Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Den korta tiden mellan IFs nej och mordet på Göran
Hur ska man tolka den korta tiden (9 dagar?) mellan att IF meddelade att
dom inte tänkte betala 2,5 miljoner till JM och att Göran mördas?
Jag har några förslag. Det finns kanske fler möjligheter?
– JM var i desperat behov av kontanter.
– Göran (och Anki?) skulle kunna bli vittnen mot JM för mordet på Aki.
– JM är genuint dum och fattar inte att hon löper stor risk att åka dit för båda morden.
Jag gissar att pengarna är det mest troliga motivet. Frågan är om det fanns någon speciell
anledning till att hon behövde cash snabbt? De fyra bilarna i företaget (om jag räknat rätt)
och Thailandsresan tyder ju på att JM inte var helt utan pengar.
Jag har inte den erfarenhet av umgänge med kriminella som JM verkar ha.
Jag kan tänka mig att om man får tjänster utförda, som t.ex. medhjälp till
mord och grov misshandel, så gäller det att göra rätt för sig…
–
Precis, har man "levererat" och fullföljt sitt "uppdrag" så får "beställaren" vara så jäkla
god att hosta upp stålarna som man är överens om att det ska "kosta" och inte försöka
smita undan på nåt sätt...för
då kan det hända otrevliga saker...
JM hade väl aldrig föreställt sig att det skulle behöva bli några problem med det berörda
försäkringsbolaget. Polisen fann ju ingen anledning att gå vidare med makens död, det
avskrevs som en "vanlig" tragisk olyckshändelse även om nån polisman uttryckte nånstans
att han upplevde det hela som mycket märkligt, rentav som det märkligaste han varit med
om under sin tid i yrket om jag inte alldeles missminner mig nu.
"Aktion nr 1" - perfekt utförd i det närmaste och så klart betalningen skulle fixas så fort
försäkringsmiljonerna ramlade in på bankkontot - JM var helt utan oro där och då. Nöjd och
lugn. Och så händer detta chockartade i slutet på juli- de djävlarna håller inne med kosingen
och raseriet och frustrationen fyller damen i en hast. Och snart smyger sig också oron och
rädslan på. Det har säkert flera gånger under tidiga sommaren påmints om vad som gäller:
"När får jag mina 500 000? Dröjer det länge till?"
"
Nej, då, snart har jag pengarna, bara lugn".
Men damen lovade allt mer än vad hon kunde hålla...
Så när det då gick åt helsicke med miljonerna och IF var föremål för ett sällan skådat hat
så såg sig ju en alltmer pressad JM ingen annan råd än att blicka åt föräldrahållet...
Där fick det bli. Där skulle det gå bättre alla gånger.
In med en ny utförare som hon väl fick unna ett giftermål på kuppen. Det äktenskapet
skulle väl inte vara så länge ändå. Fick han bara uträttat vad han skulle så stod det nog inte på
förrän en ny liten tragisk olycka var ämnad att ske...Kanske borta i Trondheim, Norge, vem vet...?