2016-10-15, 23:34
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
Motivet är ovidkommande, då man inte kan blanda in godtycke. Därför är det nolltolerans mot doping. Annars kan folk komma med salvor och en massa andra historier som hela världen har en miljon åsikter om. Nolltolerans = se till inte ha dopingklassade substanser i dig = du är fri som fågeln att tävla. Men pga alla miljoner som står på spel, så kan man inte blanda in godtycke, samt vi vill ha en ren sport eftersom det är själva grejen med sport. Att man vill kunna njuta av allt fint som finns med sport. Ni i Norge ser inte nyktert på detta, men det hade ni gjort om det hade varit t ex en ryss som drog till med historien om salvan, efter att ha ertappats med anabola steroider i kroppen.

Mange ord, lite luft mellom linjene osv.
Kom med et lignende tilfelle, da.
Citera
2016-10-15, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Han sikter til at antidoping Norge tar mange flere tester av norske utøvere utenom konkurranse enn antidoping Sverige tar av svenske utøvere.
Ok, på så sätt. Men vi är många som tror att antidoping norge kör ett race som ska se bra ut, men som i själva verket är ett skådespel.

Dvs, vi tror att hela Norges skidapparat är genomrutten. Från toppen till botten. Ett skinande äpple, men genomruttet, och nu tittar maskarna ut genom skalet - i form utav oSundby och Ljughaug, (dvs vi är många som tror att hon ljuger för att rädda sitt eget skinn och medaljer/miljoner på kontot, nu och framöver).

Tester kan mörkas, förbundet kan vara inblandade, FIS kan vara inblandade osv osv. Tydligen sitter det norska personer inom FIS, och vem vet hur de kan påverka saker och ting. I Sverige kommer man hellre 12:a än att fuska, medan en del av omvärlden skrattar åt oss och tänker...men naiva Sverige...alla i toppen fuskar, och gör inte ni också detta så är det adjöss med framtida medaljer.

Men då anser vi STOLT, att då får vi komma 12:a då ända fram till att fuskarna avslöjas! Eftersom vi fattar att om vi satsar allt som går UTAN att fuska, så ska vi inte kunna komma 12:a och 25:a osv, för då är det troligen fusk högre upp i resultatlistorna. Dvs, när vi har sett till att träna bra, ha bra material osv osv osv.
Citera
2016-10-15, 23:37
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Til din store skuffelse må jeg berette at de norske landslagsløperne i langrenn er omgitt av dopingtestere hele tiden - i motsetning til svenske og finner. Dermed faller din påstand på sin egen urimelighet.

Men svenskene derimot, står fritt til å gjøre hva dem vil - for hos dere er det like lite kontroll som i Øst-Europa.
Svenskene er så hjernevaskede at de ikke engang vil reagere om "sjuklingene" Olsson, Hellner, Rickardsson og Halvfarssson på mirakuløst vis blir friske og stiller opp i Lahti.

Hittade några ord jag känner igen i gröten av bokstäver.

Fråga: Har dessa personer blivit tagna med otillåtna medel i kroppen? Länka,,,
för jag har missat det, detta är ju en stor nyhet om dessa tagits av dopingpolisen, LÄNKA.
Citera
2016-10-15, 23:40
Medlem
Citat:
Til din store skuffelse må jeg berette at de norske landslagsløperne i langrenn er omgitt av dopingtestere hele tiden - i motsetning til svenske og finner. Dermed faller din påstand på sin egen urimelighet.

Men svenskene derimot, står fritt til å gjøre hva dem vil - for hos dere er det like lite kontroll som i Øst-Europa.
Svenskene er så hjernevaskede at de ikke engang vil reagere om "sjuklingene" Olsson, Hellner, Rickardsson og Halvfarssson på mirakuløst vis blir friske og stiller opp i Lahti.

Det intressanta är ju att svenskarna faktiskt påverkas av förkylningar och bakterier och blir sjuka. De norska skidåkarna bli i stort sett aldrig sjuka, trots extremt hård träning - men det är väl astmamedicinen som gör underverk kan jag tänka mig.

Vad bra att norrmännen testar sina egna skidåkare - annars hade vi ju aldrig fått reda på att anabola-Therese var dopad!
Citera
2016-10-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Du virker å ha misforstått.

Her er mine syn, som jeg har klargjort mange ganger.

Jeg mener hun skal ha straff/sanksjoner, fordi hun har testet positivt. Flere ganger har jeg sagt meg enig i at objektiv skyld er tilstrekkelig for straff, sålenge hun ikke er blitt tvunget i seg noe stoff eller noe slikt og det har hun ikke. Hun skal straffes.

Den juridiske realiteten er at omstendighetene, inkludert aksomhet og intensjon har noe å si for straffeutmålingen. Det er ikke mitt syn, men den juridiske realiteten. Hvorvidt hun hadde intensjon om å jukse betyr mye for hvor stor straff hun får.

Ellers så har jeg gjort det klart, at jeg er engasjert i en debatt med andre debattanter, der vi diskuterer hendelsesforløpet. Jeg vet ikke hva mer jeg kan si om det, annet enn at jeg og mange andre synes det er interessant å vite hva som har skjedd uavhengig av de juridiske konsekvensene.

Jeg registrerer at du ikke synes det er interessant, men jeg synes altså det er interessant om Johaug har jukset, altså dopet seg i syfte av å oppnå en "unfair advantage". At jeg er interessert i dette, betyr ikke at jeg mener hun er uten reelt og juridisk ansvar. Det er hun, og hun kommer til å bli straffet - etter all sannsynlighet.

Har inte missförstått dig men du kanske har missförstått mig - jag fattar att du är intresserad av händelseförloppet för att utreda om hon är god eller ond så att säga. enligt mig finns det inget tänkbart händelseförlopp som inte ger hårdast straff och det går i nuläget inte att resonera sig till om hon är "god eller ond". Nog om det vi är inte ens oense verkar det som.

Nu kommer jag däremot att spekulera för att underhålla dig lite - jag tror inte på att munsalvan är hela orsaken till detta utan något de ev kletat på för att de saknar respekt för den aktuella anabolan. Självfallet visste det att det va doping, det står ju med stora bokstäver på förpackningen.

Anledningen till avsaknaden av respekt är såklart att hon/de utnyttjat steroiden tidigare i prestationshöjande syfte utan upptäckt. Så även i detta fall där kombinationen av tex anabola sprej, munsalva och bättre kontroller 2016 ( som en tillfällighet) ledde till upptäckten. När de fick reda på det oannonserade testet fick de även kännedom om förbättrad kontrollmetod. Därmed angav de munsårsalvan som svepskäl redan vid kontrollen som intaget läkemedel.

Dessa mina spekulationer är lika goda som dina. Enda skillnaden är vår personliga uppfattning om sannolikheten om deras förklaringen om oavsiktligt intag är sann. Som någon skrev är det bra naivt att tro det, jämför med armstrongs historier.
Citera
2016-10-15, 23:43
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Hittade några ord jag känner igen i gröten av bokstäver.

Fråga: Har dessa personer blivit tagna med otillåtna medel i kroppen? Länka,,,
för jag har missat det, detta är ju en stor nyhet om dessa tagits av dopingpolisen, LÄNKA.

Ikke vær barnslig.
Det er klart at når de kun er fit for fight kun sjelden, så vekker det mistanke. De gjemmer seg bort.
Citera
2016-10-15, 23:44
Bannlyst
Citat:
Mange ord, lite luft mellom linjene osv.
Kom med et lignende tilfelle, da.
Så ettriga ni är ikväll, våra norska vänner...druckit glädjevatten?

Så....luft mellan linjene.....

Liknande tillfällen? Som försök till godtycke blandats in, ja det är ju inte topic, men inom en massa sporter så har det hulkats fram diverse historier, och varje gång är det samma visa...doping doping doping, och erkännanden som kommer förr eller senare, (t ex Armstrong).

Men nu gäller det dopade norska skidåkare, och medvetet eller ej: Ljughaug har anabola steroider i kroppen och då är man dopad och ska stängas av, minst 2 år, annars är detta en skandal och lägre än 2 år så är det bara för att det är en norsk åkare, och framförallt toppåkare.

Vi svenskar behöver iaf inget glädjevatten för att pigga upp oss, vi kan nu nämligen njuta av att få tillbaka 25 år som ni har stulit från sporten genom det vi är övertygade om vad eran satsning även har innehållit. FUSK.

Magnituden är gigantisk då det handlar om oSundby och Ljughaug, och ni förstår kanske inte ännu hur stort detta är. Tänk stort och gångra med ett antal miljoner, (dopade miljoner på karmakontot).
Citera
2016-10-15, 23:45
Bannlyst
Den norska läkaren Bendiksen glömda alltså ta med salvan Terra-Cortitril som dom brukar använda på munsår.

Då gick han ner till apoteket Parafarmacia dott.ssa Monica Faifer och frågade personalen om vilka salvor han kunde använda!

Varför frågar han om nya salvor om apoteket redan har den dom brukar använda och han vet är riskfri?

Apoteket ägs av Dr Monica Faifer, vad det henne han pratade med, lr har hon bara svarat på frågor till media eftersom hon äger apoteket?

Enligt norsk media var det hon som sa att hon inte mindes Bendiksen, vilket är konstigt, det borde hon kommit ihåg eftersom han presenterade sig som norsk landslagsläkare och det var bara nån månad sen!

Borde inte hon som farmaceut lr Dr varnat om salvan, lr snarare inte rekommenderat den, då hon visste vad den innehöll + dom är vana vid att sälja till idrottare som är där och tränar och tävlar!

Varför ta apoteket överhuvudtaget hem den salvan eftersom den kan leda till det som drabbade Johaug, säljs den över hela Italien, lr bara där elitidrottade tränar och tävlar, vad använder man den till i Brasilien som är det andra landet i världen att sälja dopinsalvan trofodermin?

Den vanliga salvan fungerade inte, så efter 2 dagar gav han Johaug Trofodermin innehållandes clostebol som står på tuben och som han haft i sin ägo flera dagar och haft gott om tid att kolla upp.

Johaug frågar om den var i konflikt med antidopingreglementet, var på Bendiksen svarar nej, helt obegripligt!

PS: Ägaren av apoteket Monica Faifer's syster Milena Faifer jobbar på hotellet där Johaug bodde
Senast redigerad av Marion86 2016-10-15 kl. 23:50.
Citera
2016-10-15, 23:53
Bannlyst
[quote=Marion86|58735816]Den norska läkaren Bendiksen glömda alltså ta med salvan Terra-Cortitril som dom brukar använda på munsår.

Då gick han ner till apoteket Parafarmacia dott.ssa Monica Faifer och frågade personalen om vilka salvor han kunde använda!

Varför frågar han om nya salvor om apoteket redan har den dom brukar använda och han vet är riskfri?

Apoteket ägs av Dr Monica Faifer, vad det henne han pratade med, lr har hon bara svarat på frågor till media eftersom hon äger apoteket?

Enligt norsk media var det hon som sa att hon inte mindes Bendiksen, vilket är konstigt, det borde hon kommit ihåg eftersom han presenterade sig som norsk landslagsläkare och det var bara nån månad sen!

Borde inte hon som farmaceut lr Dr varnat om salvan, lr snarare inte rekommenderat den, då hon visste vad den innehöll + dom är vana vid att sälja till idrottare som är där och tränar och tävlar!

Varför ta apoteket överhuvudtaget hem den salvan eftersom den kan leda till det som drabbade Johaug, säljs den över hela Italien, lr bara där elitidrottade tränar och tävlar, vad använder man den till i Brasilien som är det andra landet i världen att sälja dopinsalvan trofodermin?

Den vanliga salvan fungerade inte, så efter 2 dagar gav han Johaug Trofodermin innehållandes clostebol som står på tuben och som han haft i sin ägo flera dagar och haft gott om tid att kolla upp.

Johaug frågar om den var i konflikt med antidopingreglementet, var på Bendiksen svarar nej, helt obegripligt!

PS: Ägaren av apoteket Monica Faifer's syster Milena Faifer jobbar på hotellet där Johaug bodde [/QUOTE

Snälla, Benediksen jobbade på Pfizer, som tillverkar krämen Trofodermin. Han visste naturligtvis till 100 % vad han köpte( fast det troliga är att någon annan köpt den).
Citera
2016-10-15, 23:55
Bannlyst
Citat:
Fint at du utdyper hva jeg skrev - og hvor mye du avskyr Therese p.g.a. sine leppeproblemer.

At svensker er "sjuke" er derimot litt vanskelig å forstå - de står jo stort sett over alt. Kan ikke være mye belastning på dem i forhold til de norske - som holder WC og idretten i gang.

Bra, få det ut - ditt hat. Som jeg skriver, alle broer er brent.
Dopar man sig så orkar man ju köra på på ett helt annat sätt...det kanske kan få dig att tänka till lite angående alla norska duracellåkare...

Dvs, vi står över tävlingar istället för att dopa oss, så att vi liksom ni kan delta under ALLA omständigheter. Skidåkarna i Norge terminatar sig fram mot nya miljoner och medaljer och hela Norge jublar över de fantastiska åkarna....och ingen i Norge tycks undra hur miraklet gått till....duracellbatterier i gröten...?

Vi har inte pressen att hålla ryggraden i landet levande och stark, som ni har med längdskidorna. Så er skidkultur är nog kanske även en förbannelse. För det blir lätt - vinna till Varje pris.
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-15 kl. 23:59.
Citera
2016-10-15, 23:55
Medlem
Citat:
Fint at du utdyper hva jeg skrev - og hvor mye du avskyr Therese p.g.a. sine leppeproblemer.

At svensker er "sjuke" er derimot litt vanskelig å forstå - de står jo stort sett over alt. Kan ikke være mye belastning på dem i forhold til de norske - som holder WC og idretten i gang.

Bra, få det ut - ditt hat. Som jeg skriver, alle broer er brent.
Nejdå, jag har inte bränt några broar, även om det stämmer att jag hatar fuskare. Norge kommer att bli lite skakigt i vinter men ni tar er igenom det här traumat skall du se! Vi svenskar har haft våra dopingskandaler också så vi vet hur det känns. Lycka till!
Citera
2016-10-15, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjilin
Skidåkning är en skitsport som hör hemma i samma soptunna som cykel, bodybuilding, styrkelyft och andra subkultursporter.

Jag litar inte på en enda skidåkare, oavsett om de har efternamn som slutar på -sson, -sen, -nen eller -lov och vilken flagga de har på luvan. Jag litar alltså inte på svenska skidåkare heller.

Jag skiter totalt i denna sport och bryr mig inte ett skvatt om vart medaljerna hamnar. Och hur många fler bryr sig om denna microsport förutom ca: 15 milj nordbor, ett par miljoner ryssar och några tusen tyskar?

Internationellt är t o m softball större än skidåkning.

Allt detta kan man skylla på fuskare som Johaug för det är i botten en fin gammal publikvänlig sport.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in