2016-10-15, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Att förespråka 2-4 år för positivt dopingprov oavsett under vilka förhållanden de uppkommit är nog ett svart-vitt-tänkande som vi inte är betjänta av.

Så du menar att en idrottare inte får ordineras och inta dopingklassad medicin eftersom det ger möjlighet till fuskordinationer som döljer riktig doping? Men i min fråga så ingick det att granska ordinationen så att man inte kan komma åt dopingpreparat medelst falska ordinationer. Så jag upprepar min fråga. Får idrottare inte inta mediciner som är dopingklassade om en läkare ordinerar det på goda grunder? Får en idrottare i så fall inte alls använda vissamediciner någonsin eller krävs det tillstånd eller att man meddelar det till någon instans?
Sorry, missade ditt svar. Såg ditt inlägg när jag läste en annans svar på ditt svar till mig.

Hur menar du att man skulle granska ordinationen så att man inte kan komma åt dopingpreparat medelst falska ordinationer? Ordinerar man ett dopingpreparat så går det ju alltid att dopa sig med samma substans, och sedan dra fram det dopingpreparat som man fått ordinerat, som t ex då denna salvan med anabola steroider.
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-15 kl. 21:50.
Citera
2016-10-15, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Lika goda som innan, du tror inte vissa svenska åkare brukar samma typer av "mediciner"? Johan Olssons naiva kommentar till Johaugs "olycka" avslöjar indirekt att han har drabbats av liknande "olyckor".
Om Olsson skulle vara dopad han med, så kan han dra åt helvete. För all framtid.
Citera
Medlem
Citat:
Lika goda som innan, du tror inte vissa svenska åkare brukar samma typer av "mediciner"? Johan Olssons naiva kommentar till Johaugs "olycka" avslöjar indirekt att han har drabbats av liknande "olyckor".

Ja alla utövare som likt Björgen är helt okritiska i sin respons blir man tyvärr lite misstänksam mot. Tyvärr. Tråkigare att se dem åka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag tror att jag förstod vad du skrev i ditt första inlägg och jag förstår detta.

Jag tolkar dig som att du ändå tycker att "omständigheterna" är förmildrande avseende straffvärdet. Om det är fel har jag missförstått dig. Jag tycker inte att det är förenklande baserat på min tidigare argumentation att anse att omständigheterna inte är förmildrande. Möt gärna den argumentationen i sak.

I juridisk forstand er omstendighetene formildende. Det er usannsynlig at hun slipper straff så lenge hun har avlagt positiv prøve, fordi det er tilstrekkelig (sufficient) med såkalt objektiv skyld ( poitiv prøve). Men omstendighetene har mye å si for hvor stor straff hun får.

Men det er jussen i det.

Ellers så har omstendighetene, hennes intensjon og så videre veldig mye å si for hennes sportslige kredibilitet og integritet. Det er naturligvis stor forskjell på langvarig bruk av clostebol i tablettform og det å bruke en salve mot munnsår uten prestasjonsfremmende effekt. Jeg og veldig mange andre synes dette spørsmålet har avgjørende betydning for den moralske verdien av handlingen hennes, for hvorvidt hun må betraktes som en de facto jukser og hvorvidt vi kan stole på at resultatene hennes er ærlige. Det betyr ikke at hun ikke er ansvarlig selv om hun skulle være "uskyldig", det er hun i reell og i juridisk forstand, men jeg og mange andre mener at dette er et veldig interessant spørsmål likevel.

Hvis du personlig mener det er uinteressant, er det ikke så mye å si til det, men jeg tror ikke du kan forvente at andre ikke skal være opptatt av om Johaug faktisk har forsøkt å jukse seg til en ulovlig fordel eller ikke. Det er jo tross alt årsaken til at vi har et dopingreglement.
Citera
2016-10-15, 21:51
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Spm:

1. Hvorfor kjøpte Bendiksen to sårsalver 3.september, inkludert Trofodermin?

2. Mener du at clostebol-nivået i prøven til Johaug kommer fra spray/tabletter?

3. Var det dermed helt tilfeldig at Bendiksen kjøpte to sårsalver samme dag som Johaug slet med store sår på leppene?

Du kan heller inte utesluta att salvan inte används som doping,.

Sen förstår jag inte ert Norska resonemang, bara för att man har munsår är det okej att det är anabola steroider i ? Va vill du få fram, Therese har haft steroider i kroppen vid ett dopingprov och skall självklart bli avstängd precis som alla andra idrottare som smetat salvan på sig själv. Köper inte att det är okej bara för att en läkare sagt att det är ingen fara ta denna medicin du. Vart ända landslag och idrottare skulle göra på detta sätt då och skylla på att jag frågat och han/hon sa att det va ingen fara läkaren blir avstängd idrottaren tar sin karriär vidare med hjälp av otillåtna medel.
Citera
2016-10-15, 21:52
Medlem
Märkligt att alla verkar ta så för givet att det bara kan vara genom denna salva hon fått i sig ämnet. Hade det varit någon annan nationalitet än norska eller svenska så hade alla tagit för givet att det är en efterhandskonstruktion.

Personligen tycker jag att detta påminner mycket om fallet med Linda Haglund på 80-talet. Då ansåg vi naiva svenskar att svensk idrotts omslagsflicka absolut inte kunde dopa sig medvetet.

Hur rimligt verkar det att BÅDE läkaren och Johaug själv kan ha missat den övertydliga dopingvarningen på förpackningen? Inte rimligt alls enligt mig. Båda är väl inte komplett korkade.

Nej, jag misstänker starkt att de snarare köpte salvan för att ha en plan B - förklaring när de kommit på att de klantat sig på ett annat sätt och ifall oturen (dopingtest) skulle vara framme.

Glöm inte att skidåkning som sport hör hemma i samma dynghörna som cykel, styrkelyft, bodybuilding och friidrott. Jag litar inte på någon skidåkare. Inte ens om det är en norsk lusekoftjänta eller svensk Kajsa kavat.
Citera
2016-10-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
Om Olsson skulle vara dopad han med, så kan han dra åt helvete. För all framtid.

Ganska stor risk att läkare skrivit ut både det ena och det andra mot alla hans 100 åkommor.
Citera
2016-10-15, 21:54
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
1. Hvorfor kjøpte Bendiksen to sårsalver 3.september, inkludert Trofodermin?

Det är inte styrkt att han faktiskt köpt dem, och om han gjort det (vilket han förmodligen gjort) så är det för att Bendiksen visste att ett test var möjligt, och att han denna gång inte var säker på om Johaug skulle vara ren tills dess. Således förbereder han sig för en möjlig händelseutveckling.

Citat:
2. Mener du at clostebol-nivået i prøven til Johaug kommer fra spray/tabletter?

Ja, förmodligen rester från en kur med steroidspray. Flera läkare har också uttryckt sig gällande orimligheten (även om avvikande åsikter också redovisats) i att den aktiva substansen kan ha tagits upp genom huden i den mån att det syns i ett urinprov (Johaug uppger själv att hon använt totalt 3,5 gram salva med en 0,5% lösning av Clostebol).

Citat:
3. Var det dermed helt tilfeldig at Bendiksen kjøpte to sårsalver samme dag som Johaug slet med store sår på leppene?

Nej. Se svar på fråga 1, för övrigt har Johaug haft återkommande problem med munsår i åratal.

Den naturliga frågan hade varit om hon behandlat med Clostebol tidigare.
Senast redigerad av DaEzz 2016-10-15 kl. 22:00.
Citera
2016-10-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja alla utövare som likt Björgen är helt okritiska i sin respons blir man tyvärr lite misstänksam mot. Tyvärr. Tråkigare att se dem åka.

Ja att säga att man tar avstånd för sådant och personer som dopar sig kan väl inte vara så svårt, om man inte håller på själv.
Citera
2016-10-15, 21:55
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Att inta ett läkemedel som innehåller anabola steroider får ingen utövare inta.. inte i något läge.
Utövaren har sedan själv det yttersta ansvaret att kolla upp substanser. Johaug har sagt att hon kollar både 1..2.. 3 ggr innan hon tar något.. inklusive munsalvor.. Det visade sig inte riktigt stämma..

Är du riktigt säker på detta? Det är dumt att skriva "inte i något läge" om du sitter och gissar. Om det är som du säger är det idiotiskt. Då är idrotten ett parallellsamhälle med egna mycket stela regler.

Att utövaren har det yttersta ansvaret har sagts tusen gånger och det är inte speciellt kosntruktivt. Det kan vara av intresse på så vis att ansvarsfrågan är entydigt definierad men det säger i sig inget om skuld och straff.
Att idrottare talar vitt och brett om hur noga de är med att kolla vad sätter i sig är inte speciellt konstigt. Alla officiella personer är vandrande klichémaskiner. Skulle hon sagt något annat så skulle det också användas emot henne. Då skulle alla säga att hon varit medvetet och systematiskt oförsiktig och därigenom bäddat för ursäkter när hon väl blir fast. Det är detta som är problemet med att spekulera för vidlyftigt om alla detaljer.
Citera
2016-10-15, 21:56
Medlem
DikTs avatar
Citat:
I would much appreciate an intelligent criticism of the reasoning which has lead me to conclude that the facts which we are now aware of, point strongly in the direction of Johaug having indeed got clostebol in her system as a result of Trofodermin use and that she did not use Trofodermin with the intention of performance enhancement.

Again, that does not absolve her of legal responsibility, nor does it necessarily preclude a scenario where she and/or the doctor had prior knowledge that Trofodermin contains the illegal substance clostebol.

Jag har inget att invända mot ditt resonemang.
Det jag har mycket svårt att acceptera är förklaringen att läkaren kan ha köpt denna salva utan att veta/kolla vad den innehåller. Det är ytterst otroligt.
Om man inte accepterar det, då blir det hela mycket märkligt, minst sagt. Då känns tanken på en "cover-up" som den troligaste förklaringen.
Citera
2016-10-15, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ganska stor risk att läkare skrivit ut både det ena och det andra mot alla hans 100 åkommor.
Om någon drar fram fakta kring vad han har fått i sig så lovar jag att det ska granskas lika hårt här. Iaf av mig. Och jag känner att det är fler än jag som anser detta.

Jag har njutit extremt mkt av hans framgångar, så jag skulle känna mig totalt lurad och jag skulle vara tvärförbannad!
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-15 kl. 21:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in