Citat:
Problemet med att låta staten ta förlusten är att man inte kan säga något om hyresgästers ekonomiska situation. Varför ska staten hålla personer under armarna som klarar sig utmärkt själv?Det är en konsekvens av att man privatiserade bolagen främst av allt! Bolagen skulle ha behövt ha möjlighet gå med förlust och samtidigt vara statligt bunden så att skattebetalarna kunde ha kompenserat för förlusten, men ska man vara vinstdrivande så kan det bli riktigt höga kostnader med hyresregleringen, ja.
Dessutom vet vi med facit på hand hur det gått för länder som låter staten stå för förluster. Vi ska vara tacksamma över att allmännyttan måste agera som vilken annan aktör som helst och gå med vinst.
Citat:
Nej om hyresrätter har marknadshyror så kommer ombildningarna att försvinna. Då finns det inget att tjäna på en ombildning för hyresgästerna.Sålänge hyrorna ligger under nivån med vad folk faktiskt tycker att det är värt att bo i ett visst område så kommer det alltid att vara kö. Ju mer felprissatt desto längre köer.
Citat:
Oj nu är du ute på riktigt djupt vatten. Om lånefinansiering inte vore möjlig så skulle ingenting byggas. Varken hyresrätter eller bostadsrätter. Det finns länder med avsaknad av kapitalism, men jag tvivlar starkt på att du skulle vilja ha deras system här hemma i förlängningen.Jag håller med om Nimbys, och vi borde inte ha avdragsrätt. Det borde tom. vara förbjudet att låna pengar till bostad. Hur ska kapitalism fungera ifall folk alltid spenderar över sina tillgångar? Vilken betydelse har ett pris ifall du tänker att du ska låna dig dina ägodelar? Det är sannolikt därför många upplever att de tjänar mer på att låna till sig en bostad än att hyra.
Citat:
Därför att moderaterna inte vågar stöta sig med hyresgäster, samt att vissa borgarna också räknat med att få bo hyresreglerat på äldre dar?Om kön blir värdelös kommer det bli ramaskri hos de som nu har en bra köplats.
Citat:
Det beror väl helt på vad folk tycker? Uppenbarligen tycker folk inte så eftersom folk står i kö för att i framtiden kunna få hyra billigt.Hyrorna är redan skyhöga i Sverige. Det går ju på 5000 kr för en etta idag, och du säger att de ligger under marknadspriset? Vad är i så fall marknadspriset enligt dig Sune? Ge mig inget abstrakt svar, jag vill hellre höra vilka siffror du tror de borde ligga på, sedan kan vi diskutera om det vore resonligt.
Citat:
Man måste inte ta bort allmännyttan för att man inför marknadshyror. Skälet till att moderaterna inte vågar är för att inte stöta sig med för många väljare.Hemlöshet blir det knappast med marknadshyror. tvärtom kommer fler ha möjlighet att få hyra istället.