Citat:
Ursprungligen postat av
pudellus
"Nytt" Rosengård ska ge dyrare fastigheter i hela Malmö...
http://www.sydsvenskan.se/2016-10-06/mkb-slapper-bostaderna-i-rosengard
Nu när Miljonprogrammet måste massrenoveras samtidigt som byggutbildningar inom gymnasiet i Malmö läggs ned pga bristande intresse så undrar man: Kommer allt på Rosengård att få stå kvar? Ingen säger det högt...
Malmöringen, pendeltåg i ringlinje, är egentligen genialt. Men det riskerar att stanna vid två avgångar i timmen i vardera riktningen pga alla andra tåg i Citytunneln som måste få plats. Det skulle dock inte förvåna mig om Malmöringen till slut får prioritet framför andra tåg.
Det var bristen på framsynthet som skapade Rosengård. Eller vanligt sosseri om man så vill. Grattis till uppvaknandet. Så tidigt som ca 1968 användes ordet "betongslum" om området i årsboken "Skånes Natur".
Den där skiten har man malt om i snart fem år nu... Var på någon typ av "vernissage" när planerna och ritningar/renderingar visades upp. Min enda tanke var ungefär samma som idag - det MÅSTE finnas bättre saker att lägga pengarna på än meningslös skrytbygge. Fem år senare har vi nu fått Malmö Live för våra synda och nu går man på nästa monument, Det hela är rätt lik Stalins Moskva där han lär uppföra sju
stalinskrapor, dessa skulle utgöra landmärken och var man än befann sig inom moskvas stadsgräns skulle man kunna skåda minst en av dessa. Visst är de jävligt fräcka och monumentala - men malmö är inte moskva, även om sittande styret är fasligt nära ren kommunism...
Edit: ser i artikeln att det vann något pris 2012, det var där jag var uppenbarligen - som fotograf (inte som inbjuden gäst)