2016-10-15, 20:57
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Där ser man. Plus att det inte direkt var väder för att bränna läpparna under perioden.

http://www.accuweather.com/en/it/livigno/213915/september-weather/213915

Får nästan ses som klarlagt att hennes problem med munsår är en bieffekt att långvarigt bruk av steroider.

Och hon är ju inte den enda i Norska skidlandslaget som har problem med munsår
Citera
2016-10-15, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
Någon skrev att salvan skulle vara specifikt för muttan, en s.k. muttmousse.

Jag har inte sett någon som använt Trofodermin mot munsår.. utan den skall appliceras på huden..
Citera
2016-10-15, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Nja, klarlagt kan man inte säga. Det är snarare vilda spekulationer i nuläget.

Men är det verkligen vanligt att bränna läpparna vid mycket längdåkning?

Om man är mycket ute i solen så spelar det knappast någon roll vad man pysslar med. Det var dock vara max temperatur runt 20 grader när de var på läger så i sådana fall måste hon vara extremt känslig.

Jag google-översatte bipacksedeln och enligt den är salvan för hudsår. Läppar är inte hud utan slemhinnor.
Citera
2016-10-15, 21:03
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Anabola = doping, doping = fusk, och därför ska man dömas som fuskare oavsett om man fått i sig anabola medvetet eller ej.

Man ska naturligtvis få den påföljd som är praxis att döma ut. Men det är väl inte det man egentligen menar när man skriver att nån är en "FUSKARE"? Det är också ganska ointressant just nu. Betydligt mer intressant är vad som egentligen är sanningen i detta och vem och varför någon ljuger. Det kan vara läkaren, eller Johaug, eller båda för allt vad jag vet. Det är mer intressant än att gång på gång skiva "fusk" och "FUSKARE" i diverse inlägg. Gäsp.
Citera
2016-10-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Och hon är ju inte den enda i Norska skidlandslaget som har problem med munsår
Ni få tro vad ni vill, men just detta undrade jag över i vintras, då jag vid en start där kameran brukar zooma in deltagarna,såg att de norska tjejerna och synnerligt Johaug var drabbade av munsår, tänkte först att de kanske hade slicka samma f.t.a och åkt på herpes.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2016-10-15 kl. 21:10.
Citera
2016-10-15, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Jag har inte sett någon som använt Trofodermin mot munsår.. utan den skall appliceras på huden..
Det verkar orimligt att använda Trofodermin mot munsår eller solbrända läppar.
Men då borde väl media redan prata om detta?

Det råkar inte finnas någon läkare eller farmaceut här som kan hjälpa till?
Citera
2016-10-15, 21:12
Medlem
Citat:
Du bemöter inte Grobiankungens inlägg för fem öre, och istället börjar du dravla något om låg nivå på FB. Om, (vilket vi alla nu vet att du inte har) du hade läst trådens senaste 30-40 sidor, så hade du aldrig kunnat skriva som du nu gjorde. Du är en tomte.

Jag pratar aldrig norska, läser eller skriver aldrig på norska = skriv på svenska här på ett svenskt forum. Kan finnas fler än jag som inte får ett bra grepp om helheten när du skriver på norska, så skriv på svenska eller håll dig till att skriva på norska forum!

Dear sir,

At your request, I will use a different language than norwegian for the following post. I hope that english is within the boundaries of your lingual abilities.

You complain that I don't address Grobiankungen's post, while you seem to have missed that I in fact disregarded Grobiankungen's post on the basis of it not only missing the target by a mile, but also making silly and meritless accusations about Orwellianism and national bias.

He, as has several others, completely misread my post and instead of having understood its content, he assumed its content presumably on the basis of my nationality.

To be more specific in regards to this point, he accuses me of disregarding the objective guilt requirement, which is the essential one for determining whether there will be at least some sanctioning. It is rare that no sanctions are applied if the objective guilt requirement is satisfied (positive tests). While in fact, I state that Johaug, even if my understanding of the facts are correct, is not without responsibility at all. Instead, I make it abundantly clear, that the primary question I treat in my posts is with which certainty we can say that she didn't use clostebol with the intention of gaining an unfair advantage. That does not mean she won't or shouldn't be sanctioned, however as I argue in my posts, this point is still of utmost importance both with regards to the degree of sanctions and with regards to her sporting credibility and integrity as well as that of the norwegian cross country team as a whole. To simply dismiss the question of intention and the nature and circumstances around her use of clostebol is an incredibly simplistic and incomplete approach, even as it's acknowledged that she is indeed responsible for the drugs in her system, as long as someone didn't lure it into her.

The premise of the only serious criticism against me in the post in question is completely false and all the other criticisms were silly.

I would much appreciate an intelligent criticism of the reasoning which has lead me to conclude that the facts which we are now aware of, point strongly in the direction of Johaug having indeed got clostebol in her system as a result of Trofodermin use and that she did not use Trofodermin with the intention of performance enhancement.

Again, that does not absolve her of legal responsibility, nor does it necessarily preclude a scenario where she and/or the doctor had prior knowledge that Trofodermin contains the illegal substance clostebol.
Citera
2016-10-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Det verkar orimligt att använda Trofodermin mot munsår eller solbrända läppar.
Men då borde väl media redan prata om detta?

Det råkar inte finnas någon läkare eller farmaceut här som kan hjälpa till?

Svensk och norsk media är helt okritiska till norska skidförbundets uppgifter.

Flashback är bättre dopingjägare och har tagit fram att clostebol inte ska användas till läppar(slemhinnor) utan enbart till hud och att en bieffekt är just munsår.

Det stämmer med all sannolikhet att norske läkaren köpt clostebol i Italien men inte för att behandla hennes läppar utan för att dopa åkarna. När de blir påkomna har de en utstuderad plan för hur de ska agera och vända på historien som för naiva kan verka trolig.
Citera
2016-10-15, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Man ska naturligtvis få den påföljd som är praxis att döma ut. Men det är väl inte det man egentligen menar när man skriver att nån är en "FUSKARE"? Det är också ganska ointressant just nu. Betydligt mer intressant är vad som egentligen är sanningen i detta och vem och varför någon ljuger. Det kan vara läkaren, eller Johaug, eller båda för allt vad jag vet. Det är mer intressant än att gång på gång skiva "fusk" och "FUSKARE" i diverse inlägg. Gäsp.

Min åsikt är att utövare som påträffas med anabola i blodet ska anges som fuskare i media och annat oavsett bortförklaring för att det ska verka som avskräckande effekt och att utövarna inte ska tro att de kommer undan skammen om de dopar sig baserat på deras bortförklaringar/nationalitet/hudfärg/kön.

Sen är det naturligtvis tråkigt att man överhuvud taget måste använda den hårda benämningen i och med att fusket är så vanligt förekommande. Jag tycker inte att det är kul att kalla någon det. Kanske vore det bra att man minska prissummor och annat för att minska incitamentet att fuska. Men det är väl en omöjlig dröm. Om det inte fanns något incitament att fuska och ingen höll på med doping kunde ju hela diskussionen och åtgärderna vara annorlunda. Men det är ju bara teoretiskt
Citera
2016-10-15, 21:29
Medlem
Var det bara Johaug som blev inkallad för kontroll av alla norskor?
Citera
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Tror jag har sett en eller max två som skrivit om livstidsavstängning. De allra flesta vill ha 2-4 år.

Rådopad har jag inte sett i skrift. Dopad är hon dock. Återstår att se om det var medvetet eller ej. Det avgör ju strafflängden.

Nej, det kan aldrig vara ok, eftersom det då går att dopa sig med samma substans och sedan skylla på krämen eftersom krämen, för 100:e gången, ger utslag på testerna. Man får av den anledningen aldrig peta i sig något som är dopingklassat, och detta vet de om. Ljughaug och läkaren.

Att förespråka 2-4 år för positivt dopingprov oavsett under vilka förhållanden de uppkommit är nog ett svart-vitt-tänkande som vi inte är betjänta av.

Så du menar att en idrottare inte får ordineras och inta dopingklassad medicin eftersom det ger möjlighet till fuskordinationer som döljer riktig doping? Men i min fråga så ingick det att granska ordinationen så att man inte kan komma åt dopingpreparat medelst falska ordinationer. Så jag upprepar min fråga. Får idrottare inte inta mediciner som är dopingklassade om en läkare ordinerar det på goda grunder? Får en idrottare i så fall inte alls använda vissamediciner någonsin eller krävs det tillstånd eller att man meddelar det till någon instans?
Citera
Medlem
Krämen kan faktiskt användas på slemhinnor, men jag köper ändå inte förklaringen. Men det verksamma och förbjudna ämnet kan också ge utslag. Men tanke på de tidigare såren, tja..

http://en.medico-online.com/ovr10_trofodermin.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in