Citat:
Ursprungligen postat av
grobiankungen
Det är ingen vits med att dra samma argument igen för dig. Jag håller inte med dig generellt och synnerligen inte i detta fall där de erkänt intag anabola mha krämen. Tidigare prejudikat bla ryssar, amerikaner fäller henne solklart hårt som en fuskande dopare straffmässigt och i allmänhetens ögon IMO så om du tycker systemet är bra bör du tänka på detta.
Den enda sanningen i detta som går att klarlägga helt säkert är att hon har anabolan blodet och är därmed att betrakta som dopad. Detta brukar vara standardinställning bland de flesta för icke skandinaviska utövare. Vad man personligen sen vill försöka sig på att förstå om hennes motiv och handlingar kan absolut diskuteras, men jag är ointresserad av det då det blir så spekulativt och inte spelar nån roll straffmässigt för mig. Denna tråden är ju bevis på att det blir spekulativt. Men du får jättegärna argumentera vidare såklart.
Vi kunde haft en diskussion enligt dina premisser och paralleller till rättsfall om hon angivit att hon blivit itvingad dopingen och detta gick att bevisa utom rimligt tvivel, även med hjälp av indicier som du försöker göra i detta fallet. Då kunde man fundera på frikännande/straffmildring men detta är bara löjligt. Förvånad att du inte ser det, du verkar inte vara under medelintelligent.
Du virker å ha misforstått.
Her er mine syn, som jeg har klargjort mange ganger.
Jeg mener hun skal ha straff/sanksjoner, fordi hun har testet positivt. Flere ganger har jeg sagt meg enig i at objektiv skyld er tilstrekkelig for straff, sålenge hun ikke er blitt tvunget i seg noe stoff eller noe slikt og det har hun ikke. Hun skal straffes.
Den juridiske realiteten er at omstendighetene, inkludert aksomhet og intensjon har noe å si for straffeutmålingen. Det er ikke mitt syn, men den juridiske realiteten. Hvorvidt hun hadde intensjon om å jukse betyr mye for hvor stor straff hun får.
Ellers så har jeg gjort det klart, at jeg er engasjert i en debatt med andre debattanter, der vi diskuterer hendelsesforløpet. Jeg vet ikke hva mer jeg kan si om det, annet enn at jeg og mange andre synes det er interessant å vite hva som har skjedd uavhengig av de juridiske konsekvensene.
Jeg registrerer at du ikke synes det er interessant, men jeg synes altså det er interessant om Johaug har jukset, altså dopet seg i syfte av å oppnå en "unfair advantage". At jeg er interessert i dette, betyr ikke at jeg mener hun er uten reelt og juridisk ansvar. Det er hun, og hun kommer til å bli straffet - etter all sannsynlighet.