Citat:
Ursprungligen postat av
grobiankungen
Som skidintresserad börjar jag bli riktigt förbannad över situationen. Överallt i pressen läser jag massa sportgubbars artiklar om att de "köper hennes förklaring" och en varning kan vara nog bla bla - vem bryr sig? Är de Gubbsjuka?
Kan de diskutera fakta. Hon har Anabola i blodet och är därmed dopad med allvarlig substans. De är ju skit samma vilken ologisk historia som än dras, om den är sann eller inte såvida det inte kan bevisas att hon med våld tvingats i en substans eller fått något insprutat i sig i sömnen. Det finns inga förmildrande omständigheter.
Vi kan aldrig veta exakt hur det gått till mer än att dopingen fanns i blodet. Alla förklaringar blir spekulativa. Därmed skall straffet och avstängningen samt skammen vara ett faktum. Diskussionen borde handla om hennes straff samt om övriga skidförbundet i Norge dras med fler problem. Nu har de två superstjärnor på kort tid som visats vara fuskare.
Upp med fusket i ljuset och utfärda stenhårda straff så att vi kan återföra längdskidåkningen till den fina idrotten den en gång var.
Jag håller med dig fullständigt. Sportjournalister i Norge och Sverige gör inte ett bra jobb just nu, att man i Norge köper hela historien är inte förvånande, deras inställning till längdåkning är klart destruktiv för sporten, men att svenska journalister inte kan vara mer objektiva är fan en skam.
En annan sak jag funderat på är alla dessa bilder på salvan som kom ut från diverse toppidrottare bara timmar efter att det blev känt, det verkar ju som att många idrottsmän och kvinnor har tillgång till den här salvan.
Kan det vara en bailout, om man åker dit på för höga värden ha den här salvan hemma så kan man skylla på den och förhoppningsvis få förmildrande omständigheter?