Citat:
Ursprungligen postat av
Marion86
Åke Andrén-Sandberg, medicinsk expert vid Riksidrottsförbundets dopningskommission, finner Bendiksens misstag ofattbart.
– Det liknar ingenting. Om jag gjort ett sådant misstag som läkare skulle jag bli av med läkarlicensen. Säg att du har en patient som är allergiker och så skriver jag ut en medicin som innehåller ett allergiframkallande ämne och personen dör. Klart att jag skulle bli fälld, säger Andrén-Sandberg.
Att Bendiksen, som är erfaren och själv beskriver sig som en petimäter, inte reagerade på ämnet clostebol menar Andrén-Sandberg är oförklarligt.
– Alla som kan något om idrottsmedicin vet att det är en anabol steroid och att den funnits länge på den förbjudna listan, säger han och reagerar också på att Bendiksen valde att gå till ett italienskt apotek och handla.
– I Sverige och Norge har vi bra koll på det här, men ju längre bort du kommer från, desto större risk tar du. I vissa länder kan du gå in och säga att du vill ha anabola steorider och så får du det, säger Andrén-Sandberg och konstaterar att kontrollen i Italien i det här avseendet är relativt god.
Johaug och Bendiksen har varit öppna med hur dopningen har gått till och förklarat att det handlar om ett misstag. Arne Ljungqvist, en av världens främsta antidopningsexperter, säger till TT att det inte finns någon anledning att ifrågasätta om den anabola steroiden verkligen kommer från läppkrämen. Han säger att huden lätt absorberar ämnen, framför allt läpparna och framför allt om de är så såriga som Johaugs var.
– Det kan mycket väl ha gått till så. Sedan om förklaringen är sann eller inte, det är en annan sak, men jag har ingen anledning att betvivla sanningshalten, säger Ljungqvist.
Dessutom uppgav Johaug när hon lämnade det aktuella dopningsprovet att hon använt Trofodermin.
Exakt hur höga halter av den anabola steroiden som fanns i Johaugs prov är fortfarande oklart, men enligt Per Wiik Johansen, medicinsk chef vid Antidoping Norge, som utreder fallet, rör det sig om en liten mängd och han menar att den inte haft en prestationshöjande effekt.
Åke Andrén-Sandberg anser att detta spelar mindre roll eftersom Johaugs prov var positivt. Han påpekar samtidigt att provet kanske inte varit positivt om det tagits för 10-15 år sedan.
– Metoderna för att upptäcka otillåtna medel har blivit så mycket bättre, även när det handlar om små mängder. Det är ju därför som vi i dag hittar positiva prover bland de som togs vid olympiska spel för fyra och åtta år sedan och som då var negativa, säger han.
Ponera att de av olika mer eller mindre obskyra anledningar, (läs tillbaka i tråden, det står om detta) har bra koll på när testerna görs, men att de just denna gången inte hade det. Vips så ser hon till att nämna salvan eftersom de vet att den kan tjäna som en förmildrande omständighet.
Då Clostebol är särskilt 'bra' för kvinnor, så är det sannolikt så att salvan är en täckmantel. Alltför mkt pengar på spel i komb. med kass moral = doping, och sedan hulkande på beställning.