2016-10-12, 15:30
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Då är med andra ord inte frågan så "*doh* du fattar ju inget alls highbanker" enkel som några av våra skjuta från höften hannar här vill insinuera, vi vet helt enkelt inte om vi får tillbaka alla dessa pengar till statskassan som låntagarna har tillgodo i sin bolånekalkyl och som gör att dom är benägna att köpa dyrare än om motsvarande avdrag inte fanns.

Men målsättningen förstår jag är som den är, jag är bara mer tveksam till om vi verkligen får in de enorma volymer pengar vi tack vare ur-luften-trollade pengar betalar ut till hushållen.
Vem är "Vi" i sammanhanget?
Om det balanseras eller inte följs upp mycket noggrant. Det är antagligen någon som jobbar heltid med att följa upp detta. Det kan lika gärna hända att man ramlar över på andra sidan och får in mer skatt än vad som utnyttjas i avdrag. Utan att personligen gräva så tror jag diffen är ganska liten och jämnar ut sig över tid. Men du kan ju höra med ESV. De borde ha exakta siffror.

Kapitalinkomster och kreditförluster brukar buntas ihop i bokföringen. Så vanligtvis är det svårt att härleda vad som är just ränteinkomster och räntekostnader.

Jag förstår inte resonemanget att tillgången "fastigheter" skall särbehandlas. Eftersom samma regler gäller för alla så spelar det inte så stor roll. Jag som boende skiter i om jag betalar en ränta eller en skatt. För mig är det helt enkelt en kostnad.
2016-10-12, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vem är "Vi" i sammanhanget?

Vi är såklart staten och samhället, jag som skattebetalare anser mig vara del av detta.
2016-10-12, 15:48
Medlem
X
Senast redigerad av johnez 2016-10-12 kl. 16:21. Anledning: Felpost
2016-10-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ja det kommer de behöva göra.

Visserligen sker det inte rakt av eftersom de kan göra förlust på något annat. Tex så kanske de lånat upp pengarna de sedan lånat ut och har själva en räntekostnad på 90k som de givetvis drar av. Så vinsten blir bara 10k (3k i skatt). Men då har någon annan en vinst på 90k (27k i skatt) som behöver beskattas. Så skatten färdas vidare genom systemet och beskattas av de som får vinsten. I slutändan är det ändå något som behöver betala skatten. Men det vore orimligt att alla led skall betala full skatt på 30k utan att kunna dra av kostnaden.

Därför finns avdraget så skatten på vinsten endast betalas en gång och alltid på inkomst sidan.

Olika ministrarna klagar över att det kan bli så dyrt för staten med ränteavdraget om räntan går upp, tror bla. finansministern nämnde det i någon intervju men även andra ekonomer.

"Såväl Swedbanks chefsekonom Anna Felländer som kollegan på SEB, Robert Bergqvist, sa nyligen till Di att ränteavdraget kommer att urholka statsfinanserna."
http://www.di.se/artiklar/2015/4/30/sa-stor-small-hotar-ranteavdragen-att-ge/

Är alla dessa ekonomer så okunniga att de missuppfattat allt så är det bäst att ni små flashback ekonomi professorer kontaktar dem och förklarar hur det egentligen ligger till
2016-10-12, 16:08
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Vi är såklart staten och samhället, jag som skattebetalare anser mig vara del av detta.
Om "Vi" vet. Varierar från person till person. Kunskapen varierar. De som jobbar med saken bör veta och de är anställda för att bevaka medborgarnas intressen. Om ett stort hål uppstår så kommer det märkas ganska tydligt.
2016-10-12, 16:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Olika ministrarna klagar över att det kan bli så dyrt för staten med ränteavdraget om räntan går upp, tror bla. finansministern nämnde det i någon intervju men även andra ekonomer.

"Såväl Swedbanks chefsekonom Anna Felländer som kollegan på SEB, Robert Bergqvist, sa nyligen till Di att ränteavdraget kommer att urholka statsfinanserna."
http://www.di.se/artiklar/2015/4/30/sa-stor-small-hotar-ranteavdragen-att-ge/

Är alla dessa ekonomer så okunniga att de missuppfattat allt så är det bäst att ni små flashback ekonomi professorer kontaktar dem och förklarar hur det egentligen ligger till
Notera "Di har räknat ut"

Di har länge lobbat för en omfördelning där man avskaffar ränteavdraget och sänker kapitalinkomstskatten. En sådan förändring är skatteneutral. Vinnaren blir personer med ränteinkomster och förloraren blir personer med lån.

Kort och gott. Di snackar skit och är endast ute efter att omfördela köpkraft mellan olika filmografier. Statens finanser påverkas inte alls.
2016-10-12, 16:33
Medlem
Citat:
Notera "Di har räknat ut"

Di har länge lobbat för en omfördelning där man avskaffar ränteavdraget och sänker kapitalinkomstskatten. En sådan förändring är skatteneutral. Vinnaren blir personer med ränteinkomster och förloraren blir personer med lån.

Kort och gott. Di snackar skit och är endast ute efter att omfördela köpkraft mellan olika filmografier. Statens finanser påverkas inte alls.

Swedbanks och SEB chefsekonomer säger dock samma sak så det går väl i DI's 'fotspår' då antar jag

Fast ingen av dessa damer och herrar nämner något om att sänka skatten på kapitalinkomster, men det är väl underförstått och det skall väl alla förstå, men det gör inte jag.
Fast jag är inte ekonomiprofessor
Senast redigerad av johnez 2016-10-12 kl. 16:43.
2016-10-12, 16:54
Medlem
Priserna har stannat av och man ser nu att de flesta har passerat sitt tak för hur mycket banken är villiga att låna ut. Även 1 or i Stockholm har nu en nivå som kräver något utöver det vanliga. Alltmer uppenbart att Sverige är på väg mot en total krasch i ekonomin...tänk bara på följande...Sverige har högkonjunktur, lånar enormt mycket för att täcka underskott i finanserna, omvärlden drar i handbromsen över de höga skulderna i hushållen. Vad kommer hända i lågkonjunktur för då finns inga reserver eller verktyg att ta till när räntorna stiger, bankerna får problem med upplåning osv...det ser inte bra ut det här...
2016-10-12, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Priserna har stannat av och man ser nu att de flesta har passerat sitt tak för hur mycket banken är villiga att låna ut. Även 1 or i Stockholm har nu en nivå som kräver något utöver det vanliga. Alltmer uppenbart att Sverige är på väg mot en total krasch i ekonomin...tänk bara på följande...Sverige har högkonjunktur, lånar enormt mycket för att täcka underskott i finanserna, omvärlden drar i handbromsen över de höga skulderna i hushållen. Vad kommer hända i lågkonjunktur för då finns inga reserver eller verktyg att ta till när räntorna stiger, bankerna får problem med upplåning osv...det ser inte bra ut det här...

Helt rätt, exporten är ner 9% eller om det var 13 % sista året och det enda som gör att man 'på pappret' kan få det att se ut som det inte är så illa är bygg och tjänste sektorn som går på högvarv för lånade pengar.
Sverige har inte längre någon netto export.
2016-10-12, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det är inte så det fungerar då även hyresrätter är belånade. Dock med bundna lån vilket gör kostnadsökningen mer trög. Men nej det finns inga gratisluncher om du trodde det.

Kan en hyresvärd påvisa höjda kostnader har hen rätt att höja hyran enligt gällande lagstiftning.

Och du får gärna visa var det finns lediga hyresrätter i storstäderna! Jag kan inte se många...
Är hyresrätter belånade? Hur mycket i jämförelse med borätter + bostadsrättsföreningar? Hyresrätter har ofta haft samma ägare i 100 år, du svamlar utan någon som helst fakta som vanligt.
2016-10-12, 20:56
Medlem
Citat:
Börjar man gräva i det så blir det mer komplicerat med många avarter. Olika typer av avdrag, utlanshandel, skattefiffel, missade avdrag etc.. och annat trixande. Målsättningen är dock att de skall ta ut varandra och sker inte det så följer förändring i skattelagstiftningen.
Inte komplicerat alls.
30% i ränteavdrag och 22% i bolagsskatt, så highbanker får via sin skattesedel va med och betala på ditt lån.
2016-10-12, 21:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Inte komplicerat alls.
30% i ränteavdrag och 22% i bolagsskatt, så highbanker får via sin skattesedel va med och betala på ditt lån.
Och skatteintäkterna som staten får in pga att bankerna anställer folk till utlåningsverksamheten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in