2016-10-15, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Vi kan inte veta hur hon har fått i sig Clostebol.

Det står inte att Trofodermin inte kan användas mot munsår. Samtidigt verkar det underligt att behandla munsår med något som kan ge munsår. För en lekman låter det i alla fall underligt.

Att läpparna är friska kan bero på att hon har slutat med Clostebol. Om hon använder det på försäsongen under muskelbyggnad.

Du är rolig. På en bipacksedel framgår självklart endast vad det ska användas till. Man skriver givetvis inte ut att det inte ska användas till munsår lika lite som man inte skriver ut att det inte ska användas till kebabsås.
Citera
2016-10-15, 21:59
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
Sorry, missade ditt svar. Såg ditt inlägg när jag läste en annans svar på ditt svar till mig.

Hur menar du att man skulle granska ordinationen så att man inte kan komma åt dopingpreparat medelst falska ordinationer? Ordinerar man ett dopingpreparat så går det ju alltid att dopa sig med samma substans, och sedan dra fram det dopingpreparat som man fått ordinerat, som t ex då denna salvan med anabola steroider.

En ordination gäller bara en viss tid. Det är endast om man har en kronisk sjukdom som man får fortlöpande medicinering. I detta fall har en tub ordinerats. Men det är sant att vi vet ju inte om han ordinerat 10 tuber i rad. Däremot så vet vi att de varit uppe på glaciären där solen är stark och att hon troligtvis har bevis/vittnen på munsår.
Citera
2016-10-15, 22:00
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Ganska stor risk att läkare skrivit ut både det ena och det andra mot alla hans 100 åkommor.

Skulle tycka likandant som jag tycker i fallet therese oavsett om det skulle visa sig att J Olsson skulle va dopad. Doping= avstängning oavsett land eller status på idrottare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
Om någon drar fram fakta kring vad han har fått i sig så lovar jag att det ska granskas lika hårt här. Iaf av mig. Och jag känner att det är fler än jag som anser detta.

Fakta har jag ingen, men däremot logik. Som jag sa om Johaug i vintras, det är inte fysiologiskt möjligt att åka med den frenesi i tre mil, då kom vissa viktigpettrar fram med sina löjliga pekpinnar som vanligt, nu är de dock borta eller åtminstone väser återhållsamt.

Likadant är det med Johan Olsson, det är fysiologiskt omöjligt att vara sjuk så mycket som Johan är för att sedan helt plötsligt vinna guld i övertygande stil.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
I juridisk forstand er omstendighetene formildende. Det er usannsynlig at hun slipper straff så lenge hun har avlagt positiv prøve, fordi det er tilstrekkelig (sufficient) med såkalt objektiv skyld ( poitiv prøve, ikke intensjon). Men omstendighetene har mye å si for hvor stor straff hun får.

Men det er jussen i det.

Ellers så har omstendighetene, hennes intensjon og så videre veldig mye å si for hennes sportslige kredibilitet og integritet. Det er naturligvis stor forskjell på langvarig bruk av clostebol i tablettform og det å bruke en salve mot munnsår uten prestasjonsfremmende effekt. Jeg og veldig mange andre synes dette spørsmålet har avgjørende betydning for den moralske verdien av handlingen hennes, for hvorvidt hun må betraktes som en de facto jukser og hvorvidt vi kan stole på at resultatene hennes er ærlige. Det betyr ikke at jeg mener hun ikke er ansvarlig, det er hun i reell og i juridisk forstand, men jeg og mange andre mener at dette er et veldig interessant spørsmål likevel.

Hvis du personlig mener det er uinteressant, er det ikke så mye å si til det, men jeg tror ikke du kan forvente at andre ikke skal være opptatt av om Johaug faktisk har forsøkt å jukse seg til en ulovlig fordel eller ikke. Det er jo tross alt årsaken til at vi har et dopingreglement.

Korrekt, som jag skrivit tidigare i tråden är det min egna åsikt att omständigheterna om man har anabola i blodet av frivilligt intaget preparat som inte är OK:at innan, typ extrema fall som medicinsk operation, inte ska påverka straffvärdet. Sen att straffen verkar sättas rätt godtyckligt i verkligheten håller jag tyvärr med om.

Det är kärnan i min kritik nu av bland annat media. Om du tycker att omständigheterna ska påverka så möt gärna mina argument att så inte ska vara fallet ,i sak, med något annat än att de är förenklande.

Om du inte tycker så har vi ingen motsättning.

I övrigt, läs gärna tidigare inlägg i tråden speciellt de av användare du tänkt bemöta. Det är inte rimligt att man gång på gång måste upprepa hela argumentationen till alla nykomna i tråden - då får man räkna med att inte få svar på sina åsikter om det redan tagits upp exakt samma grej 10 ggr tidigare
Citera
2016-10-15, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Är du riktigt säker på detta? Det är dumt att skriva "inte i något läge" om du sitter och gissar. Om det är som du säger är det idiotiskt. Då är idrotten ett parallellsamhälle med egna mycket stela regler.

Att utövaren har det yttersta ansvaret har sagts tusen gånger och det är inte speciellt kosntruktivt. Det kan vara av intresse på så vis att ansvarsfrågan är entydigt definierad men det säger i sig inget om skuld och straff.
Att idrottare talar vitt och brett om hur noga de är med att kolla vad sätter i sig är inte speciellt konstigt. Alla officiella personer är vandrande klichémaskiner. Skulle hon sagt något annat så skulle det också användas emot henne. Då skulle alla säga att hon varit medvetet och systematiskt oförsiktig och därigenom bäddat för ursäkter när hon väl blir fast. Det är detta som är problemet med att spekulera för vidlyftigt om alla detaljer.
Nej, det h*n skrev var inte alls dumt, för - inte i något läge - skapar klara regler. Och utan dessa så blir allting en soppa som sänker sporten helt och för alltid.
Citera
2016-10-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Ja, Johaug har sannolikt mikrodoserat steroiden Clostebol med spray och detta har pågått en längre tid under försäsongen.

Intaget har då skett i syfte att mer effektivt bygga muskelmassa, och den typen av steroid och doseringsmetod är idealt i sammanhanget (vilket för övrigt är styrkt).

Medveten om att ett test kan vänta och att provmetoderna stegvis förbättrats, så köper läkaren Trofodermin för att ha en nödutgång om det värsta inträffar - vilket också visar sig vara fallet.

Du mener Bendiksen kjøpte både Trofodermin og den andre salven kun for å ha noe å skylde på hvis hun ble tatt i en test? Dopere planlegger jo ikke å bli tatt. Teorien din er at Johaug har brukt doping i lang tid; de kan ikke kjøpe Trofodermin på apoteket hver uke for å ha et alibi.

Occam's razors innstilling er veldig tydelig i dette tilfellet. Legen kjøpte to salver samtidig som at Johaug hadde svært kraftige munnsår. Munnsårene er årsaken til at han kjøpte salvene.

I alternativforklaringen, så er jo ikke Johaug tatt for doping når Bendiksen drar til apoteket. Hvis de frykter å bli tatt så mye at de kjøper et dopingmiddel på et apotek kun for å ha en dekkhistorie, så endrer de selvfølgelig atferd slik at de ikke blir tatt i en test 13 dager senere. Clostebol har kort halveringstid.
Senast redigerad av Naturban 2016-10-15 kl. 22:06.
Citera
2016-10-15, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcom
Skulle tycka likandant som jag tycker i fallet therese oavsett om det skulle visa sig att J Olsson skulle va dopad. Doping= avstängning oavsett land eller status på idrottare

Precis, jag har inte mer sympati för att de skulle råka vara svenskar. Norrmännens försvarstal av Johaug är löjliga.

Tycker så jävla synd om alla ärliga åkare som slitigt dag ut och dag in och ev blivit övertränade för att försöka nå de dopades tider. Plocka bort dessa jävla äckliga dopade norrmän omgående.
Citera
2016-10-15, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Den naturliga frågan hade varit om hon behandlat med Clostebol tidigare.
Precis, hur länge har hon haft problem med munsår egentligen?

Men nu pratas det om solbrända läppar. Var det Johaug själv som sa att det handlade om solbrända läppar? Kommer inte ihåg.

Kan läppar ens bli solbrända? Jag har i alla fall aldrig bränt läpparna.
Och om man har haft problem med brända läppar så måste väl det gå att förebygga?
Citera
2016-10-15, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Du mener Bendiksen kjøpte både Trofodermin og den andre salven kun for å ha noe å skylde på hvis hun ble tatt i en test? Dopere planlegger jo ikke å bli tatt. Teorien din er at Johaug har brukt doping i lang tid; de kan ikke kjøpe Trofodermin på apoteket hver uke for å ha et alibi.

Occam's razors innstilling er veldig tydelig i dette tilfellet. Legen kjøpte to salver samtidig som at Johaug hadde svært kraftige munnsår. Munnsårene er årsaken til at han kjøpte salvene.

I alternativforklaringen, så er jo ikke Johaug tatt for doping når Bendiksen drar til apoteket. Hvis de frykter å bli tatt så mye at de kjøper et dopingmiddel på et apotek kun for å ha en dekkhistorie, så endrer de selvfølgelig atferd slik at de ikke blir tatt i en test 13 dager senere. Clostebol har kort halveringstid.

Som sagt, det du skriver leder till gråzoner som förenklar systematisk doping. Det är en helt orimlig inställning IMO. Har fortfarande inte hört nåt vettigt argument mot det resonemanget. Vi e kvar på ruta ett
Citera
2016-10-15, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Fakta har jag ingen, men däremot logik. Som jag sa om Johaug i vintras, det är inte fysiologiskt möjligt att åka med den frenesi i tre mil, då kom vissa viktigpettrar fram med sina löjliga pekpinnar som vanligt, nu är de dock borta eller åtminstone väser återhållsamt.

Likadant är det med Johan Olsson, det är fysiologiskt omöjligt att vara sjuk så mycket som Johan är för att sedan helt plötsligt vinna guld i övertygande stil.
När klungor inte jagar ikapp så att en som gör ett ryck kan hålla undan, har att göra med att ingen i klungan vill slösa energin på att jaga ikapp i detta fallet, Olsson. För han tänker då att det blir spurt mellan ett gäng åkare, men jag som jagade ikapp kommer inte att ha krafterna i en spurtduell.

Ibland kommer de tidigt fram till att de måste hjälpas åt, och då fångar de oftast in utbrytaren. Samma situationer inom cykelsporten. Alltså är det alltid en avvägning, hur långt är det kvar till mål och vem/vilka är det som ryckt. Och vilka åkare är långt framme i klungan just när rycket kommer, så att de om de kommer överens om att jaga ikapp, smidigt/ej så energiödslande, kan göra det.

När det gäller äldre rutinerade åkare, så är det ofta så att de är smarta när de åker, samt har tappat explosivitet men är istället bra på att hålla bra fart under en längre period. Bryter sig Olsson ur en klunga som vid tillfället är oorganiserad, så finns möjligheten för just en åkartyp som honom att hålla undan. Sedan om avståndet, pga för lång tvekan i klungan, blir väldigt långt så kan sedan utbrytaren åka avslappnat och stort, och de andra åker medvetet för andraplatsen. Då kan de lurpassa inför en spurt, varpå Olsson kan se ut att vara mer överlägsen än han egentligen är.
Citera
2016-10-15, 22:12
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Precis, hur länge har hon haft problem med munsår egentligen?

Men nu pratas det om solbrända läppar. Var det Johaug själv som sa att det handlade om solbrända läppar? Kommer inte ihåg.

Vi kan ju se vad Johaug själv sade till Norska TV2 för två veckor sedan?

"– Jag har ju haft ganska mycket munsår och fått ganska många salvor från folk här och där. Jag kan inte använda någon av dem, för jag är livrädd att det kan vara något i det som jag blir tagen för."

Källa: http://www.dn.se/sport/johaug-da-du-tar-inget-kopt-i-utlandet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in