Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
16-08-24, 17:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stibkloF
ftg är nog företaget

Jo.
Citera
16-08-24, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack för vettiga inlägg, och välkommen till debatten

Vad är ftg?

Visst söp han hårt. Vinof befann sig i en av sina många nedförsbackar 1984, och hade just genomgått 2 konkurser på sommaren. Han anställde missbrukare och småbus, och flyttfirman verkar mest ha blivit en värmestuga för ledighetskommitén ... nästan alla gubbar som noterades av polisen är uppenbart socialt missanpassade.

Enligt egen utsago satt han och "söp i konstiga lägenheter" 1984, och fick som sagt minnesluckor, och det "hälsohem" som han var på under hösten (enligt en storväxt kille som troligen var Robert) var väl torken, om Robert talade sanning.

Man kan förresten notera vårdbehovet hos flera personer, strax efter C.s död. C:s vän NK la in sig på behandlingshem, Monika skrevs in på Beckis (förmodligen på torken), och Vinof hamnade på "hälsohem", som sagt var ... och Monika hade redan vårdats på Beckis, på våren 1984, men klarade sig bara ute i några månader ... hon skrevs nog ut i mars, och var inlagd i september igen ... man anar stora problem i hennes liv

Man kan undra om ngt säeskilt hände, som fick flera personer att kamma sig och söka vård samtidigt.

Man kanske vlev skärrad. Och vissa lägger väl in sig regelbundet i alla fall när de blir risiga eller om de LVMas. Jag sökte inte vård utan blev tvångsinlagd under lite lustiga omständigheter, LVU kräver inte på långtnär att man är lika nedgången som vid LVM. Jag var inte heroinkonsument men hade ökande nivåer i mig, och det är ju lite märkligt att man från polisens ungdomsgrupp och fältassistenter bestämmer sig för att börja kolla det precis samtidigt som det verkar starta (att det är ökande doser opiater i det amfetamin jag konsumerar). Det kanske gick rykten om att det, dock hade jag inte hört talas om något dylikt. Att vissa ryktades sälja fultjack och vissa spädde ut det hörde man väl men oftast var det då fråga om relativt harmlösa och verkningslösa substanser, koffein eller t.o.m. dextrosoltabletter (har jag själv spätt ut med).
Senast redigerad av bradgardsindianen 16-08-24 kl. 17:47.
Citera
16-08-24, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Att vissa ryktades sälja fultjack och vissa spädde ut det hörde man väl men oftast var det då fråga om relativt harmlösa och verkningslösa substanser, koffein eller t.o.m. dextrosoltabletter (har jag själv spätt ut med).

Ja, det var väl det som CdC pysslade med i juni (enligt vittnesmål), när hon skulle sälja "fultjack" till en blond, gapig kille och hans kompis. Den drog som vittnen nämnde var cannabis, men "tjack" är ju pulverknark, så jag antar att de 2 polarna körde affe eller heroin. Den ena av dom var nog Robert, som sagt var, och han hade tidigare varit opiatmissbrukare (kring 1970), och var riktigt risig 1984, så ett opiatåterfall är tänkbart. Heroinister är ju klassiska återfallare också. De kan börja dutta och fula sig efter 20 års uppehåll ...
Citera
16-08-24, 17:59
Medlem
Citat:
Ja, såklart ... tack.

Jag tycker att hanteringen av lokalerna är ganska intressant. Detta bör ha varit en hotspot för alla möjliga stollar, och det var lätt att ta sig in också (ett fönster var ersatt med en pappskiva). Vem som helst som ville supa, punda eller övernatta kunde använda nr 25.

Det fanns ju ingen fungerande verksamhet heller, förutom "bilreparationer", som gjordes på gårdsplanen. Det var en snubbe som hette Perry som skötte detta, men Perry vet vi inte ett dugg om. Och så finns det ett par okända gubbar till, som bara nämns med förnamn (i Vinofs förhör).

Det fanns nån som hette Arnold, och irländaren D*** M*** osv, men vi kommer inte vidare ...

Vi har korrekt, basal info om Vinof, Robert, Roberts pappa, Roberts polare Martin och P*** A*** (som blev taxichaffis senare) och Masen (troligen en gammal missbrukare med anor från 60-talet).

Mest info har vi om Martin, Vinof och Robert.

Robert dyker nog upp i polisens rullor på hösten 1984 (en storväxt man pratar om Vinof på E-vägen), och det är lite intressant att Robert (den store mannen är nog han) huserar i lokalerna när firman konkat och chefen har försvunnit. Telefonen funkade, så man får väl förmoda att Robert bodde i lokalerna.

Utifrån det som sagts om Vinofs alkoholproblem som antagligen stämmer (vissa typer av missbruk ger ju viss hjärnskada efter viss tid som tenderar att ge delirium och minnesförluster på ett tidigare stadium också). Kan det varit så att ftg som Vinof drev var hårt "sponsrat" så att han i delar fungerade som ett slags bulvan som kanske inte hade full kontroll över vad som försigick? Exempelvis att man ville låna en verkstadsplats för att fixa en bil en helg och det var ok han höll sig borta om han fick lite betalt och en låda vodka som han kan knäcka med några vänner eller så?
Senast redigerad av bradgardsindianen 16-08-24 kl. 18:13.
Citera
16-08-24, 18:27
Medlem
Citat:
Ja, det var väl det som CdC pysslade med i juni (enligt vittnesmål), när hon skulle sälja "fultjack" till en blond, gapig kille och hans kompis. Den drog som vittnen nämnde var cannabis, men "tjack" är ju pulverknark, så jag antar att de 2 polarna körde affe eller heroin. Den ena av dom var nog Robert, som sagt var, och han hade tidigare varit opiatmissbrukare (kring 1970), och var riktigt risig 1984, så ett opiatåterfall är tänkbart. Heroinister är ju klassiska återfallare också. De kan börja dutta och fula sig efter 20 års uppehåll ...

Någon som är gapig tänker jag främst är alkoholmissbrukare. En del blir så på centralstimulantia också,sedan finns väl de som är allmänt dampiga av födsel och ohejdad vana liksom. Jag var inneboende/sambo med en som var otroligt jobbigt högljudd när hen var alkoholpåverkad, och hen gillade alkohol. Och mer än en gång glömde hen bort (och glömde tala om att hen skulle ha dem den helgen) att det var hens tur att ha hand om ungarna någon helg så jag fick hålla på och jaga rätt på hen och hålla rätt på hens småbarn halva och ibland hela helgen.
Citera
16-08-24, 18:40
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det är väl hugget som stucket om man tar av huvudet under käkbenet eller precis ovanför axlarna, jag kan inte föreställa mig det ena skulle vara mer naturligt än det andra?

Hm, för en lekman så spelar det nog kanske ingen roll var och hur offrets huvud är avlägsnat men för en expert så kan nog säkerligen vissa moment i avskiljningen av huvudet avslöja rätt mycket om vem som eventuellt kan ha utfört själva styckningen och om denna person var kunnig i anatomi, CdC:s huvud var som sagt avlägsnat tätt intill bålen och det är mycket ovanligt i såna här sammanhang, det borde faktiskt gå att ringa in en potentiell styckare med utgång ifrån hur vissa moment genomfördes.

Citat:
Nä, jag hade inte koll på det vittnets innehav av handeldvapen. Ändock är jag lite tveksam till att kunna urskilja någon tydlig motivbild , CdC uppges ju ha setts till efter dennes träff med det så kallade sista vittnet. Det vittnet verkade ju inte heller vidare bekymrad över att synas tillsammans med henne.

Det fanns bara arkitektens ord på att han avlämnat CdC vid Kungsan, ingen kontroll gjordes av hans många vapen eller bil och så inte heller hans lägenhet och det är fan i mig obegripligt för här har vi ett vittne och kund till CdC som sammanstrålat med henne precis i anslutning till hennes försvinnande och ingen har kunnat bekräfta att avlämningen verkligen ägde rum på Hamngatan vid Kungsträdgården. De fåtaliga vittnen (3 st) som uppger att som sett eller snackat med CdC efter den 10/6 är icke tillförlitliga och kan därför avfärdas på dessa grunder.

Citat:
Varför förutsätter du att en missbrukare nödvändigtvis gör något i "stundens hetta" och en torsk som har ett lik på "olämpligt ställe" inte skulle känna brådska?
En påtänd heroinist är ofta hur lugn som helst, lika om de går på mix av exempelvis Rohypnol och amfetamin, något som var väldigt vanligt när ag höll på pundade, efter ett par dygn på amfetamin kunde man bli lite nervig och då la man till ropparna.
Du vet att amfetamin togs fram för att göra stridspiloter fokuserade och uthålligare?

Jag tror inte att CdC blev styckad av någon icke anatomiskt kunnig heroinist, tjackpundare eller alkoholist för i de fall där offer blivit styckade av missbrukare/knarkare så uppvisar styckningen och efterhanteringen av kroppdelarna rätt ofta mycket av kaos och oreda som exempelvis i Bollnäsfallet för 6 år sen, det finns ingenting som tyder på detta i fallet CdC, snarare motsatsen då. Men jag tror att personen som styckade henne greps av ett visst mått av överraskning i samma stund som han insåg att hon var död men att han raskt tog sig samman och började planera för en relativt snabb nedmontering och visst finns det en möjlighet att han eventuellt kan ha fått hjälp vid utplaceringarna av en arbetskollega eller god vän som sedan är bunden av ett tysthetslöfte. Tror inte alls på teorierna att GM var någon missbrukare som gick på amfetamin, roppar, heroin eller alkohol. Bara för att offret var missbrukare så innebär inte det att GM måste vara detta för sett i ett statistiskt perspektiv så var nog de allra flesta av hennes kunder på stritan icke-missbrukare och icke-kriminella personer. Ärligt talat så tror jag att hennes baneman var en mkt skötsam person utåt men med mörka hemligheter och väldigt udda böjelser.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 16-08-24 kl. 18:43.
Citera
16-08-24, 19:18
Medlem
stibkloFs avatar
Finns Borgnäs "film" om CdC nånstans - har för mig jag såg den för många år sedan - men sökt på SVT och kan inte hitta - ej heller på Utube.
Citera
16-08-24, 19:39
Medlem
Citat:
Finns Borgnäs "film" om CdC nånstans - har för mig jag såg den för många år sedan - men sökt på SVT och kan inte hitta - ej heller på Utube.
SVT vill inte längre förknippas med Borgnäs och speciellt inte hans fyra filmer om två oskyldiga. Så det kan vara svårt att få tag på dessa.
Citera
16-08-24, 19:41
Medlem
stibkloFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
SVT vill inte längre förknippas med Borgnäs och speciellt inte hans fyra filmer om två oskyldiga. Så det kan vara svårt att få tag på dessa.

Verkar vara samma sak med boken
Citera
16-08-24, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hm, för en lekman så spelar det nog kanske ingen roll var och hur offrets huvud är avlägsnat men för en expert så kan nog säkerligen vissa moment i avskiljningen av huvudet avslöja rätt mycket om vem som eventuellt kan ha utfört själva styckningen och om denna person var kunnig i anatomi, CdC:s huvud var som sagt avlägsnat tätt intill bålen och det är mycket ovanligt i såna här sammanhang, det borde faktiskt gå att ringa in en potentiell styckare med utgång ifrån hur vissa moment genomfördes.

Det fanns bara arkitektens ord på att han avlämnat CdC vid Kungsan, ingen kontroll gjordes av hans många vapen eller bil och så inte heller hans lägenhet och det är fan i mig obegripligt för här har vi ett vittne och kund till CdC som sammanstrålat med henne precis i anslutning till hennes försvinnande och ingen har kunnat bekräfta att avlämningen verkligen ägde rum på Hamngatan vid Kungsträdgården. De fåtaliga vittnen (3 st) som uppger att som sett eller snackat med CdC efter den 10/6 är icke tillförlitliga och kan därför avfärdas på dessa grunder.

Jag tror inte att CdC blev styckad av någon icke anatomiskt kunnig heroinist, tjackpundare eller alkoholist för i de fall där offer blivit styckade av missbrukare/knarkare så uppvisar styckningen och efterhanteringen av kroppdelarna rätt ofta mycket av kaos och oreda som exempelvis i Bollnäsfallet för 6 år sen, det finns ingenting som tyder på detta i fallet CdC, snarare motsatsen då. Men jag tror att personen som styckade henne greps av ett visst mått av överraskning i samma stund som han insåg att hon var död men att han raskt tog sig samman och började planera för en relativt snabb nedmontering och visst finns det en möjlighet att han eventuellt kan ha fått hjälp vid utplaceringarna av en arbetskollega eller god vän som sedan är bunden av ett tysthetslöfte. Tror inte alls på teorierna att GM var någon missbrukare som gick på amfetamin, roppar, heroin eller alkohol. Bara för att offret var missbrukare så innebär inte det att GM måste vara detta för sett i ett statistiskt perspektiv så var nog de allra flesta av hennes kunder på stritan icke-missbrukare och icke-kriminella personer. Ärligt talat så tror jag att hennes baneman var en mkt skötsam person utåt men med mörka hemligheter och väldigt udda böjelser.

Men vad menar du med "anatomiskt kunnig"? Någon som är van att plocka isär kroppar i praktiken (djur eller människor kan kvitta om nu det diskuterats jägare). Redan på mellanstadiet får man ju plocka isär och ihop människor dels i dockor i naturlig storlek och på papper som blindkartor ungefär, så teoretisk kunskap om hur man bör ta isär vid leder o.s.v. har nog väldigt många skulle jag gissa.

Men hur huvudet är borttaget dryftade vi om det skulle vara gjort i syfte att dölja en strypning. Det beror väl isåfall på med vad hon skulle ha strypts och var ev snara placeras om sådan skulle använts.

Överraskningsmoment när hon dött, du antar dråp eller vållandesituation? Eller att hon skulle ha överdoserat?
Senast redigerad av bradgardsindianen 16-08-24 kl. 19:58.
Citera
16-08-24, 20:42
Medlem
Citat:
Verkar vara samma sak med boken

Hade turen att hitta boken i pocket i en 10-kronorshög för ett tag sen. Man får hålla ögonen öppna där.

Vad gäller dokumentärerna så lägger Öppet Arkiv ytterligt sällan upp gammal grävande journalistik, av etiska skäl. Så enda chansen där är väl att någon lägger upp dem på youtube.
Citera
16-08-24, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krolock
Hade turen att hitta boken i pocket i en 10-kronorshög för ett tag sen. Man får hålla ögonen öppna där.

Vad gäller dokumentärerna så lägger Öppet Arkiv ytterligt sällan upp gammal grävande journalistik, av etiska skäl. Så enda chansen där är väl att någon lägger upp dem på youtube.

Det lär ta ett tag innan vi får se de dokumentärerna, de blir offentliga på RA år 2020, bara vänta tills dess...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in