2016-10-12, 21:18
Avslutad
Härliga tider, strålande tider!

Ett reklamblad för ett nyligen sålt objekt på min gata damp ner i brevlådan. 10,5 mille för ett hus som bara är 10 kvm större än mitt. Jag som hade räknat på 8 mille vid en försäljning får nog höja förväntningarna till 10 mkr i alla fall.

Det betyder att jag har sänkt min skuldsättningsgrad från 61% vid köpet för 3 år sen till 40%. Utan att amortera en krona! Vad säger du Bajsbosse? Känns det bra att pytsa in 15000 skattade kronor i månaden för att sänka din skuldsättningsgrad när jag gör samma sak utan att betala en krona?
2016-10-12, 21:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är hyresrätter belånade? Hur mycket i jämförelse med borätter + bostadsrättsföreningar? Hyresrätter har ofta haft samma ägare i 100 år, du svamlar utan någon som helst fakta som vanligt.

Är du 100-åringen som försvann bajsbosse?

70% belåning är väl normalfallet vid nyproduktion som jag förstår det hela.

Men hyresgästerna måste givetvis täcka 100% av vad hela kalaset kostade att bygga plus mer därtill...
2016-10-12, 21:32
Medlem
Får jag fråga, ni som inte tror på en bubbla.. Tittar ni enbart inom Sverige eller även utomlands?
Vad tittar ni på när ni säger att bubblan inte existerar?

Vad händer när Deutche bank kånkar?
Förstår folk att det är deutche bank som ger ut korten ni betalar med?
Och hur står det egentligen till med de italienska bankerna?

Förklara gärna hur ni tänker..
Och ja, jag anser att Bajsbosse är en av de klokare i tråden..
2016-10-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och skatteintäkterna som staten får in pga att bankerna anställer folk till utlåningsverksamheten?
Och utgifterna som går till alla pappersvändare på skattemyndigheter som sköter bolånetorskens ränteavdrag?
2016-10-12, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Är du 100-åringen som försvann bajsbosse?

70% belåning är väl normalfallet vid nyproduktion som jag förstår det hela.

Men hyresgästerna måste givetvis täcka 100% av vad hela kalaset kostade att bygga plus mer därtill...
Hyreshus ägs av bolag och/eller familjer.. så lite längre tidsperspektiv på ägandet jämfört med Ulla på posten och hennes sambo Bengt som är sjukpensionär i sin bostadsrätt.
2016-10-12, 21:38
Medlem
Citat:
Härliga tider, strålande tider!

Ett reklamblad för ett nyligen sålt objekt på min gata damp ner i brevlådan. 10,5 mille för ett hus som bara är 10 kvm större än mitt. Jag som hade räknat på 8 mille vid en försäljning får nog höja förväntningarna till 10 mkr i alla fall.

Det betyder att jag har sänkt min skuldsättningsgrad från 61% vid köpet för 3 år sen till 40%. Utan att amortera en krona! Vad säger du Bajsbosse? Känns det bra att pytsa in 15000 skattade kronor i månaden för att sänka din skuldsättningsgrad när jag gör samma sak utan att betala en krona?
Skall du sälja och flytta in i tält? Om inte så är det bara en siffra på ett papper.
2016-10-12, 22:21
Avslutad
Citat:
Och utgifterna som går till alla pappersvändare på skattemyndigheter som sköter bolånetorskens ränteavdrag?
Nu lever vi inte på 50-talet. Idag rapporteras automatiskt betalda räntor från bank till skattemyndighet. Behövs inga "pappersvändare" för att administrera ränteavdraget.

Utlåningspersonalen på bankkontoren genererar andra intäkter till statskassan förutom sin egen inkomstskatt. Deras konsumtion genererar momsintäkter till staten. De skapar arbetstillfällen för andra, t ex lunchrestaurangspersonal, vars inkomster ger också skatteintäkter till staten.
2016-10-12, 22:32
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V13
Får jag fråga, ni som inte tror på en bubbla.. Tittar ni enbart inom Sverige eller även utomlands?

Förklara gärna hur ni tänker..
BajsBosse, Svenne-Banan, Zurfarn - d.v.s. ungefär 95% av den här tråden eftersom ingen orkar leka i deras pubertala sandlåda någon längre tid - vet inte vad "utomlands" är för något. Även om det ryktas att någon varit och badat i Asien någon gång. Användare Alpha tror istället att allt som inte går att bevisa går att avfärda. Enligt honom kan man helt avfärda de flesta länder tills någon kommer med bevis för deras existens (och kom inte dragandes med bilder eller annat som går att fejka). Han skulle förstås således även avlida först av alla på en fri marknad där inte stat och myndighet håller i handen (före Svenne och CO, hör och häpna).

Tittar vi utomlands så är mycket folk intresserade av att bo utomlands, till skillnad från Stochkolm - en plats en minoritet av utomlands ens känner till, och ännu färre imponeras av som ett hem. Ur det perspektivet är det alltså helt klart fråga om felaktig frimarknads-prissättning att det kostar lika mycket pengar i Stockholm som i de delar av utomlands folk är intresserade av att bo i, givet att de har alternativ (vilket går hand i hand med att de har kapital, för att göra saken ännu tydligare). Däremot har vi inte en fri marknad, inte nära, och dessutom känner vi redan till en hel drös marknadsdeffekter i Stockholm.

Frågorna de bör ställa sig:
1) Förklarar de kända marknadsdefekterna den tokiga prissättningen i sin helhet?
2) Spelar det någon roll? Det är nämligen med nödvändighet ett övergående stadie, eftersom statligt konstruerade marknadsdefekter inte är evolutionärt stabila (ett koncept som dock möjligen kan vara lite svårt att ta in för de som dör först på en fri marknad).

Som vi ser är det ett problem att de har så himla svårt att, trots flera år av försök, förstå ens den första frågan. Och den är inte lika avgörande.
2016-10-12, 22:37
Avslutad
Citat:
Skall du sälja och flytta in i tält? Om inte så är det bara en siffra på ett papper.
Om jag skulle sälja skulle jag få 6 mkr över, det räcker till mer än ett tält. T ex 2-3 hus på din ort.

Är det inte surt att jag kan köpa både ditt hus o grannhusen på ömse sidor om ditt hus utan att behöva ta en krona i lån? Och du sliter med massiva amorteringar för att minska din skuldssättningsgrad. Det måste kännas lite bittert.
2016-10-12, 22:45
Medlem
Citat:
Nu lever vi inte på 50-talet. Idag rapporteras automatiskt betalda räntor från bank till skattemyndighet. Behövs inga "pappersvändare" för att administrera ränteavdraget.

Utlåningspersonalen på bankkontoren genererar andra intäkter till statskassan förutom sin egen inkomstskatt. Deras konsumtion genererar momsintäkter till staten. De skapar arbetstillfällen för andra, t ex lunchrestaurangspersonal, vars inkomster ger också skatteintäkter till staten.
Jaha så på banken måste man anställa fysiska människor men på skattemyndigheten så går det bra med en robot.
2016-10-12, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
BajsBosse, Svenne-Banan, Zurfarn - d.v.s. ungefär 95% av den här tråden eftersom ingen orkar leka i deras pubertala sandlåda någon längre tid - vet inte vad "utomlands" är för något. Även om det ryktas att någon varit och badat i Asien någon.
Jag bor i Sverige, jobbar i Norge, har även jobbat i Spanien och har hus på Phuket men vet inte vad utomlands är för något gå å kamma dig lillponken
2016-10-12, 22:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jaha så på banken måste man anställa fysiska människor men på skattemyndigheten så går det bra med en robot.

Du har ingen koll på vad det innebär att administrera bolån för bankerna inklusive att hantera all redovisning till skattemyndigheten. Detta inkluderar en hel del manuellt arbete till skillnad från att ta mot digital information för skattemyndigheten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in