Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Nej, du har inte förstått hur det fungerar.
Uppenbarligen har du lånat ut pengar till Bortamatchen.
Då blir det så att staten först beskattar Bortamatchen på inkomsterna. När sedan Bortamatchen skall använda sin beskattade inkomst och betala dig ränta, säger staten "öh, nej stopp där. Det är highbanker som skall betala skatt på inkomst av kapital i stället. Det har vi i vår upphöjda vishet kommit på är bättre".
Därför medger staten avdrag för den ränta Bortamatchen betalar till dig. Först tar staten ut skatt. Sedan drar staten bort den. Den ränta Bortamatchen betalar anländer helt obeskattat till dig.
Därför måste du betala skatt på ränteinkomster. Staten tar in skatten av dig istället för av Bortamatchen.
Så när du sedan handlar för pengarna är de beskattade. En gång. Oavsett om det är inkomst av tjänst eller av kapital.
Var och en kan nu inse att om man tog bort skatt på kapital så försvinner avdrag för underskott av kapital som konsekvens. Då skulle Bortamatchen ha skatta för inkomsten och räntan du fick var redan beskattad.
-----------------------
Lite skumt, kan jag tycka, att folk inte förstår detta enkla trots att det förklarats så många ggr i tråden.
Raljera bäst du vill, visa mig siffror som bevisar att det är ett nollsummespel praktiskt och inte bara teoretiskt.
Ett bostadslån sker genom att en bank skapar helt nya pengar ur tomma luften, låntagaren får tillbaka 30% av räntekostnaden.
Banken betalar in 22% i bolagsskatt.
Du får gärna förklara tydligare hur det blir ett nollsummespel, jag är inte ironisk utan vill helt enkelt veta, jag ser nämligen ingen prestigeförlust i att vara ovetande utan lär mig gärna till skillnad mot en del alfahannar i tråden ( ingen avsiktlig referens till ditt nick ).