Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-16, 15:21
  #1
Medlem
Hej flashback. Jag köpte en dator i Juli förra året och det är min första gamingrigg, jag ville testa att bygga den själv eftersom det verkade som ett roligt projekt. Men jag kanske tog mig vatten över huvudet. Nu till mitt problem, min dators prestanda har försämrats markant under det senaste halvåret och kan vara helt ospelbar ibland. Jag har försökt råda bukt på detta problem genom att dra om kablar för bättre luftflöde byta kylpasta och systemåterställa den. Detta har funkat men under väldigt begränsad tid innan den sackar ihop igen. Jag tänkte om det fanns någon mer van vid dessa typer av problem som kanske har en lösning. Tack på förhand


https://www.inet.se/kundvagn/visa/9800444/

Här nedanför är sådant jag ej hittade på inet eller ej kunda lägga in i kundvagnen.

https://www.amazon.com/Kingston-Hype.../dp/B00N9PVYJE

https://www.inet.se/produkt/5411435/...0-4gb-g1#specs

https://www.inet.se/produkt/1902092/...xtreme-4#specs
Citera
2016-10-16, 16:02
  #2
Medlem
RAZERZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huggeboss
Hej flashback. Jag köpte en dator i Juli förra året och det är min första gamingrigg, jag ville testa att bygga den själv eftersom det verkade som ett roligt projekt. Men jag kanske tog mig vatten över huvudet. Nu till mitt problem, min dators prestanda har försämrats markant under det senaste halvåret och kan vara helt ospelbar ibland. Jag har försökt råda bukt på detta problem genom att dra om kablar för bättre luftflöde byta kylpasta och systemåterställa den. Detta har funkat men under väldigt begränsad tid innan den sackar ihop igen. Jag tänkte om det fanns någon mer van vid dessa typer av problem som kanske har en lösning. Tack på förhand


https://www.inet.se/kundvagn/visa/9800444/

Här nedanför är sådant jag ej hittade på inet eller ej kunda lägga in i kundvagnen.

https://www.amazon.com/Kingston-Hype.../dp/B00N9PVYJE

https://www.inet.se/produkt/5411435/...0-4gb-g1#specs

https://www.inet.se/produkt/1902092/...xtreme-4#specs


Din disk eller hårdvara failar. Diagnosera problemet och byt ut hårdvaran (obviously). Vi vet att det inte är ett mjukvaru problem eftersom återställningen skulle ha fixat den.
Citera
2016-10-16, 16:35
  #3
Medlem
Kan vara moderkortet. Eller nätagget som halkar efter. Moderkortet e enligt mig ett" mindre kvalité märke". Asrock brukar alltid vara billigaste moderkorten jämfört med gigabyte , Asus , msi och evga . Corsair serien av de nätagget har fått rätt mycket kritik också för o vara " billigt komponerade nätagg " som brukar ge upp i förtid. Även processorn e inte top of The line men fungerar. Kan knappt jämföras med en i3. Vilka inställningar o spel spelar du på ? Har du andra program igång samtidigt ? Om ja vilka ?
__________________
Senast redigerad av Jens86 2016-10-16 kl. 16:39.
Citera
2016-10-16, 16:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAZERZ
Din disk eller hårdvara failar. Diagnosera problemet och byt ut hårdvaran (obviously). Vi vet att det inte är ett mjukvaru problem eftersom återställningen skulle ha fixat den.

Tack så mycket för svar!

När du skriver diagnosera menar du med ett externt program som testar processor osv? Eller hur ska jag gå tillväga?
Citera
2016-10-16, 16:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Kan vara moderkortet. Eller nätagget som halkar efter. Moderkortet e enligt mig ett" mindre kvalité märke". Asrock brukar alltid vara billigaste moderkorten jämfört med gigabyte , Asus , msi och evga . Corsair serien av de nätagget har fått rätt mycket kritik också för o vara " billigt komponerade nätagg " som brukar ge upp i förtid. Även processorn e inte top of The line men fungerar. Kan knappt jämföras med en i3. Vilka inställningar o spel spelar du på ? Har du andra program igång samtidigt ? Om ja vilka ?

Tack så mycket för svar! Jag spelar mest LoL på högsta inställningarna men spelar även steam spel som Dead by daylight, CS:GO, Cities skylines osv, det känns inte som att det är ett problem gällande grafik då det spelar ingen roll vilka inställningar jag har på. Det kommer ändå massiva FPS drop. Jag kan ligga på runt en 250FPS på LoL men sen kan den droppa till 30 i 15 sekunder vilket är sjukt irriterande. Jag försöker stänga ner så mycket som möjligt när jag spelar, vilket hjälper till en viss del men inte tillräckligt.
__________________
Senast redigerad av Huggeboss 2016-10-16 kl. 16:59.
Citera
2016-10-16, 17:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huggeboss
Tack så mycket för svar! Jag spelar mest LoL på högsta inställningarna men spelar även steam spel som Dead by daylight, CS:GO, Cities skylines osv, det känns inte som att det är ett problem gällande grafik då det spelar ingen roll vilka inställningar jag har på. Det kommer ändå massiva FPS drop. Jag kan ligga på runt en 250FPS på LoL men sen kan den droppa till 30 i 15 sekunder vilket är sjukt irriterande. Jag försöker stänga ner så mcyket som möjligt när jag spelar, vilket hjälper till en viss del men inte tillräckligt.

Har du något virus program på datorn ?
Vilka mer program är igång exakt? Kan ju vara nätagget som ligger o bromsar. Hur gammal va datorn o delarna ?

Byt ut nätagget o se om du kan få stabilare fps. Möjligtvis den som inte orkar driva de riktigt av någon orsak.
__________________
Senast redigerad av Jens86 2016-10-16 kl. 17:06.
Citera
2016-10-16, 17:20
  #7
Medlem
annanmedlems avatar
Redan när jag läste posten luktade det AMD lång väg eftersom det bara är där folk har anledning att klaga, och så var det ju också.

Dock så hade du FX-8350 och R9 380 så grafikkortet är ju inte massor med fett (i nivå med GTX 960) men det känns ju balanserat på något vis.

Men så var det det där med jättedrops under lång tid och inte bara något tillfälligt vilket gjorde det konstigt. Det finns massa moderkort som "påstår" att de stödjer FX-8350 men inte gör det något vidare, på AsRocks sida står inte FX-processorer med direkt på sidan men det står 8-kärniga processorer, upp till 140 watt och de listar FX-8350 som något de stödjer - så varför fungerar det inte bra då?

Men det verkar som att andra har haft problem med Extreme3 och Extreme4 och det är 4+1 fasströmförsörjningstjofräs på det visst, hur mycket vikt man nu skall lägga vid det. FX-8350 är ju listad som 125 watt så ..

Men ja, AMD-processorerna är ju inte de bästa och det är tyvärr inget att göra åt det men i ditt fall vad gäller just de extrema tappen som gäller under en period kan man ju undra om det är moderkortet det beror på och om moderkortet inte stödjer processorn bra, och isf om det hjälper att gnälla på AsRock om att de (om så är fallet) har ljugit om stödet. Jag kan inte AMDs chipset bra heller och vet inte om 990 hade varit bättre än 970 eller vad det är som inte duger när idioterna som gör moderkorten påstår att processorerna stöds. Antingen skall det ju fungera tillfredställande eller så kan de väl ge fan i att skriva att de stöds.

Har du processorn överklockad? Om så är fallet kunde du kanske prova utan för att inte överbelasta moderkortskomponenter än mer och försöka slippa att det ballar ut?

Annan tråd:
http://www.overclockers.com/forums/s...-a-good-couple

Börja med att se till att du absolut inte överklockar och ger den högre spänning än standard.
Citera
2016-10-16, 17:22
  #8
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Har du något virus program på datorn ?
Vilka mer program är igång exakt? Kan ju vara nätagget som ligger o bromsar. Hur gammal va datorn o delarna ?

Byt ut nätagget o se om du kan få stabilare fps. Möjligtvis den som inte orkar driva de riktigt av någon orsak.
Varför skulle nätagget "bromsa", vet du någon som någonsin har haft "slö dator p.g.a. klent nätagg"?

Överbelastas nätagget så slår det förhoppningsvis av (ingen aning om annat beteende kan förekomma med något som inte är tokbajs) och annars är det väl mer sämre mätvärden och komponenter som inte håller lika länge och lägre effektivitet som är det man får av att betala mindre men att köra datorn på halvfart p.g.a. det?
Citera
2016-10-16, 17:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Har du något virus program på datorn ?
Vilka mer program är igång exakt? Kan ju vara nätagget som ligger o bromsar. Hur gammal va datorn o delarna ?

Byt ut nätagget o se om du kan få stabilare fps. Möjligtvis den som inte orkar driva de riktigt av någon orsak.

Körde lite med norton i början men hörde att den drog mycket kraft osv. kör bara med windows defender nu. Datorn och alla delar är 1 år och 3 månader gamla.

EDIT: Tänkte återställa datorn för lite mindre än en vecka sedan och då fick jag upp ett meddelande
''ett problem uppstod när datorn skulle återställas inga ändringar har gjorts'' kan det va ett virus som påverkar hela datorn?
Citera
2016-10-16, 17:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Redan när jag läste posten luktade det AMD lång väg eftersom det bara är där folk har anledning att klaga, och så var det ju också.

Dock så hade du FX-8350 och R9 380 så grafikkortet är ju inte massor med fett (i nivå med GTX 960) men det känns ju balanserat på något vis.

Men så var det det där med jättedrops under lång tid och inte bara något tillfälligt vilket gjorde det konstigt. Det finns massa moderkort som "påstår" att de stödjer FX-8350 men inte gör det något vidare, på AsRocks sida står inte FX-processorer med direkt på sidan men det står 8-kärniga processorer, upp till 140 watt och de listar FX-8350 som något de stödjer - så varför fungerar det inte bra då?

Men det verkar som att andra har haft problem med Extreme3 och Extreme4 och det är 4+1 fasströmförsörjningstjofräs på det visst, hur mycket vikt man nu skall lägga vid det. FX-8350 är ju listad som 125 watt så ..

Men ja, AMD-processorerna är ju inte de bästa och det är tyvärr inget att göra åt det men i ditt fall vad gäller just de extrema tappen som gäller under en period kan man ju undra om det är moderkortet det beror på och om moderkortet inte stödjer processorn bra, och isf om det hjälper att gnälla på AsRock om att de (om så är fallet) har ljugit om stödet. Jag kan inte AMDs chipset bra heller och vet inte om 990 hade varit bättre än 970 eller vad det är som inte duger när idioterna som gör moderkorten påstår att processorerna stöds. Antingen skall det ju fungera tillfredställande eller så kan de väl ge fan i att skriva att de stöds.

Har du processorn överklockad? Om så är fallet kunde du kanske prova utan för att inte överbelasta moderkortskomponenter än mer och försöka slippa att det ballar ut?

Annan tråd:
http://www.overclockers.com/forums/s...-a-good-couple

Börja med att se till att du absolut inte överklockar och ger den högre spänning än standard.

Men hur kan asrocks påstå stödja en viss socket om dom inte gör det ? :s. Antingen fungerar det eller så fungerar de inte. Eller ? Kan en bios uppd vara lämplig för o se om stabiliteten blir bättre ?
Jag vet inte exakt hur en halvkasst nätagg ger för symtom. Men den slår av helt enkelt av säkerhetsskäl om den nu inte skulle generera korrekt effekt o inte orkar driva det riktigt ? :s
Edit. Kan nog vara virus. Men även nån korrupt system uppd innan
__________________
Senast redigerad av Jens86 2016-10-16 kl. 17:34.
Citera
2016-10-16, 17:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Redan när jag läste posten luktade det AMD lång väg eftersom det bara är där folk har anledning att klaga, och så var det ju också.

Dock så hade du FX-8350 och R9 380 så grafikkortet är ju inte massor med fett (i nivå med GTX 960) men det känns ju balanserat på något vis.

Men så var det det där med jättedrops under lång tid och inte bara något tillfälligt vilket gjorde det konstigt. Det finns massa moderkort som "påstår" att de stödjer FX-8350 men inte gör det något vidare, på AsRocks sida står inte FX-processorer med direkt på sidan men det står 8-kärniga processorer, upp till 140 watt och de listar FX-8350 som något de stödjer - så varför fungerar det inte bra då?

Men det verkar som att andra har haft problem med Extreme3 och Extreme4 och det är 4+1 fasströmförsörjningstjofräs på det visst, hur mycket vikt man nu skall lägga vid det. FX-8350 är ju listad som 125 watt så ..

Men ja, AMD-processorerna är ju inte de bästa och det är tyvärr inget att göra åt det men i ditt fall vad gäller just de extrema tappen som gäller under en period kan man ju undra om det är moderkortet det beror på och om moderkortet inte stödjer processorn bra, och isf om det hjälper att gnälla på AsRock om att de (om så är fallet) har ljugit om stödet. Jag kan inte AMDs chipset bra heller och vet inte om 990 hade varit bättre än 970 eller vad det är som inte duger när idioterna som gör moderkorten påstår att processorerna stöds. Antingen skall det ju fungera tillfredställande eller så kan de väl ge fan i att skriva att de stöds.

Har du processorn överklockad? Om så är fallet kunde du kanske prova utan för att inte överbelasta moderkortskomponenter än mer och försöka slippa att det ballar ut?

Annan tråd:
http://www.overclockers.com/forums/s...-a-good-couple

Börja med att se till att du absolut inte överklockar och ger den högre spänning än standard.

Har testat att överklocka processorn, jag märkte ingen stor skillnad så jag ändrade tillbaka till fabriksinställningar. Så det enklaste skulle vara att köpa nytt moderkort och processor? eller ska jag felsöka dessa komponenter på något sätt/klaga hos ASrock? Känns ju lite konstigt att ringa/skriva till AMD eller AS när jag inte vet helt säkert vad problemet är heller.
Citera
2016-10-16, 19:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Varför skulle nätagget "bromsa", vet du någon som någonsin har haft "slö dator p.g.a. klent nätagg"?

Överbelastas nätagget så slår det förhoppningsvis av (ingen aning om annat beteende kan förekomma med något som inte är tokbajs) och annars är det väl mer sämre mätvärden och komponenter som inte håller lika länge och lägre effektivitet som är det man får av att betala mindre men att köra datorn på halvfart p.g.a. det?
Budget nätagg är också kända för att orsaka olika konstiga fel. Den driver resten av datorn som in sin tur kan ge konstiga fel när budget nätagget blivit konstig.

Tror det var efter ca 1-3 år som jag sett folk med CX serien kom till forum för att få hjälp där lösningen var att byta nätagg.

Dom är tillräckligt ökända att man behöver vara bredd att låna ett annat nätagg att felsöka datorn med vid problem.

Huggeboss:
Hur noga och på vilket sätt återställdes Windows osv?
Vilken Windows version?

Det finns flera sätt att återställa som är olika bra.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2016-10-16 kl. 19:27.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback