2016-10-17, 17:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det kommer nog kompletteringar, vissa faktabekräftelser snart, och jag märker att jag uttrycker mig för säkert, och jag får väl säga såhär då - det är mkt stor chans - vi kan säga att chansen är 90% att jag har rätt, och att Robert, SS och C satt ihop, var en etablerad trio med boendeplaner i juni 1984.

Robert är en en person vars datum, förehavanden och signalement passar helt perfekt ihop med det stora kända scenariot i juni (träffen med C, SS och TÅ, den "nymuckade" killen som K nämnde osv) andra vittnesmål och de sociala mönstren. Att Robert umgicks med Saba och att de två agerade brottsligt tillsammans (om än i liten skala) strax efter C:s död, det är en väldigt intressant upptäckt.

Problemet med den stora radion - bergsprängaren - kan man också fundera över. Som TÅ beskrev det bad den store killen att C:s jätteradio skulle lämnas på T-centralen, och visst var radion stor, men knappast för stor för en bostad, och man kan fråga sig vilket specialarrangemang som inte tillät radion ... jag kan tänka mig en väldigt trångbodd knarkarkvart, och jag kan också tänka mig en dystrare planering.

Om C:s dåliga affärer och rykte hann ifatt henne kunde hon vänta sig en samlad konfrontation, en sista uppgörelse. Kanske väntade ett möte, tillsammans med langare och sura polare ... jag får en känsla av att SS och Robert grovsorterade, organiserade C:s liv åt henne, gjorde henne hanterlig, och kanske ville de ha kontroll över radion, hindra att C sålde den.

Vad fan pysslade C, SS och R med i juni, hur bra kompisar var eg C, SS och R, och hur kom R in i C:s liv från början?

Troligen kände Catrine Robert väl, och troligen var det SS som introducerade R i C:s liv.

Och varför ville den söndersupne flyttgubben R tränga ihop sig med två pundartjejer, vad var dealen? Tunga missbrukare kräver alltid egna fördelar när de förhandlar, och de vill ha mkt tydliga fördelar, och dessa tre olycksfåglar bör ju ha haft nytta av varandra ...

R hade ju varit opiatmissbrukare, och slutade (enligt egen utsago) att missbruka morfinbas 1975, och 9 år senare vill han tydligen bo med två pundartjejer, och den enklaste gissningen är nog den bästa.

Jag tror att R hade återfallit i sitt opiatmissbruk. Jag tror också att alkoholen var hans primära problem, och att hans oavbrutna supande (han var nog inte nykter en enda dag under under 1984) ledde honom tillbaka till opiatmissbruket.

Hans omdöme var nog obefintligt under 1984, och påfallande ofta hänvisade han till minnesluckor när polisen pratade med honom. Han kom verkligen inte ihåg någonting av många enskilda händelser.

Det beror väl på, alla tunga missbrukare kanske inte är i position att kräva fördelar. Att få några hundringar till hyresbidtag kanske räcker. Och det kanske är en riktigt bra deal om man är i uppfattningen att dessa pundare ändå inte kommer att vara "hemma" i särskilt långa perioder?
Citera
2016-10-17, 18:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
(det fetade)

Men vad finns det egentligen att invända mot polisens arbete då man på rätt goda grunder misstänkte att gärningsmannen fanns bland hennes kunder? All tillgänglig polisiär erfarenhet av tidigare fall pekade på att mördaren ofta finns inom de prostituerade kvinnornas kundkrets men med ditt sätt att se på saken så skulle man alltså istället lägga fokus på da Costas umgänge i helt andra sammanhang? Förklara gärna varför tack!

Jag vet inte heller om du har den blekaste aning om hur polisarbete fungerar i praktiken eller om du har stirrat dig blind på tv-deckare men en sak är då rätt säker, när det gäller mord på prostituerade kvinnor så säger statistiken att det är bland sexkunderna gärningsmannen bör finnas i de flesta fall och det är antagligen den fullt logiska utgångspunkten Stockholmspolisen haft när man började sitt utredningsarbete och man kan inte klandra dom för detta, tvärtom faktiskt.

da Costa blev också utsatt för en styckning med delvis rätt uppenbara sjuka sexuella inslag och det är närmast ofrånkomligt att börja tänka i banor som rör en i teorin möjlig lustmördare för kvarlevorna talar sitt tydliga språk oavsett vad du och vissa andra skribenter kommer med för olika fantasifulla teorier om ett bråk i missbrukarkretsar som går överstyr.

Och du, man har faktiskt till stor del kartlagt da Costas kända umgängeskrets, nästan alla viktiga och intressanta personer har blivit hörda av polisen då dessa gick att spåra men det stora viktiga intressanta tomrummet gäller ju definitivt vilka sexkunder da Costa kan ha haft, eller hur? Dom här männen är i de flesta fall helt okända för utredarna förutom de stammisar som figurerar i utredningen.

Jag hoppas att FBI-experten kommer att fokusera på offrets gatuprostitution och att han i prgrammet kommer att lägga fram en trolig teori som är väl underbyggd av hans tidigare erfarenheter av liknande brott i USA, för om teorin om en lustmördare får mer kött på benen tack vare FBI-expertens kommande analys så kan man misstänka att spekulationerna om en olyckshändelse tex kanske läggs i malpåse för gott.

På vilka "goda grunder" fokuserade man tämligen ensidigt på hennes kundkrets? Jag har skrivit det tidigare, jag har viss förståelse för att man kanske inte gräver mer envetet bland hennes bekantskapskrets (som är bekanta utan att vara [enbart] kunder, klientelet som sådant brukar inte vara överdrivet meddelssamma. . Det kanske finns någon missriktad hänsyn gentemot anhöriga. Har du varit in pp "aktuella brott..." forumet så inser du att många är väldigt uptight om vad man *får* skriva om ett offer. Vilket framstår som obegripligt för mig, höll offret på med mindre tilltalande brottslighet så kan ju det faktiskt vara en förklaring till att hen råkar illa ut. Och man menar ju att det är för anhörigas skull, att de får veta vad som hänt och varför, att ett mord klaras upp.

Det kan ju vara så att man i CdCs umgängeskrets kände till något honvar insyltad i och antog någon eller några mer specifikt vara inblandad men att man väljer att dölja detta. Kan bero på att man är rädd, eller att man sympatiserar med det.
Citera
2016-10-17, 19:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Vad hände med CdCs ljusblå stora väska? Finns det någon referensbild? (letar i FUP men om någon minns på rak arm)
Har inte sett något om en ljusblå väska, men i förhöret med Jörgen finns det en uppgift om en vit resväska som da Costa glömde eller lämnade i Jörgens lägenhet. Väskan hämtades senare av en storvuxen kille som Jörgen inte kände igen. Kan det vara den väskan du söker?

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/FUP%200201%20K125108%2099/Forhor%20Jorgen%201999/00007_zpsykhezjsa.jpg.html?sort=9&o=6
Citera
2016-10-17, 19:25
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det kommer nog kompletteringar, vissa faktabekräftelser snart, och jag märker att jag uttrycker mig för säkert, och jag får väl säga såhär då - det är mkt stor chans - vi kan säga att chansen är 90% att jag har rätt, och att Robert, SS och C satt ihop, var en etablerad trio med boendeplaner i juni 1984.

Robert är en en person vars datum, förehavanden och signalement passar helt perfekt ihop med det stora kända scenariot i juni (träffen med C, SS och TÅ, den "nymuckade" killen som K nämnde osv) andra vittnesmål och de sociala mönstren. Att Robert umgicks med Saba och att de två agerade brottsligt tillsammans (om än i liten skala) strax efter C:s död, det är en väldigt intressant upptäckt.

Problemet med den stora radion - bergsprängaren - kan man också fundera över. Som TÅ beskrev det bad den store killen att C:s jätteradio skulle lämnas på T-centralen, och visst var radion stor, men knappast för stor för en bostad, och man kan fråga sig vilket specialarrangemang som inte tillät radion ... jag kan tänka mig en väldigt trångbodd knarkarkvart, och jag kan också tänka mig en dystrare planering.

Om C:s dåliga affärer och rykte hann ifatt henne kunde hon vänta sig en samlad konfrontation, en sista uppgörelse. Kanske väntade ett möte, tillsammans med langare och sura polare ... jag får en känsla av att SS och Robert grovsorterade, organiserade C:s liv åt henne, gjorde henne hanterlig, och kanske ville de ha kontroll över radion, hindra att C sålde den.

Vad fan pysslade C, SS och R med i juni, hur bra kompisar var eg C, SS och R, och hur kom R in i C:s liv från början?

Troligen kände Catrine Robert väl, och troligen var det SS som introducerade R i C:s liv.

Och varför ville den söndersupne flyttgubben R tränga ihop sig med två pundartjejer, vad var dealen? Tunga missbrukare kräver alltid egna fördelar när de förhandlar, och de vill ha mkt tydliga fördelar, och dessa tre olycksfåglar bör ju ha haft nytta av varandra ...

R hade ju varit opiatmissbrukare, och slutade (enligt egen utsago) att missbruka morfinbas 1975, och 9 år senare vill han tydligen bo med två pundartjejer, och den enklaste gissningen är nog den bästa.

Jag tror att R hade återfallit i sitt opiatmissbruk. Jag tror också att alkoholen var hans primära problem, och att hans oavbrutna supande (han var nog inte nykter en enda dag under under 1984) ledde honom tillbaka till opiatmissbruket.

Hans omdöme var nog obefintligt under 1984, och påfallande ofta hänvisade han till minnesluckor när polisen pratade med honom. Han kom verkligen inte ihåg någonting av många enskilda händelser.

Som jag tidigare skrivit så ser jag Robert som en mycket intressant person och det har varit långt innan du har kommit så här långt som du nu gjort den sista tiden. Bl.a. har den här händelsen av hans misshandel av Monica gjort mig nyfiken på honom. Om jag minns rätt var det något eller ett par år efter -84 som det skedde. Har du någon koll på hur Roberts liv såg ut -84, -85, -86 och -87 i allmänhet? Gick han ner sig ännu mer, fler inblandningar i kriminella handlingar som blev polisanmälda eller började han få ordning på sitt liv redan där? Visst är det så att Robert nu fått ordning på sitt liv (har för mig att du skrivit detta) och i så fall har han väl en hel del att förlora på att "ge sig in" i det här igen genom att lätta något på förlåten.
Citera
2016-10-17, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det beror väl på, alla tunga missbrukare kanske inte är i position att kräva fördelar. Att få några hundringar till hyresbidrag kanske räcker. Och det kanske är en riktigt bra deal om man är i uppfattningen att dessa pundare ändå inte kommer att vara "hemma" i särskilt långa perioder?

Ja, så är det ju. Alla kan inte kräva bra dealar, men alla kräver något, så mycket de kan, och min grundtanke var väldigt enkel.

Om C och SS verkligen slog sig ihop med problembarnet Robert fanns det krassa nyttomotiv bakom alltihop.

En sexsäljare behöver inte alltid en klassisk hallick, men en stabil pojkvän eller polare behövs iaf, någon som kan rycka in och ta i med hårdhandskarna, och C och SS var ju aktiva narkomaner också, och jag tror knappast att de skötte knarkaffärer utan manlig uppbackning.

Robert bör ha varit bra att luta sig mot.

Och om de tänkte bo med Robert (vilket jag är helt säker på) så måste han ha verkat användbar. Han var väldigt nergången, men jättestor och stark. Och bakom den kaotiska fasaden gömdes intelligens och psykisk styrka.

Detta var och är en ganska ovanlig person, som har lyckats bli kvitt två tunga missbruk (av alkohol och opiater) och skapa ett nytt, fungerande liv, och att han överhuvudtaget har överlevt är ett mirakel.

Någonstans i denna trasiga, tunga missbrukare har det funnits en krigarsjäl, och jag misstänker att Robert hade pondus bland missbrukarna när det begav sig.

Jag är säker på att C och SS insåg hans praktiska och psykologiska värde, och kanske fanns en enkel uppgörelse - om Robert höll tjafset och de otrevliga torskarna borta så kunde han få en del av pengarna från Malmskillnadsgatan ... ett sånt enkelt upplägg kan jag tänka mig.

Men nu var ju inget enkelt med Robert, och jag kan inte tänka mig vilka skruvade polare han drog till sig. Jag tänker nu på tokskallar som var farligare än han själv ...

Nu vet jag knappt ett dugg om da Costas psykologi, men SS och Robert har jag ganska bra grepp om (i den mån man kan ha grepp om helt okända människor man aldrig har träffat) ... och jag kan förstå att SS och Robert funkade ihop, att de kunde använda varandra.

Innan Saba gick ner sig på allvar var hon väldigt vacker, och hon var känd för det. Det var nog inte svårt för henne att få sexkunder, och liksom Robert var hon inte vem som helst. Saba var smart.

Varken hon eller Robert hade problem med intelligensen, och det hade inte Catrine heller.
Citera
2016-10-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har inte sett något om en ljusblå väska, men i förhöret med Jörgen finns det en uppgift om en vit resväska som da Costa glömde eller lämnade i Jörgens lägenhet. Väskan hämtades senare av en storvuxen kille som Jörgen inte kände igen. Kan det vara den väskan du söker?

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/FUP%200201%20K125108%2099/Forhor%20Jorgen%201999/00007_zpsykhezjsa.jpg.html?sort=9&o=6

Just det nej det här gällde den turkosa (inte ljusblå) stora bag som CdC bar runt på i början av juni enligt Nils Korsvall i det korta detaljerade förhöret. Den vita resväskan är också intressant, förhören med Jörgen är onekligen intressanta oavsett vad som hände CdC.

Eremona, Echoes, Niklas-P, ni som kan FUPen och förhören mer eller mindre utantill, var Korsvall trovärdig? Antar att varken ja eller nej duger till svar.
Senast redigerad av Noicer 2016-10-17 kl. 21:16.
Citera
2016-10-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Som jag tidigare skrivit så ser jag Robert som en mycket intressant person och det har varit långt innan du har kommit så här långt som du nu gjort den sista tiden.

Bl.a. har den här händelsen av hans misshandel av Monica gjort mig nyfiken på honom. Om jag minns rätt var det något eller ett par år efter -84 som det skedde.

Har du någon koll på hur Roberts liv såg ut -84, -85, -86 och -87 i allmänhet?

Gick han ner sig ännu mer, fler inblandningar i kriminella handlingar som blev polisanmälda eller började han få ordning på sitt liv redan där?

Visst är det så att Robert nu fått ordning på sitt liv (har för mig att du skrivit detta) och i så fall har han väl en hel del att förlora på att "ge sig in" i det här igen genom att lätta något på förlåten.

Robert gav sig nog på Monika ofta, och det finns nog fler incidenter än de vi har tillgång till, men han slog och trakasserade henne iaf 1986 - 1989. Troligen ringde han henne för sista gången på våren 1989.

Under andra halvan av 80-talet (1984 - 1990 ung) var Robert aktiv missbrukare, deltog i misshandel (både av och med Monika), anhölls för narkotikabrott, hotade, slog sönder Monikas lägenhet (vid mer än ett tillfälle) och satt i häkte eller fängelse (det sa Monika iaf, när hon förhördes i slutet på 80-talet).

Nuförtiden förvärvsarbetar Robert i offentlig förvaltning. Han har vidareutbildat sig och har ett friskt och stort kontaktnät, och vad jag vet är han nykter och drogfri sedan länge. Han verkar må toppen, kort sagt.

Robert kommer inte att samarbeta med någon som undersöker da Costa-fallet, det är jag helt säker på. Jag är också säker på att han läser den här tråden, och ville han ge oss sin version så hade han gjort det för länge sedan.

Han har ögonen på oss.

Och han är ju smart, och vet mycket väl vad vi har hittat: hans signalement. Han stack verkligen ut, han lös som en julgran i utredningen, och hade han varit normalstor hade vi aldrig fått syn på honom ... Roberts förbannelse är hans uppseendeväckande signalement. Han är ju så j-a stor. Han är inte bara jättelång, han har breda axlar också ... han är inte nån man glömmer.

Jag vet inte hur Roberts tillfrisknande såg ut, men i början av 90-talet var han på rätt köl iaf, och jobbade med missbrukare, och han blev själv hotad av en klient ...

Ett absurt, kusligt eko hörs från da Costa-utredningen och Catrines skabbiga polare ...

En av Roberts klienter var skitarg på Robert, och sa att Robert skulle "sprättas upp som en fisk".

Robert polisanmälde hotet.

Inte mycket hade förändrats sedan 1984, och missbrukare snackar sådär idag också ... en ska sprättas upp som en fisk, en annan ska få struphuvudet bortsparkat, och en ska rullas krossat glas ... dessa människor är duktiga på att hota, och gör det vanemässigt ...

Och då och då blir hoten verklighet, och ibland dör någon ... och ibland blir någon styckmördad ...
Citera
2016-10-17, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har inte sett något om en ljusblå väska, men i förhöret med Jörgen finns det en uppgift om en vit resväska som da Costa glömde eller lämnade i Jörgens lägenhet. Väskan hämtades senare av en storvuxen kille som Jörgen inte kände igen.

Det där förhöret måste jag läsa.
Självklart noteras den där okände mannens signalement. Men jag tror inte att det var Robert. En sån där social räckvidd hade han nog inte.
Citera
2016-10-18, 01:46
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Lawn: Det finns ingenting som indikerar sexualsadism hos MGM i vårt fall heller. Vi vet ingenting om eller vad eller hur något avlägsnats bl.a. runt CdCs kön. Sotning låter som en rimlig slutsats med tanke på att armarna avlägsnats som på djur. Brösten behöver inte haft någon sadistisk rituell betydelse utan kan lika gärna handla om praktiska omständigheter under utförandet, avidentifiering av offrets kön, "hänsyn" pga bröstens symboliska värde - en slags pervers omtanke kanske pga att personen kände offret och det hela berodde på dråp eller helt enkelt bara pga det är en kvinna. Endast GM kan berätta om vederbörande upplevde något speciellt under styckningen. Om GM också spydde kan det skvallra om att GM inte gillade att stycka kroppen utan att detta var en ytterst obehaglig konsekvens.

Men ärligt talat Noicer, det där är ju bara dina högst personliga åsikter och dom är inte mer värda än några andra teorier som poppat upp genom årens lopp. Det är dessutom omöjligt att ignorera att det finns helt uppenbart experter som verkar tro på teorin om en lustmördare och sexualsadist och om vi ska lita på vad som sägs i trailern till det kommande programmet så tycks en expert från USA hålla denna teori som fullt möjlig, borde inte en lekman som du till slut överväga att böja dig för en experts slutsats?

Jag har en direkt fråga till dig, varför är teorin om en sexualmördare så osannolik just för dig?

Du presenterade något som du kallade referensläsning tidigare idag men det går inte att jämföra din referensläsning med Catrine da Costa-fallet, du och alla andra bör ändra inriktning något och istället studera fall där offren föll offer för en sexualsadist och där gärningsmannen åkte fast, först då kan vi få en rättvis jämförelse mellan de olika fallen och försöka få klarhet i om även da Costa kan ha råkat ut för en sexualmördare.

Jag hoppas att du förstår vad jag vill komma fram till, det handlar inte om raketforskning utan om högst verkliga fakta som omgärdar fall där offren föll offer för sexualmördare.
Citera
2016-10-18, 07:29
Medlem
Citat:
Eremona: jag tror du är helt rätt ute. Och med dessa personkopplingar som nu gjorts kan man fråga sig hur "Monika" kan tänkas ha reagerat på en ev. boendesituation. Att boende (CdC letade boende) ofta handlar om temporära lösningar är ingen överraskning. Saba tycks däremot ha haft huvudet på skaft till skillnad från CdC som ju enligt uppgift var en risktagare i fritt fall.

C:s personliga, kroniska problematik (vid sidan av missbruket) har aldrig diskuterats, men att den fanns tvivlar jag inte på. Många av henne vänner (inkl Saba) lyckas gång på gång skaffa adresser och jobb, i alla fall temporärt. Men C var ständigt bostadslös (bostadslösheten var ett av hennes kännetecken) och arbetslös.

Till och med en vettvilling som Vinof lyckades organisera sig, Saba flyttade runt i innerstan, och CB (som var långt inne i opiatdimman) behöll sina adresser länge, och höll oftast till i Sundbyberg. Han var också hyfsat tät och körde en Mercedes på 80-talet. Och Robert var skriven i Bromma osv.

När en människa missbrukar så ihärdigt som C kan man anta att det finns underliggande psykiska problem (trauman, en bokstavsdiagnos eller nån annan psykisk diagnos), och det skulle vara väldigt intressant att prata med nån som har känt C.

Hennes mamma har nämnt nån psykisk frånvändhet, att C var svår att nå, att hon var avskärmad, och frånvändheten verkar nog ha varit fristående från C:s missbruk, som jag har fattat det. Jag tänker inte ge mig in i nån gissningslek, för jag har knappt nån info om C alls - men nån diagnostiserbar problematik fanns det nog

Att skaffa lgh i S-holm på 80-talet var inte svårt, och vilken student som helst kunde hyra en tvåa. Hur kunde C misslyckas med detta i flera år
Citera
2016-10-18, 08:23
Medlem
Det sena förhöret med JO/Solnamannen (1999) är lite tragikomiskt.

15 år efter C:s död försökte polisen krama JO som en citron, till ingen nytta.

Han sa ju redan i jan 1985 att han inte hade träffat C i juni 1984, och sista gången som han stötte på henne var nog i mars 1984, och 15 år senare var det föga troligt att han skulle ändra på de uppgifterna, och om han var iblandad i C:s död var det ju totalt uteslutet att han skulle säga nåt om det. Herregud ...

JO framstår som lite svamlig och trög i det sena förhöret, och vem skulle inte vara svamlig och trög i hans ställe, efter så många år ... Han hade ju ingen dagbok heller, som han kunde luta sig mot ... dessutom hade han väl en ganska klar psykisk problematik, och hans hem verkade ha förfallit totalt på 90-talet.

JO var säkerligen en perifer kuf som inte hade ett dugg med C:s död att göra.

Och killen som hämtade väskan, vad ska man säga om honom? Ingenting. Det finns ju knappt nåt signalement.

Killar som tillfälligtvis baxade grejer åt knarkartjejer fanns det nog gott om ... och C hade gubbar och killar på lager överallt, och uttrycket "nån kille" är ganska vanligt förekommande i utredningen. C kände väl alltid "nån kille"...
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-10-18 kl. 08:30.
Citera
2016-10-18, 09:05
Medlem
Citat:
Eremona: jag tror du är helt rätt ute. Och med dessa personkopplingar som nu gjorts kan man fråga sig hur "Monika" kan tänkas ha reagerat på en ev. boendesituation.

Vi vet fortfarande inte var och när M kommer in i R:s liv, men jag tror iaf att det var så här - mellan sommaren 1984 och sommaren 1985 har M och R lärt känna varandra, troligen på Beckomberga.

Både M och R var tunga missbrukare, och primärt var de alkoholister (som jag har fattat det iaf). M låg på avd 16 vid flera tillfällen, och det vore naturligt om M och R stötte på varandra i samband med vistelse på "torken".

Jag tror att M blev ett problem för R, av flera skäl. Förutom sedvanliga missbrukargräl och slagsmål fanns en djupare konflikt, nåt som M inte ville tala om med polisen, och hon visste nog nåt viktigt om R:s tidigare brottslighet.

Och hennes lokalisering under sommaren 1984 är intressant.

Hon var säkerligen hemma. Hon var aktiv missbrukare, hon befann sig mitt emellan två sjukhusvistelser (på Beckomberga, på våren och hösten), hon var fattig (hon var långvarig sjukpensionär), och hon fyllde år precis mittemellan fynddatumen (i mitten av juli och början av aug).

På sin födelsedag var hon nog hemma, för hon hade två viktiga släktingar i närheten (morsan och en dotter), och dottern var nog väldigt viktig för M.

M:s rymliga bostad (en knarkarkvart med tre rum) kunde såklart vara en rimlig destination för C, SS och R i juni 1984, om de verkligen skulle bo ihop alltså, vilket är rimligt att anta. Men vi vet ju inte om R kände M på sommaren 1984.

M:s personlighet är iaf värd att fundera på ... hon hade massor av tid, hon var född 1945 (och hade nog vissa klassiska kvinnliga sociala beteendemönster och gillade nog att prata), och hon hade en mor som var en intensiv nätverkare, en riktig spindel i nätet, oavsett var hon bodde.

Jag tror att M ärvde sin mammas intensitet och utåtriktade personlighet, och om M fick höra något om C:s död så slängde hon sig nog på luren snabbt, snackade med gubbarna på bänken osv. Att hon skulle kunna hålla helt tyst anser jag vara uteslutet.

Även om M inte var inblandad i C:s död kunde hon bli ett problem, om hon fick minsta lilla informationsbit att jobba med, och hon hade iaf tid att skvallra och snoka, för nåt jobb hade hon överhuvudtaget inte, som sagt var, och hennes barn var utflugna sedan länge ...

Jag tror att R visste något mkt viktigt om C:s död, och att M fick information från honom, och hennes motvilliga funktion (en "mammafigur" som hon sa) i hans liv hängde nog ihop med den delade mörka hemligheten.

Jag kan ha helt fel såklart, men jag tror inte att det stora mönstret är så avancerat. Detta var ju inga superskurkar, och de tunga missbruket förhindrade oftast allt finlir ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in