2016-10-12, 17:04
Medlem
Kan någon hjälpa mig med denna? Jag försökte ladda upp den innan men det gick nog inte?

Linjen L1 är skärningen mellan planen x-2y-z=4 och 2x-y+z=2, och linjen L2 innehåller punkten (2,1,3) och är vinkelrät mot planet y+z-7=0. Bestäm avståndet mellan L1 och L2.
Citera
2016-10-12, 21:04
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Okej, hmm.. då måste det vara ngt slarvfel nånstans, men då får jag singulärvärderna

ξ1 = √6.25
ξ2 = √2.25
ξ3 = 0

Men hur gör löser man b)uppgiften; Finn sedan matriser S, U och V som ger en singulärvärdesdekomposition av A.

Som sagt, börja med att läsa Wikipediaartikeln jag länkade som ger räkneexempel på hur man tar fram singulärvärdesdekomposition.

Om du skriver ut ditt försök här så får du svar på om du gjort rätt eller fel.
Citera
2016-10-12, 21:06
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JULIAPOGO
Hej! Skulle vara otroligt tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig med denna uppgift:

Lös olikheterna och markera lösningen på en tallinje.
a) 2x - 10 > 0
b) 2x + 9 ≤ 2 - 5x

Kram och tack

Det fungerar i grunden på samma sätt som om det hade varit ekvationer med likhetstecken mellan vänster och höger sida.

På den första så börjar du alltså med att addera 10 på båda sidor så att det blir 2x > 10 och sedan dividerar du med 2 på båda sidor.

Skriv ut dina försök här så får du svar på om du gör rätt eller fel.
Citera
2016-10-12, 21:15
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linamellannamn
Kan någon hjälpa mig med denna? Jag försökte ladda upp den innan men det gick nog inte?

Linjen L1 är skärningen mellan planen x-2y-z=4 och 2x-y+z=2, och linjen L2 innehåller punkten (2,1,3) och är vinkelrät mot planet y+z-7=0. Bestäm avståndet mellan L1 och L2.

Börja med att ta fram ekvationen för L1 på parameterform genom att lösa det underbestämda systemet

x - 2y - z = 4
2x - y + z = 2

dvs ekvationerna för de två planen som L1 är skärningslinje för. Det ska alltså ge en ekvation på formen (x,y,z) = (x₀,y₀,z₀) + t(x₁,y₁,z₁).

Eftersom L2 är vinkelrät mot det tredje planet så är den parallell mot planets normalvektor, dvs L2 har en riktningsvektor som är lika med planets normalvektor. Således ges ekvationen för L2 av (x,y,z) = (2,1,3) + t(0,1,1).

När du har ekvationen för L1 så kan du därför bestämma avståndet mellan L1 och L2 med hjälp av sambandet som beskrivs här (den fjärde rutan uppifrån).

Om du skriver ut ditt försök här så får du svar på om du gjort rätt eller fel.
Citera
2016-10-12, 21:25
Medlem
a) lim (x→0^+) x ln(sin x)
b) lim (x→0) (sin(cos x))/cos x
c) lim (x→0^+) x³e^(1/x)

(uttrycken (x→0) ska som bekant egentligen stå under lim)
Citera
2016-10-12, 21:28
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astaghfihrullah
c) lim (x→0^+) x³e^(1/x)

Felpost. Edit: men jag kan nog hjälpa till lite ändå kanske inser jag i efterhand.

Småvinkelapprox. sinx ~ x (kan även ses med Taylorexpansion kring origo, alltså Maclaurinutveckling och bortse från högre ordningens termer som är försumbart små)
lim (x→0^+) x ln(x) = 0
Standardgränsvärde, se http://www2.math.uu.se/~asplund/repenvar/stdgrv.pdf
Senast redigerad av starke_adolf 2016-10-12 kl. 21:38.
Citera
2016-10-12, 21:42
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
c) lim (x→0^+) x³e^(1/x)

Rimligtvis är tanken att du ska använda Taylorserierna för de här funktionerna för att bestämma gränsvärdena. Om du skriver ut dina försök här så får du svar på om du gjort rätt eller fel.
Citera
2016-10-12, 21:50
Medlem
inneskos avatar
Citat:
c) lim (x→0^+) x³e^(1/x)

a) xln(sin x) = x/sin(x) * sin(x) ln(sin x).
Notera nu att x/sin(x) → 1 då x → 0, samt att sin(x) ln(sin x) = t ln(t), där t = sin(x). Nu är lim{x→0} sin(x) ln(sin x) = lim{t→0} t ln(t) = 0.

Alltså går x ln(sin x) mot 0 då x → 0.

b) Här behöver du bara notera att sinus och cosinus är kontinuerlig samt att cos(0) = 1.

c) Exponentialfunktioner växer extremt mycket snabbare än vad ett polynom skulle mäkta med. Så denna bör du kunna se att den går mot ∞.
Citera
2016-10-12, 21:57
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Rimligtvis är tanken att du ska använda Taylorserierna för de här funktionerna för att bestämma gränsvärdena. Om du skriver ut dina försök här så får du svar på om du gjort rätt eller fel.
Är det inte lite overkill? Det räcker väl med ungefär det som innesko postat ovan tänker jag.
Citera
2016-10-12, 22:09
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Är det inte lite overkill? Det räcker väl med ungefär det som innesko postat ovan tänker jag.

Jo, vid en närmare titt så är det nog enklare med de lösningarna.
Citera
2016-10-12, 22:10
Medlem
For the given function about the Point specified to approximate the indicated value. Estimate the error, and write the smallest interval you can be sure contains the value.

Use second order Taylor polynomials P2(x)

f(x) = 1/x about 1: approximate 1/(1.02)

Taylorpolynomet:

f(x) = 1/x

f´(x) = -1/x^2

f´´(x) = 2/x^3

a = 1

f(x) = 1 - (x-1) + (2(x-1)^2)/ 2

Hur går jag vidare härifrån?
Citera
2016-10-12, 22:27
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Vet någon hur jag kan lösa d) uppgiften grafiskt här: https://puu.sh/rGdWB/0988057577.png ? Har ställt upp LP-dualen men vet inte hur jag löser det grafiskt sen

Vad har du fått fram? Onödigt köttigt att behöva räkna ut dualen själv innan man kan hjälpa dig. Men i stort sett är det bara att rita ut bivillkoren, samt någon nivåkurva till dualens målfunktion och titta efter vilken nivåkurva som minimerar problemet inom det tillåtna området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in