2016-10-06, 12:31
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ärva?
Styrelsen väljer alltså kompisar istället för kompetens, du är fan mig ärkeröd, vänsterpartist kanske?
Ta vilken bank du vill. Eller vilket företag som helst. Många styrelsemedlemmar har stora innehav och är insyltade med andra storägare.

Är det något konstigt med det? Om jag hade varit storägare i ett företag så hade jag också insisterat på inflytande och plats i styrelsen. Själva driften av företaget anställer man en kompetent VD att utföra.
2016-10-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Allt som skrivs på internet är ju sant

2016-10-06, 12:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Hade de tjänat bra så hade nog fler byggt.
Du som tror så starkt på Sveriges bomarknad, varför börjar du inte bygga bostadsrättshus?
Jag är för lat för att starta och driva ett bolag. Tjänar tillräckligt ändå utan att behöva jobba ihjäl mig.

Skulle jag starta ett företag skulle det göra något helt annat där jag troligtvis får bättre marginaler än byggbolag.
2016-10-06, 12:43
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ta vilken bank du vill. Eller vilket företag som helst. Många styrelsemedlemmar har stora innehav och är insyltade med andra storägare.

Är det något konstigt med det? Om jag hade varit storägare i ett företag så hade jag också insisterat på inflytande och plats i styrelsen. Själva driften av företaget anställer man en kompetent VD att utföra.
Snackar du styrelser i BRF nu?
2016-10-06, 13:04
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Snackar du styrelser i BRF nu?
Nej det är två olika diskussioner. Detta handlar om bolagsstyrelser.
2016-10-06, 21:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Se den svenska avundsjukan, hade du skött dig i skolan hade du oxå kunnat leva ett liv i lyx

Avundsjuk på dig med ditt lyxfällanbeteende samtidigt som du ljuger som den värsta mytomanen, påstår att du är skötsam och betalar av dina lån trots att du tvärtom är ute efter att öka lånen för att använda pengarna till nöjen. Samtidigt påstår du att de som tar bolån har dålig karaktär men du med ditt beteende har god karaktär.

Citat:
Har den rikaste procenten med krångliga regelverk som gör att de inte hoppat på Sveriges bostadsrace, är ju tom bättre än tulipanlökarna i Holland.

Vad är det du försöker säga?
2016-10-07, 04:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Det här låter precis som det scenario jag förutspådde i början av sommaren då alla i BBK var övertygade om en dunderkrasch:

När amorteringskravet infördes i juni i år var det många som förutspådde en inbromsning på storstädernas bostadsmarknader. Men så blev det inte.

Bostadssajten Booli rapporterar nu att medelslutpriset för en smålägenhet innanför Stockholms tullar är rekordhögt. I september passerade medelpriset för första gången tre miljoner kronor. I kategorin smålägenheter räknas lägenheter som har en boarea på 0-39 kvadratmeter.

”Det är en helt otrolig prisutveckling. Jag med många andra trodde att vi skulle få se en inbromsning redan 2010 när kravet på kontantinsats blev tuffare, men då som nu blev det i stället tvärtom, trycket på smålägenheterna ökade och priserna rusade”, säger Claudia Wörnman, boendeekonom på SBAB.

http://www.di.se/nyheter/rekordpriser-pa-smalagenheter-1/
2016-10-07, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det här låter precis som det scenario jag förutspådde i början av sommaren då alla i BBK var övertygade om en dunderkrasch:

När amorteringskravet infördes i juni i år var det många som förutspådde en inbromsning på storstädernas bostadsmarknader. Men så blev det inte.

Bostadssajten Booli rapporterar nu att medelslutpriset för en smålägenhet innanför Stockholms tullar är rekordhögt. I september passerade medelpriset för första gången tre miljoner kronor. I kategorin smålägenheter räknas lägenheter som har en boarea på 0-39 kvadratmeter.

”Det är en helt otrolig prisutveckling. Jag med många andra trodde att vi skulle få se en inbromsning redan 2010 när kravet på kontantinsats blev tuffare, men då som nu blev det i stället tvärtom, trycket på smålägenheterna ökade och priserna rusade”, säger Claudia Wörnman, boendeekonom på SBAB.

Det blev precis tvärtom vad du trodde.
Har du handlat upp pengarna du lånade på din bostad som du skulle in på börsen med, och i så fall vad köpte du, för inte ligger de väl overksamma med 0,79% i sjön!

Vad är en "BBK" för något (sökte på nätet, men verkar vara en förkortning du själv skapat)?
2016-10-07, 10:06
Medlem
Sven2s avatar
Flykt från fastigheter
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/10/06/flykt-fran-fastigheter.html
2016-10-07, 10:37
Medlem
oVERGROWs avatar
"Inget tycks kunna stävja prisrallyt på Stockholms bostadsmarknad"

2016-10-07, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oVERGROW
"Inget tycks kunna stävja prisrallyt på Stockholms bostadsmarknad"

Roligt citat med tanke på att man knappt försökt stävja priserna

Testa indraget ränteavdrag samt amorteringskravet även på befintlig bolånestock så får vi effekt.

Men det vore ju att verkligen försöka, en sådan åtgärd är ju tämligen långsökt
2016-10-07, 22:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det blev precis tvärtom vad du trodde.

Jaså hur kom du fram till det din lögnare, kan du citera något jag har skrivit som inte stämde med hur det blev? Dina egna fantasier om vad jag skulle ha sagt räknas inte, bara det jag faktiskt har sagt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in