Citat:
Ursprungligen postat av
mitthopp
Vet inte om du sitter i Umeå men jag chanser, vilka områden är bra och mindre bra ?
Alla områden är väl lika bra men vissa kanske man bör undvika, vilka ?
Umeå bygger så enormt mycket just nu.
Eftersom jag en gång fick svar i den här tråden inför min flytt till Umeå tänker jag att det är på sin plats att dela med mig av lite information nu

Det byggs extremt mycket i Umeå nu ja, men det mesta som byggs är nog tyvärr bostadsrätter. Det byggs lite nya studentlägeheter väldigt nära universitetet men det är inte Bostadens så jag vet inte vad det är för kö till dem (hyran lär vara hög gissar jag).
Om vi pratar de "gamla" studentområdena (Bostadens) så är Liljansberget och Nydalahöjd klart fräschast. Där är också väldigt lugnt om man jämför med Ålidhem. Men ärligt talat är inte Ålidhem så farligt heller förutom att de kanske inte är lika fräscht. Det "värst" segregerade området (om man nu ska kalla det så) är väl Ersboda, men det är verkligen ingenting jämfört med segregerade områden i andra städer. Det är generellt väldigt lugnt och skönt i Umeå, jag har aldrig känt mig otrygg i någon del av staden.
Bra studentområden:
Liljansberget
Nydalahöjd
Berghem
Ålidhöjd
Mindre bra studentområden:
Carlshem
Ålidhem
Mariehem
Ersboda (jag är dock osäker på om här ens finns studentlägenheter?)
Räkna dock med att det kan krävas relativt lång kötid för de bättre lägenheterna!
Lycka till
EDIT: Fan, insåg att den här tråden inte alls handlade om studentlägenheter

Well, områdena jag radade upp gäller även vanliga lägenheter om det nu är så att du inte är/ska bli student