2016-09-28, 13:06
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Hur ofta målas "brandskåpen" på era stationer?
Bor söder om söder och det sitter skyltar om "nymålat" säkert en gång i kvartalet här, har de inget bättre för sig?
Vi snackar inomhus här.

Vandalisering? Kan tänkas att ordinär klottersanering undviks pga kemikalieinnehållet? Man vill ju säkert inte att slangar ska skadas.
Citera
2016-09-28, 13:36
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Vandalisering? Kan tänkas att ordinär klottersanering undviks pga kemikalieinnehållet? Man vill ju säkert inte att slangar ska skadas.

That does it! Jag är helt jävla dum i huvet.
Klart det är så. Nu ska jag skämmas en stund.
Citera
2016-09-28, 13:39
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Då kan man göra som i inlägg #1497 med den modifikationen att man sätter N Bantorget som slutstation (fast jag tycker ju en förlängning 500 m till längs spåren till Centralen ger mer bang for the buck, dvs om linjen dras längs de nuvarande tågspåren på bangården).

Oavsett är det såpass centralt att det skulle kunna avlasta T-centralen och att avlasta T-centralen lär ju vara svårt på annat sätt än med antingen fler stationslägen i City, alternativt fler bytesstationer - i eller utanför City.

Det snackas så mycket om att avlasta T-Centralen. De kunde ha gjort som i Prag, med tre linjer som inte möts i en "centralstation" utan istället i tre bytesstationer som bildar en triangel i city. Dessutom är ingen av de bytesstationerna den mest använda stationen, för den ligger på en av linjerna precis utanför triangeln. Kanske inte helt optimalt iofs.

Om man ska avlasta T-Centralen så behövs det en linje som går exempelvis över Hötorget till Östermalmstorg eller Kungsträdgården. Om man ska bygga en Gul linje, så borde den dras så att den i framtiden kan få en perrong under Norrmalmstorg, ansluta direkt till stationerna Kungsträdgården och Östermalmstorg samt passera via Hötorget istället för Odenplan.

Det är ungefär den lösning som finns.

Ändring/tillägg
Känner inte till hur djupt Brunkebergsåsen går under dagens markplan.

Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
That does it! Jag är helt jävla dum i huvet.
Klart det är så. Nu ska jag skämmas en stund.
Eller att man helt enkelt gillar att ta fram penseln och måla över...?
Senast redigerad av pudellus 2016-09-28 kl. 13:56.
Citera
2016-10-03, 22:35
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Känner inte till hur djupt Brunkebergsåsen går under dagens markplan.

Djupt? Brunkebergsåsen gick från norr till söder genom Norrmalm, men numera är det inte mycket kvar av den. Sista resterna finns väl vid Observatorielunden, där observatoriet ligger ovanpå det som finns kvar av åsen. Söder om lunden är det mesta bortgrävt och gatunivån är idag kanske 20 meter lägre än den var då åsen fanns kvar.
Citera
2016-10-05, 11:08
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Djupt? Brunkebergsåsen gick från norr till söder genom Norrmalm, men numera är det inte mycket kvar av den. Sista resterna finns väl vid Observatorielunden, där observatoriet ligger ovanpå det som finns kvar av åsen. Söder om lunden är det mesta bortgrävt och gatunivån är idag kanske 20 meter lägre än den var då åsen fanns kvar.
Jag vet inte riktigt om vi når des Pudels Kern här, isf får vi väl konstatera att urberget börjar strax under dagens gatunivå?
Citera
2016-10-10, 11:17
Bannlyst
http://www.dn.se/sthlm/viktor-barth-kron-pa-drift-mellan-station-sofia-och-det-kristdemokratiska-tjarhovsplan/

Vad skall de nya stationerna heta ? Skall Katarina inhysa Sofia ? Har KD inget annat
att göra undrar vasse Viktor.
Citera
2016-10-10, 16:01
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt om vi når des Pudels Kern här, isf får vi väl konstatera att urberget börjar strax under dagens gatunivå?
Förresten, var de inte tvungna att riva ett antal hus eller kvarter för att kunna bygga sträckan T-Centralen-Kungsträdgården?
Alltså grus istället för fast berg, en bra bit under både dagens och gårdagens gatunivåer.
Citera
2016-10-10, 16:28
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thunk
http://www.dn.se/sthlm/viktor-barth-kron-pa-drift-mellan-station-sofia-och-det-kristdemokratiska-tjarhovsplan/

Vad skall de nya stationerna heta ? Skall Katarina inhysa Sofia ? Har KD inget annat
att göra undrar vasse Viktor.
Nä precis.
Citat:
Namnvalet ”Sofia” borde snarare hyllas. Det är ju ganska unikt – här kommer en offentlig aktör plötsligt med ett namnförslag som faktiskt har koppling till Stockholmshistorien och dess geografi.

Ett namn som inte låter som hämtat från en ”kreativ workshop” på någon byrå för folk med halsduk inomhus, eller som något en mäklarfirma hittat på för att piffa till ett i verkligheten trist område.
Citat:
Kristdemokraterna om några borde också begripa att församlingarnas geografiska roll i Stockholm måste försvaras. Hot föreligger. Sedan några år jobbar exempelvis en etablerad lyxmäklarfirma stenhårt på att döpa om södra Johannes i city till ”Midtown Stockholm”.

Intressanta svar från människor som DN intervjuat.

Citat:
M*tilda S*xne, 40 år, ekonom, Bromma: – Jag är egentligen en cykelmänniska men Folkan tycker jag är ett bra namn. Stationen ligger ju precis vid Folkungagatan.

S*lle S*llidj, 23 år, produktionsledare, Kungsholmen: – Jag tycker den ska heta Muhammed. Det är ett populärt namn och stationen ligger på Söder som är lite hipster och har hög toleransnivå.
http://www.dn.se/sthlm/kd-byt-namn-pa-sofia-t-banestation/
Citera
2016-10-11, 16:31
Medlem
JayGatsbys avatar
Själv gillar jag när stationerna har namn efter gator, torg eller parker.

Att döpa stationerna efter områden ger mig förortsassociationer.
Östermalmstorg vs Mörby Centrum t.ex.
Citera
2016-10-11, 16:46
Medlem
SingleStars avatar
Döp stationen till SATANS DJUP så får vi ett passande namn.
Citera
2016-10-12, 14:38
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Förresten, var de inte tvungna att riva ett antal hus eller kvarter för att kunna bygga sträckan T-Centralen-Kungsträdgården?
Alltså grus istället för fast berg, en bra bit under både dagens och gårdagens gatunivåer.

Det tror jag inte. Sträckan går djupt och rev gjorde man ändå. T-Centralen - Östermalmstorg går också i/under åsen.

Tittar man på en karta inser man att ett problem med att dra en linje Hötorget - Östermalmstorg/Kungsträdgården är att kurvradierna skulle bli extremt skarpa då stationen vid Hötorget skulle ligga i en öst/västlig riktning och den andra i en nord/sydlig. Då är det förmodligen bättre att skippa Hötorget och gå direkt mot Odenplan.
Citera
2016-10-12, 22:05
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Det känns som om tidningen helt fokuserar på fel fråga. Frågan man i stället bör ställa är hur man kan acceptera att nedgången vid Sofia kyrka togs bort. Man bygger tunnelbana för många miljarder, men man har inte råd att bygga de nedgångar som behövs. Inte minst ur säkerhetsaspektperspektiv borde det vara två uppgångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in