2016-10-16, 00:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Bostadsbristen har kommit till av flera anledningar. Det rycker i ögonbrynet på mig att see naiva jävlar som tror att företagarna kommer bygga bort bostadsbristen. Skitirriterande.

Det har väl ingen påstått att några företagare skulle göra. Men då gäller det givetvis den slags "brist" du syftar på. Nämligen bristen på underprissatta hyresrätter.

Citat:
Bostadsbristen uppkom av flera anledningar, generell bostadsökning, restriktiva lagar, men främst av allt på grund av den onödiga halv-privatiseringen av många hyresbolag.
som är en konsekvens av att hyressättningen varit för låg....

Citat:
Nu när vakanserna dök upp då bostadsbubblan tog fart så började man sälja hyresrätterna till privatpersoner.
när man inte har pengar till underhåll, renoveringar och nyproduktion är det vanligt att en del säljs ut ja. Det är en direkt konsekvens av hyresregleringen.

Citat:
Numera är många fd. miljonprogramare ute på marknaden istället för att ja... fyllas av efterfrågan från folk som nu söker studentbostad eller hyreslägenhet.
så hur hade dessa lgh blivit lediga? Får man en låg hyra under marknadspriset så kommer ingen frivilligt att släppa sitt kontrakt.

Citat:
Det är helt enkelt för lönsamt att bygga bostäder och sälja dem som det är just nu.
jahaja men då är det väl bara att du sätter igång och bygger då? Du blir ju rik på kuppen dessutom..

Citat:
Byggherrarna kan ju sälja bostaden och sedan driva själva bostadsföreningen också.
vilken byggherre gör det? Aldrig hört talas om något sådant...

Citat:
Han blir då som en slags hyresvärd. Mao. de äter kakan och har den kvar efteråt ändå.
öhh wtf?

Citat:
För att lösa krisen måste man beskatta privatpersoner som äger bostäder hårdare, beskatta bostadshandeln hårdare, och främst av allt sluta subventionera bostadslånen!

För att lösa krisen behövs en rejäl dos liberalisering, mindre makt till Nimbys och avreglerade hyror. Annars kommer situationen bara bli ännu värre...

Bostadslånen är inte subventionerade för övrigt. Varför vi har avdragsrätt på skuldeäntor har avhandlats tidigare i tråden.

Du menar att man ska ta av de som sparat och kasta deras pengar på folk som inte har det?
Citera
2016-10-16, 01:11
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
När man inte har pengar till underhåll, renoveringar och nyproduktion är det vanligt att en del säljs ut ja. Det är en direkt konsekvens av hyresregleringen.
Det är en konsekvens av att man privatiserade bolagen främst av allt! Bolagen skulle ha behövt ha möjlighet gå med förlust och samtidigt vara statligt bunden så att skattebetalarna kunde ha kompenserat för förlusten, men ska man vara vinstdrivande så kan det bli riktigt höga kostnader med hyresregleringen, ja.
Citat:
Så hur hade dessa lgh blivit lediga? Får man en låg hyra under marknadspriset så kommer ingen frivilligt att släppa sitt kontrakt.
Det är oundvikligt att lägenheter förr eller senare blir lediga. Skulle hyran ligga mycket högre än vad den gör idag hade nog många hellre tagit lån och köpt en bostad, och då hade resten av hyresrätterna blivit sålda också.

Citat:
För att lösa krisen behövs en rejäl dos liberalisering, mindre makt till Nimbys och avreglerade hyror. Annars kommer situationen bara bli ännu värre...

Bostadslånen är inte subventionerade för övrigt. Varför vi har avdragsrätt på skuldeäntor har avhandlats tidigare i tråden.

Du menar att man ska ta av de som sparat och kasta deras pengar på folk som inte har det?
Jag håller med om Nimbys, och vi borde inte ha avdragsrätt. Det borde tom. vara förbjudet att låna pengar till bostad. Hur ska kapitalism fungera ifall folk alltid spenderar över sina tillgångar? Vilken betydelse har ett pris ifall du tänker att du ska låna dig dina ägodelar? Det är sannolikt därför många upplever att de tjänar mer på att låna till sig en bostad än att hyra.

Det var meningen att hyresregleringen skulle avskaffas, men den har ju inte gjort det. Alliansen hade 8 år på sig att reformera allmännyttan. Varför gjorde inte de det, om det är en så bra lösning?

Hyrorna är redan skyhöga i Sverige. Det går ju på 5000 kr för en etta idag, och du säger att de ligger under marknadspriset? Vad är i så fall marknadspriset enligt dig Sune? Ge mig inget abstrakt svar, jag vill hellre höra vilka siffror du tror de borde ligga på, sedan kan vi diskutera om det vore resonligt.

Jag tror att det var främst denna skräck att de skulle trampa för många svenskar på tårna som fick dem till att sky sig från att helt ta bort allmännyttan. Det skulle bli för dyrt för folk att bo och vi skulle ha hemlöshet istället.
Citera
2016-10-16, 01:26
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Då är det ju bättre att lägga dom pengarna på subventioner så folk kan få en egen bostad.

Det är ju samma sak, subventionerna går i mitt exempel till de husägare (ofta äldre par) som sitter på kanske 6 rum men nyttjar 2, om de hyr ut 50% eller mer av huset så får de skattefritt på hyran.
Genom att göra detta lättar man på bostadsbristen samtidigt som man inte behöver bygga lika akut.

Tänk också på att byggföretagen tjänar guld på den här krisen genom att bygga hus för överpris (attefallshus ngn?) som kommunerna och staten blir tvungna att köpa. Detta är slöseri.
Citera
2016-10-16, 01:27
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Sverige har inte råd med skattelättnader. Återinförd fastighetsskatt kan dock vara ett alternativ, särskilt som sossarna ser ut att sitta ohotade för ganska lång tid framöver.

Om du ser mitt förra inlägg ovan det jag skriver nu, så är det mitt svar till dig med.

I övrigt är jag enig i att en fastighetsskatt är en bra väg att gå, det känns dock som att alla i högre positioner sitter på hus, så det blir mycket prat och liten verkstad för det är de som bestämmer som kommer lida, inte vi andra.
(Hade det inte påverkat de välbärgade och spekulanterna så hade bostadsbristen varit löst för längesedan)
Citera
2016-10-16, 01:32
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Varför inte ge skattelättnader till de som hyr ut sina bostäder, så slipper vi den emorna bostadsbristen samtidigt som vi slipper bygga så mycket, så pengarna kommer tillbaka.

Det är väl knappast så att det står massor av tomma bostäder här och där?!
Citera
2016-10-16, 01:51
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Det är väl knappast så att det står massor av tomma bostäder här och där?!

Om du läser vad jag skrev så var det inte snack om tomma bostäder, utan om bostäder som inte nyttjas till fullo, oftast av äldre personer.

I Sverige har vi en allt större växande generation pensionister (40 & 50-talisterna) som kommer sitta hemma i sina villor eller radhus där de en gång hade en familj, oftast nyttjar man endast ett sovrum, toalett, kök och vardagsrum. I mitt familjehem har vi 3(!) gästrum i vårat lilla radhus. Om vi kan få folk att vilja hyra ut enskilda rum så har vi kommit en lång bit på vägen att lösa bostadskrisen.

Allt fler äldre blir fast i sina egna hem utan social kontakt, undantaget när hemtjänsten kommer med mat.
http://www.hemhyra.se/riks/manga-aldre-riskerar-att-bli-fangar-i-bostaden

Samtidigt vill de äldre svenskarna inte hyra ut.
http://fastighetstidningen.se/aldre-vill-inte-hyra-ut/

..men i Norge är det helt tvärtom,
http://www.dinside.no/okonomi/kjop-utleieleilighet-du-kan-tredoble-investeringen-din/61319007

Där är det poppis att hyra ut efter att barnen flyttat ut, eller så bygger småbarnsfamiljer helt enkelt två våningar på sitt hus eller ett par extra rum, så kan de hyra ut översta våningen skattefritt, helt i enlighet med lagen (såkallad sokkel-leilighet)
https://no.wikipedia.org/wiki/Sokkelleilighet

Något som tål att tänkas på här är:
om detta inte kommer bli en succe, hur kommer det sig då att så många svenskar hyr ut genom Air-BNB (där de måste betala skatt) samtidigt som vi har en bostadskris?
Senast redigerad av kato85 2016-10-16 kl. 01:57.
Citera
2016-10-16, 01:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är ju samma sak, subventionerna går i mitt exempel till de husägare (ofta äldre par) som sitter på kanske 6 rum men nyttjar 2, om de hyr ut 50% eller mer av huset så får de skattefritt på hyran.
Genom att göra detta lättar man på bostadsbristen samtidigt som man inte behöver bygga lika akut.

Tänk också på att byggföretagen tjänar guld på den här krisen genom att bygga hus för överpris (attefallshus ngn?) som kommunerna och staten blir tvungna att köpa. Detta är slöseri.

Subventioner är sällan bra då de driver upp priserna men politiken som förs idag går ut på att just göra det svårare för äldre i stora hus att flytta. Bättre vore alltså att ta bort flyttskatten så att folk kan välja det boende de behöver och vill ha.
Citera
2016-10-16, 02:02
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Subventioner är sällan bra då de driver upp priserna men politiken som förs idag går ut på att just göra det svårare för äldre i stora hus att flytta. Bättre vore alltså att ta bort flyttskatten så att folk kan välja det boende de behöver och vill ha.

Helt enig mig dig om flyttskatten, precis som med bostadsskatten.

Men vad är viktigast, att kunna hyra en lägenhet lite dyrare, eller att stå bostadslös tills man är 35?
Incitamentet för att få folk att hyra ut blir att detta ger en skattefri inkomst då det lösr bostadskrisen.

Staten kan inte få en gratis lunch, det finns inte. Det kommer kosta oavsett vilken väg man väljer att ta. Denna lösning är den snabbaste och minst utdragna, grannlandet västerut visar att det fungerar!
Citera
2016-10-16, 02:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Helt enig mig dig om flyttskatten, precis som med bostadsskatten.

Men vad är viktigast, att kunna hyra en lägenhet lite dyrare, eller att stå bostadslös tills man är 35?
Incitamentet för att få folk att hyra ut blir att detta ger en skattefri inkomst då det lösr bostadskrisen.

Staten kan inte få en gratis lunch, det finns inte. Det kommer kosta oavsett vilken väg man väljer att ta. Denna lösning är den snabbaste och minst utdragna, grannlandet västerut visar att det fungerar!

Du får skilja på subventioner och skattelättnader, det är inte samma sak.

Subventioner är sällan bra då det driver upp priser men skattelättnader är tänkbart. Däremot ogillar jag ett lapptäcke av specialregler för olika varor och tjänster, det leder bara till ett skattesystem som är omöjligt att förstå och förhålla sig till och leder även till fusk. Skattelättnader bör därför vara generella.

Nu går vi däremot åt det rakt motsatta hållet. Pga av inte minst massinvandringen kommer vi bli tvungna att höja skatterna kraftigt och ändå bli tvungna att skära ned på servicen från samhället. Staten kommer hjälpa till allt mindre men ta allt mer betalt.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-10-16 kl. 02:48.
Citera
2016-10-16, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Här visar du tydligt för alla, på ett sätt som inte kan missförstås, att du inte har den blekaste aning om vad subvention betyder.

Jag vågar påstå att du är ensam om vanföreställningen om att jag skulle subventionera Philips när jag betalar för ett lysrör som dom levererar.

(Möjligen kan ni vara två i landet som har så galna vanföreställningar).

Var pratade jag om att subventionera Philips? Jag pratade om att blåsa upp värden som tillfaller bolånetorskarna. Som kan användas som panter för lån till mera konsumtion eller realiseras vid en försäljning.

Citat:
Och det visar också vilken svag verklighetsförankring du har. I en fråga om reallöner så förstår du inte att frågan handla om löner, utan börjar yra om pensioner.

Det är helt sant att pensionärerna blivit väldigt illa behandlade ekonomiskt och fått stå tillbaka för att Reinfeldt ska kunna köpa röster med skattesänkningar.

Citat:
Som jag nu visat massor med ggr så gjorde Sverige bättre ifrån sig än nästan alla europeiska länder. De få som gjorde bättre ifrån sig var mer nyliberala.

Vi har presterat sämre än OECD-snittet och det trots en grotesk privatekonomisk skuldökning.

Citat:
De flesta förstår att konsekvenser inträffar efter handling.

När skedde budgetsaneringen efter Bildtregeringens statsfinansiella dårskaper?

Citat:
Nej det är du som saknar verklighetsförankring och inte förstår eller ens lyckas förnimma verkligheten. Det framgår väldigt tydligt ovan.

Ta dig i häcken.

Citat:
T ex förstår inte du att när invandrare köper villor/BR så leder det till finansiering av nyproduktion av bostäder. Utan den finansieringen skulle den nyproduktionen inte bli av.

Nu köper de inga bostadsrätter och villor utan placeras i allmännyttan och socialen betalar hyran åt dem. Utan det hade det mesta av nyproduktionen inte behövts och resurserna hade istället kunnat läggas på produktiva investeringar

Citat:
För dig måste Schweiz vara ett svårartat mysterium. De har dubbla vår mängd med utlandsfödda. Och det är inte så att det är horder som bor på gatan.

Inget mysterium alls. Schweizarna kräver att de som flyttar in har jobb och försörjning ordnat innan de tillåts bo kvar. Lite skillnad på Ingvar Kamprad och exempelvis klientelet som genererar flertalet trådstarter under Aktuella brott och kriminalfall.
Citera
2016-10-16, 03:35
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du får skilja på subventioner och skattelättnader, det är inte samma sak.

Subventioner är sällan bra då det driver upp priser men skattelättnader är tänkbart. Däremot ogillar jag ett lapptäcke av specialregler för olika varor och tjänster, det leder bara till ett skattesystem som är omöjligt att förstå och förhålla sig till och leder även till fusk. Skattelättnader bör därför vara generella.

Nu går vi däremot åt det rakt motsatta hållet. Pga av inte minst massinvandringen kommer vi bli tvungna att höja skatterna kraftigt och ändå bli tvungna att skära ned på servicen från samhället. Staten kommer hjälpa till allt mindre men ta allt mer betalt.

Fast jag förstår inte varför du som svar på min text nämner subventioner när det att slippa betala skatt på en hyresinkomst ju är en skattelättnad. Jag har inte pratat om subventioner.

Och sedan fuskas det alltid när det kommer till skatt oavsett vad för typ, det är oundvikligt. Fördelarna överväger dock nackdelarna och vi lever inte i Grekland så det är inget som gemene man sysslar med, lyckligtvis.
Avdragsrätten på hyresinkomster är inte svårbegriplig, den följer kontraktet, och hyr man inte ut så behöver man inte sätta sig in i det.

Sen så är det ingen total-lösning, även här i Norge där jag nu bor så existerar det en bostadskris, skillnaden är att det blir en "mjuklandning" genom denna skattelättnad så krisen är inte lika akut som i Sverige där allt ska vara svart på vitt.

Enig i din syn om invandringen, det kommer bli kärvare, men det gäller då också att se till att invandrarna har lite krav på sig i samhället, ungefär som Danmark (dock inte lika hårt)
Senast redigerad av kato85 2016-10-16 kl. 03:39.
Citera
2016-10-16, 03:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Fast jag förstår inte varför du som svar på min text nämner subventioner när det att slippa betala skatt på en hyresinkomst ju är en skattelättnad. Jag har inte pratat om subventioner.

Jo det var just det du gjorde:
Citat:

Citat:
Och sedan fuskas det alltid när det kommer till skatt, det är oundvikligt. Fördelarna överväger dock nackdelarna och vi lever inte i Grekland så det är inget som gemene man sysslar med, lyckligtvis.
Avdragsrätten på hyresinkomster är inte svårbegriplig, och hyr man inte ut så behöver man inte sätta sig in i det.

Möjligheterna till fusk ökar ju mer specialregler som införs. Med en massa olika skattesatser uppstår möjligheterna att kalla saker för annat än det är och därmed få lägre skatt. Generella regler bör därför eftersträvas.

Citat:
Enig i din syn om invandringen, det kommer bli kärvare, men det gäller då också att se till att invandrarna har lite krav på sig i samhället, ungefär som Danmark (dock inte lika hårt)

Nu är det silkesvantar som gäller men även om det ändras kommer vi alla ändå få betala allt mer för allt mindre, detta är oundvikligt när vi har dragit på oss den här stora kostnadsmassan. Att gå omkring och tro att staten ska minska skatten eller komma med subventioner är därför naivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in