2010-10-26, 14:16
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Fördelen med en ny depå som får en helt ny placering är väl främst strategisk; effektivare utmatning av tåg, lägre störningskänslighet och så vidare. Jag gissar att det idag inte finns någon depå ute åt Norsborg-hållet, på röda linjen?

Nej, det finns ingen depå ut mot Norsborgshållet. Men att ersätta Nyboda med Norsborg innebär att röda linjen blir vagnlös om det händer något med Fittjabron.
Citera
2010-10-29, 20:44
Medlem
Röksopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuvad
Min ide är att man ska bygga ut gröna linjen från Skarpnäck till Tyresö centrum.

Skarpnäck (Befintlig slutstation)
Listudden
Flatenbadet
Älta centrum
Lindalen
Tyresö centrum (Ny slutstation)

Har alltid velat detta men de ikke blitt nåt av .

Precis, har också tänkt på varför det inte gjorts. Jag skulle dessutom vilja se en förlängning från Fruängen ner mot Herrängen/Häradsvägen/Huddinge. Så kanske man kan börja exploatera skogen mellan Kungens Kurva och Stuvsta.

Men tunnelbana från kungsan ut om mot Nacka borde ha första prio.

Hur kunde man ha råd då att bygga en jekla massa tunnlar? Men idag verkar det vara stagnation?
Citera
2010-10-29, 23:16
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Röksopp
Precis, har också tänkt på varför det inte gjorts. Jag skulle dessutom vilja se en förlängning från Fruängen ner mot Herrängen/Häradsvägen/Huddinge. Så kanske man kan börja exploatera skogen mellan Kungens Kurva och Stuvsta.

Men tunnelbana från kungsan ut om mot Nacka borde ha första prio.

Hur kunde man ha råd då att bygga en jekla massa tunnlar? Men idag verkar det vara stagnation?

Pengar finns. 8 miljarder har reserverats för utbyggnad av tunnelbanan från Kungsträdgården till Nacka. Men nu vill en del ha tunnelbanan från Kungsträdgården via slussen bort mot Nacka. Enligt min mening borde det vara bättre att dra den under Djurgården-Danvikstull och sedan ut mot Nacka.

Varför vissa vill dra den förbi Slussen är för att alla i Nacka först åker till Slussen i dag. Jag tror inte att alla i Nacka först åker till Slussen med en kommande t-banan för att sedan ta nästa t-banetåg vidare mot city när man kan åka direkt. Dessutom behöver Djurgården en tunnelbana mellan Skansen och Gröna Lund.
Citera
2010-10-30, 00:34
Medlem
Christian IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Röksopp

Pengar finns, knalla ner under Albano/norrtull/därborta och kolla vad de används till. Problemen är helt igenom ideologiska, dvs föreställningen att spår med korta tåg/låg prestanda/ovan jord är "modernt" (alltså tunnelbana: omodernt).
Citera
2010-11-07, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Fördelen med en ny depå som får en helt ny placering är väl främst strategisk; effektivare utmatning av tåg, lägre störningskänslighet och så vidare. Jag gissar att det idag inte finns någon depå ute åt Norsborg-hållet, på röda linjen?

Du får inte ett effektivare vagnuttag med en depå i Norsborg. Nyboda är i det närmsta idealiskt för det, eftersom röda linjen delar sig där. Dock är det inte möjligt att bygga ut Nyboda. Med enkom depå i Norsborg, får du tomkörning Norsbog-Liljeholmen-Fruängen och omvänt. Även långt till Mörby. Där finns dock mindre underhållsspår för de första morgontågen.
Citera
2010-11-08, 19:20
Medlem
Jimmy Hjorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Pengar finns. 8 miljarder har reserverats för utbyggnad av tunnelbanan från Kungsträdgården till Nacka. Men nu vill en del ha tunnelbanan från Kungsträdgården via slussen bort mot Nacka. Enligt min mening borde det vara bättre att dra den under Djurgården-Danvikstull och sedan ut mot Nacka.

Nu blir jag nyfiken på riktigt! Att centern gått emot moderaternas briljanta utspel om att tunnelbanan är färdigbyggd () vet jag, men att det redan avsatts medel var en nyhet. Berätta mer!
Citera
2010-11-09, 07:54
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Hjort
Nu blir jag nyfiken på riktigt! Att centern gått emot moderaternas briljanta utspel om att tunnelbanan är färdigbyggd () vet jag, men att det redan avsatts medel var en nyhet. Berätta mer!

Moderatens uttalande får du ta med en nypa salt. Det kom som ett svar på posten när Peter Eriksson i miljömupparna sa att bilvägnätet nu var färdigbyggt. Alliansen är överens om att en utbyggnad av kollektivtrafiken behövs.
Citera
2010-11-09, 13:24
Medlem
Jimmy Hjorts avatar
Citat:
Moderatens uttalande får du ta med en nypa salt. Det kom som ett svar på posten när Peter Eriksson i miljömupparna sa att bilvägnätet nu var färdigbyggt. Alliansen är överens om att en utbyggnad av kollektivtrafiken behövs.

Överens kanske de är, men det var inte det som gjorde mig nyfiken. Jag undrade var du hittat uppgiften om att det finns åtta miljarder reserverade för T-bana till Nacka.

Varit på date med Christer G W?
Citera
2010-11-12, 03:03
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Hjort
Överens kanske de är, men det var inte det som gjorde mig nyfiken. Jag undrade var du hittat uppgiften om att det finns åtta miljarder reserverade för T-bana till Nacka.

Varit på date med Christer G W?

Nu hittade jag inte den nyare, i den äldre finns det omnämnt.

http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/09/47/70/f3df2c98.pdf

Sid 54
Citera
2010-11-12, 08:38
Medlem
Citat:
Nu hittade jag inte den nyare, i den äldre finns det omnämnt.

http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/09/47/70/f3df2c98.pdf

Sid 54
Citat:

"T-bana till Nacka
Kostnader: 8 miljarder kr
Statsbidrag: 4 miljarder kr
Nacka/Värmdö sektorn växer mycket snabbt, sektorn behöver en utvecklad kollektivtrafik, där en busslösning inte är tillräcklig.
Tunnelbanan behöver kapacitetsförstärkning över Saltsjö/Mälarsnittet."

Tyvärr, det finns inga åtta miljarder avsatta.

Man talar om den nationella Banhållningsplanen och vad man planerar ska hända efter år 2020. Pengarna sitter inte undanstoppade på något konto. Dessutom kräver projktet en betydande lokal medfinansiering. Sådant kan lokalpolitikerna bråka hur länge som helst om.

*Du får backa en 10 sidor i pdf:en till "Genomförandeprogram 2008-2012" för att hitta projekt som är finansierade*
Citera
2010-11-12, 09:22
Bannlyst
S får gärna bygga ut t-banan till Rånäs så jag oftare kan åka ut till min kvinna. Hjärta smärta och oändlig lust.
Citera
2010-11-12, 15:35
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Citat:

"T-bana till Nacka
Kostnader: 8 miljarder kr
Statsbidrag: 4 miljarder kr
Nacka/Värmdö sektorn växer mycket snabbt, sektorn behöver en utvecklad kollektivtrafik, där en busslösning inte är tillräcklig.
Tunnelbanan behöver kapacitetsförstärkning över Saltsjö/Mälarsnittet."

Tyvärr, det finns inga åtta miljarder avsatta.

Man talar om den nationella Banhållningsplanen och vad man planerar ska hända efter år 2020. Pengarna sitter inte undanstoppade på något konto. Dessutom kräver projktet en betydande lokal medfinansiering. Sådant kan lokalpolitikerna bråka hur länge som helst om.

*Du får backa en 10 sidor i pdf:en till "Genomförandeprogram 2008-2012" för att hitta projekt som är finansierade*

Jag bokmärkte aldrig den nyare som kom i våras. Där stod det 8 miljarder reserverade. Nu är inte reserverade avsatta i politikerspråk utan man är villig att bidra med 8 miljarder när det är dags att bygga. Nu är den länkade rapporten drygt två år äldre. Alliansen vet att det pockar på att regionens utbyggnad blir snabbare och kraftfullare än vadet tidigare planerades för. Det om ekonomin skall kunna frodas och expandera i regionen. Stockholms handelskammare som driver på frågan om utbyggnad av infrastrukturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in