2016-10-18, 19:55
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Låt f(x) vara en funktion som är kontinuerlig på [a,b] och deriverbar på (a,b) a<b. Bevisa följande påstående med hjälp av medelvärdesatsen. Om f´(x) = 0 för alla x som tillhör (a,b) så är f(x) konstant på [a,b]

Hur hade du löst den här uppgiften? Jag fastnar på alla uppgifter med medelvärdesatsen, jag vet knappt hur jag ska börja.

Här vill man visa att det finns en minst en punkt mellan a och b som har lutningen f´(x) = 0?

Kan jag börja med att ställa upp det som f(b) - f(a) / (b-a) = f´(x)? Hur går jag vidare i så fall?

Låt x vara någon punkt i intervallet (a, b]. Då vet vi att f är kontinuerlig på [a, x] samt att den är deriverbar på (a, x). Alltså följer det av medelvärdessatsen att

(f(x) - f(a))/(x - a) = f'(ξ)

för något ξ mellan a och x. Sedan fortsätter du här.
Citera
2016-10-18, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Att cos(75 - 3x) = cos(60) innebär att 75 - 3x = 60 + 360n, eller 75 - 3x = -60 + 360n. Nu löser du dessa två ekvationer.

Jag får x = 5 - 120n och x = 45 - 120n.

Är detta korrekt och bör man inte kunna skriva samman lösningarna?
Citera
2016-10-18, 20:03
Medlem
Citat:
Låt x vara någon punkt i intervallet (a, b]. Då vet vi att f är kontinuerlig på [a, x] samt att den är deriverbar på (a, x). Alltså följer det av medelvärdessatsen att

(f(x) - f(a))/(x - a) = f'(ξ)

för något ξ mellan a och x. Sedan fortsätter du här.

Här vill ju jag skriva det som:

f´(x) = (f(x) - f(a))/(x-a) = f'(ξ)

Och då måste jag väll lägga in lim x--> a? innan jag gör den omskrivningen
Citera
2016-10-18, 20:06
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag får x = 5 - 120n och x = 45 - 120n.

Är detta korrekt och bör man inte kunna skriva samman lösningarna?

Det ser ut att vara korrekt och nej det är inte nödvändigtvis så att man kan skriva ihop lösningarna.
Citera
2016-10-18, 20:08
Medlem
Citat:
Det ser ut att vara korrekt och nej det är inte nödvändigtvis så att man kan skriva ihop lösningarna.

När är det man kan skriva ihop lösningarna?
Citera
2016-10-18, 20:09
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Här vill ju jag skriva det som:

f´(x) = (f(x) - f(a))/(x-a) = f'(ξ)

Och då måste jag väll lägga in lim x--> a? innan jag gör den omskrivningen

Känns som du inte riktigt är med på vad medelvärdessatsen säger. Notera att

(f(x) - f(a))/(x - a)

är medellutningen på intervallet (a, x) (det kan också tolkas som lutningen på sekanten). Detta är inte definitionen av derivatan. Medelvärdessatsen säger nu att det finns en punkt i intervallet (a, x) där derivatan för f är lika med medellutningen, men man vet inte vilken punkten är.
Citera
2016-10-18, 20:14
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
När är det man kan skriva ihop lösningarna?

Det blir kanske lite trist svar, men det går inte direkt ge något annat. Det är helt enkelt när lösningarna kan skrivas på formen x = a + b*n. Så det går alltså då det går.
Citera
2016-10-18, 20:15
Medlem
Citat:
Känns som du inte riktigt är med på vad medelvärdessatsen säger. Notera att

(f(x) - f(a))/(x - a)

är medellutningen på intervallet (a, x) (det kan också tolkas som lutningen på sekanten). Detta är inte definitionen av derivatan. Medelvärdessatsen säger nu att det finns en punkt i intervallet (a, x) där derivatan för f är lika med medellutningen, men man vet inte vilken punkten är.

Hur visar man då att f´(x0) = 0?

Eftersom man bara vet medellutningen?

Och nej jag klarar inte av att lösa uppgifter med medelvärdesatsen. Men det geometriska beviset hänger jag med på känns det som.
Citera
2016-10-18, 20:17
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Hur visar man då att f´(x0) = 0?

Eftersom man bara vet medellutningen?

Och nej jag klarar inte av att lösa uppgifter med medelvärdesatsen. Men det geometriska beviset hänger jag med på känns det som.

Alltså va? Du postade ju en ny uppgift, x0 finns inte med i uppgiften och du ska inte bevisa att f'(x0) = 0? Du har givet att f'(x) = 0 på intervallet (a, b).
Citera
2016-10-18, 20:23
Medlem
Uppg: Visa att denna funktion är en skalärprodukt. (X,Y) = 3x1y1 - x1y2 - x2y1 + 3x2y2.

Lösning:
vi vet ju dem tre def:
(i) (X,X) = XᵀAᵀAX = (AX)ᵀ(Ax) ≥ 0 med likhet omm Ax = 0.
(ii) (Y,X) = XᵀAᵀAY = (XᵀAᵀAY)ᵀ = YᵀAᵀAX = (X,Y)
(iii) (X,aY+bZ) = (aY+bZ)AᵀAX = aYᵀAᵀAX+bZᵀAᵀAX = a(X,Y)+b(X,Z).

Eller om man då ska se på polynomsidan, nu väljer jag grad 3.

(p,q) = a1b1 + a2b2 + a3b3
(i) (p,p) = a^2_1 + a^2_2 + a^3_3 ≥ 0 med likhet omm Ax=0. (fan vad fult polynomet blev men ja, ni förstår)
(ii) = a1b1 + a2b2 + a3b3 = (q,p)
(iii) = (p,αq+s) = α(p,q)+(p,s)

Och nu behöver jag bara hjälp med att tänka rätt här, eftersom jag har lite koefficienter där osv.Se fetstiltade;

Vi har alltså, (X,Y) = 3x1y1 - x1y2 - x2y1 + 3x2y2.

(p,q) = a1b1 + a2b2 + a3b3 , mina a:n är 3, 1,3 osv? :S
(i) (p,p) = a^2_1 + a^2_2 + a^3_3 ≥ 0 med likhet omm Ax=0. (fan vad fult polynomet blev men ja, ni förstår) öhm, här???
(ii) = a1b1 + a2b2 + a3b3 = (q,p)
(iii) = (p,αq+s) = α(p,q)+(p,s)

ah nä, jag vet inte riktigt hur jag ska tillämpa
Citera
2016-10-18, 20:30
Medlem
Citat:
Alltså va? Du postade ju en ny uppgift, x0 finns inte med i uppgiften och du ska inte bevisa att f'(x0) = 0? Du har givet att f'(x) = 0 på intervallet (a, b).

Jag menade såklart x, men ser att jag har tolkat uppgiften fel som du säger. Men om man får fram medellutningen, hur visar man vilka punkter den gäller för?
Citera
2016-10-18, 20:35
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Jag menade såklart x, men ser att jag har tolkat uppgiften fel som du säger. Men om man får fram medellutningen, hur visar man vilka punkter den gäller för?

Okej, det finns inget allmänt sätt att få fram för vilken punkt det gäller. Men notera att du vet vad f'(ξ) är redan. Du har givet att f'(x) = 0 för alla x i intervallet (a, b). Eftersom ξ ligger i det intervallet så måste det ju gälla att f'(ξ) = 0.
Notera också att medellutningen i detta fall kan tolkas som sekantens lutning också, det blir nog lättare att använda som tolkning i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in