2010-05-04, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javac
Hallå.

Jag funderar på att flytta till Umeå antingen till hösten eller nästa höst för att studera (det lutar åt nästa höst). Vilka områden är bra att bo i? Har förstått att Liljansberget är ganska nybyggt, så det verkar ju trevligt. Men jag antar att det är förbannat svårt att få lägenhet där?

Jag föredrar lite lugnare områden då jag inte är mycket för fester. Studentbostad eller hyresrätt spelar ingen roll, men inga korridorboende

Har bara varit uppskriven hos bostaden sen i oktober tyvärr
Hur länge måste man stå i kö egentligen? Jag mailade Bostaden och frågade, men de ville inte avslöja ungefär hur länge man måste vara uppskriven...

Tacksam för svar!

Bor själv på Nydalahöjden och det är ett område jag starkt kan rekommendera! Nära till universitetet och mataffär. Nackdelen är väl att det tar ca 40 min att gå till centrum. Hyrorna är humana och hela området är relativt nytt och fräscht.
Citera
2010-06-10, 23:35
Medlem
folkparks avatar
Hej.

Har sökt in till Umeå i höst och enligt antagningsstatistiken ska det krävas mycket för att jag inte ska bli antagen. Jag har stått i bostadskö sedan början av året. Min fråga är: Vart är det bäst att bo som student? Området ska helst vara:

*Högst 10 min cykling från Universitetet
*Nära till en matbutik
*Inte mer än 10-15 min cykling till centrum
*Invandrarfritt i den mån som är möjligt
*Lugnt området i största allmänhet dvs inte så mycket högljudda drägg
*Inte för dyrt med hyra o dylikt

Vill helst ha en etta då man kan laga mat i lugn och ro. Om det bara får tag i studentrum så är det så.
Hur är det att bo i korridor uppe i Umeå? Hur ser de olika områdena ut idag enligt de kriterierna jag angett. Lista tack!

Tacksam för svar

/folkpark
Citera
2010-06-29, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av folkpark
Hej.

Har sökt in till Umeå i höst och enligt antagningsstatistiken ska det krävas mycket för att jag inte ska bli antagen. Jag har stått i bostadskö sedan början av året. Min fråga är: Vart är det bäst att bo som student? Området ska helst vara:

*Högst 10 min cykling från Universitetet
*Nära till en matbutik
*Inte mer än 10-15 min cykling till centrum
*Invandrarfritt i den mån som är möjligt
*Lugnt området i största allmänhet dvs inte så mycket högljudda drägg
*Inte för dyrt med hyra o dylikt

Vill helst ha en etta då man kan laga mat i lugn och ro. Om det bara får tag i studentrum så är det så.
Hur är det att bo i korridor uppe i Umeå? Hur ser de olika områdena ut idag enligt de kriterierna jag angett. Lista tack!

Tacksam för svar

/folkpark

Dessa stadsdelar är beroende på om du bor i dess utkanter eller ej närmast universitetet och är ca 10-15 min cykel (max) .

ÅLIDHEM | Ligger riktigt nära
BERGHEM | Ligger riktigt nöra
NYDALAHÖJD | ca 10 min cykelfärd
LILJANSBERGET | Ligger riktigt nära
ÖBACKA | Ca 15 min cykelfärd
MARIEHEM | Ca 15 min cykelfärd
Citera
2010-07-14, 17:52
Medlem
Jag har ställt mig i kö på två bostäder enligt följande på Bostaden

Arabvägen köplats 1
Kolonnvägen köplats 3

Jag vill helst på kolonnvägen, men tar Arabvägen om jag inte får kolonnvägen.

Vad händer om jag tackar jag till båda lägenheterna? Alltså, jag vill helst bo på kolonnvägen, men vill ändå ha en bostad, så om jag inte får kolonnvägen, så tar jag arabvägen. Hur gör jag?
Citera
2016-10-16, 15:57
Medlem
Tänkte fylla på denna tråd, den har flera år på nacken men varför skapa en ny tråd när det redan finns en i ämnet.
Hur är det i Umeå idag år 2016 ? Vilka områden är bra och mindre bra ?
Hur är det kring Ålidhem idag tillex ? Cykelstölderna är det kvar ?
Känns Umeå som en sovande stad eller är det fullt ös från morgon till kväll ?
Kan ni som bor i stan beskriva den som ni upplever den.
Citera
2016-10-18, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Tänkte fylla på denna tråd, den har flera år på nacken men varför skapa en ny tråd när det redan finns en i ämnet.
Hur är det i Umeå idag år 2016 ? Vilka områden är bra och mindre bra ?
Hur är det kring Ålidhem idag tillex ? Cykelstölderna är det kvar ?
Känns Umeå som en sovande stad eller är det fullt ös från morgon till kväll ?
Kan ni som bor i stan beskriva den som ni upplever den.
"Att det stjäls färre cyklar är en långvarig trend. Blickar man 20 år bakåt i tiden så handlar det om en minskning på hela 58 procent för Umeås del. Det innebär att cykelstölderna mer än halverats på två decennium."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6538853
Citera
2016-10-18, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
"Att det stjäls färre cyklar är en långvarig trend. Blickar man 20 år bakåt i tiden så handlar det om en minskning på hela 58 procent för Umeås del. Det innebär att cykelstölderna mer än halverats på två decennium."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6538853

Tack för att du tog dig tid att svara.
Citera
2016-10-18, 17:19
Medlem
Citat:
Tack för att du tog dig tid att svara.
Det ska tilläggas att cykelstölderna minskar på grund av att folk nu använder rejäla och godkända bygellås, så gör man inte det så ökar risken enormt mycket.
Citera
2016-10-18, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Det ska tilläggas att cykelstölderna minskar på grund av att folk nu använder rejäla och godkända bygellås, så gör man inte det så ökar risken enormt mycket.

Vet inte om du sitter i Umeå men jag chanser, vilka områden är bra och mindre bra ?
Alla områden är väl lika bra men vissa kanske man bör undvika, vilka ?
Umeå bygger så enormt mycket just nu.
Citera
2016-10-24, 22:38
Medlem
Citat:
Vet inte om du sitter i Umeå men jag chanser, vilka områden är bra och mindre bra ?
Alla områden är väl lika bra men vissa kanske man bör undvika, vilka ?
Umeå bygger så enormt mycket just nu.

Eftersom jag en gång fick svar i den här tråden inför min flytt till Umeå tänker jag att det är på sin plats att dela med mig av lite information nu
Det byggs extremt mycket i Umeå nu ja, men det mesta som byggs är nog tyvärr bostadsrätter. Det byggs lite nya studentlägeheter väldigt nära universitetet men det är inte Bostadens så jag vet inte vad det är för kö till dem (hyran lär vara hög gissar jag).
Om vi pratar de "gamla" studentområdena (Bostadens) så är Liljansberget och Nydalahöjd klart fräschast. Där är också väldigt lugnt om man jämför med Ålidhem. Men ärligt talat är inte Ålidhem så farligt heller förutom att de kanske inte är lika fräscht. Det "värst" segregerade området (om man nu ska kalla det så) är väl Ersboda, men det är verkligen ingenting jämfört med segregerade områden i andra städer. Det är generellt väldigt lugnt och skönt i Umeå, jag har aldrig känt mig otrygg i någon del av staden.

Bra studentområden:
Liljansberget
Nydalahöjd
Berghem
Ålidhöjd

Mindre bra studentområden:
Carlshem
Ålidhem
Mariehem
Ersboda (jag är dock osäker på om här ens finns studentlägenheter?)

Räkna dock med att det kan krävas relativt lång kötid för de bättre lägenheterna!

Lycka till

EDIT: Fan, insåg att den här tråden inte alls handlade om studentlägenheter Well, områdena jag radade upp gäller även vanliga lägenheter om det nu är så att du inte är/ska bli student
Senast redigerad av Javac 2016-10-24 kl. 22:41.
Citera
2016-10-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javac
Eftersom jag en gång fick svar i den här tråden inför min flytt till Umeå tänker jag att det är på sin plats att dela med mig av lite information nu
Där är också väldigt lugnt om man jämför med Ålidhem. Men ärligt talat är inte Ålidhem så farligt heller förutom att de kanske inte är lika fräscht. Det "värst" segregerade området (om man nu ska kalla det så) är väl Ersboda, men det är verkligen ingenting jämfört med segregerade områden i andra städer. Det är generellt väldigt lugnt och skönt i Umeå, jag har aldrig känt mig otrygg i någon del av staden.

Bra studentområden:
Liljansberget
Nydalahöjd
Berghem
Ålidhöjd

Mindre bra studentområden:
Carlshem
Ålidhem
Mariehem
Ersboda (jag är dock osäker på om här ens finns studentlägenheter?)

Räkna dock med att det kan krävas relativt lång kötid för de bättre lägenheterna!

Jag är tacksam för ditt svar och vill att du ska veta hur mycket jag brinner för Umeå.
En dag ska jag bara bo där. Hela staden är helt Underbar. Jag har varit mycket där uppe så det är inget förhastat.
Berghem kan jag bara glömma, där har jag fått känslan av " pensionärerna diket "
Carlshem, Ålidhem och Gimo och sofiehem har jag haft rätt kul på. Där bor medelåldern och medelklassen och " kom som du är- du är välkommen "

Det är synd att Ersboda behåller sitt ryckte än idag.

Jag dras även mot Röbäck. Det är ett mord som hänt där uppe som jag är intresserad av som jag inte får grepp om. Sen är det grottor och historiska vingslaget där ute som lockar. Där skulle jag lätt kunna slå mig ner. Galgbacken som jag var och kollade på för några år sedan. Där ute OM du är intresserad av historia ska du dit.
Citera
2017-06-09, 09:07
Medlem
Karmans avatar
Gillar Norrland, men Umeå är en sönderskattad kommunisthåla. Fylld med folk som tror det bor i en storstad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in