Citat:
Ursprungligen postat av
statligbluff
Då kan man göra som i inlägg #1497 med den modifikationen att man sätter N Bantorget som slutstation (fast jag tycker ju en förlängning 500 m till längs spåren till Centralen ger mer bang for the buck, dvs om linjen dras längs de nuvarande tågspåren på bangården).
Oavsett är det såpass centralt att det skulle kunna avlasta T-centralen och att avlasta T-centralen lär ju vara svårt på annat sätt än med antingen fler stationslägen i City, alternativt fler bytesstationer - i eller utanför City.
Det snackas så mycket om att avlasta T-Centralen. De kunde ha gjort som i Prag, med tre linjer som
inte möts i en "centralstation" utan istället i tre bytesstationer som bildar en triangel i city. Dessutom är ingen av de bytesstationerna den mest använda stationen, för den ligger på en av linjerna precis utanför triangeln. Kanske inte helt optimalt iofs.
Om man ska avlasta T-Centralen så behövs det en linje som går exempelvis över Hötorget till Östermalmstorg eller Kungsträdgården. Om man ska bygga en Gul linje, så borde den dras så att den i framtiden kan få en perrong under Norrmalmstorg, ansluta direkt till stationerna Kungsträdgården och Östermalmstorg samt passera via Hötorget istället för Odenplan.
Det är ungefär den lösning som finns.
Ändring/tillägg
Känner inte till hur djupt Brunkebergsåsen går under dagens markplan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dofterna
That does it! Jag är helt jävla dum i huvet.
Klart det är så. Nu ska jag skämmas en stund.
Eller att man helt enkelt gillar att ta fram penseln och måla över...?