2016-10-15, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Vad är det du inte fattar? Hon har haft clostebol i kroppen. Det spelar ingen roll hur det har hamnat där.

En hel drös italienska cyklister åkte dit och påstod att de fått i sig det via en "salva", alla blev avstängda. Vad är skillnaden? Att Ljughaug är från Norge?

1. Läppbalsamhistorien är en dålig efterhandskonstruktion.
2. 1. spelar ingen roll, hon har de facto haft en förbjden steroid i kroppen = avstängning.

För mig spelar det roll, vi snackar om världens bästa kvinnliga skidåkare, det måste vara 100% säkert för hon ska bli fälld för doping.
Johaug har högre trovärdighet än dopade finskor och ryskor, för norrmän dopar sig inte.
Eller kan nån visa ett enda fall där en norsk kvinnlig skidåkare blivit fälld för doping med hjälp av anabola steroider!
Citera
2016-10-15, 17:05
Medlem
Kvittot är framtaget på apoteket, men förutom att krämen står på kvittot finns det inget annat som bevisar att det är läkaren har köpt det. Det är köpt med kontanter och det finns inget bankkort som kan kopplas till den norska läkaren.
Citera
2016-10-15, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Ja, men nu har kvittot kommit fram, gäller bara att hitta kvinnan som sålde salvan sen är fallet löst.

Men då kan man ju dopa sig med steroider och om man åker fast skylla på munsår och salva. Det håller inte.

Jag tror att hon blir friad men hade jag fått bestämma hade hon stängts av för brott mot dopingreglerna.

Hon har haft en steroid i kroppen det är det primära och skall vara avgörande vid bedömning och som sagt om jag fått bestämma skall det bli avstängning ett år.

Annars blir det fel det är som om man åker fast för rattfylla och så säger man att jag visste inte att det var alkohol i drycken jag köpte . Det är min förbannade skyldighet att ta reda på om drycken innehåller alkohol eller inte. Åker du fast för bilkörning med alkohol i blodet ja då blir du straffad det finns inga ursäkter.
Citera
2016-10-15, 17:07
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Man kan alltså få i sig Clostebol via en nässpray? Låter som ett mycket smidigt sätt att dopa sig.
Många säger att Clostebol har en liten effekt. Men jag antar att användning över tid kan ge bra effekt på muskler?
Det är nog ett större steg för en utövare att ta sprutor. En spray är mycket smidigare och känns säkert mer oskyldigt.

Absolut en bra metod, Clostebol har ju mycket kort s.k halveringstid som ett informativt och pedagogiskt inlägg beskrev tidigare i tråden.

Punktvis intag med spray under perioder när man bygger muskler (dvs försäsong) ger god effekt över tid och det aktiva ämnet försvinner snabbt ur blod och urin.

Inget jobbigt stickande med kanyler (eller intag av tabletter som kan ställa till det med matsmältning och annat).
Citera
2016-10-15, 17:08
Medlem
Citat:
Varför skulle skidsportens största stjärna stoppa i sig en anabol steroid som kan upptäckas lätt i tester?
Hon måste ju fattat att det skulle finnas risk att åka fast och däromed gå från firat nationalhelgon till skam för sporten och för evigt hatad av det norska folket.
Nä, tror inte Johaug skulle riskera detta, och jag tror inte den norska landslagsläkaren skulle hjälpa henne att dopa sig.

Om johaug dopat sig borde det finnas många fler i det norska landslaget som skulle åka dit, lr tar alla olika medel!

Är det skönt att leva i en bubbla?
Personligen är jag förbannad, hur dom har förstört sporten i sig under så pass lång tid.
Först lite astma medicin, och sedan en oskyldig liten salva.
Gråt parodin är dock skrattretande från alla parter inklusive Björgen, som hotar att lägga ner av uppenbar anledning.
Citera
2016-10-15, 17:08
Medlem
Jag är säkert ett pucko som inte fattar men att säga att man köpt en salva med steroider är väl lika med att man erkänner.

Känns som att allting är en icke-diskussion, bara klubba en avstängning på 4 år sen är det klart.
Citera
2016-10-15, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Kvittot är framtaget på apoteket, men förutom att krämen står på kvittot finns det inget annat som bevisar att det är läkaren har köpt det. Det är köpt med kontanter och det finns inget bankkort som kan kopplas till den norska läkaren.

Synd det inte var köpt med läkarens kort.
Går det inte kontrollera om läkaren handlade andra saker på kort lr kontant när dom var i Italien, konstigt om han använde kontanter bara just den här gången.

Väntar fortfarande på att dom ska få tag i kvinnan som sålde salvan, dom säger att dom inte sålt många vid den här tidpunkten, och den norska landslagsläkaren borde vara lätt att minnas.
Citera
2016-10-15, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanosBagare
Jo om läkaren sagt att preparatet inte är dopingklassat och Johaug litat på det då finns det en paragraf som säger att idrottaren är oskyldig .
Nej, men det kan minska straffet från 4 år till 2 år.
Citera
2016-10-15, 17:12
Bannlyst
Citat:
Synd det inte var köpt med läkarens kort.
Går det inte kontrollera om läkaren handlade andra saker på kort lr kontant när dom var i Italien, konstigt om han använde kontanter bara just den här gången.

Väntar fortfarande på att dom ska få tag i kvinnan som sålde salvan, dom säger att dom inte sålt många vid den här tidpunkten, och den norska landslagsläkaren borde vara lätt att minnas.

Den norske läkaren Benediksen jobbade innan för Pfizer.. som gör krämen Trofodermin..så att han gjort denna dundertabbe kan ni glömma.. Det handlar om systematik bakom..

Jag har hela tiden sagt: Underskatta INTE relationen med läkemedelsbolagen kring all medicinering inom elitidrotten.. De finns i bakgrunden..

http://www.klokeavskade.no/en/News-archive/News-archive-2002/Pfizer---a-partner-for-Norwegian-sports-/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
Jag är säkert ett pucko som inte fattar men att säga att man köpt en salva med steroider är väl lika med att man erkänner.

Känns som att allting är en icke-diskussion, bara klubba en avstängning på 4 år sen är det klart.

Var ju inte Johaug som köpt salvan det var ju läkaren Fredrik
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanosBagare
Jo om läkaren sagt att preparatet inte är dopingklassat och Johaug litat på det då finns det en paragraf som säger att idrottaren är oskyldig .
Fel. Enligt internationella regler kan du endast bli frikänd om du inte har haft någon möjlighet att veta att du fått i dig dopningspreparatet, tex. om någon smusslat ner det i din mat. Det var det som räddade Ludmila Engqvist från hennes första dopningsavstängning. Hennes exmake erkände att han spetsat hennes mat/dryck.
I Johaugs fall kan det endast bli fråga om straffsänkning. Om norska skidförbundet frikänner henne så blir det garanterat överklagat av internationella skidförbundet eller Wada och då hamnar ärendet hos CAS, idrottens skiljedomstol, som är sista rättsliga instans.
Citera
2016-10-15, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson

Ljughaug hoppas, (tyvärr på 'goda' grunder) väl på att salv-historien ska få det norska folket att tro att läkaren bara klantade sig, (trots sina 30 år som läkare hahaha!) och att hon är oskyldig. Och att hon ska få ett mkt kort straff eller bara en tillrättavisning. Sedan hittar de någon annan, ännu svårupptäckt, substans och så fortsätter den norska soppan mot nya norska miljoner på doping-o-karma-kontot.

Fuskare har fuskat i många år, och numera går det på löpande band med färdig story, hulkande inför de lättlurade osv. Att substansen är särskilt lämplig för kvinnor, samt att salvan råkade innehålla just Clostebol gör att man fattar hur det ligger till med Ljughaug. Samt inte minst, att testerna just i år har förfinats, så det går inte att komma runt att det var alltför lockande att hålla på, och på det här sättet tjäna alla miljoner så länge de ej kunde se små mängder av substansen.
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-15 kl. 17:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in