2016-10-17, 16:33
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det är ju lite märkligt att identiteten på den andre misstänkte i misshandelsfallet aldrig kommit upp. Om han är delgiven misstanke så borde ju tingsrätten ha förordnat en försvarare. Detta att han är en släkting till 18-åringen kan ju vara fel. Han är ju en högintressant person även vad gäller dränkning och mord.

Utredningen av hela misshandelsfallet, som ju rimligen bör utredas som grov misshandel och
övergrepp i rättssak, förefaller ha fortskridit mycket långsamt.
De uppgifter som kommit ut om misshandeln, som jag uppfattat, är att de två som
misshandlades och två till fanns i lägenheten. Det var sedan ett gäng på sju-nio personer
som kom till lägenheten och utförde misshandeln.

Här är några artiklar om misshandeln i ekuriren:

...ett gäng män på sju–nio personer...
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4294062-nya-forhor-planerade-i-utredning-av-grov-misshandel-mot-flyktingpojkar

Brutalt misshandlade - knivhöggs och fick benbrott
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4201853-brutalt-misshandlade-knivhoggs-och-fick-benbrott

Flyktingpojkarna som berättade om chefens sexkrav brutalt misshandlade
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4210370-flyktingpojkarna-som-berattade-om-chefens-sexkrav-brutalt-misshandlade

Jag tycker att det är förvånande att, trots fyra vittnen, så har Eskilstunapolisen ännu över tre
månader efter misshandeln inte lyckats identifiera en enda av de som utfört misshandeln, utöver
J*hannas 18-åring. För han är väl en av de som misstänks för misshandeln? Kanske är hans
25-årige släkting också misstänkt? Jag har dock inte uppfattat att någon delgivits misstanke
för grov misshandel och övergrepp i rättssak.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-10-17 kl. 17:25.
Citera
2016-10-17, 19:13
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Tack! Har helt enkelt följt denna tråden från dag 1 eftersom det potentiellt är kriminalhistoria vi ser skrivas. Inte varje dag man får vara med om något sådant. Sedan har jag följt och analyserat vad andra skriver för att bättre kunna tolka den information jag får här. Allt som skrivs är inte sant och vissa har en agenda, även du skulle jag tro. Mycket spännande.
Kriminalhistoria verkar det bli av det här, ja.
Det slår ut det mesta och när förundersökningen väl blir klar kunde man lika gärna ta
och ge ut den i bokform och döpa en sån given bästsäljare till nånting i stil med
"In i det stora mörkret med Johanna". Hårda paket under julgranen 2017 - ja, stor chans
för att det då därinuti gömmer sig denna thriller direkt ur den svenska verkligheten.
Leif GW som förefaller vara så oerhört fascinerad av storyn och uppvisar betydande
problem att hålla fingrarna därifrån vilket ånyo bevisades genom nedan länkade artikel
från morgonen kan ju få lov att nedteckna nåt suggestivt förord: "nackhåren kommer
att resa sig och hjärtsvaga avrådes bestämt från att ge sig i kast med detta hisnande verk".
Så slänger man också in Sveriges motsvarighet till Robert D. Hare på slutet, meriterade
psykiatriprofessorn Sten Levander, som får göra ett ambitiöst försök att ringa in psyket hos
denna aktuella kvinna i ett längre efterord.
Här följer förresten två högst intressanta föredrag av herr Levander:

Om Samvetslöshet och perverterad moral: https://www.youtube.com/watch?v=KOCftGpTgF4
Om Ondska och Ansvar: https://www.youtube.com/watch?v=JJ-gwcmDDG8

Citat:
Men ledstången är inte det enda spåret. Det andra: Morddatumet. Attacken i stugan i somras genomfördes bara drygt en vecka efter att 41-åringen i slutet av juli fått avslag på sin ansökan om livförsäkring på maken. Livförsäkringen skulle ligga på drygt 2,5 miljoner kronor.

"Man hatar slumpen"

– Förmodligen är det så enkelt att det var i det läget de bestämde sig för att "då får det bli mamma och pappa i stället", säger Leif GW Persson och menar att arvet ska ha varit motivet.
http://www.expressen.se/nyheter/gws-nya-spar-far-nackharet-att-resa-sig/
Ja, herr Persson är sannerligen inte den ende som reflekterat över morddatumet, att det låg
så nära i tid till det dystra beskedet om uteblivna försäkringspengar.
"Påminnas bör om att det hinner bara gå 9 dagar från det att ett dystert besked från ett
försäkringsbolag ramlar in tills att det slocknar liv igen ute vid det idylliska sommarstället
vid Hjälmaren. Måste ha känts tungt det där. Här har man bemödat sig förgäves.
Ja, själva "olyckshändelsen" köptes ju, men så går det och stupar på en namnteckning som
man lagt ner mycket jobb med att den skulle se helt äkta ut, men det var inte tillräckligt
ändå visade det sig."
https://www.flashback.org/sp58448687

2016-09-01
"Sen kan man verkligen fundera över hur smart den här högst speciella damen egentligen är.
I slutet på juli, detta år alltså, så får alltså vederbörande veta att det inte blir några pengar
från försäkringsbolaget. Man betraktar makens drunkningsdöd som skum och det bör
hon ju kunna förstå. Istället för att då vara lättad över att det i alla fall bara stannade
vid att man inte betalade ut några miljoner till henne och ingen vidare utredning kring dödsfallet,
och välja att ligga lågt ett bra tag framöver så tar människan minsann och gör upp
planer på flera avlivningar bara några dagar senare. Och dessutom på samma ställe där
makens plötsliga död skett. Begriper inte sexbarnsmamman hur jäkla misstänkt det blir?
Och att den nerlagda utredningen kring makens död som kunde förblivit nerlagd med
detta handlande inte gärna kan bli annat än återupptagen?"

https://www.flashback.org/sp58351475

Misstänker slutligen att LGWP är svårt sugen på att få använda den här sjukt smaskiga
historien i nån kommande kriminalroman. Evert Bäckström bara längtar efter att
få kasta sig över ett sånt här "färgstarkt" fruntimmer...
https://www.youtube.com/watch?v=qE01sMXWJWM
Citera
2016-10-17, 19:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det är ju lite märkligt att identiteten på den andre misstänkte i misshandelsfallet aldrig kommit upp. Om han är delgiven misstanke så borde ju tingsrätten ha förordnat en försvarare. Detta att han är en släkting till 18-åringen kan ju vara fel. Han är ju en högintressant person även vad gäller dränkning och mord.

Ja, vi får se vad som kommer fram, om nu de uppgifter som media släppt angående fallet är riktiga så blir namnen på de personer som varit på plats när drunkningen inträffade högintressanta.

Men lite märkligt med läckaget, undrar om det inte läckts lite från IF,s håll, åklagarna verlar ju kunna hålla käften.
Citera
2016-10-17, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Utredningen av hela misshandelsfallet, som ju rimligen bör utredas som grov misshandel och
övergrepp i rättssak, förefaller ha fortskridit mycket långsamt.
De uppgifter som kommit ut om misshandeln, som jag uppfattat, är att de två som
misshandlades och två till fanns i lägenheten. Det var sedan ett gäng på sju-nio personer
som kom till lägenheten och utförde misshandeln.

Här är några artiklar om misshandeln i ekuriren:

...ett gäng män på sju–nio personer...
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4294062-nya-forhor-planerade-i-utredning-av-grov-misshandel-mot-flyktingpojkar

Brutalt misshandlade - knivhöggs och fick benbrott
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4201853-brutalt-misshandlade-knivhoggs-och-fick-benbrott

Flyktingpojkarna som berättade om chefens sexkrav brutalt misshandlade
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4210370-flyktingpojkarna-som-berattade-om-chefens-sexkrav-brutalt-misshandlade

Jag tycker att det är förvånande att, trots fyra vittnen, så har Eskilstunapolisen ännu över tre
månader efter misshandeln inte lyckats identifiera en enda av de som utfört misshandeln, utöver
J*hannas 18-åring. För han är väl en av de som misstänks för misshandeln? Kanske är hans
25-årige släkting också misstänkt? Jag har dock inte uppfattat att någon delgivits misstanke
för grov misshandel och övergrepp i rättssak.

Mycket märkligt, som du påpekat.
Hela den här sexhistorien var på väg att tvärvända-då hon J.M, anmälde pojkarna och fick alla att tro på henne.
Hon lyckats alltid slinga sig ur alla knipor, trots allt som kommit fram-och det är en kvinna med enorm tur-
hon tycks ha valt personer med stor urskiljning till den där misshandeln, ingen knystar.
G.W är inte skraj att föra sina spekulationer som fakta-men det är de specifika bevisen som måste fram. Lyckas det ?
Citera
2016-10-17, 21:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
/.../ 2016-09-01
"Sen kan man verkligen fundera över hur smart den här högst speciella damen egentligen är.
I slutet på juli, detta år alltså, så får alltså vederbörande veta att det inte blir några pengar
från försäkringsbolaget. Man betraktar makens drunkningsdöd som skum och det bör
hon ju kunna förstå. Istället för att då vara lättad över att det i alla fall bara stannade
vid att man inte betalade ut några miljoner till henne och ingen vidare utredning kring dödsfallet,
och välja att ligga lågt ett bra tag framöver så tar människan minsann och gör upp
planer på flera avlivningar bara några dagar senare. Och dessutom på samma ställe där
makens plötsliga död skett. Begriper inte sexbarnsmamman hur jäkla misstänkt det blir?
Och att den nerlagda utredningen kring makens död som kunde förblivit nerlagd med
detta handlande inte gärna kan bli annat än återupptagen?"

https://www.flashback.org/sp58351475
Om detta skulle vara sant så tyder agerandet närmast på att åklagarna bör få en lätt match. – Mot detta att hon skulle följa minsta motståndets lag; totalt immun mot omgivningens förväntade reaktioner, talar dock en viss förslagenhet och planering – men det ena behöver inte utesluta det andra: Av kronologin kan härtill skönjas att hon är mycket självcentrerad och verkar tycka att ändamålet helgar medlen:

Endast tre dagar efter sin yngsta dotters förlovning gifter hon sig med AP och tecknar månaden därpå en livförsäkring i hans namn, för att efter ytterligare en månad utsätta honom för ett förgiftningsförsök (om man ska tro If). Ett halvår senare drunknar maken under mystiska omständigheter, och att döma av de ekonomiska transaktioner som gjorts strax före dödsfallet har hon berett marken för största möjliga ekonomiska vinning för egen del. Livförsäkringen tas inte upp – men det är möjligt att hon lagt upp sin taktik så att hon spelat ovetande om försäkringen, dvs att hon sagt sig inte ha haft en aning om att AP varit förutseende nog att ha tecknat en försäkring för hennes och indirekt de små barnens räkning; hade hon känt till försäkringen hade hon naturligtvis inte försummat att ta upp den. Hon kan ha kommit med uppslag om att A varit flygrädd och känt sig orolig inför E-resan och därför velat se om sitt hus, att han ev. varit krasslig men inte velat oroa henne, osv. – Att hennes föräldrar på makens födelsedag och fyra dagar före årsdagen av hans hastiga bortgång attackeras med kniv i sitt sovrum verkar inte ha bekommit henne nämnvärt: Knappt två veckor efter dådet flyger hon till T och slår sig ned i en solstol: ”Men nu är det nya tag.”

Så fort hon fått nobben av If skickades en ansökan om hindersprövning in, och det verkar ha varit ett pris hon ansett sig kunna/behöva betala för att få hjälp med att få loss sitt arv. Det ligger också i linje med utpressningen mot flyktingpojkarna – och hennes utdömda straff när de förargat och chikanerat henne. Initialt kan det ha varit någon av dessa hon tänkt använda som verktyg – innan hon fick vittring på MR.
Citera
2016-10-17, 21:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
/.../ Om nu JM blir delgiven misstanke så tror jag det är bortkastad tid, hon kommer att neka i sten till allt, ska de komma någon vart så måste de personer som enligt mediauppgifter ha befunnit sig på plats börja prata och beroende på om de gör det så kan ju fallet ta en annan vändning men jag tvivlar.
MR verkar vara en av de två namngivna misshandlarna; den andra ska ha varit en person i JM:s närhet. - Kommer den 18-årige MR att neka i sten - efter att ha överbevisats om sin delaktighet i mordet/mordförsöket? - Vad har han att förlora..?
Citera
2016-10-17, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Var kan man läsa om det?

Här: http://vlt.se/nyheter/arboga/1.4367191-misstankarna-starks-mot-41-aringen-for-makens-dod
Citera
2016-10-17, 23:29
Medlem
lasternassummas avatar
Den korta tiden mellan IFs nej och mordet på Göran
Hur ska man tolka den korta tiden (9 dagar?) mellan att IF meddelade att
dom inte tänkte betala 2,5 miljoner till JM och att Göran mördas?

Jag har några förslag. Det finns kanske fler möjligheter?

– JM var i desperat behov av kontanter.
– Göran (och Anki?) skulle kunna bli vittnen mot JM för mordet på Aki.
– JM är genuint dum och fattar inte att hon löper stor risk att åka dit för båda morden.

Jag gissar att pengarna är det mest troliga motivet. Frågan är om det fanns någon speciell
anledning till att hon behövde cash snabbt? De fyra bilarna i företaget (om jag räknat rätt)
och Thailandsresan tyder ju på att JM inte var helt utan pengar.

Jag har inte den erfarenhet av umgänge med kriminella som JM verkar ha.
Jag kan tänka mig att om man får tjänster utförda, som t.ex. medhjälp till
mord och grov misshandel, så gäller det att göra rätt för sig…

Senast redigerad av lasternassumma 2016-10-17 kl. 23:49.
Citera
2016-10-18, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om detta skulle vara sant så tyder agerandet närmast på att åklagarna bör få en lätt match. – Mot detta att hon skulle följa minsta motståndets lag; totalt immun mot omgivningens förväntade reaktioner, talar dock en viss förslagenhet och planering – men det ena behöver inte utesluta det andra: Av kronologin kan härtill skönjas att hon är mycket självcentrerad och verkar tycka att ändamålet helgar medlen:

Endast tre dagar efter sin yngsta dotters förlovning gifter hon sig med AP och tecknar månaden därpå en livförsäkring i hans namn, för att efter ytterligare en månad utsätta honom för ett förgiftningsförsök (om man ska tro If). Ett halvår senare drunknar maken under mystiska omständigheter, och att döma av de ekonomiska transaktioner som gjorts strax före dödsfallet har hon berett marken för största möjliga ekonomiska vinning för egen del. Livförsäkringen tas inte upp – men det är möjligt att hon lagt upp sin taktik så att hon spelat ovetande om försäkringen, dvs att hon sagt sig inte ha haft en aning om att AP varit förutseende nog att ha tecknat en försäkring för hennes och indirekt de små barnens räkning; hade hon känt till försäkringen hade hon naturligtvis inte försummat att ta upp den. Hon kan ha kommit med uppslag om att A varit flygrädd och känt sig orolig inför E-resan och därför velat se om sitt hus, att han ev. varit krasslig men inte velat oroa henne, osv. – Att hennes föräldrar på makens födelsedag och fyra dagar före årsdagen av hans hastiga bortgång attackeras med kniv i sitt sovrum verkar inte ha bekommit henne nämnvärt: Knappt två veckor efter dådet flyger hon till T och slår sig ned i en solstol: ”Men nu är det nya tag.”

Så fort hon fått nobben av If skickades en ansökan om hindersprövning in, och det verkar ha varit ett pris hon ansett sig kunna/behöva betala för att få hjälp med att få loss sitt arv. Det ligger också i linje med utpressningen mot flyktingpojkarna – och hennes utdömda straff när de förargat och chikanerat henne. Initialt kan det ha varit någon av dessa hon tänkt använda som verktyg – innan hon fick vittring på MR.
Jag har en mycket cynisk inställning till JM. Ansökan om hindersprövning gjordes inte på ett korrekt sätt. JM upplyste inte sin "käraste" att han personligen skulle uppsöka skatteverket. Okunskap från hennes sida, knappast. MR däremot hade antagligen inte en susning om svenska byråkratiska regler för giftermål. Ingen erfarenhet av äktenskap på något sätt. JM har den erfarenheten. Hon tröttnar dessutom fort på att ta rollen som kärleksfull fru till sina partners och dumpar dom om hon har större vinning av det. Jag funderar till och med på om inte MR har Kriminalvården att tacka för att han fortfarande är i livet. Vem vet hur det skulle ha gått annars. MR var ju försvunnen när JM åkte till Thailand. Han kanske så småningom hade hittats drunknad i någon norsk fjord. JM kunde ju bara åka tillbaka till Taihland och fortsätta sin solsemester om inte polisen som tur var hade koll. Det var en tillspetsad spekulation. Men det kanske inte skulle vara helt fel om MR fick något lindrigare restriktioner. Dock inte JM. Att han fick möjlighet att ta del av vad som skrivits i media om JM. Att han inser bättre hur lurad han blivit och vågar säga sanningen. Det skulle kanske vara till fördel för honom.
Citera
2016-10-18, 01:12
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Men det kanske inte skulle vara helt fel om MR fick något lindrigare restriktioner. Dock inte JM. Att han fick möjlighet att ta del av vad som skrivits i media om JM. Att han inser bättre hur lurad han blivit och vågar säga sanningen. Det skulle kanske vara till fördel för honom.
Kan ju hända att polisen använder sig av just den taktiken i förhören. Men kanske hans försvarare skulle ha invändningar mot det?
Citera
2016-10-18, 02:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Den korta tiden mellan IFs nej och mordet på Göran
Hur ska man tolka den korta tiden (9 dagar?) mellan att IF meddelade att
dom inte tänkte betala 2,5 miljoner till JM och att Göran mördas?

Jag har några förslag. Det finns kanske fler möjligheter?

JM var i desperat behov av kontanter.
– Göran (och Anki?) skulle kunna bli vittnen mot JM för mordet på Aki.
– JM är genuint dum och fattar inte att hon löper stor risk att åka dit för båda morden.

Jag gissar att pengarna är det mest troliga motivet. Frågan är om det fanns någon speciell
anledning till att hon behövde cash snabbt? De fyra bilarna i företaget (om jag räknat rätt)
och Thailandsresan tyder ju på att JM inte var helt utan pengar.
Jag har inte den erfarenhet av umgänge med kriminella som JM verkar ha.
Jag kan tänka mig att om man får tjänster utförda, som t.ex. medhjälp till
mord och grov misshandel, så gäller det att göra rätt för sig…

Precis, har man "levererat" och fullföljt sitt "uppdrag" så får "beställaren" vara så jäkla
god att hosta upp stålarna som man är överens om att det ska "kosta" och inte försöka
smita undan på nåt sätt...för kan det hända otrevliga saker...
JM hade väl aldrig föreställt sig att det skulle behöva bli några problem med det berörda
försäkringsbolaget. Polisen fann ju ingen anledning att gå vidare med makens död, det
avskrevs som en "vanlig" tragisk olyckshändelse även om nån polisman uttryckte nånstans
att han upplevde det hela som mycket märkligt, rentav som det märkligaste han varit med
om under sin tid i yrket om jag inte alldeles missminner mig nu.

"Aktion nr 1" - perfekt utförd i det närmaste och så klart betalningen skulle fixas så fort
försäkringsmiljonerna ramlade in på bankkontot - JM var helt utan oro där och då. Nöjd och
lugn. Och så händer detta chockartade i slutet på juli- de djävlarna håller inne med kosingen
och raseriet och frustrationen fyller damen i en hast. Och snart smyger sig också oron och
rädslan på. Det har säkert flera gånger under tidiga sommaren påmints om vad som gäller:
"När får jag mina 500 000? Dröjer det länge till?"
"Nej, då, snart har jag pengarna, bara lugn".
Men damen lovade allt mer än vad hon kunde hålla...

Så när det då gick åt helsicke med miljonerna och IF var föremål för ett sällan skådat hat
så såg sig ju en alltmer pressad JM ingen annan råd än att blicka åt föräldrahållet...
Där fick det bli. Där skulle det gå bättre alla gånger.
In med en ny utförare som hon väl fick unna ett giftermål på kuppen. Det äktenskapet
skulle väl inte vara så länge ändå. Fick han bara uträttat vad han skulle så stod det nog inte på
förrän en ny liten tragisk olycka var ämnad att ske...Kanske borta i Trondheim, Norge, vem vet...?
Senast redigerad av Grandioso 2016-10-18 kl. 03:14.
Citera
2016-10-18, 08:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
MR verkar vara en av de två namngivna misshandlarna; den andra ska ha varit en person i JM:s närhet. - Kommer den 18-årige MR att neka i sten - efter att ha överbevisats om sin delaktighet i mordet/mordförsöket? - Vad har han att förlora..?

Mja, hur mycket erkände FS i Spekerödsfallet trots att han blev överbevisad?

Eller NB i L*sa H*lmfallet?

Vi vet inte hur hårdhudad eller hur van MR är att förhöras, han kan neka in i kaklet trots övertygande bevis, hans straff blir inte längre eller kortare ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in