2016-10-08, 10:30
Medlem
Dagens? bubbelpost i DI. http://www.di.se/nyheter/amorteringskravet-leder-till-partnerfangelser/
"Amorteringskravet har fått oanade konsekvenser. Allt fler tvingas nu att flytta ihop med en partner för att ha råd med boendekostnaderna."

Vilket är något förbryllande. Då vi konstaterat här, genom att ha räknat flera ggr på saken, att boendekostnaderna inte år speciellt höga. (Däremot kan krav på kontantinsats vara ett bekymmer).

”Vi ser alltså att många förstagångsköpare tvingas in i ett samboförhållande för att ha råd med en bostad. Det är problematiskt eftersom bostadsmarknadens öde hänger på om kärleken består eller inte”.

Men här slog det väl slint fullständig. Om folk skulle bo tätare så skulle det frigöras boyta och priserna skulle rasa (tills tillräckligt många bytte upp sig till mer spatiösa boenden).
Men vi ser väl inte riktigt några nämnvärda prisfall. Tvärtom är det uppgång på årsbasis. Och det trots en ganska stark uppgång sedan 2013.
2016-10-08, 10:40
Medlem
oVERGROWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Roligt citat med tanke på att man knappt försökt stävja priserna

Testa indraget ränteavdrag samt amorteringskravet även på befintlig bolånestock så får vi effekt.

Men det vore ju att verkligen försöka, en sådan åtgärd är ju tämligen långsökt

Hur ska dessa åtgärder kunna införas, med dagens inkompetenta politiker, menar du? Känns långsökt.
2016-10-08, 10:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Dagens? bubbelpost i DI. http://www.di.se/nyheter/amorteringskravet-leder-till-partnerfangelser/
"Amorteringskravet har fått oanade konsekvenser. Allt fler tvingas nu att flytta ihop med en partner för att ha råd med boendekostnaderna."

Vilket är något förbryllande. Då vi konstaterat här, genom att ha räknat flera ggr på saken, att boendekostnaderna inte år speciellt höga. (Däremot kan krav på kontantinsats vara ett bekymmer).

”Vi ser alltså att många förstagångsköpare tvingas in i ett samboförhållande för att ha råd med en bostad. Det är problematiskt eftersom bostadsmarknadens öde hänger på om kärleken består eller inte”.

Men här slog det väl slint fullständig. Om folk skulle bo tätare så skulle det frigöras boyta och priserna skulle rasa (tills tillräckligt många bytte upp sig till mer spatiösa boenden).
Men vi ser väl inte riktigt några nämnvärda prisfall. Tvärtom är det uppgång på årsbasis. Och det trots en ganska stark uppgång sedan 2013.

Det är DI, de kör med varannan nyhet som går ut på att priserna ska rasa och varannan som säger att det ska stiga. Det viktiga är att uppröra på något sätt för det skapar click och reklamintäkter.

Men jag har också tidigare sagt just att den relativt stora boytan per person ger utrymme för ordentligt stigande priser. I takt med att priserna stiger kommer folk dra ned på boytan per person för att på så sätt hålla sina bokostnader nere trots att priserna stiger. Det här gör också att vi kommer klara betydande prisökningar även med samma förutsättningar i övrigt.
2016-10-08, 11:04
Medlem
Citat:
Roligt citat med tanke på att man knappt försökt stävja priserna

Testa indraget ränteavdrag samt amorteringskravet även på befintlig bolånestock så får vi effekt.

Men det vore ju att verkligen försöka, en sådan åtgärd är ju tämligen långsökt
Varför inte att staten beslagtar alla bostäder, och delar ut efter behov. När du ändå är inne på vänsterpolitik.

Visst kan man sänka värden med vänsterpolitik.
2016-10-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oVERGROW
Hur ska dessa åtgärder kunna införas, med dagens inkompetenta politiker, menar du? Känns långsökt.

Jag skrev ju också att det var just långsökt, läste du ens vad jag skrev?
2016-10-08, 12:58
Medlem
oVERGROWs avatar
Citat:

Ursäkta highbanker, fel av mig.
2016-10-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oVERGROW

2016-10-08, 13:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Haha, SBAB försöker få sina kunder att tro att det är nu de måste binda för att inte missa chansen. Undrar om de säger det av ren omtanke om sina kunder så att de ska tjäna pengar på bankens bekostnad eller för att själva vill öka sin vinst, svårt att gissa

SBAB spår därför att bolåneräntorna, främst de långa bundna räntorna, börjar stiga under 2017.

På den eviga frågan ”rörligt eller bundet bolån?” svarar Tor Borg att det rörligt kan fungera lika bra som att binda räntan upp till tre år.

Den som vill binda sitt bolån på längre tid bör passa på snart.

http://www.di.se/nyheter/sbab-da-stiger-borantorna/
2016-10-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Haha, SBAB försöker få sina kunder att tro att det är nu de måste binda för att inte missa chansen. Undrar om de säger det av ren omtanke om sina kunder så att de ska tjäna pengar på bankens bekostnad eller för att själva vill öka sin vinst, svårt att gissa

SBAB spår därför att bolåneräntorna, främst de långa bundna räntorna, börjar stiga under 2017.

På den eviga frågan ”rörligt eller bundet bolån?” svarar Tor Borg att det rörligt kan fungera lika bra som att binda räntan upp till tre år.

Den som vill binda sitt bolån på längre tid bör passa på snart.

http://www.di.se/nyheter/sbab-da-stiger-borantorna/
Dags att binda då, blir ju alltid raka motsatsen av vad svenne spår..
2016-10-08, 14:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Dags att binda då, blir ju alltid raka motsatsen av vad svenne spår..

Ja jag tror inte säljarens råd är bra för köparna i det här fallet.
2016-10-08, 16:02
Medlem
Eftersom vi inom snar framtid ska in i lågkonjuktur så har jag svårt att förstå hur Tor på SBAB tänker med ränteprognosen. Blir kanon att höja räntan när konsumtionen minskar och arbetslösheten ökar samtidigt som de nyanlända ska ut i arbete som inte kommer existera.

Jag tror väst är fast i lågränteläge under många år till, och den dagen som räntorna ökar markant är även den dagen ekonomin kollapsar. Då kommer vi få riktiga räntehöjningar, men då har vi även en inflation som resterande U-länder. Bolånen är det sista att oroa sig för i ett sådant läge.
2016-10-08, 16:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Eftersom vi inom snar framtid ska in i lågkonjuktur så har jag svårt att förstå hur Tor på SBAB tänker med ränteprognosen. Blir kanon att höja räntan när konsumtionen minskar och arbetslösheten ökar samtidigt som de nyanlända ska ut i arbete som inte kommer existera.

Jag tror väst är fast i lågränteläge under många år till, och den dagen som räntorna ökar markant är även den dagen ekonomin kollapsar. Då kommer vi få riktiga räntehöjningar, men då har vi även en inflation som resterande U-länder. Bolånen är det sista att oroa sig för i ett sådant läge.

Han tänker att om deras kunder binder räntan så tjänar SBAB mer pengar. Det är inte direkt första gången bankerna ger det här rådet och det gemensamma är att bankerna har tjänat mer pengar när kunderna har följt rådet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in