2016-10-13, 10:40
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
Det tror jag inte. Sträckan går djupt och rev gjorde man ändå. T-Centralen - Östermalmstorg går också i/under åsen.

Tittar man på en karta inser man att ett problem med att dra en linje Hötorget - Östermalmstorg/Kungsträdgården är att kurvradierna skulle bli extremt skarpa då stationen vid Hötorget skulle ligga i en öst/västlig riktning och den andra i en nord/sydlig. Då är det förmodligen bättre att skippa Hötorget och gå direkt mot Odenplan.

Då utgår du från att linjerna korsar varandra vid Hötorget. Linjerna behöver inte korsa varandra där, utan kan ha varsin station parallellt och således bägge orienterade nord-syd.

Huvudpoängen var naturligtvis det stora beroendet av T-Centralen i City. Antingen skapar man fler bytesmöjligheter i City för att avlasta TC, eller också satsar man på en annan och kanske mindre koncentrerad typ av city.
Citera
2016-10-17, 17:22
Medlem
Chiropandras avatar
Viktigast är att riva Roslagsbanan, och ersätta med tunnelbana.
Citera
2016-10-17, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiropandra
Viktigast är att riva Roslagsbanan, och ersätta med tunnelbana.
Exakt vad för skillnad skall det göra? Sträckningen blir ju densamma.
Citera
2016-10-18, 19:17
Medlem
Chiropandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Exakt vad för skillnad skall det göra? Sträckningen blir ju densamma.

Då drar man den nya linjen förbi Östra, som en ny linje vidare som en halvcirkel.
Då blir allt mycket tillgängligare. Mindre underhållskostnader eftersom tågen på Roslagsbanan är även annorlunda.
Citera
2016-10-18, 20:16
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Då drar man den nya linjen förbi Östra, som en ny linje vidare som en halvcirkel.
Då blir allt mycket tillgängligare. Mindre underhållskostnader eftersom tågen på Roslagsbanan är även annorlunda.

Längre än Täby Centrum eller möjligen en bussterminal i Arninge är inte ekonomiskt försvarbart att dra T-bana. Jag tror snarare på att återuppbygga Roslagsbanans sträcka till Rimbo och i förlängningen Norrtälje, förutsatt att moderna snabbare tåg köps in till de sträckorna.
Citera
2016-10-19, 06:40
Medlem
Chiropandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
Längre än Täby Centrum eller möjligen en bussterminal i Arninge är inte ekonomiskt försvarbart att dra T-bana. Jag tror snarare på att återuppbygga Roslagsbanans sträcka till Rimbo och i förlängningen Norrtälje, förutsatt att moderna snabbare tåg köps in till de sträckorna.

Pendeltåg istället? Dra till Rimbo/Norrtälje, sen österut.
Citera
2016-10-26, 18:46
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:

Med tanke på att man lagt ner stora belopp på upprustning av både bana och tåg blir det ett resursslöseri av stora mått att riva Roslagsbanan och bygga t-bana. Bättre då att förläng R-banan i tunnel till T-centralen via Odenplan. Detta frigör mark på Östra som kan användas till bostadsbyggande. Samtidigt får man även en direktförbindelse till T-centralen.

Om det nu är just t-bana som är det det viktiga är det bara att döpa om R-banan till t-bana så är saken löst.
Citera
2016-10-26, 18:48
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Själv gillar jag när stationerna har namn efter gator, torg eller parker.

Att döpa stationerna efter områden ger mig förortsassociationer.
Östermalmstorg vs Mörby Centrum t.ex.

Gator är oftast dåligt att döpa efter då gatorna oftast att utsträcka geografiskt. I så fall får man döpa efter en korsning mellan två gator. Exempelvis Sveavägen/Odengatan. Risken med dessa namn är dock att de blir långa och "otympliga".
Citera
2016-10-29, 00:03
Medlem
Chiropandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Med tanke på att man lagt ner stora belopp på upprustning av både bana och tåg blir det ett resursslöseri av stora mått att riva Roslagsbanan och bygga t-bana. Bättre då att förläng R-banan i tunnel till T-centralen via Odenplan. Detta frigör mark på Östra som kan användas till bostadsbyggande. Samtidigt får man även en direktförbindelse till T-centralen.

Om det nu är just t-bana som är det det viktiga är det bara att döpa om R-banan till t-bana så är saken löst.

Det blir tyvärr inte samma sak då Roslagsbanan använder helt andra mått (svensk fot) jämfört med vår andra tågtrafik. Jag tycker att din idé inte är dålig, men lite ogenomtänkt - bättre med pendeltågsomvandling av Roslagsbanan till Odenplan och även Norrtälje. Vi vill ha räls som är uniforms i landet - Roslagsbanan är det enda av sitt slag som använder det gamla måttet så vitt jag vet. Bättre att investera nu när räntan är låg. Det är hög tid för nya infrastruktursprojekt.
Citera
2016-10-29, 00:23
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Det blir tyvärr inte samma sak då Roslagsbanan använder helt andra mått (svensk fot) jämfört med vår andra tågtrafik. Jag tycker att din idé inte är dålig, men lite ogenomtänkt - bättre med pendeltågsomvandling av Roslagsbanan till Odenplan och även Norrtälje. Vi vill ha räls som är uniforms i landet - Roslagsbanan är det enda av sitt slag som använder det gamla måttet så vitt jag vet. Bättre att investera nu när räntan är låg. Det är hög tid för nya infrastruktursprojekt.

Jag har svårt att se hur det skulle bli mer samhällsekonomiskt lönsamt att omvalda hela R-banan till normalspår jämfört med att förlänga dagens R-bana till T-centralen och bebygga Östra. Speciellt med tanke på att man investerat stora belopp i spår och fordon.

Titta gärna även på vad Sverigeförhandlingen anser om R-banan.
Citera
2016-12-09, 20:25
Medlem
VelvetReds avatar
Funderade på en sak idag.

Vad händer om man åker vidare på ett tåg som nått slutstation och där föraren ber samtliga att stiga av? Jag antar att man fortsätter till närmaste lokstall? Vad händer då, går SL personalen igenom tåget och hittar en? Blir de arga om de ser att jag "råkat" åka med dit?
Citera
2016-12-09, 20:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Funderade på en sak idag.

Vad händer om man åker vidare på ett tåg som nått slutstation och där föraren ber samtliga att stiga av? Jag antar att man fortsätter till närmaste lokstall? Vad händer då, går SL personalen igenom tåget och hittar en? Blir de arga om de ser att jag "råkat" åka med dit?
Ja, personal går igenom alla inkommande tåg.
För att städa, se om något ar vandaliserat, och om någon resenär kommit med.

Om dom blir arga varierar, men mest beror det på hur personen(som ofta är höggradigt berusad) bär sig åt.
Om denne godvilligt följer med, så släpps denne ut på gatan utanför garaget/depån/lokstallet.
I annat fall tillkallas polis, som lyfter ut personen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in