2016-10-14, 09:28
Bannlyst
En sak är säker och det är att blir hon friad från det här då är mitt förakt mot norsk idrott total.

Dopingreglerna är glasklara och i det här fallet räcker det med en googling för att få reda på att Clostebol är en dopingklassad substans.

Är man elitidrottare och ertappas med värden av Clostebol i urin/blod så skall utövaren stängas av minst två år oavsett på vilket sätt dom fått det i sig.

Börjar man dalta med reglerna här så kommer alla att ha brända läppar och väskorna fulla med hudsalvor framöver
Citera
2016-10-14, 09:29
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Jag tycker inte att Johaugs historia är så långsökt.

1. Hon hade bevisligen ett vidrigt munsår når hon påstås ha använt en salva mot munsår.
2. Hon var på träningsläger i Italien, ett av två länder där man kan köpa en hudkräm som innehåller just Clostebol i ett vanligt apotek.

Det känns inte riktigt rimligt att det skulle röra sig om en förplanerad bortförklaring ifall att skiten träffade fläkten och det är ett lite märkligt sammanträffande om hudkrämen bara är en efterkonstruerad ursäkt.

3. Anti-doping Norge påstår att koncentrationen i urinprovet är konsekvent med bruk av hudkrämen.
4. Clostebol kan spåras i koncentrationer om mindre än en miljarddel per ml urin. (se länk)

http://velonews.competitor.com/2014/04/news/agostini-gives-cycling-letter-doping-suspension_323757

5. SVT skriver: "Vid ett urinprov (out-of-competition) i mitten av september uppgav Johaug att hon använt Trofodermin..." Att uppge att man använt en dopingklassad medicin som man inte har dispens för är likställt med att testa positivt för substansen ifråga.
6. Man har publicerat bilder på hudkrämen som Johaug ska ha använt.

Punkt 3 och 5 behöver bekräftas och man behöver bevisa att man faktiskt införskaffat krämen innan det positiva provet lämnades.

Hon lär dock bli avstängd i vilket fall som helst. I bästa fall har hon använt en produkt som uttryckligen innehåller en förbjuden substans. Det är hennes eget ansvar vad hon stoppar i sig.
Inte långsökt kanske men om du vänder på tanken så är det ju just det här som organiserad dopning handlar om. Om du åker fast så se till att ha en färdig plan hur du ska skylla ifrån dig. Erkänn aldrig utan skyll bara ifrån dig så kommer du fortsatt ha folkets stöd som till mer än hälften består av naiva idioter. Det här handlar säkert om tiotals miljoner för Jughaugs fortsatta liv.

Edit: Jag ställer gärna upp som försökskanin att smörja in mig med salvan och jämföra med koncentration som Jughaug hade.
Senast redigerad av Onkel-Ben-ny 2016-10-14 kl. 09:41.
Citera
2016-10-14, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum
Exakt.
Det är tårar av egoism och inte av ånger.
Hon inser att hennes inkomster de senaste åren kan komma att behöva återbetalas. Att sponsorer kommer dra sig undan att det t.o.m. kan bli tal om att återlämna mästerskapsmedaljer.
Allt hänger på vad som kan komma fram vid en utredning.

Många hävdar att skidåkarna inte kan vara dopade p.g.a. de många testerna.
Kom då ihåg att Lance Armstrong och Marion Jones aldrig fastnade i några tester. De blev helt enkelt överbevisade till slut.
Fallet med Johaug (och norsk skidåkning) kan ta några år att utreda. Men när sanningen kommer fram kommer en mörk, väldigt mörk skugga falla över våra grannar i väst. Tyvärr.

Testerna är ett skämt. Bernhard Kohl dopade sig på morgonarna..och åkte inte dit i 100 kontroller..

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/cykel/article11844998.ab
Citera
2016-10-14, 09:38
Medlem
Detta är solklart...Johaug är i Italien och höghöjds tränar..Under denna tid använder hon doping för att bygga upp sina muskler...
Hon slutar sedan med doping lagom tid till tävling för att klara ev tester.
Salvan används som en backup bara om dom skulle testa henne under tränings tiden.
Detta är ett solklart fall.
Det är så mycket pengar och prestige inblandat i detta så folk gör vad som helst för framgång.
Detta blir ett enkelt fall för domstolen.
hon ska betala tillbaks sponsor pengar...stängas av..i ch hennes medaljer ska konfiskeras.
Citera
2016-10-14, 09:40
Bannlyst
Johaug har ett tiotal personliga sponsorer och håvar varje år in 10-12 miljoner kronor – utöver prispengarna som ramlar in vid varje pallplacering i världscupen.

Tror faktiskt att jag också hade dopat mig om det var dom pengarna det handlade om jag menar man åker skidor i 1-3 år och håvar in miljonerna sedan åker man fast för doping men då skyller man bara på sin egna läkare och gråter ut i tv och förklarar att det är sår på läpparna som jag tagit salva.
Citera
2016-10-14, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Endast Myllylä har erkänt att han använt epo i sin karriär. Endast Isometsä befanns ha hemohes i blodet i Lahti. Inga finländare testades positivt för epo. Du talar om väskor. När har Finland ställt in alla skidverksamhet? Lever du i en parallel värld?

Patetiska och konflikträdde Jacob Hård sitter i SVT och ser dopingskandalen i Lahtis 2001 som större än det här.. Detta är MYCKET större då detta har pågått under 25 år.. Finlands doping stoppades 2001.. Norge har kunnat hålla på i 25 år..med toppen de senaste åren då de haft 3 damer nästan konstant på pallen..alla med mediciner i kroppen.. Liknar exakt hur det såg ut i simningen på 80-talet när DDR dominerade med flera på pallen i de flesta loppen.

Det är otäckt det vi bevittnat i Norge.. det vi bevittnade under 80-talet.. Kristin Otto som tog typ 7-8 guld i OS-simningen kan jämföras med Marit Björgen..och nu Therese Johaug..Varför kunde det bli såhär? Björn Rosengren sade "Norge är den sista kommuniststaten".. Det finns en äcklig nationalism där skidåkningen är kvittot på det kollektiva självförtroendet för landet Norge. Gör man bra resultat i nationalsporten längdskidåkning mår Norge bra. Norge har alltid haft mindervärdeskomplex för storebror Sverige. Nu skulle de få revansch genom att visa att de är dugliga.. Detta har skett genom systematisk doping i 25 år. 42 OS-medaljer av 69 har tagits av personer som intagit diverse mediciner. De andra 27 medaljer kan mycket väl vara personer som intagit mediciner men som inte kommit fram.
Citera
2016-10-14, 09:46
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannexx
Detta är solklart...Johaug är i Italien och höghöjds tränar..Under denna tid använder hon doping för att bygga upp sina muskler...
Hon slutar sedan med doping lagom tid till tävling för att klara ev tester.
Salvan används som en backup bara om dom skulle testa henne under tränings tiden.
Detta är ett solklart fall.
Det är så mycket pengar och prestige inblandat i detta så folk gör vad som helst för framgång.
Detta blir ett enkelt fall för domstolen.
hon ska betala tillbaks sponsor pengar...stängas av..i ch hennes medaljer ska konfiskeras.

Jag väljer att citera detta av många på samma tema.

Det är fullt möjligt att det är på det sättet. Men det är inte solklart. Vi vill ju ha fram sanningen och jag önskar att den är en annan. Å andra sidan skulle det kanske vara bra för skidsporten om Norges överlägsenhet skulle visa sig ha legat i organiserad doping. Det skulle vara en revansch för alla som blivit utklassade genom åren. Jag hoppas domstolen inte gör det för enkelt för sig. Detta måste redas ut ordentligt.
Citera
2016-10-14, 09:56
Medlem
Stones avatar
Likställ anabola steroider med narkotika. Har du det i kroppen så åker du dit. Vad jag vet kan inte en narkotikabrukaren skylla på langaren. Sätt samma straff som för tungnarkotika. Doping omsätter miljoner i tävlingar, prispengar, sponsoravtal och TV rättigheter. Vinner du får du allt och det är klart att det finns de som dopar sig. I fängelse med dem, no pardon.
Citera
2016-10-14, 10:01
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Jag har sagt i 6 år att norsk skidåkning är toppstyrt.. från Olympiatoppen. Skidåkarna används som försökskaniner i olika astmaexperiment..de är bonddöttrar/söner som tjänar stora pengar. Vad tror ni de hade gjort om de inte åkt skidor? Mjölkat kor eller jobbat på ett äldreboende? Många som tar chansen att tjäna dessa miljoner för att sedan kunna leva ett gott liv efter. Risken att åka fast har varit liten då de haft hela stötteapparaten bakom sig ..samt att de sitter på kontrollposter i FIS..samt att Antidoping Norge och norska förbundet levt i symbios i alla år. De har haft full kontroll över tester.. skulle de åka fast så har de Plan B för det med.. I detta fallet.. läppbalsam med steroider..

När sådana här pakter bryts är det hårt i början för det har förekommit under så lång tid..de försvarar sig med näbbar och klor.. och försöker att hålla ihop.. de gör allt vad som är bäst för gruppen.. det är därför de skyller på läkarna. .. När det kommer fram mer och mer så kommer det att bli kaos.. och dit kommer vi..vi är på väg mot fullständig kaos inom norsk skidåkning där folk från höger och vänster kommer att träda fram och berätta vad som händer/hänt under de 25 år som detta pågått.
Det kommer att komma fram massor om Antidoping Norges tester som alla skidåkare vet skall komma? Likaså FIS tester som alltid kommer på träningsläger nere i Europa.. De vet allt i förväg och kunnat förbereda sig. Testerna är ett skämt och varit i alla år. Vi kommer att få reda mer om Lerheims roll i hela den här härvan. Det här en enorm pakt mellan flera parter. Detta kommer att utredas och kommer att komma upp till ytan. Någon sade något typ " Det är något som är fel.. som vi inte ser".. Det är precis detta som kommer att komma upp till ytan.. så detta är bara början på ett isberg, Första delen har kommit ut där åkare och åker fast i dopingkontroller och det kommer fram att friska skidåkare tagit astmamediciner, hela norska skidlandslaget tar astmamediciner osv.. Fast det är bara första delen.. snart går vi in i andra fasen..

Jättebra skrivet.

Men tror du inte Norge köper sig fria?
Vem skulle våga utreda Norge?

Hittills har ingen vågat.

Och det svenska teamet är ju till och med så rädd att dom går ut och säger att det här kom som en chock
Medans vi icke tävlande sett igenom det här för länge sen. Lasse Anrell fick ju till och med kritik för sin krönika, det är ju helt sjukt.

Men det sjukaste är att Norska förbundet försvarar dopingen och skyddar sina åkare.
Citera
2016-10-14, 10:10
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Likställ anabola steroider med narkotika. Har du det i kroppen så åker du dit. Vad jag vet kan inte en narkotikabrukaren skylla på langaren. Sätt samma straff som för tungnarkotika. Doping omsätter miljoner i tävlingar, prispengar, sponsoravtal och TV rättigheter. Vinner du får du allt och det är klart att det finns de som dopar sig. I fängelse med dem, no pardon.
Såg ett avsnitt av Gränsbevakarna Australien, där en kvinna som jag inte hörde vart hon kom från men såg ut som någon av dom gamla öststaterna.Hon kom in med 2 resväskor med falskbotten och en jäkla massa ampuller som hennes bror packat. Och jag tänkte det var ju en trevlig bror hon kommer ju att få sitta på kåken i många år. Faaan det blev 10000 dollar i böter, trodde verkligen straffskalan var betydligt högre än så.
Citera
2016-10-14, 10:22
Medlem
grey.eagles avatar
Dessutom var det en anabol steroid som försvinner på bara några veckor så hon hade vart "ren" lagom till världscupen skulle börjat. Uttänk, Jajamän
Citera
2016-10-14, 10:27
Medlem
fredrikdenstores avatar
Norska skidåkare är ett gäng som är medvetet dopade. Avbryt allt umgänge med dem och låt dom hålla på med sin doping. Utestäng dem från all internationell tävlan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in