2016-10-15, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
OK.
Så du mener at verdens beste skiløper tror og synes hun skal bli bedre ved å "dope" seg med leppomade mot sine sprukne lepper?

Er det da ikke litt merkelig at hele hennes historie ved å oppgi hva hun har tatt - stemmer prikk overens med de svært lave verdiene av virkestoffet i leppesalven Norsk Antidoping fant?

Det er nok helt rett i at dette aldri ville skjedd i Sverige, for der tar man ikke antidoping på alvor og avholder lignende kontroller.
Alltså...kan någon annan ta detta, jag fattar hälften av det som skrivs så det är ingen ide.

Däremot tror jag att du menar att vi i Sverige inte tar antidoping på allvar? Och det kommer från norskt håll, med astmamedicin till friska åkare, samt anabola steroider i salvan från en läkare med 30-årig yrkeserfarenhet, samt salvan given till en oerhört rutinerad åkare, med kunskap hur det förhåller sig kring allt sånt här, samt livserfarenhet i övrigt. De två har tillsammans, (eftersom båda har ett ansvar) sett till att sänka norsk längdskidåkning för många år framöver, och Kollens fester är ett minne blott. Tacka dessa två för de framtida uteblivna festerna.
Citera
2016-10-15, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Haha, Therese har spiset den där salvan i flera år för att få i sig anabola steroider! Hon trodde hon hade kommit på något smart, men ju högre upp du kommer desto hårdare faller du! Ben Johnson, Johann Mühlegg, Ludmila Engqvist, Martin Johnsrud Sundby, Therese Johaug... inget vackert sällskap.

Jag kollade nyss på Thereses presskonferens igen, fy f-n vilket skådespel! Hon sitter där och hulkar utan att få ur sig en enda liten tår, slår näven i bordet och hävdar att hon minsann har tagit sitt ansvar i och med att hon litade på läkaren, och att det därmed är läkarens fel helt och hållet! Man skall veta att Therese och norska skidlandslaget hade en vecka på sig att förbereda denna presskonferens - det märks tydligt att deras strategi går ut på att lägga all skuld på läkaren, allt för att skydda hela landets lilla gullegris Therese. Fy f-n vad det luktar illa! Therese Johaug kommer för alltid att bli kallad anabola-Therese när hon visar sig utanför Norge, var så säker!

I Sverige har vi haft vår beskärda del av skandaler, både inom idrotten och andra områden. Det gör att vi genomskådar beteendet som Therese visar upp, för vi har sett det förut. Stackars Norge har inte haft sådana här skandaler, vilket förklarar er godtrogenhet. Tids nog kommer sanningen fram. Lance Armstrong var också oskyldig. Ända fram tills han erkände.

Du provocerar dem med din text men har ju tyvärr helt och hållet rätt i allt du skriver enligt all logik som inte är gränslöst naiv
Citera
2016-10-15, 23:20
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jeg er enig i at det er utilgivelig.
Men motivet...?

Jag vet inte.
Men om man utesluter att han var okunnig så blir man i alla fall misstänksam mot hela historien.
I så fall ljuger någon och det är en signal på att något döljs.
Hoppas jag har fel.
Citera
Medlem
Citat:
Hva vet du?
Jag vet att hon har haft anabola steroider i kroppen.

Jag vet även att detta ger en genomslittlig avstängning på 2 år?

Tror du på allvar att allt som sades på presskonferensen är sant?
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Jaha. Og det var alt?

Nej du, det är inte "alt". Inte ens i närheten. Det här är inte över på långa vägar för Johaug och Norge.
Citera
2016-10-15, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det är ingen vits med att dra samma argument igen för dig. Jag håller inte med dig generellt och synnerligen inte i detta fall där de erkänt intag anabola mha krämen. Tidigare prejudikat bla ryssar, amerikaner fäller henne solklart hårt som en fuskande dopare straffmässigt och i allmänhetens ögon IMO så om du tycker systemet är bra bör du tänka på detta.

Den enda sanningen i detta som går att klarlägga helt säkert är att hon har anabolan blodet och är därmed att betrakta som dopad. Detta brukar vara standardinställning bland de flesta för icke skandinaviska utövare. Vad man personligen sen vill försöka sig på att förstå om hennes motiv och handlingar kan absolut diskuteras, men jag är ointresserad av det då det blir så spekulativt och inte spelar nån roll straffmässigt för mig. Denna tråden är ju bevis på att det blir spekulativt. Men du får jättegärna argumentera vidare såklart.

Vi kunde haft en diskussion enligt dina premisser och paralleller till rättsfall om hon angivit att hon blivit itvingad dopingen och detta gick att bevisa utom rimligt tvivel, även med hjälp av indicier som du försöker göra i detta fallet. Då kunde man fundera på frikännande/straffmildring men detta är bara löjligt. Förvånad att du inte ser det, du verkar inte vara under medelintelligent.

Du virker å ha misforstått.

Her er mine syn, som jeg har klargjort mange ganger.

Jeg mener hun skal ha straff/sanksjoner, fordi hun har testet positivt. Flere ganger har jeg sagt meg enig i at objektiv skyld er tilstrekkelig for straff, sålenge hun ikke er blitt tvunget i seg noe stoff eller noe slikt og det har hun ikke. Hun skal straffes.

Den juridiske realiteten er at omstendighetene, inkludert aksomhet og intensjon har noe å si for straffeutmålingen. Det er ikke mitt syn, men den juridiske realiteten. Hvorvidt hun hadde intensjon om å jukse betyr mye for hvor stor straff hun får.

Ellers så har jeg gjort det klart, at jeg er engasjert i en debatt med andre debattanter, der vi diskuterer hendelsesforløpet. Jeg vet ikke hva mer jeg kan si om det, annet enn at jeg og mange andre synes det er interessant å vite hva som har skjedd uavhengig av de juridiske konsekvensene.

Jeg registrerer at du ikke synes det er interessant, men jeg synes altså det er interessant om Johaug har jukset, altså dopet seg i syfte av å oppnå en "unfair advantage". At jeg er interessert i dette, betyr ikke at jeg mener hun er uten reelt og juridisk ansvar. Det er hun, og hun kommer til å bli straffet - etter all sannsynlighet.
Citera
2016-10-15, 23:23
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
OK.
Så du mener at verdens beste skiløper tror og synes hun skal bli bedre ved å "dope" seg med leppomade mot sine sprukne lepper?

Er det da ikke litt merkelig at hele hennes historie ved å oppgi hva hun har tatt - stemmer prikk overens med de svært lave verdiene av virkestoffet i leppesalven Norsk Antidoping fant?

Det er nok helt rett i at dette aldri ville skjedd i Sverige, for der tar man ikke antidoping på alvor og avholder ikke lignende kontroller.

Varför sitter du på ett Svenskt forum och skriver obegripligheter?
Själv skulle jag inte kunna tänka tanken att gå in och skriva obegripligheter
i ett forum som är avsätt för ett annat språk, aldrig.
Gör dig begriplig....

Ett bekymmer är att inte Norsk media/skidlöpare/ledare osv, borde tydligt ta avstånd från doping.
Jag kommer INTE att respektera Norska skidlöpare i fortsättningen. Man måste tänka om lite.
Norge är under luppen bara för att man inte tar avstånd från doping. Skäms Norge.
Citera
2016-10-15, 23:23
Bannlyst
Citat:
Jeg er enig i at det er utilgivelig.
Men motivet...?
Motivet är ovidkommande, då man inte kan blanda in godtycke. Därför är det nolltolerans mot doping. Annars kan folk komma med salvor och en massa andra historier som hela världen har en miljon åsikter om. Nolltolerans = se till inte ha dopingklassade substanser i dig = du är fri som fågeln att tävla. Men pga alla miljoner som står på spel, så kan man inte blanda in godtycke, samt vi vill ha en ren sport eftersom det är själva grejen med sport. Att man vill kunna njuta av allt fint som finns med sport. Ni i Norge ser inte nyktert på detta, men det hade ni gjort om det hade varit t ex en ryss som drog till med historien om salvan, efter att ha ertappats med anabola steroider i kroppen.
Citera
2016-10-15, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
Alltså...kan någon annan ta detta, jag fattar hälften av det som skrivs så det är ingen ide.

Däremot tror jag att du menar att vi i Sverige inte tar antidoping på allvar? Och det kommer från norskt håll, med astmamedicin till friska åkare, samt anabola steroider i salvan från en läkare med 30-årig yrkeserfarenhet, samt salvan given till en oerhört rutinerad åkare, med kunskap hur det förhåller sig kring allt sånt här, samt livserfarenhet i övrigt. De två har tillsammans, (eftersom båda har ett ansvar) sett till att sänka norsk längdskidåkning för många år framöver, och Kollens fester är ett minne blott. Tacka dessa två för de framtida uteblivna festerna.

Han sikter til at antidoping Norge tar mange flere tester av norske utøvere utenom konkurranse enn antidoping Sverige tar av svenske utøvere.
Citera
2016-10-15, 23:29
Medlem
Citat:
Haha, Therese har spiset den där salvan i flera år för att få i sig anabola steroider! Hon trodde hon hade kommit på något smart, men ju högre upp du kommer desto hårdare faller du! Ben Johnson, Johann Mühlegg, Ludmila Engqvist, Martin Johnsrud Sundby, Therese Johaug... inget vackert sällskap.

Jag kollade nyss på Thereses presskonferens igen, fy f-n vilket skådespel! Hon sitter där och hulkar utan att få ur sig en enda liten tår, slår näven i bordet och hävdar att hon minsann har tagit sitt ansvar i och med att hon litade på läkaren, och att det därmed är läkarens fel helt och hållet! Man skall veta att Therese och norska skidlandslaget hade en vecka på sig att förbereda denna presskonferens - det märks tydligt att deras strategi går ut på att lägga all skuld på läkaren, allt för att skydda hela landets lilla gullegris Therese. Fy f-n vad det luktar illa! Therese Johaug kommer för alltid att bli kallad anabola-Therese när hon visar sig utanför Norge, var så säker!

I Sverige har vi haft vår beskärda del av skandaler, både inom idrotten och andra områden. Det gör att vi genomskådar beteendet som Therese visar upp, för vi har sett det förut. Stackars Norge har inte haft sådana här skandaler, vilket förklarar er godtrogenhet. Tids nog kommer sanningen fram. Lance Armstrong var också oskyldig. Ända fram tills han erkände.

Hei,

La meg bare klargjøre påstanden din.

- Johaug har brukt kremen Trofodermin som dopingmiddel i flere år.

Jeg har et par oppfølgingspørsmål:

- Hvor mye krem må hun ha spist for å oppnå dopingeffekt? 14 tuber i uka?

- Mener du at lege Bendiksen fikser Johaugs favorittdop på et apotek i Italia?

På forhånd takk.
Senast redigerad av Naturban 2016-10-15 kl. 23:32.
Citera
2016-10-15, 23:30
Medlem
Fabulators avatar
Citat:

Til din store skuffelse må jeg berette at de norske landslagsløperne i langrenn er omgitt av dopingtestere hele tiden - i motsetning til svenske og finner. Dermed faller din påstand på sin egen urimelighet.

Men svenskene derimot, står fritt til å gjøre hva dem vil - for hos dere er det like lite kontroll som i Øst-Europa.
Svenskene er så hjernevaskede at de ikke engang vil reagere om "sjuklingene" Olsson, Hellner, Rickardsson og Halvfarssson på mirakuløst vis blir friske og stiller opp i Lahti.
Citera
2016-10-15, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men varför skulle han då inte säga detta?
Vad vinner han på att låtsas vara en "idiot" istället för att säga att han chansade?

Det er kun spekulasjon:

Det kan hende han valgte å lyve fordi han tror det ser bedre ut enn å innrømme at han visste at det var forbudte stoffer i kremen.

Det er så mange følelser involvert for han, at å se ut som en idiot nok er den minste prisen å betale.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in