heller Turkiet kommer aktivt göra något mot SAA. Men vad olika grupperingar inom FSA får för sig ifall de hamnar i en front mot SAA är jag mer tveksam till, det finns stort hat där mot SAA och att de avstår att attackera i ett sådant läge ser jag som ej sannolikt.
Citera
2016-10-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En eventuell konfrontation kommer nog att handla om just al-Bab. Kurderna vill ta al-Bab för att knyta ihop sina "kantoner" i västra och östra Syrien till ett sammanhängande område. Erdogan vill till varje pris förhindra detta.

Nä jag tror inte kurderna har siktet på al bab längre. Känns dumt att avbryta den gamla offensiven mot det och istället invänta tills Turkiet har pansartrupper på skottavstånd innan man återupptar offensiven. Tror mer det blir konfrontation för att rebellerna vill gå mot Aleppo via Tall rifat istället för att ta ALbab.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in