2020-01-02, 02:28
Medlem
Ja, det är en krävande utbildning. Därtill en granskning av varje prästkandidat runt dennes tro, förhållningssätt, känslomässiga stabilitet, empatisk förmåga, ledarskapsförmåga, förmåga att arbeta självständigt i olika situationer. Många blir avvisade av SvK då de inte anses hålla för kraven.
Många präster bränner ut sig pga tung arbetsbelastning och många far illa av arbetsmiljön.
Att tro att en kan "jobba som präst" utan att ha vare sig tro eller kallelse är oerhört enfaldigt.
Citera
2020-01-02, 13:33
Medlem
Det är med sannolikhet en väldigt lätt utbildning, eftersom den fokuserar på individens tro och inte onödiga saker som fakta och statistik.

Däremot brukar kristna främst följa präster som har den där hej-jag-är-oskuld-men-glad-ändå-karisman, och med din attityd så hade du nog fått mer respekt som imam.
Citera
2020-01-02, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Efter många om och men har jag beslutat mig för att bli präst.

Du är väl ändå religiös, hoppas jag. För det vore ju ett stort skämt om en präst ljuger sig genom hela sin karriär och påstår sig ha en tro, men är egentligen ateist.

Skulle dock acceptera en präst med några år in på yrket, som börjar tvivla. Det kan hända men om jag själv tex skulle välja präst bara för att ha ett jobb, det vore för sorgligt.
Citera
2020-01-02, 17:12
Medlem
Präst är krävande.
Du måste ha moral, disciplin, vältalighet och inte minst tro.

Har svårt att tänka mig "att du kan vandra runt i kyrkan och läsa ur bibeln". Alla kommer se dig som fake, inte minst de troende som kommer till kyrkan.
Citera
2022-07-31, 13:57
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Jag definierar det precis som jag skrev det. En stor del - sannolikt en klar majoritet - av Sveriges prästerskap saknar alldeles tydligt kristen tro. Att ha politiskt rätta åsikter är betydligt viktigare än kristen tro i Svenska Kyrkan. Antje Jackelén kunde inte ens ge ett rakt svar på frågan om Jesus ger en sannare bild av Gud än Muhammed under biskopsutfrågningen. Endast en (1) biskop kunde överhuvudtaget ge ett rakt svar. Precis så oväsentligt är en särpräglat kristen, "Jesusinriktad" tro om man vill göra karriär inom kyrkan, det är snarare en nackdel än en fördel.

Tidigare i år hade en kyrkopolitiker i Växjö stift den kätterska fräckheten att i mycket milda, neutrala ordalag ifrågasätta kyrkans närvaro under Pride. Han fick snarast avsluta sitt politiska uppdrag efter att ha stött på patrull från kyrkans egna HBTQ inkvisitorer. Samtidigt fanns det inget profilerat motstånd inom SvK mot att Ecce Homo ställdes ut i Klosters kyrka i Eskilstuna. Svk är ett identitetslöst skämt, och definitivt ingen kristen organisation annat än till namnet.

Sen vet jag inte hur "känsligt" det är med sex inom SvK egentligen när man inte har några skrupler när det gäller medverkande på Pride trots utlevd dekadens, halv- och helnakenhet och explicit sexuellt bildspråk. Fast kanske bara är känsligt när det gäller heterosexualitet?! För ett par år sen var det en homosexuell präst på Gotland som dömdes för sexuellt ofredande efter att ha skickat grova sex SMS till en 15-årig konfirmand (!). Prästen blev inte avkragad.

Som sagt, om TS är en icke-kristen, hycklande, kappvändande, ryggradslös karriärist utan moraliska skrupler passar en karriär inom SvK som hand i handske.

Hur ser du på katolska kyrkan jämfört med SvK?
Citera
2022-07-31, 14:02
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Hur vet du att en majoritet av SvK präster saknar en kristen tro? Vad jag vet finns det inga sådana undersökningar, däremot om medlemmarnas tro eller icke tro.

Sedan får man ju vara beredd att det finns olika slags tro, alla behöver inte vara bokstavstroende eller extremt konservativa utan många är liberalteologer men de har fortfarande en tro och förhoppningsvis en tro på Kristus.

Jag vet om ett fall i en nordisk kyrka där en präst sagt att hen inte tror på bibeln eller Kristus och då blev hen avkragad.

Kan hålla med dig i en del om kritiken och vill att kyrkan blir bättre på att kommunicerar ett tydligare budskap. Håller dock inte med dig i kritiken mot HBTQ rörelsen.

Jag har läst om präster som haft ett vidlyftigt sexliv som blivit avkragade och det sker ett par gånger per år att olämpliga präster skiljs från sina uppdrag. Så man bör vara beredd på att bli granskad även som präst eller diakon.

Tror en ateist skulle ha svårt att trivas i jobbet på längre sikt.

Sättet att läsa Fader Vår är en indikation. Kommer det från hjärtat, hjärnan, eller både-och?

Majoriteten av de präster jag hört har läst ovanstående som en minneslista till matbutiken.
Citera
2022-11-02, 15:04
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Hur ser du på katolska kyrkan jämfört med SvK?

Sent svar här, men båda institutionerna är idoldyrkare, SvK är helsekulariserat, Katolska kyrkan bara halvt hittills.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in