2016-10-18, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Den akademiska sidan går säkert bra att klara så läge man har ett någorlunda intresse, men om du kommer klara antagningskonferensen är nog en helt annan historia. Sen när du är prästvigd så håller stiftet koll på dig, och alla felsteg du tar (som blir upptäckta) kommer att rendera anmälningar till domkapitlet i och med att du förväntas vara felfri. Sedan kan jag personligen tycka att det vore synd om dom som kommer till dig i förtroende och väntar sig en empatisk präst, kanske finner något helt annat.

Jag tror att du gör dig själv och andra en tjänst och funderar på att välja något annat yrke. Om du inte har någon funktionsnedsättning så borde du klara av att läsa upp betygen eller skriva ett bra resultat på högskoleprovet, jurist kräver ju verkligen inget märkvärdigt resultat. Om du har en funktionsnedsättning så kan du med stöd av det ansöka om att få göra avsteg från gängse urvalsgrunder.

Nej. Har bestämt mig för att bli präst och sen kyrkoherde. Angående konferensen så är det bara att säga det de vill höra, inte svårare än så och om man inte har en funktionsnedsättning så inser man det. Har inte heller sagt att jag inte tror på någon gud

Läste lite om vad jurister sysslar med och det låter för jävla tråkigt om man jämför med präst. Varför skulle jag utstå en mycket svårare utbildning för ett tråkigt yrke som ger sämre betalt än präst?
Senast redigerad av testingxrat3d 2016-10-18 kl. 18:31.
Citera
2016-10-18, 18:30
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Nej. Har bestämt mig för att bli präst och sen kyrkoherde. Angående konferensen så är det bara att säga det de vill höra, inte svårare än så och om man inte har en funktionsnedsättning så inser man det. Har inte heller sagt att jag inte tror på någon gud

Alright, lycka till!
Citera
2016-10-18, 18:52
Medlem
onnyts avatar
Citat:

Läste lite om vad jurister sysslar med och det låter för jävla tråkigt om man jämför med präst. Varför skulle jag utstå en mycket svårare utbildning för ett tråkigt yrke som ger sämre betalt än präst?

Om du kollar in serien BlackAdder under meddeltidssäsongen förstår du nog hur en slipsten skall dras. Tex https://youtu.be/rBhTIoIXoTI
Citera
2016-10-18, 20:01
Medlem
Finns garanterat fler som dig inom svenska kyrkan. Angående kvinnosidan ska du nog inte hoppas på för mycket då säkert 70% är lesbiska. Tror förövrigt att du fått lite fel bil av hur det funkar inom kyrkligheten - det är inte som på 1100-talet då man håvade in och utsmyckade kyrkorna med dyra släktklenoder av människor som inte kunde betala tionde. Tror det finns ganska hårda regler angående vad man får ta emot som präst (liksom i all annan statlig verksamhet)

Lönemässigt så låter det rimligt att landa på 30k efter några år, men för att bli kyrkoherde och liknande behöver du nog vara ganska politiskt involverad- och framförallt vara en bra präst, vilket du aldrig kommer bli med din attityd (kanske om du är psykopat och en mästare på att dölja dina känslor).

Sist men inte minst tror jag att det är ett enormt otillfredsställande jobb - i synnerhet om man inte har en tillstymmelse till tro och i ditt fall inte har någon respekt för människor. Det lär vara myyycket kontakt med ensamma gamla människor som vill diskutera livet med dig.

Det är ju knappast heller en statustitel i dagens Sverige. Du får förmodligen mer tjejer på krogen genom att säga att du är bög som ett exempel på vad jag menar. Det plus alla som kommer hata och ifrågasätta dig.
Citera
2016-10-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Finns garanterat fler som dig inom svenska kyrkan. Angående kvinnosidan ska du nog inte hoppas på för mycket då säkert 70% är lesbiska. Tror förövrigt att du fått lite fel bil av hur det funkar inom kyrkligheten - det är inte som på 1100-talet då man håvade in och utsmyckade kyrkorna med dyra släktklenoder av människor som inte kunde betala tionde. Tror det finns ganska hårda regler angående vad man får ta emot som präst (liksom i all annan statlig verksamhet)

Lönemässigt så låter det rimligt att landa på 30k efter några år, men för att bli kyrkoherde och liknande behöver du nog vara ganska politiskt involverad- och framförallt vara en bra präst, vilket du aldrig kommer bli med din attityd (kanske om du är psykopat och en mästare på att dölja dina känslor).

Sist men inte minst tror jag att det är ett enormt otillfredsställande jobb - i synnerhet om man inte har en tillstymmelse till tro och i ditt fall inte har någon respekt för människor. Det lär vara myyycket kontakt med ensamma gamla människor som vill diskutera livet med dig.

Det är ju knappast heller en statustitel i dagens Sverige. Du får förmodligen mer tjejer på krogen genom att säga att du är bög som ett exempel på vad jag menar. Det plus alla som kommer hata och ifrågasätta dig.

Tvärtom så tror jag att det är ett mycket tillfredsställande jobb. Jämför präst med t.ex. jurist där man sitter och vänder papper varje dag och tittar i den tråkiga formella lagboken för dålig lön. Präst= mer pengar och frihet under ansvar. Varför ifrågasätter du min attityd? Den är fullkomligt sund.
Senast redigerad av testingxrat3d 2016-10-18 kl. 20:08.
Citera
2016-10-18, 20:08
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Sen är det få kvinnor som är präster. Du tänker på typ diakoner och annan personal.
Nja, bland nyutexaminerade är en majoritet kvinnor, håller på att bli något av ett kvinnoyrke.

Men självklart är det inget man bara hoppar på att för att tjäna pengar. Man är i tjänst så gott som dygnet runt.

Och utbildningen kan delvis vara rätt knepig med studier i latin.
Citera
2016-10-18, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Nja, bland nyutexaminerade är en majoritet kvinnor, håller på att bli något av ett kvinnoyrke.

Men självklart är det inget man bara hoppar på att för att tjäna pengar. Man är i tjänst så gott som dygnet runt.

Dygnet runt? Inte om jag stänger av telefonen. Och om inte för att tjäna pengar, vad ska man då söka? Jag kommer fullkomligt krossa läkares löner om jag blir kyrkoherde.
Citera
2016-10-18, 20:12
Medlem
gato12s avatar
Citat:
När jag slutar för dagen kommer jag inte att svara i min arbe
Då bör du satsa på att vända papper på ett kontor.

Ger säkert lika bra betalt också.
Citera
2016-10-18, 20:12
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:

Ah. Då vet jag. Jag är allergisk emot de flesta prästerna så jag möter så många konstiga. Och dom är män.
Och dom är sällan bra. Men det är jag det.
Citera
2016-10-18, 20:14
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Ah. Då vet jag. Jag är allergisk emot de flesta prästerna så jag möter så många konstiga. Och dom är män.
Och dom är sällan bra. Men det är jag det.
Många av de äldre är ju gubbar, absolut. Och nog kan de vara knepiga allt. Läst nånstans att psykologer och präster har högst skilsmässofrekvens av alla yrkesgrupper...kanske inte så konstigt att de söker en partner på TV.
Citera
2016-10-18, 20:20
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Många av de äldre är ju gubbar, absolut. Och nog kan de vara knepiga allt. Läst nånstans att psykologer och präster har högst skilsmässofrekvens av alla yrkesgrupper...kanske inte så konstigt att de söker en partner på TV.

Ja men även sett yngre som jag inte blir klok på.
Det är vidrigt. Men som sagt vet jag inte varför ts ändå söker sig till detta. Tycker det låter bara för fel anledning. Men hoppas han hittar rätt
Citera
2016-10-18, 20:24
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Efter många om och men har jag beslutat mig för att bli präst. Först funderade jag på jurist men har inte betygen för det så jag satte mig ner för att tänka igenom bästa möjliga alternativ lönemässigt och karriärmässigt och baserat på mina betyg (cirka 15 i snitt +-1,5 meritpoäng) så kom jag fram till präst.

Präst verkar vara ett lugnt jobb där man vandrar runt i en kyrka och har gudstjänst (typ läser högt ur en bibel) välsignar folk och deras döda anhöriga vid begravningar och dyl. Som präst har man respekt och auktoritet och en väldigt bra lön där medellönen efter ett par år ligger på 32.245 kr enligt lonestatistik.se vilket är bättre än de flesta jurister/andra högskoleyrken. Första året är den inget att rynka på ögonbrynen åt dock då den landar på 23k som en sorts lärling men sen blir den högre. För att inte tala om bidrag från det vanliga folket och liknande så har jag hört att man också kan plocka ut ett par tusen extra ovanpå den feta lönen i form av svarta pengar. Sen om man är är en flitig och ansvarstagande präst (svara på jobbsamtal när man är ledig och liknande) kan man säkert med rätt kontakter inom 10 år bli kyrkoherde och få 45k-70k i lön.

Det blir dessutom ännu bättre; det är ett, i nuläget, kvinnodominerat yrke vilket är positivt för mig som man (i främst ett sexuellt perspektiv men också i karriärväg) och väldigt många kyrkoherdar/präster kommer inom de närmsta 10 åren att pensioneras så det är perfekt läge för mig att ta deras platser.

Men i alla fall; hur pass svår är en kand. pch sen mag. i teologi och religionsvetenskap om man jämför dem med andra utbildningar på högskola?

Vad är det för typer som läser utbildningen? Nördar eller tjocka feministkvinnor? Både och? Kommer klassen vara rolig att befinna sig i?

Om du vill tjäna hyfsat med cash för att jobba åt en äcklig jävla kuksugar-organisation vars främsta syfte är att hora runt i samhället och agera nyttig idiot för andra märkliga intressegrupper så är det ju en klockren idé. Om inte så skulle jag nog rekommendera dig att leta efter något annat yrke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in