2016-10-08, 11:41
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
1 - 0 och 3 viktiga poäng. spelmässigt inte speciellt imponerande, men tycker mig se en struktur som kan bli intressant över tid.

Låt oss prata lite om spelarna:

Emil Forsberg: Verkar ha ett permanent spöke när det kommer till landslaget. Gjorde ingen vidare kväll igår och borde nog ha satt minst 2 mål. Måste rycka upp sig ett par snäpp. Skall med VNL vara den bästa spelaren i vårt lag.

Marcus Berg: Kronisk målsumpare, men nyttig med assist. Verkar precis som Forsberg ha svårt att hitta sin plats i landslaget. Dock så har vi ingen bättre spelare på denna position just nu, så han får fortsätta.

Jimmy Durmaz: Skall erkänna, är lite svag för han som spelare, gillar honom, men blev igår totalt uppkäkad på sin kant. Hade varit intressant att se en Sam Larsson i form där. Bör nog inte spela nästa match, kanske Wendt kan ta hans plats.

Martin Olsson: Var bra i EM, inte speciellt bra igår. Tycker Augustinsson skall få chansen istället mot Bulgarien.

Ola Toivonen: Ser nog att hans speltyp kastas in i startelvan nästa match, även om han var på gränsen till värdelös igår. Han är bra på att suga in bollen dock.

John Guidetti: Ingen vidare match, men älskar ändå hans vinnarskalle, öppnar ytor för andra och spelar väldigt uppoffrande. Ser gärna han mot Bulgarien. Måste komma till bättre lägen dock. En sak som irriterade mig väldigt mycket var att han inte fick ta frisparkarna. Han har en dokumenterad farlig frisparksfot som bör användas mer. Emil och Durmaz sumpade 4 stycken farliga frisparkslägen.

Hiljemark: godkänd insats, men sumpar för många lägen. Tycker mittfältet är vår svaga punkt. Fransson imponerade mer på mig under sitt korta inhopp än Hiljemarks match överlag.

Backlinjen känns för en gångs skull trygg. med Granen och VNL känns det som att många lag kommer ha svårt att komma igenom centralt. Mittfältet brister för mig och dras isär väldigt lätt. Svårt för CB att spela upp när ett lag som luxemburg kan stänga mittfältet för oss så hårt. Överlag en 2/5 insats. Hoppas de rycker upp sig ett par snäpp mot Bulgarien.
Citera
2016-10-08, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Martin Olsson: Var bra i EM, inte speciellt bra igår. Tycker Augustinsson skall få chansen istället mot Bulgarien.
Mycket tyder på att Ludde och Krafth flyttas ner till U21 tills på måndag. Ganska logiskt med tankes på U21-landslagets försvarskris och att vi redan har Olsson och Wendt.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/vmkvalet/article23674735.ab
Citera
2016-10-08, 12:20
Medlem
DarbarSinghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Vilka skulle annars starta? Det här är vår bästa tänkbara elva vi kan ställa upp med.

Tycker inte Rohden var något bra förra matchen, helt rätt att starta med Durmaz som gjort det bra i Toulouse.

Wendt var inte heller något vidare, blandar och ger hela tiden. För ojämn för ett svenskt landslag. Martin Olsson som var vår bästa spelare under EM tycker jag också är ett klokt val av Janne. Sedan kan man diskutera om det är rätt med Hiljemark istället för Fransson som gjorde det ändå helt OK mot Nederländerna.

Håller med. Tycker Janne ska köra samma elva mot Bulgarien om ingen är skadad. Försvaret var bra: finns inga bättre alternativ iaf och dags att spela ihop en enhet som håller över kvalet + (mycket) eventuellt mästerskap. Mittfältet: Ekdahl och Forsberg givna, gillar Durmaz kreativitet och energi+ att han ändå är i form och någorlunda erfaren, Fransson eller Hiljemark, ingen aning egentligen, lika bra att satsa på den sistnämnda, han var ändå hyfsad. Anfall: Berg är given. Guidetti ger ändå alltid 100%, även om han snackar bättre än han spelar. Toivonen får vara avbytare. Mina fem öre!
Citera
2016-10-08, 12:29
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarbarSingh
Håller med. Tycker Janne ska köra samma elva mot Bulgarien om ingen är skadad. Försvaret var bra: finns inga bättre alternativ iaf och dags att spela ihop en enhet som håller över kvalet + (mycket) eventuellt mästerskap. Mittfältet: Ekdahl och Forsberg givna, gillar Durmaz kreativitet och energi+ att han ändå är i form och någorlunda erfaren, Fransson eller Hiljemark, ingen aning egentligen, lika bra att satsa på den sistnämnda, han var ändå hyfsad. Anfall: Berg är given. Guidetti ger ändå alltid 100%, även om han snackar bättre än han spelar. Toivonen får vara avbytare. Mina fem öre!

Tror ni att Bulgarien vaktar ena pinnen och går på kontring eller satsar de på tre pinnar?
Citera
2016-10-08, 17:10
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Mycket tyder på att Ludde och Krafth flyttas ner till U21 tills på måndag. Ganska logiskt med tankes på U21-landslagets försvarskris och att vi redan har Olsson och Wendt.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/vmkvalet/article23674735.ab

Det är fair, Wendt mot Bulgarien då. Olsson får gärna sitta på bänken. Wendt måste också rycka upp sig ett par snäpp.
Citera
2016-10-08, 17:11
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Tror ni att Bulgarien vaktar ena pinnen och går på kontring eller satsar de på tre pinnar?

I och med att de förlorade med 4 - 1 mot Frankrike måste de gå för knock mot oss om de inte ska vara helt ute ur VM-kvalet.
Citera
2016-10-10, 10:10
Medlem
johanjosefssons avatar
Man fick verkligen den bistra verkligheten kastad i ansiktet när experten kommenterade i efterhand hur vi "inte längre har den där offensiva kapaciteten längre". Detta med tanke på hur jävla bra Berg faktiskt var förut, och vilken sanslös målsumpare han har blivit, maken till ineffektiv spelare får man leta länge efter, inte ens Rosenberg var såhär kass i landslaget. Guidetti var den där stora talangen "nästa zlatan", etc. men det har blivit uppenbart nu att Guidetti kommer aldrig bli någon stor målskytt, han är den typen av spelare som jobbat stenhårt i 90 minuter och hoppas hitta/skapa ytor åt andra som ska göra jobbet. Jag gillar Guidetti som FAN, men det är ett tungt lass att dra om han ska göra det för Sverige, det kommer han inte palla. Berg måste SLUTA MISSA ÖPPNA LÄGEN. Toivonen var lite småkul att se, men vi saknar det där riktiga stinget framåt. När jag hörde Berg + Guidetti på topp, tänkte jag "wow, vi behöver inte Zlatan!", men det är inte riktigt så enkelt, inser jag nu ett halvår senare. Jag tycker vi har ganska bra balans i laget i övrigt, men det är för ineffektivt.

Men Bulgarien är ett gäng jävla träben, de borde vi slå ganska lätt. Kan man tycka.
Citera
2016-10-10, 10:29
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Man fick verkligen den bistra verkligheten kastad i ansiktet när experten kommenterade i efterhand hur vi "inte längre har den där offensiva kapaciteten längre". Detta med tanke på hur jävla bra Berg faktiskt var förut, och vilken sanslös målsumpare han har blivit, maken till ineffektiv spelare får man leta länge efter, inte ens Rosenberg var såhär kass i landslaget. Guidetti var den där stora talangen "nästa zlatan", etc. men det har blivit uppenbart nu att Guidetti kommer aldrig bli någon stor målskytt, han är den typen av spelare som jobbat stenhårt i 90 minuter och hoppas hitta/skapa ytor åt andra som ska göra jobbet. Jag gillar Guidetti som FAN, men det är ett tungt lass att dra om han ska göra det för Sverige, det kommer han inte palla. Berg måste SLUTA MISSA ÖPPNA LÄGEN. Toivonen var lite småkul att se, men vi saknar det där riktiga stinget framåt. När jag hörde Berg + Guidetti på topp, tänkte jag "wow, vi behöver inte Zlatan!", men det är inte riktigt så enkelt, inser jag nu ett halvår senare. Jag tycker vi har ganska bra balans i laget i övrigt, men det är för ineffektivt.

Men Bulgarien är ett gäng jävla träben, de borde vi slå ganska lätt. Kan man tycka.

Håller med i allt. Tycker Guidetti får mycket skit, och jag tycker han har bra spelintelligens och kreativitet. Men, han va inte jättebra mot Luxemburg. Tycker Noa Bachner summerar det ganska bra i sin krönika; John Guidetti kan använda landslaget som språngbräda för att komma i form, för vi behöver hans glöd, och intensitet längre fram - men snart måste det lossna för honom.
Citera
2016-10-10, 14:30
Medlem
Problemet för John som jag ser de är att de läggs så mycket ansvar och hype på honom från Stockholms media. De försöker framställa han bättre än vad han egentligen är. Nu kanske de blir lite lättare för honom då Stockholms media har hittat sin nya guldkalv i Isak och kanske lämnar köttbullen i fred ett tag.
Citera
2016-10-10, 14:59
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gyldenfylden
Lustig är inte bättre än Augustinsson.
Kanske inte, men de konkurrerar ju över huvud taget inte om samma position.
Citera
2016-10-10, 15:07
Medlem
Nån som såg 1994 matchen igår? Pinsamt att sverige hade så dålig uppslutning. Man minns ju verkligen hjältar som gawelin och kihlberg, eller andreas andersson för den delen. Vill inte spelarna vara med är det ju inge ide att ha en jippomatch.
Citera
2016-10-10, 15:13
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gyldenfylden
Då får Wendt ta den platsen.
Inte heller Wendt är högerback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto