2016-10-13, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Som sagt, börja med att läsa Wikipediaartikeln jag länkade som ger räkneexempel på hur man tar fram singulärvärdesdekomposition.

Om du skriver ut ditt försök här så får du svar på om du gjort rätt eller fel.

a) Bestäm singulära värderna t matrix,A: b) Finn sedan matriser S, U och V som ger en singulärvärdesdekomposition av A.

A=

3/2 1
1 3/2
1 -1

Då tar vi AA^t där:

A^t:
Kod:
3/2 1 1
1 3/2 -1

Så AA^t =

13/4 3 1/2
3 13/4 -1/2
1/2 -1/2 2

För att hitta egenvärderna så ska vi finna den AA^t determinant:

13/4-λ 3 1/2
3 13/4-λ -1/2
1/2 -1/2 2-λ

Då får vi

λ1 = 6.25
λ2 = 2.25
λ3 = 0

För att finna egenvärderna tar vi A^tA: http://www.ladda-upp.se/bilder/pwxytdzqpjgxi/

Och jag hade tagit AA^t så då raderar vi allt ovan?? eftersom matriser inte är kommuna…kommnatitva. Så mina lambdr stämmer inte heller? Mina determinanter osvosvosv...

A^tA =
17/4 2
2 17/4

ξ1 = √(17/4)
ξ2 = √(17/4)
Citera
2016-10-13, 16:08
Medlem
Citat:
Talet p är ett primtal. Visa att p2 - 1 är delbart med 24 för varje p>3.

(p+1)(p-1) = 24k => (p+1)(p-1) = 6*4k => (p+1)(p-1) = 3*2*2*2*k => (p+1)(p-1) = 3*2³ => (p+1)(p-1)/3 = 2³k. Om p>3 ser vi att (p+1)(p-1) är delbart med 24. Vilket skulle visa.

Väldigt osäker. Vad säger ni? Stämmer det?
Citera
2016-10-13, 19:06
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
(p+1)(p-1) = 24k => (p+1)(p-1) = 6*4k => (p+1)(p-1) = 3*2*2*2*k => (p+1)(p-1) = 3*2³ => (p+1)(p-1)/3 = 2³k. Om p>3 ser vi att (p+1)(p-1) är delbart med 24. Vilket skulle visa.

Väldigt osäker. Vad säger ni? Stämmer det?

Nej jag skulle inte säga att detta stämmer. Du har visat att (p + 1)(p - 1) = 24k implicerar att (p + 1)(p - 1)/3 = 2³k. På vilket sätt visar detta att 24 delar p² - 1 för alla primtal större än 3?
Citera
2016-10-13, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Nej jag skulle inte säga att detta stämmer. Du har visat att (p + 1)(p - 1) = 24k implicerar att (p + 1)(p - 1)/3 = 2³k. På vilket sätt visar detta att 24 delar p² - 1 för alla primtal större än 3?

Insåg mitt fel, detta stämmer inte. Löste den med en annan metod nu.
Citera
2016-10-13, 19:42
Medlem
Nattskenets avatar
Vill någon testa svårighetsgraden på detta induktionsbevis-problem?

Jag har snickrat ett eget induktionsbevis-problem, alltså på så vis att jag inte har hört det från någon annan. Det vill säga, jag är kanske inte först i världen, men jag tror heller inte att problemet är särskilt vanligt. Vill någon prova att lösa den och ge det en "svårighetsgrad" mellan 1-10?

Here it comes!

Visa att för alla n >= 1 gäller att (n+1) + (n+1)/n = (n+1) * (n+1)/n där n är element av heltalen.

Om ni löser den, skriv gärna med spoiler så att så många som möjligt får chansen. Vore kul att se hur många som fixar den och hur "svår" ni anser den vara. Alright? GO!

Edit: Skriv gärna lösningen på ett papper och fota, så det blir mindre rörigt i förhållande till att försöka läsa i text hur ni gjort.
Senast redigerad av Nattskenet 2016-10-13 kl. 19:44.
Citera
2016-10-13, 20:00
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
a) Bestäm singulära värderna t matrix,A: b) Finn sedan matriser S, U och V som ger en singulärvärdesdekomposition av A.

A=

3/2 1
1 3/2
1 -1

Då tar vi AA^t där:

A^t:
Kod:
3/2 1 1
1 3/2 -1

Så AA^t =

13/4 3 1/2
3 13/4 -1/2
1/2 -1/2 2

För att hitta egenvärderna så ska vi finna den AA^t determinant:

13/4-λ 3 1/2
3 13/4-λ -1/2
1/2 -1/2 2-λ

Då får vi

λ1 = 6.25
λ2 = 2.25
λ3 = 0

För att finna egenvärderna tar vi A^tA: http://www.ladda-upp.se/bilder/pwxytdzqpjgxi/

Och jag hade tagit AA^t så då raderar vi allt ovan?? eftersom matriser inte är kommuna…kommnatitva. Så mina lambdr stämmer inte heller? Mina determinanter osvosvosv...

A^tA =
17/4 2
2 17/4

ξ1 = √(17/4)
ξ2 = √(17/4)

Ja, det var kanske så att du beräknade fel matris och därför fick fram fel egenvärden.

Enligt WolframAlpha så har du dock beräknat fel egenvärden till den nya matrisen. Det ska bli 25/4 och 9/4.
Citera
2016-10-13, 20:03
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
For the given function about the Point specified to approximate the indicated value. Estimate the error, and write the smallest interval you can be sure contains the value.

Use second order Taylor polynomials P2(x)

f(x) = 1/x about 1: approximate 1/(1.02)

Taylorpolynomet:

f(x) = 1/x

f´(x) = -1/x^2

f´´(x) = 2/x^3

a = 1

f(x) = 1 - (x-1) + (2(x-1)^2)/ 2

Hur går jag vidare härifrån?

Nästa steg är att sätta in x = 1,02 i polynomet du fått fram.
Citera
2016-10-13, 20:03
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattskenet

Jag har snickrat ett eget induktionsbevis-problem, alltså på så vis att jag inte har hört det från någon annan. Det vill säga, jag är kanske inte först i världen, men jag tror heller inte att problemet är särskilt vanligt. Vill någon prova att lösa den och ge det en "svårighetsgrad" mellan 1-10?

Here it comes!

Visa att för alla n >= 1 gäller att (n+1) + (n+1)/n = (n+1) * (n+1)/n där n är element av heltalen.

Om ni löser den, skriv gärna med spoiler så att så många som möjligt får chansen. Vore kul att se hur många som fixar den och hur "svår" ni anser den vara. Alright? GO!

Edit: Skriv gärna lösningen på ett papper och fota, så det blir mindre rörigt i förhållande till att försöka läsa i text hur ni gjort.

Behöver du inte använda induktion för:

n+1 + (n+1)/n = [gör liknämnigt och lägg ihop] =
= ( n•(n+1) + 1•(n+1) ) / n = (n+1)•(n+1)/n
VSB

Att visa med induktion går nog också, men vad jag kan se leder det till samma sorts räkning som ovan, och då försvinner ju lite av hela poängen. Blir liksom bara väldigt konstlat imho. Men det kanske finns något tjusigt sätt som jag missar?
Citera
2016-10-13, 20:08
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Here it comes!

Min metod nedan:

Citera
2016-10-13, 20:11
Medlem
Nattskenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Behöver du inte använda induktion för:

n+1 + (n+1)/n = [gör liknämnigt och lägg ihop] =
= ( n•(n+1) + 1•(n+1) ) / n = (n+1)•(n+1)/n
VSB

Att visa med induktion går nog också, men vad jag kan se leder det till samma sorts räkning som ovan, och då försvinner ju lite av hela poängen. Blir liksom bara väldigt konstlat imho. Men det kanske finns något tjusigt sätt som jag missar?

Jo, visst. Men hela grejen är ju att det ska visas med induktionsbevis! Spelar ingen roll om man kan göra det på andra sätt, uppgiften är inte annan än att man ska visa det med induktion.
Citera
2016-10-13, 20:28
Medlem
Nattskenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Min metod nedan:

Men alltså Jag VET att man inte BEHÖVER göra det med induktion. Men uppgiften är ATT göra det MED induktion.........
Citera
2016-10-13, 20:45
Medlem
inneskos avatar
Citat:

Here it comes!

Problemet med att ge detta som en övning i induktion är ju att det lättaste sättet att utföra induktionen är att först förenkla båda leden. Det man då gör är att bevisar att båda sidorna är lika, så induktionen blir helt meningslös bara om man försöker utföra induktionen på ett något så när "intelligent" sätt. Det blir därmed inte speciellt mycket till övning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in