Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
När man inte har pengar till underhåll, renoveringar och nyproduktion är det vanligt att en del säljs ut ja. Det är en direkt konsekvens av hyresregleringen.
Det är en konsekvens av att man privatiserade bolagen främst av allt! Bolagen skulle ha behövt ha möjlighet gå med förlust och samtidigt vara statligt bunden så att skattebetalarna kunde ha kompenserat för förlusten, men ska man vara vinstdrivande så kan det bli riktigt höga kostnader med hyresregleringen, ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Så hur hade dessa lgh blivit lediga? Får man en låg hyra under marknadspriset så kommer ingen frivilligt att släppa sitt kontrakt.
Det är oundvikligt att lägenheter förr eller senare blir lediga. Skulle hyran ligga mycket högre än vad den gör idag hade nog många hellre tagit lån och köpt en bostad, och då hade resten av hyresrätterna blivit sålda också.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
För att lösa krisen behövs en rejäl dos liberalisering, mindre makt till Nimbys och avreglerade hyror. Annars kommer situationen bara bli ännu värre...
Bostadslånen är inte subventionerade för övrigt. Varför vi har avdragsrätt på skuldeäntor har avhandlats tidigare i tråden.
Du menar att man ska ta av de som sparat och kasta deras pengar på folk som inte har det?
Jag håller med om Nimbys, och vi borde inte ha avdragsrätt. Det borde tom. vara förbjudet att låna pengar till bostad. Hur ska kapitalism fungera ifall folk alltid spenderar över sina tillgångar? Vilken betydelse har ett pris ifall du tänker att du ska låna dig dina ägodelar? Det är sannolikt därför många upplever att de tjänar mer på att låna till sig en bostad än att hyra.
Det var meningen att hyresregleringen skulle avskaffas, men den har ju inte gjort det. Alliansen hade 8 år på sig att reformera allmännyttan. Varför gjorde inte de det, om det är en så bra lösning?
Hyrorna är redan skyhöga i Sverige. Det går ju på 5000 kr för en etta idag, och du säger att de ligger under marknadspriset? Vad är i så fall marknadspriset enligt dig Sune? Ge mig inget abstrakt svar, jag vill hellre höra vilka siffror du tror de borde ligga på, sedan kan vi diskutera om det vore resonligt.
Jag tror att det var främst denna skräck att de skulle trampa för många svenskar på tårna som fick dem till att sky sig från att helt ta bort allmännyttan. Det skulle bli för dyrt för folk att bo och vi skulle ha hemlöshet istället.