2016-10-11, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oVERGROW
Ungefärlig inkomst? Anställningstrygghet? Skills så du får nytt jobb direkt om du mot förmodan skulle få sparken pga olika anledningar?

Location, kvalité (vissa årtionden spöar andra givetvis) och brf:ens ekonomi/ålder/styrelse är viktigast enligt mig.

Studerar. Slutar min utbildning om 1 år och arbetschanserna är goda. Tjänar även lite pengar på en hemsida, men inget jag kan leva på. Ja, jag letar efter en bra förening med låga lån.
2016-10-11, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vad är alternativet?

Om alternativet är att bo i tält på en campingplats i 5 år så verkar en BR mer tilltalande.

Skulle marknaden nu falla under tiden så är det ett excellent tillfälle att byta upp sig. Jag antar att du tänker bo någonstans efter de 5 åren.

Det sämsta som kan hända är att marknaden går upp. Då kanske du inte har ekonomi att byta upp dig sedan.

Haha ja om det vore så illa skulle jag köpa nu Nej men hyresrätt går alltid att få tag på, kan ju hända att månadskostnaden blir dyrare i månaden än en bostadsrätt med dagens ränta, men går räntan upp blir det kanske tvärtom.
2016-10-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Upp i Malmö generellt. Framförallt på små ettor. Malmö ligger 20 år efter Sthlm i pris skulle man kunna säga.

Det går fortfarande att köpa en BR för några hundra tuss och vad kostar det att låna? Ungefär ingenting

Jo det har du rätt i. Blir det prisfall vid räntehöjning kanske inte priserna ändras så mkt här iallafall.

Rätt ny i Malmö. Tror du något billigare område i Malmö kommer gå upp om några år typ Ellstorp eller Östervärn, värntorget? Eller ska man satsa på de populära centrala delarna eller Limhamn? Tips mottages gärna!
2016-10-12, 01:58
Medlem
oVERGROWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashkrash
Studerar. Slutar min utbildning om 1 år och arbetschanserna är goda. Tjänar även lite pengar på en hemsida, men inget jag kan leva på. Ja, jag letar efter en bra förening med låga lån.

Kanon ju! Flera inkomster är såklart aldrig fel, önskar dig all lycka till med bostadsköpet. Att äga sitt boende anser jag vara överlägsen form relativt att hyra.

Is i magen vid budgivningar som spårar (spårar = > 10-30% över utgångspris (beroende på område givetvis) imo. Kanske inte sker lika ofta nuförtiden dock, köpare & banker verkar vara lite mer försiktiga.

Fick höra om ett lånelöfte förra veckan som ej gick igenom, detta gällde en 2:a i en av "de mer stabila" förorterna till Stockholm. Dock helt oinsatt i denna persons ekonomi och därmed oklart varför banken nekade personens lånelöfte.
2016-10-12, 07:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jo det har du rätt i. Blir det prisfall vid räntehöjning kanske inte priserna ändras så mkt här iallafall.

Rätt ny i Malmö. Tror du något billigare område i Malmö kommer gå upp om några år typ Ellstorp eller Östervärn, värntorget? Eller ska man satsa på de populära centrala delarna eller Limhamn? Tips mottages gärna!

Värnhem tror jag mycket på. Det finns pampiga lgh där i gamla trevliga hus för en billig peng.

Läget är mycket bra nära kommunikationer, då det är en knutpunkt.
2016-10-12, 08:35
Avslutad
Citat:

Ska du köpa, så köp en lägenhet som du känner att DU vill bo i.

Det är väl alltid trevligt om man lyckas köpa i ett område som blir väldigt populärt lagom tills man ska sälja, men jag tycker ändå att den viktigaste faktorn är att lägenheten ska fungera som din bostad de kommande 5 åren.
2016-10-12, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej, du har inte förstått hur det fungerar.

Uppenbarligen har du lånat ut pengar till Bortamatchen.

Då blir det så att staten först beskattar Bortamatchen på inkomsterna. När sedan Bortamatchen skall använda sin beskattade inkomst och betala dig ränta, säger staten "öh, nej stopp där. Det är highbanker som skall betala skatt på inkomst av kapital i stället. Det har vi i vår upphöjda vishet kommit på är bättre".
Därför medger staten avdrag för den ränta Bortamatchen betalar till dig. Först tar staten ut skatt. Sedan drar staten bort den. Den ränta Bortamatchen betalar anländer helt obeskattat till dig.

Därför måste du betala skatt på ränteinkomster. Staten tar in skatten av dig istället för av Bortamatchen.

Så när du sedan handlar för pengarna är de beskattade. En gång. Oavsett om det är inkomst av tjänst eller av kapital.

Var och en kan nu inse att om man tog bort skatt på kapital så försvinner avdrag för underskott av kapital som konsekvens. Då skulle Bortamatchen ha skatta för inkomsten och räntan du fick var redan beskattad.

-----------------------
Lite skumt, kan jag tycka, att folk inte förstår detta enkla trots att det förklarats så många ggr i tråden.

Raljera bäst du vill, visa mig siffror som bevisar att det är ett nollsummespel praktiskt och inte bara teoretiskt.

Ett bostadslån sker genom att en bank skapar helt nya pengar ur tomma luften, låntagaren får tillbaka 30% av räntekostnaden.

Banken betalar in 22% i bolagsskatt.

Du får gärna förklara tydligare hur det blir ett nollsummespel, jag är inte ironisk utan vill helt enkelt veta, jag ser nämligen ingen prestigeförlust i att vara ovetande utan lär mig gärna till skillnad mot en del alfahannar i tråden ( ingen avsiktlig referens till ditt nick ).
2016-10-12, 10:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Raljera bäst du vill, visa mig siffror som bevisar att det är ett nollsummespel praktiskt och inte bara teoretiskt.

Ett bostadslån sker genom att en bank skapar helt nya pengar ur tomma luften, låntagaren får tillbaka 30% av räntekostnaden.

Banken betalar in 22% i bolagsskatt.

Du får gärna förklara tydligare hur det blir ett nollsummespel, jag är inte ironisk utan vill helt enkelt veta, jag ser nämligen ingen prestigeförlust i att vara ovetande utan lär mig gärna till skillnad mot en del alfahannar i tråden ( ingen avsiktlig referens till ditt nick ).

Nu har alpha förklarat på ett alldeles utomordentligt pedagogiskt sätt, men du har fortfarande varken förstått vad han skrivit eller svarat på den enkla frågan hur DU betalar bortamatchens ränteavdrag.

Visa dina transaktioner till bortamatchen nu en gång för alla tack!
2016-10-12, 10:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Haha ja om det vore så illa skulle jag köpa nu Nej men hyresrätt går alltid att få tag på, kan ju hända att månadskostnaden blir dyrare i månaden än en bostadsrätt med dagens ränta, men går räntan upp blir det kanske tvärtom.

Nej det är inte så det fungerar då även hyresrätter är belånade. Dock med bundna lån vilket gör kostnadsökningen mer trög. Men nej det finns inga gratisluncher om du trodde det.

Kan en hyresvärd påvisa höjda kostnader har hen rätt att höja hyran enligt gällande lagstiftning.

Och du får gärna visa var det finns lediga hyresrätter i storstäderna! Jag kan inte se många...
2016-10-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nu har alpha förklarat på ett alldeles utomordentligt pedagogiskt sätt, men du har fortfarande varken förstått vad han skrivit eller svarat på den enkla frågan hur DU betalar bortamatchens ränteavdrag.

Visa dina transaktioner till bortamatchen nu en gång för alla tack!

Återigen, bevisa hur det är ett nollsummespel i praktiken, eller håll käft och låt Alpha101 svara istället.
2016-10-12, 10:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Återigen, bevisa hur det är ett nollsummespel i praktiken, eller håll käft och låt Alpha101 svara istället.

Han har redan förklarat hur landet ligger nu är det din tur att förklara hur dina transaktioner till bortamatchen ser ut.

Du påstår ju att det är du som betalar hans ränteavdrag. Då är det upp till dig att bevisa hur det går till. Själv får jag inte ihop den logiken för fem öre, så det är därför jag undrar...
2016-10-12, 10:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Han har ju redan svarat. Nu är det din tur att förklara hur DINA pengar hamnar hos bortamatchen! Det är ju nämligen du som påstår det. Då får du i sådana fall förklara hur. För jag förstår inte hur det skulle kunna gå till...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in