Citat:
Ursprungligen postat av
att
Hallå? Hallå? Is this thing on...?
Håller tummarna för att flashback repar sig nu, här är nästa gåta:
1) en riktig mångfrestare
2) skrev en bruksanvisning för en mycket stor farkost
3) har gett namn åt en boll
ALFA-TANGO-TANGO- This is CO saying fire at will.
Jag skriver medans det går: Jag skrev ett långt inlägg som mest blev rörigt men det gick ut på att svaret är Noa. I bibeln så står det ju rätt detaljerade mått och angivelser för hur arken skall byggas och brukas.
Han var ju och den förste människan att plantera en vingård. Av vinet drack han sig full och somnade naken i sin bostad. Hans son fann honom i det skicket vilket resulterade i starka konflikter:
Citat:
Och Noah begynte till och vardt en åkerman, och plantade vingård. Och då han drack af vinet, vardt han drucken, och låg oskyld uti sine hyddo. Då nu Ham, Canaans fader, såg sins faders blygd, sade han det bådom sinom brödrom, som ute voro. Då togo Sem och Japhet ett kläde, och lade på bägges deras skuldror, och gingo baklänges till, och öfvertäckte deras faders blygd, och deras ansigte var ifrå vändt, så att de deras faders blygd icke sågo. Som nu Noah uppvaknade af sino vine, och fick veta hvad hans yngste son honom gjort hade, sade han: Förbannad vare Canaan, och vare en träl under alla trälar ibland hans bröder.
Sedermera resulterade vin i att Lots döttrar bedrev otukt med sin fader så de blev havande. Detta var efter Sodoms förstörelse, då de bodde i en bergskreva. Noas vinintroducerande skulle då vara mångfresteriet du syftar på (och sen arkinstruktionen passar ju också in).
Jävligt rörigt, jag erkänner. Tror jag ska gå och lägga mig istället.