2016-10-08, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Dagens? bubbelpost i DI. http://www.di.se/nyheter/amorteringskravet-leder-till-partnerfangelser/
"Amorteringskravet har fått oanade konsekvenser. Allt fler tvingas nu att flytta ihop med en partner för att ha råd med boendekostnaderna."

Vilket är något förbryllande. Då vi konstaterat här, genom att ha räknat flera ggr på saken, att boendekostnaderna inte år speciellt höga. (Däremot kan krav på kontantinsats vara ett bekymmer).

”Vi ser alltså att många förstagångsköpare tvingas in i ett samboförhållande för att ha råd med en bostad. Det är problematiskt eftersom bostadsmarknadens öde hänger på om kärleken består eller inte”.

Men här slog det väl slint fullständig. Om folk skulle bo tätare så skulle det frigöras boyta och priserna skulle rasa (tills tillräckligt många bytte upp sig till mer spatiösa boenden).
Men vi ser väl inte riktigt några nämnvärda prisfall. Tvärtom är det uppgång på årsbasis. Och det trots en ganska stark uppgång sedan 2013.

"Vi" har inte konstaterat att boendekostnaderna är speciellt höga, är du, svenne, kurtan och nån till som kommit fram till detta, olika experters syn på saken har ni avfärdat med att de inte vet vad de snackar om.
2016-10-08, 18:43
Medlem
Tjena bubbelbabblare, detta blir mitt absolut sista inlägg i denna värdelösa, söndertrasade tråd utan moderatorer.

Sålde nyss min 10:e och sista nyproduktions-spekulationslägenhet i Sthlm på 5 år, blev en bruttovinst på "bara" 650.000:-, en liknande jag sålde i februari gav 1.100.000:- i bruttovinst. Så visst har marknaden mattats av, priserna ligger stilla och köparna är försiktiga och avvvaktande. Priserna ligger idag på samma nivå som vid årsskiftet, och inget tyder på någon speciellt stor uppgång framöver, inte heller någon nedgång i Sthlm.

Skulle tro att det pendlar +-3% kommande året - inte för att jag bryr mig längre. Tur jag hann tjäna ordentligt med pengar tidigare år då jag förutsåg uppgången. Nu blir det o köpa en lägenhet på Mallorca och leva på avkastningen från ränteplaceringar och aktier.

Spy nu ut er avundsjuka äckliga bubbelbabblare. En del av er är så otroligt patetiska att det är helt ofattbart, tex bajsmannen. Nu kan det ju möjligen finnas 1 eller 2 i tråden som gillar mej, och gratulerar till ett bra jobb o bra vinst, men det är vl tveksamt.

.
Senast redigerad av Strasburg 2016-10-08 kl. 18:52.
2016-10-10, 13:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Dagens pucko vill som vanligt att någon annan betalar.
http://www.di.se/nyheter/upptrissade-hyror-for-nya-lagenheter/

"Man bygger hyresrätter på nivåer som folk inte har råd med eller kan efterfråga”

Nej man bygger det som folk efterfrågar och sätter kostnaden till vad folk har råd med. Försöker man ta mer betalt så får man inga kunder. Den som betalar mest får bostaden. Att detta skall vara så svårt att begripa.

"I förra veckan beslutade regeringen, genom bostadsminister Peter Eriksson (MP), om ett nytt investeringsstöd på 11,3 miljarder kronor."

Jaha. Så någon annan skall betala.

”Det ägda boendet är annorlunda beskattat än hyresrätten, när det kommer till ränte- och rot-avdrag. Där får hyresrätterna just nu inga lättnader alls."

Det går utmärkt för fastighetsägaren att dra av räntekostnaderna.

"Det driver på en produktion av bostadsrätter”

Faktumet att man kan ta ett marknadspris när man säljer BRF medan hyresmarknaden är reglerad göra valet om vad som skall byggas ganska enkelt.
2016-10-10, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Dagens pucko vill som vanligt att någon annan betalar.

Jaha. Så någon annan skall betala.

Jag betalar idag dina ränteavdrag, så det passar tydligen bara ibland att någon annan betalar.
2016-10-10, 13:45
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Jag betalar idag dina ränteavdrag, så det passar tydligen bara ibland att någon annan betalar.
Du betalar även ränteavdraget för alla som äger hyresrätter också. Tycker du det är bättre?

Du betalar även för privatpersoner som drar av förluster på sina investeringar. Sedan betalar du för skatterabatten som folk med inkomst av kapital. För att inte tala om de som smiter från skatten genom att inte vara höginkomsttagare och slipper extraskatt för det.
Senast redigerad av Bortamatchen 2016-10-10 kl. 13:48.
2016-10-10, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du betalar även ränteavdraget för alla som äger hyresrätter också. Tycker du det är bättre?

Du betalar även för privatpersoner som drar av förluster på sina investeringar. Sedan betalar du för skatterabatten som folk med inkomst av kapital. För att inte tala om de som smiter från skatten genom att inte vara höginkomsttagare och slipper extraskatt för det.

Att jag betalar för andra än dig minskar inte det faktum att jag betalar för dina ränteavdrag.

Så hur vad det nu med dina slagord om hur fel det är att andra ska betala....
2016-10-10, 13:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Att jag betalar för andra än dig minskar inte det faktum att jag betalar för dina ränteavdrag.

Är du långivare?
Det är de som betalar ränteavdragen.
2016-10-10, 14:08
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Ett mer korrekt sätt att se det är att de som skattar på ränteinkomster betalar ränteavdraget som bananen är inne på. Hyres fastigheter utnyttjar redan ränteavdrag. Vill du betala det en gång till?

Jag kan tänka mig att betala åt någon annan men då ska det vara bättre behövande. Sätter man marknadshyror och sedan subventionerar hyran. Då kommer hyran att stiga med fulla summan av subventionen. Vilket sabbar själva syftet med subventionen.
2016-10-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Är du långivare?
Det är de som betalar ränteavdragen.

Kan du visa siffror som styrker att staten får in lika mycket i skatt på ränteinkomster som den betalar ut i form av ränteavdrag så är jag beredd att hålla med dig.
2016-10-10, 16:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Då är det upp till bevis hur dina pengar hamnar i bortamatchens ficka.. Varsågod och skölj!
2016-10-10, 16:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kan du visa siffror som styrker att staten får in lika mycket i skatt på ränteinkomster som den betalar ut i form av ränteavdrag så är jag beredd att hålla med dig.

Jag kan visa upp att skatten på ränteinkomster är lika hög som avdragsrätten på ränteutgifter, det kan du också kolla.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-10-10 kl. 16:56.
2016-10-10, 17:07
Medlem
De är mäklarna själva som får det se ut som det, de sätter låga priser så många kmr och envisas om en och samma lägenhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in