2016-10-15, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
De flesta i denna tråden är så jävla lurade, att ni ens debatterar historien om salvan visar att ni svalt betet.
Jag tror inte på salv-historien.

Ser man presskonferensen behöver man inte vara någon psykolog för att se att det är något som inte stämmer. Inte en chans att 100 % av det som sades på presskonferensen stämmer.
Citera
2016-10-15, 16:44
Medlem
Grodaifickans avatar
När en ryss åker dit för doping och skyller på läkaren: "Ditt egna ansvar, ryssjävel. Du ska ha koll själv och du ska lusläsa innehållsförteckningen på allt du stoppar i dig och det har du säkert gjort men ändå medvetet fuskat ditt jävla as."

När en norska åker dit för doping och skyller på läkaren: "Jävla läkarjävel, och förresten var det ingen varningssymbol på just den tuben så huuuur skulle hon veeeta och det är inte hennes fel och hon borde frias och gullegullgull"
Citera
2016-10-15, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Jag tänker så här, visst kan Johaug med hjälp av sin läkare systematiskt dopat sig!
Men nu när hon åkte dit, hade dom en förklaring + filmbevis i form av ett norskt reportageteam som var på plats i Italien och intervjuade Johaug när hon har stora köttsår på läpparna.

Utomstående läkare säger hon kan fått i sig tillräckligt mängd salva för det ska ge utslag på tester.
Hade hon haft sår nån annanstans på kroppen så hade inte förklaringen hållt.

Gå till botten med att utreda läkaren och hans förklaringar, hitta kvinnan som sålde salvan, tror man kan finna svaret där!

Jag tycker denna typ av resonemang som även många journalister verkar ha är kränkande för övriga utövare. Om man nu ska hålla på så är det dags att frikänna drösvis med idrottare med liknande historier. Tex Justin gatlin som fick 4 år för att enligt egen utsago ha blivit masserad med massageolja innehållande testosteron.

Det som ska utredas är om Johaug konstaterade fusk är ett symptom på utbrett norsk fusk. Samt hur mycket hon ev är återbetalningsskyldig
Citera
2016-10-15, 16:45
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goback
Sen borde väl norrmännen kanske överväga att använda den finska masken som man var så emot, då skulle man kunna minska astmamedicinbehovet och läpparna skulle inte spricka i solljuset.

Noteras ska även att Johaug haft problem med läpp/munsår under hela sin karriär. Finns gott om bildbevis. Men den här gången så "glömde" alltså ansvarig läkare just munsalva/läppbalsam....
Citera
2016-10-15, 16:46
Bannlyst
Citat:
Varför skulle skidsportens största stjärna stoppa i sig en anabol steroid som kan upptäckas lätt i tester?
Hon måste ju fattat att det skulle finnas risk att åka fast och däromed gå från firat nationalhelgon till skam för sporten och för evigt hatad av det norska folket.
Nä, tror inte Johaug skulle riskera detta, och jag tror inte den norska landslagsläkaren skulle hjälpa henne att dopa sig.

Om johaug dopat sig borde det finnas många fler i det norska landslaget som skulle åka dit, lr tar alla olika medel!
Väg antalet miljoner norska kronor att tjäna som etta i sporten, mot att testerna förfinats I ÅR, så kommer du kanske fram till något?

Har du ens följt trådens, säg, senaste 20 sidor?
Citera
2016-10-15, 16:47
Medlem
Citat:
Varför skulle skidsportens största stjärna stoppa i sig en anabol steroid som kan upptäckas lätt i tester?
Hon måste ju fattat att det skulle finnas risk att åka fast och däromed gå från firat nationalhelgon till skam för sporten och för evigt hatad av det norska folket.
Nä, tror inte Johaug skulle riskera detta, och jag tror inte den norska landslagsläkaren skulle hjälpa henne att dopa sig.

Om johaug dopat sig borde det finnas många fler i det norska landslaget som skulle åka dit, lr tar alla olika medel!

Det man inte kunde upptäcka "igår" kan man upptäcka "idag". De som dopar sig utgår från analysmetoderna som finns just nu. Men dessa analysmetoder utvecklas och därför kan ibland även gamla prov visa otillåtna metoder som inte gick att avslöja just då.

Vad är det som är så svårt att förstå med detta eller trollar du bara?
Citera
2016-10-15, 16:48
Bannlyst
Nu har kvittot kommit fram

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/23722470/758/normal/4388397cb5894/tv2.jpg

Nu lutar det ännu mer mot att Johaug blir friad eller får en varning
Citera
Medlem
Citat:
<...>slarvade med faktakollen<...>Tycker Johaug ska frias för sporten skull och för att dom hade en så bra förklaring som ingen kan slå hål på
Vet inte riktigt vad du pysslar med eller pratar om, självklart spelar det ingen roll med datum och askmärkning om de har salvstoryn som backup.

Är du norrbaggska?
Men:

Vi är flera stycken som frågat efter de där tidstämplade bilderna på munsåret i Italien.
När kommer de?
Citera
Bannlyst
Åke Andrén-Sandberg, medicinsk expert vid Riksidrottsförbundets dopningskommission, finner Bendiksens misstag ofattbart.

– Det liknar ingenting. Om jag gjort ett sådant misstag som läkare skulle jag bli av med läkarlicensen. Säg att du har en patient som är allergiker och så skriver jag ut en medicin som innehåller ett allergiframkallande ämne och personen dör. Klart att jag skulle bli fälld, säger Andrén-Sandberg.

Att Bendiksen, som är erfaren och själv beskriver sig som en petimäter, inte reagerade på ämnet clostebol menar Andrén-Sandberg är oförklarligt.

– Alla som kan något om idrottsmedicin vet att det är en anabol steroid och att den funnits länge på den förbjudna listan, säger han och reagerar också på att Bendiksen valde att gå till ett italienskt apotek och handla.

– I Sverige och Norge har vi bra koll på det här, men ju längre bort du kommer från, desto större risk tar du. I vissa länder kan du gå in och säga att du vill ha anabola steorider och så får du det, säger Andrén-Sandberg och konstaterar att kontrollen i Italien i det här avseendet är relativt god.

Johaug och Bendiksen har varit öppna med hur dopningen har gått till och förklarat att det handlar om ett misstag. Arne Ljungqvist, en av världens främsta antidopningsexperter, säger till TT att det inte finns någon anledning att ifrågasätta om den anabola steroiden verkligen kommer från läppkrämen. Han säger att huden lätt absorberar ämnen, framför allt läpparna och framför allt om de är så såriga som Johaugs var.

– Det kan mycket väl ha gått till så. Sedan om förklaringen är sann eller inte, det är en annan sak, men jag har ingen anledning att betvivla sanningshalten, säger Ljungqvist.

Dessutom uppgav Johaug när hon lämnade det aktuella dopningsprovet att hon använt Trofodermin.

Exakt hur höga halter av den anabola steroiden som fanns i Johaugs prov är fortfarande oklart, men enligt Per Wiik Johansen, medicinsk chef vid Antidoping Norge, som utreder fallet, rör det sig om en liten mängd och han menar att den inte haft en prestationshöjande effekt.

Åke Andrén-Sandberg anser att detta spelar mindre roll eftersom Johaugs prov var positivt. Han påpekar samtidigt att provet kanske inte varit positivt om det tagits för 10-15 år sedan.

– Metoderna för att upptäcka otillåtna medel har blivit så mycket bättre, även när det handlar om små mängder. Det är ju därför som vi i dag hittar positiva prover bland de som togs vid olympiska spel för fyra och åtta år sedan och som då var negativa, säger han.
Citera
2016-10-15, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanosBagare
Nu har kvittot kommit fram

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/23722470/758/normal/4388397cb5894/tv2.jpg

Nu lutar det ännu mer mot att Johaug blir friad eller får en varning

Det är orelevenat.

Det som är relevant är att provet visade sig vara positivt.

Det kommer bli minst 1år avstängning, finns inga förmildrande omständigheter som kan göra att det blir kortare.
Citera
2016-10-15, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Kan du bevisa att du har en dubbelgångare kan du klara dig. Den åtalades version ska accepteras så länge det inte finns en version som är troligare.

Ja men det är ju hela min poäng?? De har inget bevis för sin historia, däremot är det bevisat att hon e dopad med anabola.

Även om hon hade bevis för sin historia kvittar det för den klarar inte att fria dem för att reglerna säger att man är ansvarig för att inte ha förbjudna substanser i blodet oavsett intag. Dessutom faktum att den var anabolamärkt. "Förklaringen" är helt irrelevant för hennes dopingfall! Resonerar dömande instans annorlunda är nåt allvarligt fel är min åsikt.
Citera
2016-10-15, 16:53
Bannlyst
5 veckor sen hon blev intervjuad med stora sår på läpparna.

http://www.vg.no/sport/langrenn/doping/her-har-johaug-slitt-med-leppe-bloedninger-i-flere-dager/a/23819237/

Stämmer med den tidpunkten då salvan inhandlades = Johaug är oskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in