2016-10-15, 17:14
Bannlyst
Bra kommentar från @langrennslandslagets instagram

Inte så förvånad att många många stöttar Therese. Mer förvånad över att så många i världens bästa langrennsland inte förstår reglerna kring doping.
Var utövare har 100% ansvar för vad som finns i kroppen. Spelar ingen roll om avtal med förbundet säger si eller så.
Eller om man skyller på läkaren. (Säkert sant men är inte relevant) Går det att frikänna en utövare som lämnat positivt på anabola steroider? Svaret måste vara nej. Ett ja skulle innebära en gråzon som inte går att hantera.
Jag tycker synd om Therese och hoppas alla andra utövare lär sig något av detta.
Avstängning? Ja det är nödvändigt om vi ska ha ren idrott.
Citera
2016-10-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
Jag är säkert ett pucko som inte fattar men att säga att man köpt en salva med steroider är väl lika med att man erkänner.

Känns som att allting är en icke-diskussion, bara klubba en avstängning på 4 år sen är det klart.

Ja eller hur ?! Deras snack är ju ett rent jävla erkännande hon har petat i sig av läkemedel som innehåller anabola och är tydligt utmärkt med detta. Det är ju definitionen av doping. Om hon inte får maxstraff, vad krävs för det? Att man hittar excelark på doser och filmer där hon skjuter upp?

Snälla

Diskussionen ska fan inte handla om hon är skyldig, det är ju fakta det fattar alla med iq över typ 70
Citera
2016-10-15, 17:16
Bannlyst
Varför tar läkaren på sig skulden och förstör sin karriär om det inte är sant?
För han har försett Johaug med doping?

Väldigt vältränade norska skidåkare är, ser mer ut som fitnesskillar.

https://www.instagram.com/p/BK8fc0PjOVF/?taken-by=langrennslandslaget
Senast redigerad av Marion86 2016-10-15 kl. 17:19.
Citera
2016-10-15, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja eller hur ?! Deras snack är ju ett rent jävla erkännande hon har petat i sig av läkemedel som innehåller anabola och är tydligt utmärkt med detta. Det är ju definitionen av doping. Om hon inte får maxstraff, vad krävs för det? Att man hittar excelark på doser och filmer där hon skjuter upp?

Snälla

Diskussionen ska fan inte handla om hon är skyldig, det är ju fakta det fattar alla med iq över typ 70

Sant!

Vore dock smarrigt om ett excelark uppdagades! 😅
Citera
2016-10-15, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
För mig spelar det roll, vi snackar om världens bästa kvinnliga skidåkare, det måste vara 100% säkert för hon ska bli fälld för doping.
Johaug har högre trovärdighet än dopade finskor och ryskor, för norrmän dopar sig inte.
Eller kan nån visa ett enda fall där en norsk kvinnlig skidåkare blivit fälld för doping med hjälp av anabola steroider!
Idrotten fungerar inte som det civila rättsväsendet, där det är upp till en åklagare att bevisa skuld. Har en idrottare åkt fast i ett dopingstest är det upp till idrottaren att bevisa att hen fått i sig preparatet helt utan egen vetskap, tex genom att någon har smusslat ner det i idrottarens mat eller dryck. Kan inte idrottaren göra det blir hen fälld. Sedan avgör omständigheterna och vilket preparat det rör sig om vilken påföljden blir.
Citera
2016-10-15, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Den norske läkaren Benediksen jobbade innan för Pfizer.. som gör krämen Trofodermin..så att han gjort denna dundertabbe kan ni glömma.. Det handlar om systematik bakom..

Jag har hela tiden sagt: Underskatta INTE relationen med läkemedelsbolagen kring all medicinering inom elitidrotten.. De finns i bakgrunden..

http://www.klokeavskade.no/en/News-archive/News-archive-2002/Pfizer---a-partner-for-Norwegian-sports-/

Klockrent.
Som du nämner läkemedelsbolagens finansiering av uppenbara skäl.
Citera
2016-10-15, 17:22
Bannlyst
Citat:

Jag kan tänka mig att läkaren köpt salvan och varit fullt medveten om att den är dopingklassad men att han gjort bedömningen att lite salva på Johaugs spruckna läppar kommer inte att synas i testerna. Men dagens tester är mycket bättre än förr och dom hittar ämnena vilket läkaren inte trott.

Johaug är oskyldig rent moraliskt men hon har brutit mot dopingreglerna och skall därför ändå ha en avstängning.

Men nu tror jag inte det blir så jag tror hon får en varning.
Citera
2016-10-15, 17:23
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
Är det? Om de bevisar att de köpt salvan, och använt den mot munsår och att salvan skulle kunna vara det som gör att Ljughaug blivit med anabola, så kan de fortfarande ha använt substansen i åratal och sedan drar till med nyinköpt salva OM de åker fast.

Det måste nästan vara så. En landslagsläkare kan inte ha missat att tubens innehåll var dopingklassat, även om man bortser från att det till och med står DOPING på förpackningen - ja herregud. Det är omöjligt. Historien de lägger fram KAN inte stämma. Sen kanske inte stackars Johaug visste vad läkaren petade i henne, men han kan vilja dölja att han dopat henne genom att skylla på den här tuben med en otroligt genomskinlig lögn som ingen kan tro på.
Citera
2016-10-15, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JanosBagare
Jag kan tänka mig att läkaren köpt salvan och varit fullt medveten om att den är dopingklassad men att han gjort bedömningen att lite salva på Johaugs spruckna läppar kommer inte att synas i testerna. Men dagens tester är mycket bättre än förr och dom hittar ämnena vilket läkaren inte trott.

Johaug är oskyldig rent moraliskt men hon har brutit mot dopingreglerna och skall därför ändå ha en avstängning.

Men nu tror jag inte det blir så jag tror hon får en varning.

Exakt, läkaren var väl bakis och klantade sig.
Fast måste erkänna att bevisen på att han jobbat för ett läkemedelsföretag inte ser så bra ut.
Citera
2016-10-15, 17:26
Bannlyst
Citat:

Väldigt vältränade norska skidåkare är, ser mer ut som fitnesskillar.

https://www.instagram.com/p/BK8fc0PjOVF/?taken-by=langrennslandslaget
Klassiker. Läkaren får sin belöning under bordet, och Ljughaug kommer i många norska ögon för alltid att vara oskyldig. Så även om hon får lämna tillbaka pengar och medaljer, så kommer hon pga täckmanteln/salvan, (och att allt fokus hamnar på läkaren, som iofs arbetat som det i 30 år, men det vill de inte bry sig om, för här är det frågan om söta blonda norskan Ljughaug) alltid att kunna gå rakryggad på gatorna i Norge. Vi har sett det förr, sådant här planeras på förhand av fuskarna.
Citera
2016-10-15, 17:26
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Exakt, läkaren var väl bakis och klantade sig.
Fast måste erkänna att bevisen på att han jobbat för ett läkemedelsföretag inte ser så bra ut.

Jag vet inte hur bakis eller packad man som läkare måste vara för att ge en elitåkare lite anabola steroider att smörja in läpparna med. Nej, han kan inte ha klantat sig.
Citera
2016-10-15, 17:27
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Då borde erat hockeylag diskvalificerats senaste OS också. Men då var det annat ljud i skällan. Ni svenskar saknar all sorts objektivitet och er moral är endast självgodhet. När andra gör fel så är det svart-vitt men när det gäller er själva så är det än det ena . än det andra. Idiot.

Edit. Och orsaken till att svenskarna inte varit så svart-vita och högljudda vad gäller Sundby beror just på det att svenskar varit storkonsumenter av samma medicin.

Okej, du är norrman. Men jag ska försöka förklara så till och med du förstår. Om du ska ta ett rättvist exempel så säg Ludmilla Enqvist. Hela Sverige vände henne ryggen. Hon var inte välkommen någonstans. I Norge hyllar man tokdopade Johaug och alla andra åkare. Förstår du skillnaden? Försök tänk efter innan du svarar för inte ens norrmän borde kunna vara så korkade att dom inte förstår skillnaden eller varför Johaug ljuger som hon gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in